Zakład Napraw Autobusów "Ikarus" Nr
10 w Mikołowie
Zakres działania | Historia
budowy
Zakład Napraw Autobusów "Ikarus" Nr 10 zlokalizowany w Mikołowie
oferuje szeroką gamę usług związanych z taborem autobusowym:
remonty taboru (naprawy
główne, średnie i bieżące)
naprawy powypadkowe
odbudowy całopojazdowe
regeneracja i produkcja
części zamiennych
naprawy podzespołów
Nasz Zakład wyspecjalizowany jest w naprawach autobusów Ikarus oraz Jelcz M11.
Ponadto oferujemy montaż przemysłowy autobusów Ikarus 260, 280 i 415 w oparciu
o podzespoły importowane oryginalnie od producenta.
Zakład prowadzi również usługi dodatkowe: stację obsługi, lakiernię oraz sklep
z częściami i podzespołami. Oferujemy własny transport i konkurencyjne ceny.
Posiadamy wykwalifikowaną kadrę fachowców branży motoryzacyjnej oraz wieloletnie
doświadczenie. Nasz zakład posiada autoryzację producenta autobusów Ikarus.
ZAKRES DZIAŁANIA
- tworzenie projektów zakładowych planów techniczno-ekonomiczny na podstawie
wskaźników i wytycznych oraz przekazywanie ich do realizacji odpowiednia komórkom
organizacyjnym;
- opracowywanie zbiorczego planu napraw głównych, średnich oraz awaryjnych
taboru autobusowego przedsiębiorstwa, zapewnienie rytmicznego wykonywania
napraw i przestrzeganie ustalonych w tym zakresie harmonogramów, opracowanych
przez ZNA i zatwierdzonych przez Zarząd;
- wdrażanie nowych technologii do produkcji części zamiennych i napraw zespołów,
podzespołów i autobusów;
- analizowanie zużycia materiałów i części zamiennych, wprowadzanie do zastosowania
nowych, lepszych i bardziej ekonomicznych materiałów;
- prowadzenie ewidencji dokumentacji technologicznej oraz jej archiwowanie;
- przeprowadzanie kontroli technicznej międzyoperacyjnej i kompleksowej przed
odbiorem naprawionego taboru, maszyn i urządzeń przez kontrolę techniczną
zakładu;
- kontrolowanie jakości dostarczanych do zakładu urządzeń, materiałów, przedmiotów
oraz sprawności technicznej środków mierniczych;
- opracowywanie dokumentacji konstrukcyjno-mechanicznej i instalacyjnej, kosztorysowej
oraz technologicznej, opracowań dokumentacyjnych związanych z oprzyrządowaniem
i mechanizacją prac w zakładzie;
- bieżące aktualizowanie technicznych norm pracy w związku ze zmieniającymi
się warunkami technologicznymi;
- realizacja planów postępu technicznego i stosowania przepisów i norm Polskiego
Komitetu Normalizacyjnego;
- prowadzenie paszportyzacji maszyn i urządzeń znajdujących się w ewidencji
księgowej środków trwałych zakładu, zabezpieczenie okresowych przeglądów,
konserwacji i napraw urządzeń mechanicznych;
- prawidłowe prowadzenie gospodarki środkami trwałymi i przedmiotami nietrwałymi,
zabezpieczenie ich pełnej sprawności, gotowości użytkowej, pełnego i ekonomicznego
wykorzystania;
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i przedmiotów nietrwałych, wyjaśnianie
różnic między stanem ewidencyjnym a rzeczywistym, ustalanie osób materialnie
odpowiedzialnych za powierzone im mienie zakładu, rozliczanie i weryfikowanie
różnic inwentaryzacyjnych;
- prowadzenie prawidłowej gospodarki energetycznej w zakładzie, stosownie
do obowiązujących w tym zakresie przepisów;
- prowadzenie bieżącej konserwacji użytkowanych obiektów (budynków, budowli
i pomieszczeń);
- realizacja materiałów strategicznych (wg ustalonego wykazu) poprzez pion
zaopatrzenia WPK - odwrotnie potwierdzający termin realizacji zapotrzebowań
- na zasadzie sprzedaży (dowóz WZ);
- realizacja pozostałych branż materiałowych nie objętych wykazem materiałów
strategicznych we własnym zakresie przez służbę zaopatrzenia;
- pobieranie materiałów z magazynów przedsiębiorstwa (odbywające się na zasadzie
sprzedaży za dowodem WZ), odwrotnie materiał również odbierany jest za dowodem
WZ z ZNA;
- prowadzenie magazynu zakładowego, zgodnie z obowiązującą dokumentacją magazynową,
okresowymi rozliczeniami oraz bieżącą kontrolą zapasów, gospodarki materiałowej,
jak również sposobu magazynowania;
- zawieranie umów dotyczących usług i robót związanych z eksploatacją zakładu
oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu z kontrahentami;
- rozliczanie się z Zarządem z tytułu naliczonej amortyzacji i funduszu rozwoju;
- sporządzanie planów techniczno-ekonomieczno-finansowych dla NBP banku finansującego
Zakład, Urzędu Skarbowego i Zarządu przedsiębiorstwa (plan opracowuje się
na bazie otrzymanych limitów);
- sporządzanie wymaganej sprawozdawczości w terminach ustalonych w instrukcjach
GUS-u oraz ustaleniami Zarządu;
- rozliczanie się z przyporządkowanymi terytorialnie instytucjami z tytułu
składek ZUS, podatku od płac, podatku obrotowego i podatku wyrównawczego;
- prowadzenie całokształtu spraw kadrowych i osobowych pracowników zakładu,
przy zwracaniu szczególnej uwagi na sprawy dyscypliny pracy oraz podwyższania
kwalifikacji zawodowych pracowników;
- prowadzenie całokształtu spraw płacowych, związanej z tym rachuby płac pracowników,
ze szczególnym zwróceniem uwagi na przygotowanie prawidłowej dokumentacji
źródłowej;
- prowadzenie całości spraw administracyjno-gospodarczych związanych z działalnością
zakładu, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki odzieżą roboczą, zapewnieniem
należytych warunków pracy i opieki socjalno-bytowej oraz utrzymania w czystości
pomieszczeń i terenu zakładu;
- zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie oraz ochrony p.poż.
wg obowiązujących w tej mierze przepisów, instrukcji i wytycznych;
- prowadzenie właściwej polityki kadrowej w zakładzie, opracowywanie planów
zatrudnienia uczniów w warsztatach szkolnych;
- właściwe zabezpieczenie majątku zakładu, przeciwdziałanie powstawaniu przestępstw
i wykroczeń przeciwko mieniu;
- inicjowanie kierunków działania sprzyjających poprawie organizacji pracy
oraz osiąganiu wyższej efektywności zakładu;
- realizowanie powierzonych zadań i obowiązków we własnym zakresie przy pomocy
wewnętrznych komórek organizacyjnych oraz współpracy z innymi jednostkami
organizacyjnymi WPK.
HISTORIA BUDOWY
ZNA powstał na podstawie zlecenia WPK z dnia 25 listopada 1969 r.. Projekt
Centralnych Warsztatów Autobusowych opracowało katowickie Biuro Projektów Budownictwa
Komunalnego. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej - Departament Komunikacji Miejskiej
opracowało założenia produkcyjne zakładu (wielkości roczne):
- naprawy główne autobusów w wykonaniu tradycyjnym (bez NG silników i zasadniczych
zespołów podwoziowych) - 1000,
- naprawy główne autobusów przegubowych (bez NG silników i zasadniczych zespołów
podwoziowych) - 180,
- naprawy poawaryjne autobusów tradycyjnych - 100,
- naprawy poawaryjne autobusów przegubowych - 20,
- naprawy główne silników spalinowych (łącznie z silnikami dostarczonymi luzem)
- 2150,
- naprawy główne mostów tylnych (łącznie z mostami dostarczonymi luzem) -
1800,
- naprawy główne osi przednich (łącznie z osiami dostarczonymi luzem) - 2300,
- naprawy główne skrzyń biegów (łącznie ze skrzyniami dostarczonymi luzem)
- 3000,
- naprawy główne mechanizmów kierowniczych (łącznie z mechanizmami dostarczonymi
luzem) - 1700,
- regeneracja prądnic i regulatorów (luzem) - 6200,
- regeneracja rozruszników (luzem) - 8200,
- regeneracja pomp olejowych (luzem) - 1200,
- regeneracja pomp wodnych (luzem) - 900,
- regeneracja pomp paliwowych (luzem) - 500,
- regeneracja sprężarek (luzem) - 2600,
- regeneracja zespołów, podzespołów sprzętu i instalacji oraz części zamiennych
na potrzeby własne zakładu - dla 1370 NG przeliczeniowych kompletnych autobusów.
Program powyższy został uzupełniony potrzebami własnymi WPK w zakresie programu
i usług prowadzonych przez zakład na rzecz zajezdni eksploatacyjnych WPK. Obejmuje
on łącznie 283400 roboczogodzin. Ponadto na terenie zakładu przewidywano zlokalizowanie
Centralnej Składnicy Części Zamiennych "Ikarus", która działać miała
na zasadzie tranzytu zorganizowanego zaopatrując w części zamienne autobusy
marki Ikarus wszelkich typów eksploatowane przez przedsiębiorstwa na terenie
całego kraju.
Inwestycja zlokalizowana została na terenie o powierzchni 123326 m2 (przy czym
powierzchnia w granicach ogrodzenia wynosi 106666 m2). Na terenie zakładu przewidziano
następujące obiekty:
- budynek główny (o kubaturze 186163 m3),
- budynek oddziału zdawczo-odbiorczego,
- magazyn gazów technicznych,
- magazyn farb i lakierów,
- magazyn karbidu,
- wiata magazynowa,
- magazyn główny,
- budynek socjalny,
- budynek administracyjny,
- portiernia,
- kompresorownia,
- acetylenownia,
- stacja trafo,
- garaże,
- stacja paliw,
- hamownia,
- zadaszenia na rowery.
Teren zakładu uzbrojono w następujące instalacje:
- sieć wodociągową,
- sieć kanalizacji sanitarnej, technologicznej i deszczowej,
- sieć centralnego ogrzewania,
- sieć elektryczną WN i NN,
- sieć oświetleniową,
- instalacje telefoniczne,
- instalacje rozgłoszenia przewodowego,
- instalacje zegarowe,
- instalacje p.poż.,
- sieć sprężonego powietrza,
- sieć acetylenową,
- drogi, place i chodniki,
- składowiska otwarte,
- zbiorniki p.poż.,
- zieleń urządzoną,
- ogrodzenie.
Prowadzone były również dwie inwestycje towarzyszące: budowa odgałęzienia wodociągowego
od sieci magistralnej WPWK do ulicy Kościuszki oraz budowa centralnej kotłowni.
Koszt inwestycji wg projektu miał wynieść 271398 zł. Oddanie zakładu do użytku
przewidziano na 1 lipca 1976 r.
Źródło: Regulamin Organizacyjny, 1986 r.
Założenia techn.-ekonom. CWA WPK, 1970 r.