Część II. Przepisy szczegółowe dla motorniczych.
I. UKŁAD ELEKTRYCZNY.
1. Sprawdzenie akumulatorów, przetwornicy, obwodu ładowania:
- załączyć odłącznik baterii akumulatorów i sprawdzić na woltomierzu wychylenie
wskazówki - napięcie baterii powinno wynosić 32 - 34 V,
- załączyć przetwornicę i sprawdzić napięcie na woltomierzu, które powinno wynosić
38-42 V; jeżeli napięcie jest mniejsze od 38 V lub wyższe od 42 V należy powiadomić
mistrza zmianowego zajezdni.
2. Podczas jazdy motorniczy obowiązany jest kontrolować wartość napięcia
pokładowego. Jeżeli napięcie to będzie większe od 42 V lub będzie zawierało
się w przedziale 38 - 34 V należy zjechać do zajezdni. Przy braku ładowania
baterii akumulatorów, tj. gdy napięcie jest niższe niż 34 V należy pociąg sholować
do zajezdni. Dopuszcza się jazdę awaryjną (zjazd awaryjny) przy braku ładowania
akumulatorów jedynie na krótkich odcinkach, na terenie płaskim i bezkolizyjnym
(brak skrzyżowań) pod warunkiem, że napięcie pokładowe będzie wyższe niż 30
V.
W wagonach 105N i pochodnych należy dodatkowo podczas jazdy kontrolować lampkę
sygnalizacyjną ładowania baterii akumulatorów. Gdy się zapali świadczy to o
uszkodzeniu obwodu ładowania.
3. Eksploatacja przetwornicy statycznej.
W wagonach tramwajowych, w których zastosowano przetwornicę statyczną w przypadku
gdy nastąpi samoistne wyłączenie przetwornicy (najczęściej przy przejeździe
pod izolatorami sekcyjnymi sieci) należy:
- wyłączyć wyłącznik przetwornicy na pulpicie,
- odłączyć odłącznik baterii (w szafie sterującej)
- ponownie załączyć odłącznik baterii i włączyć przetwornicę.