Część I. Przepisy ogólne.
2. PRZEPISY OGÓLNE DLA KIERUJĄCYCH.
II. OBJĘCIE SŁUŻBY W ZAKŁADZIE.
1. Kierujący obowiązany jest zgłosić się do dyspozytora odpowiednio wcześnie przed planowanym czasem wyjazdu, celem ostatecznego przydzielenia pojazdu, linii i pociągu oraz zapoznania się z wszelkimi aktualnymi zarządzeniami i ogłoszeniami na dany dzień pracy. Winien również pobrać z dyspozytorni kartę drogową, rozkład jazdy oraz pozostałe wymagane wyposażenie.
2. Przed wyjazdem z zajezdni kierujący obowiązany jest dokonać oględzin pojazdu w tym wyposażenia i urządzeń, które warunkują jego sprawność:
- stan zewnętrzny pojazdu (uszkodzenia, zarysowania oraz stan jego czystości),
- stan okien, drzwi i stopni,
- stan dźwigni luzowników (górne położenie),
- działanie hamulców szynowych,
- stan urządzeń łączących wagony: sprzęgów wagonowych, przewodów sterowania ukrotnionego, przewodów uszyniających oraz sprężynowej osłony międzywagonowej,
- prawidłowość zamocowania nie złączonych sprzęgów wagonowych oraz ich kompletność wyposażenia,
- prawidłowość przylegania do sieci trakcyjnej odbieraków prądu oraz brak widocznych z dołu uszkodzeń konstrukcji i nakładek ślizgowych odbieraka,
- stan przedziału pasażerskiego ze szczególnym zwróceniem uwagi na to czy nie występują wystające elementy i części, uszkodzona podłoga itp. grożące okaleczeniem, przewróceniem się, zniszczeniem odzieży pasażerów,
- stan siedzeń i uchwytów dla pasażerów,
- ilość kasowników i ich działanie,
- wysokość napięcia baterii akumulatorów wskazywanego przez woltomierz, które powinno wynosić co najmniej 32 V we wszystkich wagonach,
- stan techniczny drzwi oraz działanie blokady jazdy przy otwartych drzwiach,
- stan zamknięć szafek bezpiecznikowych,
- stan urządzeń nagłaśniających,
- kompletność i działanie systemu autokomputerowego oraz radiotelefonicznego,
- działanie oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego,
- działanie dzwonków i wycieraczek,
- ustawienie lusterek wstecznych,
- wyposażenie pojazdu w gaśnice,
- wyposażenie pojazdu w nastawiacz do przekładania zwrotnic, szczotkę, haczyk i 4 kliny do blokowania zwrotnic, 2 kliny do blokowania kół,
- prawidłowość oznakowania liniowego,
- tarczę pociągu następnego.
3. Motorniczy zauważone braki w wyposażeniu pojazdu oraz usterki obowiązany jest zgłosić dyspozytorowi zakładowemu i mistrzowi zmianowemu celem ich usunięcia przez zapiecze techniczne przed wyjazdem z zakładu.
4. Motorniczy obowiązany jest do wyjazdu z zajezdni sprawnym technicznie wagonem.
5. Uszkodzenia i braki, które przed wyjazdem nie mogły być usunięte lub usterki , które wyniknęły w czasie jazdy, lecz nie zagrażające bezpieczeństwu ruchu, motorniczy obowiązany jest wpisać do ceduły pojazdu.
6. Po sprawdzeniu stanu i wyposażenia pojazdu motorniczy winien zgłosić Służbie Kontroli Ruchu gotowość do wyjazdu.
7. Po wyjeździe z zakładu motorniczy obowiązany jest na trasie przejazdu do pierwszego przystanku sprawdzić działanie hamulców. Jeżeli czynność ta nie zagrozi innym użytkownikom drogi.
8. Wykonanie próby hamulców pojazdem wraz z pasażerami jest niedozwolone.
9. W przypadku stwierdzenia w czasie próby rozruchu i hamowania uszkodzeń nie pozwalających na kontynuowanie jazdy pojazd należy sprowadzić do zajezdni.
10. Motorniczy porusza się tramwajem z włączonymi światłami mijania przez cały rok.
UWAGA:
Za przygotowanie prawidłowego oznakowania i wyposażenia taboru liniowego odpowiada
zaplecze techniczne co jednak nie zwalnia motorniczych od odpowiedzialności
za wyjazd na trasę z kompletem oznakowania i w pełni wyposażonym taborem.