10 marca 2005 r. wieczorem wybuchł
pożar w zabytkowym młynie usytuowanym w centrum Zabrza - przy skrzyżowaniu
ulic Wolności i Brysza. Natychmiast wstrzymany został ruch drogowy i tramwajowy
w rejonie budynku, ewakuowano pensjonariuszy pobliskiego Domu Pomocy Społecznej.
Pożar gasiły 22 jednostki straży pożarnej, w akcji brały udział również
służby policji, straży miejskiej, pogotowia ratunkowego oraz pogotowia
tramwajowego (technicznego i górnej sieci). Pogorzelisko dogaszano następnego
dnia do godzin popołudniowych. Spłonął dach budynku i wszystkie kondygnacje
- wyburzanie ścian budynku rozpoczęto w sobotę popołudniu. Nikomu na szczęście
nic się nie stało. Do budynku młyna przytwierdzone są odciągi sieci trakcyjnej
oraz kable zasilające - po dogaszeniu pożaru, w sobotę rozpoczęto rozbiórkę
młyna - do poniedziałku rozebrano dwie górne kondygnacje, do wysokości
sieci, reszta może zostać zburzona dopiero po przeniesieniu mocowania
sieci trakcyjnej na nowopostawione słupy, co jednak potrwa kilka tygodni.
|
|
|
Zabrzański młyn po pożarze |
Piątek, 11 marca |
Sobota, 12 marca |
Poniedziałek, 14 marca |
O godz. 23:02 przestały kursować tramwaje na trasach do Zaborza
i Makoszów, gdyż na polecenie dyżurnego zabrzańskiej Straży Pożarnej natychmiast
wyłączono napięcie w sieci trakcyjnej. Zablokowane zostały poc. 11,
504, 12 i 37 (kier. zajezdnia Gliwice) oraz 38, 36,
502, 14 i 513 (kier. pętla Lompy). Uruchomiono komunikację
zastępczą, kursował autobus Ikarus 415.14A 7106 z PKM Bytom (na
linii 3 oraz kursy nocne do Chebzia i Biskupic). Po północy poc.
36, 502 i 14 zostały wycofane z miejsca zatrzymania
i zjechały do zajezdni Gliwice, a poc. 513 został wycofany do Biskupic,
skąd pojechał do Bytomia. Poc. 12 został wycofany spod Kopalni
Zachód do pętli Lompy, a następnie przez Chebzie, Biskupice i Zabrze zjechał
do zajezdni Gliwice. W nocy kursowały poc. 12 (Gliwice Zajezdnia
- Wójtowa Wieś Pętla), 514 (Bytom Plac Sikorskiego - Biskupice
Pętla), a od godz. 3:10 poc. 504 kursował na trasie Chebzie
Pętla - Zaborze Lompy Pętla.
Od wyjazdu w dniu 11 marca wprowadzono awaryjną organizację ruchu.
Na trasie Gliwice Zajezdnia - Wójtowa Wieś Pętla kursowało 6 pociągów
2x105N na linii 4, na trasie Biskupice Pętla - Bytom Plac Sikorskiego
kursowały 4 pociągi 1x105N na linii 5 oraz 2 pociągi 1x105N na
linii 30, natomiast na trasie Chebzie Pętla - Zaborze Lompy Pętla
kursowały 4 pociągi 1x105N na linii 1. Wyjazd pociągów linii 1,
5 i 30 odbył się w taki sposób, że w zajezdni Gliwice wagony
spięto tyłami, po dojechaniu do Placu Wolności w Zabrzu nastąpiła zmiana
kierunku jazdy, a w Biskupicach wagony rozczepiono i dalej pojechały solo
(na linię 1: przez Bytom do Chebzia trasą linii 9).
Komunikację zastępczą obsługiwały przede wszystkim dwa składy 2x111N
(341+342 i 373+613, trzeciego nie można było
spiąć ze względu na awarię wagonu 406). Jeden (341+342),
jako linia 5, kursował z Placu Wolności do Biskupic, a drugi (373+613),
jako linia 4, kursował z Placu Wolności do zajezdni Gliwice.
W godzinach porannych udało się uruchomić trzy autobusy zastępcze - Jelcz
M11 7357, podmieniony później na Ikarusa 260.04 7811 (a
wieczorem podmieniony na Jelcza M11 7332) z PKM Bytom, który został
skierowany na lini 4 (Zaborze Lompy Pętla - Zabrze Plac Wolności)
oraz Ikarus 260.04 3943 z PKM Gliwice i Ikarus 280.26 4337 z
PKM Katowice, które kursowały na linii 3. Popołudniu dołączył do
nich jeszcze Ikarus 260.04 3945 z PKM Gliwice, również skierowany
na linię 3.
W sobotę w organizacji ruchu tramwajowego nastąpiły lekkie zmiany - mianowicie
oba składy 2x111N kursowały na trasie linii 4 pomiędzy Placem Wolności
w Zabrzu, a zajezdnią Gliwice. Komunikacja zastępcza, obsługiwana w całości
przez PKM Gliwice, kursowała na trasie linii 3 (Makoszowy - Mikulczyce;
Ikarusy 260.04 3945 i 4118) oraz na linii 5 (Zaborze
Lompy - Biskupice; Ikarus 260.04 3931 oraz Jelcze M11 2327 i
2371).
|
|
|
|
Liniowe autobusy, kursujące zwykle w rejonie młynu, trafiły na objazdy.
Od strony Zaborza i Poremby objazd poprowadzony był aleją Bohaterów Monte
Cassino i ulicą 3 Maja. Linie 111 i 280 od strony Biskupic
jechały ulicą Stalmacha, a następnie przeciskały się ulicą Wolności i
placem Dworcowym na dworzec autobusowy (w kierunku do Biskupic jechały
ulicą Miarki). Autobusy komunikacji zastępczej wjeżdżały na plac Wolności
ulicami Powstańców Śląskich oraz Dworcową. W kierunku Makoszów i Biskupic
odjeżdżały ze środka "rynku", z miejsca gdzie przed przebudową
zlokalizowały był przystanek tramwajowy w kierunku Bytomia.
I taki stan rzeczy trwał aż do poniedziałku 14 marca. Tego dnia
po przeprowadzeniu odpowiednich ekspertyz i oględzin oraz po przeprowadzeniu
próbnej jazdy, zdecydowano się od okolic południa przywrócić ruch tramwajowy
do pętli Lompy. Na stałe trasy wróciły linie nr 1, 4, 5
i 35, a linia 3 rozpoczęła kursowanie na trasie Mikulczyce
- Zaborze Lompy.
|
|
Pierwszy pociąg, który kieruje się do
pętli Lompy z pasażerami |
Ostatnia zmiana kierunku jazdy wahadła
2x111N na Placu Wolności |
Autobusowa komunikacja zastępcza, w obsadzie dwóch autobusów z PKM Gliwice,
kursuje obecnie na trasie Zabrze Plac Wolności - Makoszowy Dworzec PKP.
Przywrócenie ruchu na całej trasie linii 3 możliwe będzie dopiero
po wyburzeniu komina. W międzyczasie rozpoczną się również przygotowania
do stawiania nowych słupów trakcyjnych - jest to o tyle trudne, że duża
ilość instalacji podziemnych utrudnia ich lokalizację.
J. Jackiewicz
zdj. J. Wilczek, S. Nadolski, J. Sobota
inf. za - TŚSA: WRD, WRR oraz KZK GOP: PO, PKI
|
|