Podsumowanie zagranicznych autobusów używanych zakupionych w 2005 roku

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku i związany z tym szereg zmian prawnych, spowodowały prawdziwy zalew rynku samochodowego używanymi wozami sprowadzanymi zza zachodniej granicy. Oprócz setek tysięcy aut osobowych, także przewoźnicy autobusowi zaczęli znacznie szerzej korzystać z tego alternatywnego źródła odnowy swojego taboru.

Przewoźnicy podchodzą różnie do "nowych" zakupów. Niektóre wozy nim wyjadą na linie zostają w całości przemalowane w barwy zakładowe, wymieniana jest tapicerka, elementy wnętrza (a czasem nawet porysowane szyby), z innych autobusów zaś usuwa się czasem tylko pozostały po poprzednim właścicielu numer taborowy i od razu po przerejestrowaniu wysyła w miasto.

Trudno dyskutować nad sensem zakupów używanego taboru. Niewątpliwie autobusy z Zachodu oferują lepszy komfort jazdy pasażerom, niż wysłużone Jelcze i Ikarusy. Dotychczasowe doświadczenia przewoźników pokazują jednak, że nie ma co liczyć na bezawaryjność tego taboru. Są to jak by nie patrzeć wozy używane, których koszt utrzymania z biegiem lat będzie rósł. Mimo wszystko wydaje się jednak, że w naszych obecnych realiach jest to godna uwagi alternatywa.

W dalszej części artykułu staraliśmy się zebrać wszystkie dostępne nam informacje o sprowadzonych autobusach, które pojawiły się w ciągu ostatniego czasu na drogach naszego regionu.

PKM Jaworzno

Jaworznickie przedsiębiorstwo już nie pierwszy raz wspomaga się używanymi autobusami. Eksploatowane wozy pochodzą praktycznie tylko z BVG, z którym firma utrzymuje od dawna kontakty. W minionym roku, po kilkuletniej przerwie, z Berlina sprowadzono 7 wozów - 3 przegubowe Mercedesy O405GN2, 2 krótkie MAN-y NL262 oraz rzutem na taśmę jeszcze dwa przegubowce MAN NG272. Pierwszą "jaskółką", zapowiadającą nowe wozy był testowany na początku roku MAN NL262 1132, który jednak ostatecznie wrócił do BVG (zakupiono inne wozy). Wszystkie autobusy przed wyjazdem na drogi zostały przemalowane w nowe barwy zakładowe PKM Jaworzno, w Mercedesach zaś dodatkowo wymieniona została tapicerka siedzeń i szyby w oknach.

Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
210 Mercedes O405GN 1996 04.06.2005 2732 BVG Berlin
211 Mercedes O405GN 1996 04.06.2005 2724 BVG Berlin
212 Mercedes O405GN 1996 04.06.2005 2738 BVG Berlin
213 MAN NL262 1997 09.2005 1146 BVG Berlin
214 MAN NL262 1997 09.2005 1152 BVG Berlin
215 MAN NG272 1994 27.12.2005 2825 BVG Berlin
216 MAN NG272 1993 27.12.2005 2821 BVG Berlin

PKM Bytom

Na bytomskiej zajezdni pojawiły się używane Neoplany. Zakupiono ich w tym roku całkiem pokaźną ilość, łącznie 15 sztuk: 4 przegubowe N4021NF z Bielefeld, 1 krótki N4016NF z Bielefeld (najprawdopodobniej) i 10 krótkich N4014NF z Berlina. Autobusy reprezentują pierwszą generację niskopodłogowców Neoplana. Większość taboru pozostała w barwach poprzednich właścicieli (na kilku wozach wykorzystano poprzednie malowanie jako podkład pod reklamę usług firmy), jeden wóz (7906) otrzymał pełne malowanie zakładowe, a jeden z ex berlińskich wozów (7905) przemalowano częściowo, pozostawiając górę wozu w oryginalnym piaskowym kolorze.

Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
7703 Neoplan N4021NF 1992 20.06.2005 ? moBiel Bielefeld
7704 Neoplan N4021NF 1993 13.06.2005 743 moBiel Bielefeld
7705 Neoplan N4021NF 1992 14.06.2005 737 moBiel Bielefeld
7706 Neoplan N4021NF 1993 13.06.2005 741 moBiel Bielefeld
7901 Neoplan N4014NF 1992 09.08.2005 ? BVG Berlin
7902 Neoplan N4014NF 1992 09.2005 1009 BVG Berlin
7903 Neoplan N4014NF 1992 24.08.2005 1005 BVG Berlin
7904 Neoplan N4014NF 1992 20.08.2005 1001 BVG Berlin
7905 Neoplan N4014NF 1992 21.08.2005 ? BVG Berlin
7906 Neoplan N4016NF 1994 17.06.2005 ? moBiel Bielefeld
7907 Neoplan N4014NF 1992 10.2005? 1007 BVG Berlin
7908 Neoplan N4014NF 1992 10.2005? 1010 BVG Berlin
7909 Neoplan N4014NF 1992 10.2005? 1006 BVG Berlin
7910 Neoplan N4014NF 1992 10.2005? 1004 BVG Berlin
7911 Neoplan N4014NF 1992 10.2005? 1002 BVG Berlin

PKM Sosnowiec

Największy zagłębiowski przewoźnik także kupował w tym roku autobusy pochodzące z Niemiec i to w całkiem sporych ilościach. Pierwszym sprowadzonym wozem był dość nietypowy model MAN-a, średniopodłogowy wóz typu EL202. Wszystkie pozostałe autobusy to także MAN-y, ale już niskopodłogowe modele NL202, NL262 i NG312. Przegubowce - co jest rzadkością na zachód od Odry - są czterodrzwiowe. Autobusy jeździły wcześniej w różnych miastach - Augsburgu, Kempten i Berlinie. Większość wozów przemalowano w sosnowieckie malowanie zakładowe, zainstalowano też polskie wyświetlacze diodowe.

Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
077 MAN EL202 1995 10.2004 ? ?
078 MAN NL202 1995 20.12.2004 ? ?
079 MAN NL202 1995 22.03.2005 74 Stadtverkehr Kempten
080 MAN NL202 1995 13.08.2005 ? RBA Augsburg
081 MAN NL202 1995 13.08.2005 ? RBA Augsburg
082 MAN NL202 1995 13.08.2005 ? RBA Augsburg
083 MAN NG312 1997 24.09.2005 2693 BVG Berlin
084 MAN NG312 1997 09/10.2005 ? BVG Berlin
085 MAN NG312 1997 09/10.2005 ? BVG Berlin
086 MAN NG312 1997 10.2005 2695 BVG Berlin
087 MAN NG312 1997 09/10.2005 ? BVG Berlin
088 MAN NG312 1997 25.10.2005 ? BVG Berlin
089 MAN NL202 1994 17.11.2005 75 Stadtverkehr Kempten
090 MAN NL202 1995 30.10.2005 76 Stadtverkehr Kempten
091 MAN NL262 1997 11.2005? ? BVG Berlin
092 MAN NL262 1997 11.2005? ? BVG Berlin
093 MAN NL262 1997 24.11.2005 ? BVG Berlin

PUP Czeladź

Firma z Czeladzi, jako bodaj jedyna wśród przewoźników prywatnych jeżdżących na zlecenie KZK GOP, sprowadziła używane niskopodłogowce do obsługi swoich linii. Znany już MAN NG272 12 (pochodzący z CVAG Chemnitz) był pierwszym przegubowcem z niską podłogą jeżdżącym dla największego organizatora w regionie. Zakupiono też kilka wozów standardowych, typu NL202 lub NL262. Autobusy w większości (poza jednym o numerze 53) są trzydrzwiowe. Część z nich przemalowano w niebiesko-granatowe barwy przewoźnika. Autobusy pochodzą z różnych większych i mniejszych niemieckich miejscowości, a także z Berlina. Jak dotąd na ulicach pojawiły się tylko trzy ex-berlińskie MAN-y, jednakże wiadomo nieoficjalnie, że jest ich znacznie więcej. W ostatnich dniach minionego roku zakupiono jeszcze drugiego przegubowca, który otrzymał numer 83. Pochodzi także z CVAG.

Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
12 MAN NG272 1993 2004 359 CVAG Chemnitz
52 MAN NL202 1993 10.11.2004 - SNG Suhl/Zella-Mehlis
53 MAN NL202 1994 25.01.2005 369 RSAG Rostock
55 MAN NL202 1993 05.04.2005 3001 Schmetterling Reisen
56 MAN NL202 1993 03.2005 3002 Schmetterling Reisen
75 MAN NL262 1997 20.10.2005 1135 BVG Berlin
80 MAN NL262 1997 09.10.2005 1153 BVG Berlin
81 MAN NL262 1997 09.10.2005 1149 BVG Berlin
83 MAN NG272 ? 12.2005 ? CVAG Chemnitz

Nowak Świerklaniec

Pewnym zaskoczeniem (oczywiście na plus) jest sprowadzenie niskopodłogowców przez jeżdżącego głównie dla MZKP przewoźnika prywatnego ze Świerklańca. We wrześniu pojawił się O405N, a pod koniec października dołączył do niego NL202. Obydwa wozy zostały przemalowane w biało-czerwone malowanie zakładowe, a w Mercedesie pojawiły się po pewnym czasie wyświetlacze.



Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
- Mercedes O405N ? 07.09.2005 ? Wicke Reisen
- MAN NL202 ? 31.10.2005 ? ?

PKM Tychy

W Tychach obrano na mapie odmienny kierunek pozyskiwania taboru używanego. Sprowadzane są skandynawskie DAB-y i Volvo, w tym typy praktycznie nie spotykane u innych przedsiębiorstw komunikacyjnych w regionie. Z początkiem minionego roku zakupiono partię dziesięciu sztuk niskopodłogowych DAB-ów 15-1200C (prawdopodobnie z Kopenhagi), następnie latem pojawiły się dwa DAB-y 7-1800B oraz Volvo B10MA-55 Säffle. Kolejne zakupy jeszcze bardziej zadziwiły pasażerów i miłośników, gdyż na ulicach pojawiło się sześć przegubowych Heuliezów GX417 prawdopodobnie z Belgii (zabudowa podwozia Volvo B10LA). W styczniu 2006 do dziesiątki już jeżdżących krótkich DAB-ów dołączył jeszcze jeden. Część wozów wyposażono w wyświetlacze, część przemalowano też w miejskie zielono-żółte barwy.

Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
189 DAB 15-1200C ? 10.01.2006 ? ?
190 DAB 15-1200C ? 01.2005 ? ?
191 DAB 15-1200C 1993 01.2005 ? ?
192 DAB 15-1200C ? 2005 ? ?
193 DAB 15-1200C ? 01.2005 ? ?
194 DAB 15-1200C ? 02.2005 ? ?
195 DAB 15-1200C ? 01.2005 ? ?
196 DAB 15-1200C ? 01.03.2005 ? ?
197 DAB 15-1200C ? 03.2005 ? ?
198 DAB 15-1200C ? 01.2005 ? ?
199 DAB 15-1200C ? 2005 ? ?
204 DAB 7-1800B 1988 06.2005 ? ?
205 DAB 7-1800B 1989 06.2005 ? ?
206 Volvo B10MA-55 Säffle 1991 07.2005 ? ?
245 Heuliez GX417 1996 14.03.2005 ? ?
246 Heuliez GX417 ? 05.2005 ? ?
247 Heuliez GX417 ? 05.2005 ? ?
248 Heuliez GX417 ? 20.05.2005 ? ?
249 Heuliez GX417 ? 07.2005 ? ?
250 Heuliez GX417 ? 20.07.2005 ? ?

Elbud Jaworzno

Niewielka firma transportowa z Jaworzna zakupiła od jednego z przewoźników prywatnych egzotycznego nieco Neoplana N4009. Autobus przemalowano w barwy zakładowe, a kursuje od niedawna na linii PKM Jaworzno nr 307, gdzie Elbud świadczy usługi jako podwykonawca.



Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
18 Neoplan N4009 ? 12.2005 ? ?

PKM Jastrzębie Zdrój

Jastrzębskie przedsiębiorstwo komunikacyjne zakupiło 10 sztuk MAN-ów NL262, dokładnie z tej samej serii, co wozy z Jaworzna. Wozy przemalowano w większości w barwy zakładowe PKM. Jednym z powodów zakupów było zwiększenie ilości uruchamianego taboru w związku z wygranym przetargiem na obsługę linii w okolicy Wodzisławia Śląskiego. Pod koniec 2005 roku w Jastrzębiu pojawił się jeszcze używany dwudrzwiowy MAN NL263.



Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
223 MAN NL262 1997 08.2005 1115 BVG Berlin
224 MAN NL262 1997 08.2005 1120 BVG Berlin
225 MAN NL262 1997 08.2005 1122 BVG Berlin
226 MAN NL262 1997 08.2005 1123 BVG Berlin
227 MAN NL262 1997 08.2005 1124 BVG Berlin
228 MAN NL262 1997 08.2005 1131 BVG Berlin
229 MAN NL262 1997 08.2005 1140 BVG Berlin
230 MAN NL262 1997 15.09.2005 1137 BVG Berlin
231 MAN NL262 1997 15.09.2005 1139 BVG Berlin
232 MAN NL262 1997 15.09.2005 1141 BVG Berlin
233 MAN NL263 1999 12.2005 ? ?

PKS Rybnik

Rybnicki PKS zakupił we wrześniu 2005 trzy niskopodłogowe przegubowce MAN NG272 z niemieckiego Chemnitz. Autobusy, których jeden z braci jeździ już od pewnego czasu w Czeladzi, przemalowano w barwy zakładowe PKS-u. Wozów na co dzień nie zobaczymy naturalnie na dalszych trasach, gdyż obsługują linie miejskie ZTZ Rybnik.



Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
81 MAN NG272 1994 09.2005 ? CVAG Chemnitz
82 MAN NG272 1994 09.2005 ? CVAG Chemnitz
83 MAN NG272 1994 09.2005 ? CVAG Chemnitz

Transgór Rybnik

Używane przegubowe Mercedesy z BVG pojawiły się także na bazie rybnickiego Transgóru. Autobusy przemalowano w obowiązujące w Rybniku barwy komunikacji miejskiej i trzeba przyznać, że prezentują się w nich bardzo korzystnie.



Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
3423 Mercedes O405GN 1996 2005 ? BVG Berlin
3424 Mercedes O405GN 1996 2005 ? BVG Berlin

V-Bus Żory

Firma V-Bus to w temacie autobusów używanych sprowadzanych z Zachodu zagadnienie samo w sobie. Przedsiębiorstwo należy do niemieckiej grupy Vetter Busunternehmen, co daje niewątpliwie duże możliwości pozyskiwania taboru. W poniższym zestawieniu ograniczymy się jedynie do wozów, które sprowadzono w ostatnim czasie w celu obsługi linii objętych w październiku 2005 roku w Wodzisławiu Śląskim. Jest to głównie przegląd standardowego taboru z najprzeróżniejszych niemieckich miast i miasteczek (MAN-y serii NL2x2 i Mercedesy O405N), ale pojawiły się także autobusy lokalne MAN ÜL272.



Nr tab. Marka i typ Rok prod. Data rozp. ekspl. Poprz. nr tab. Poprz. właściciel
41 MAN NL202 ? 01.10.2005 ? ?
42 MAN NL222 ? 01.10.2005 ? Engelmann Chemnitz
43 MAN EL202 ? 01.10.2005 ? VTF Luckenwalde
44 MAN NL202 ? 01.10.2005 ? Scalar Lutherstadt Wittenberg
45 MAN NL202 ? 01.10.2005 ? Havelbus Potsdam
46 MAN EL202 ? 10.2005 ? EVB Wismar
47 MAN NL202 ? 01.10.2005 ? ?
48 MAN NL202 ? 01.10.2005 ? Havelbus Potsdam
49 Mercedes O405N ? 01.10.2005 ? ?
50 Mercedes O405N ? 01.10.2005 ? ?
51 Mercedes O405N ? 01.10.2005 ? ?
52 MAN ÜL272 ? 01.10.2005 ? OBS Halle
53 MAN ÜL272 ? 01.10.2005 ? OBS Halle
54 MAN ÜL272 ? 01.10.2005 ? OBS Halle
55 Mercedes O405 ? 01.10.2005? ? ?

Powyższe podsumowanie z pewnością jest niepełne - nie sposób jednak ogarnąć całego regionu. Pominięto m.in. pojazdy sprowadzane przez przewoźników prywatnych, jeżdżących na własny rachunek. Jak widać, w wielu przypadkach brakuje danych o historii pojazdów - za wszelkie uzupełnienia lub wskazówki będziemy wdzięczni.

Program wymiany taboru w berlińskich zakładach komunikacyjnych (BVG) sprawił, że większość autobusów sprowadzono właśnie stamtąd - wozy te pojawiły się w Bytomiu, Czeladzi, Jastrzębiu Zdroju, Jaworznie, Rybniku i Sosnowcu (a także w innych miastach w kraju - w Gdańsku, Wejherowie, Kartuzach, Słupsku, Szczecinie i Policach). W ciągu niespełna roku pojawiło się na samym Śląsku około pięćdziesiąt wozów z BVG - czyli średnio co drugi w naszym zestawieniu! I nie zanosi się, aby miał być to koniec...

K. Bojda