Przebudowa Ronda w Katowicach

   •  Budowa Drogowej Trasy Średnicowej wielokrotnie wymuszała przebudowę okolicznej infrastruktury tramwajowej. Budowa DTŚ na odcinku wschodnim osiągnęła w tym roku ostatni etap wspólny z linią tramwajową - jest nim trwająca przebudowa Ronda im. gen. Ziętka w Katowicach. Podczas budowy Ronda (1964-65) tramwaje kursowały bez przeszkód korzystając z tymczasowego torowiska ułożonego po zachodniej części placu budowy. Tym razem jednak, z uwagi na zakres i rozmach prac (głównie ziemnych), jak również koszty i czas trwania robót zdecydowano się przerwać ruch tramwajowy.

Pierwszy etapem robót było "przełączenie", które trwało w dniach od 1 do 3 maja 2004 r. Wówczas podłączono do sieci nowy odcinek torowiska (od przystanku Katowice Sokolska aż w pobliże Ronda) oraz uruchomiono tymczasowy odcinek jednotorowy umożliwiający jazdę z Dębu na Koszutkę i odwrotnie - odcinek jednotorowy miał długość około 100 metrów, rozciągał się od tymczasowego przystanku Katowice Bank (uruchomionego w zastępstwie przystanków na płycie Ronda) aż do alei Korfantego. Przejazd zabezpieczony był sygnalizacją świetlną przekaźnikową, dodatkowo uruchomiona została sygnalizacja tramwajowo-drogowa na przecięciu torowiska z jezdnią alei Korfantego. Od 4 maja prowadzony był już normalny ruch tramwajów - uruchomienie tego skrętu pociągnęło jednak za sobą pojawienie się relacji linii dotąd niespotykanych na naszej sieci tramwajowych: linia 6 kursująca z Bytomia do Siemianowic, czy linia 11 z Chebzia do Pętli Słonecznej. Ponadto zamiast linii 41 rozpoczęła kursowanie linia 31 (relacji Bytom - Alfred) oraz uruchomiona została linia nr 33 w relacji Chorzów Metalowców - Katowice Słoneczna Pętla. Po "drugiej stronie" linia 14 została wydłużona aż do Chorzowa Rynku, a linia 16 od Brynowa kończyła bieg na Rynku, przy tzw. Domu Mody. Na trasie Katowice Rynek - Katowice Słoneczna Pętla kursowała linia autobusowej komunikacji zastępczej oznaczona jako T-16.

Stodwójka na linii 14 zawraca na Pętli Słonecznej Linia 31A - fantazja poniosła odpowiedzialnych za tablice w ZKT-3 Nowa linia 33 na przystanku końcowym Skład 2x105N skręca od Koszutki w stronę Chorzowa

Autobusy zastępcze na tymczasowym przystanku na Rynku, w niebieskim peugeociku siedzi kontroler z KZK GOP T-6 na pętli pod Stadionem Śląskim Tradycyjny przystanek przy Teatrze Śląskim (zawsze tu się zatrzymywały autobusy) był czynny tylko przez kilka godzin Ikarus wjeżdża na pętlę przy Stadionie Śląskim

"Szaraki" nie mogąc kursować na trasie do Bytomia zostały zesłane na linię 16 Czerwona stodwójka mija Spodek i kieruje się do Bytomia Tymczasowy przystanek przy Rondzie 31 - tym razem jednak nie do Wieszowej, lecz do Placu Alfreda

Skład 2x105N na odcinku jednotorowym Pojedyncza stopiątka oczekuje na wjazd na odcinek jednotorowy Citadis wieczorową porą - linia 16 kończyła bieg na tym żeberku 6-tka jadąca do Siemianowic? Jeszcze niedawno rzecz nie do pomyślenia - a tu czerwony przegubowiec czeka na mijankę

Wieczorna 11-tka oraz autobus linii T-16 na Pętli Słonecznej Pociąg linii 31 pokonuje odcinek jednotorowy na Alfredzie Plac Alfreda 6-tka czai się w krzakach na pętli w Siemianowicach

Niestety rzadko można oglądać skład 2x105N na tej pętli (Alfred) Ostatni kremowo-czerwony autobus w PKM Katowice jako "zatramwaj" na Pętli Słonecznej Ikarus mija przebudowywane Rondo i kieruje się do Rynku Przystanek końcowy linii T-16

Tramwaje spokojnie sobie jeździły, a tymczasem w miejscu Ronda powstała dość szybko wielka dziura w ziemi. Z dziury tej powoli wyłaniały się zarysy przyszłych konstrukcji drogowych, w okolicy czerwca można było dostrzeć również fragment wiaduktu tramwajowego nad jednym z przejść podziemnych. Po północnej stronie Ronda budowano tymczasem torowisko nowego trójkąta torowego - dzięki przebudowie Ronda układ torowy w tym rejonie wzbogacił się o brakujacy łącznik i po wznowieniu ruchu tramwaje mogą skręcać we wszystkich kierunkach. Jedyny stary element, pamiętający czasy sprzed rozpoczęcia przebudowy to podwójne odgałęzienie (rozjazd) przy wyjeździe z płyty Ronda w kierunku północnym (pochodzi on z 2000 roku) - został przykryty płytami tymczasowej jezdni.

W dniach 13-17 października ruch tramwajowy w rejonie Ronda został przerwany - w tym czasie podłączany był trójkąt torowy. Odcinek jednotorowy uległ likwidacji, tramwaje wpradzie nadal jeździły na zmienionych trasach, ale już po docelowym torowisku. W czasie tych kilkudniowych robót uruchomiona została oczywiście komunikacja zastępcza (linia T-6 ze Stadionu Śląskiego do Dworca PKP w Katowicach oraz T-33 ze Stadionu Śląskiego do Pętli Słonecznej) - ciekawostką był fakt, że linie te obsługiwało aż pięciu różnych przewoźników (PKM Tychy, Meteor Jaworzno, Transkom Piekary Śl., Zagozda Ruda Śl. i Sebzda Czeladź).

Zamiast 14-tki tym razem zawraca tu 6-tka "Dwuślipek" za chwilę odjedzie spod Stadionu Śląskiego do Bytomia Dość nieciekawie wyglądający wagon, jako pociąg linii 11 przy Stadionie Śląskim

Takiego "zatramwaju" jeszcze w GOP-ie nie mieliśmy 15-metrowy sztywniak wyjeżdża spod estakady w Dębie Jelczyk "gniot" pod Stadionem Śląskim Drugiego dnia kursowania linii T-6 wreszcie pojawił się meteorowy Ikarus

Ex-krakowski przegubowiec w Dębie Kolejny Ikarus pochodzący z Krakowa, wyjeżdża na ulicę Parkową Stadion Śląski W oczekiwaniu na odjazd

Autobus linii T-6 na placu przy Stadionie Śląskim Autobusy firmy Transkom nieczęsto można spotkać na ulicy Sokolskiej Kolejny "zatramwaj" jedzie ulicą Chorzowską Wjazd na plac przy Stadionie Śląskim

Jelczyk wyjeżdża spod Stadionu Śląskiego "Gazik" opuszcza Pętlę Słoneczną Stadion Śląski Gazowy autobus w chorzowskim parku

W jesiennej scenerii WPKiW Nocny kurs do Alfredu Autobus za tramwaje nocne na Rynku w Chorzowie

Od 1 listopada od samego rana, zgodnie z założonym terminem, tramwaje wróciły na Rondo.

Rondo

opr. J. Jackiewicz
fot. J. Jackiewicz, J. Sobota, S. Nadolski, A. Muth