Budowa Drogowej Trasy Średnicowej wielokrotnie
wymuszała przebudowę okolicznej infrastruktury tramwajowej. Budowa DTŚ
na odcinku wschodnim osiągnęła w tym roku ostatni etap wspólny z linią
tramwajową - jest nim trwająca przebudowa Ronda im. gen. Ziętka w Katowicach.
Podczas budowy Ronda (1964-65) tramwaje kursowały bez przeszkód korzystając
z tymczasowego torowiska ułożonego po zachodniej części placu budowy.
Tym razem jednak, z uwagi na zakres i rozmach prac (głównie ziemnych),
jak również koszty i czas trwania robót zdecydowano się przerwać ruch
tramwajowy.
Pierwszy etapem robót było "przełączenie", które trwało w dniach
od 1 do 3 maja 2004 r. Wówczas podłączono do sieci nowy odcinek torowiska
(od przystanku Katowice Sokolska aż w pobliże Ronda) oraz uruchomiono
tymczasowy odcinek jednotorowy umożliwiający jazdę z Dębu na Koszutkę
i odwrotnie - odcinek jednotorowy miał długość około 100 metrów, rozciągał
się od tymczasowego przystanku Katowice Bank (uruchomionego w zastępstwie
przystanków na płycie Ronda) aż do alei Korfantego. Przejazd zabezpieczony
był sygnalizacją świetlną przekaźnikową, dodatkowo uruchomiona została
sygnalizacja tramwajowo-drogowa na przecięciu torowiska z jezdnią alei
Korfantego. Od 4 maja prowadzony był już normalny ruch tramwajów - uruchomienie
tego skrętu pociągnęło jednak za sobą pojawienie się relacji linii dotąd
niespotykanych na naszej sieci tramwajowych: linia 6 kursująca z Bytomia
do Siemianowic, czy linia 11 z Chebzia do Pętli Słonecznej. Ponadto zamiast
linii 41 rozpoczęła kursowanie linia 31 (relacji Bytom - Alfred) oraz
uruchomiona została linia nr 33 w relacji Chorzów Metalowców - Katowice
Słoneczna Pętla. Po "drugiej stronie" linia 14 została wydłużona
aż do Chorzowa Rynku, a linia 16 od Brynowa kończyła bieg na Rynku, przy
tzw. Domu Mody. Na trasie Katowice Rynek - Katowice Słoneczna Pętla kursowała
linia autobusowej komunikacji zastępczej oznaczona jako T-16.
|
|
|
|
Stodwójka na linii 14 zawraca na Pętli
Słonecznej |
Linia 31A - fantazja poniosła odpowiedzialnych
za tablice w ZKT-3 |
Nowa linia 33 na przystanku końcowym |
Skład 2x105N skręca od Koszutki w stronę
Chorzowa |
|
|
|
|
Autobusy zastępcze na tymczasowym przystanku
na Rynku, w niebieskim peugeociku siedzi kontroler z KZK GOP |
T-6 na pętli pod Stadionem Śląskim |
Tradycyjny przystanek przy Teatrze Śląskim
(zawsze tu się zatrzymywały autobusy) był czynny tylko przez kilka
godzin |
Ikarus wjeżdża na pętlę przy Stadionie
Śląskim |
|
|
|
|
"Szaraki" nie mogąc kursować
na trasie do Bytomia zostały zesłane na linię 16 |
Czerwona stodwójka mija Spodek i kieruje
się do Bytomia |
Tymczasowy przystanek przy Rondzie |
31 - tym razem jednak nie do Wieszowej,
lecz do Placu Alfreda |
|
|
|
|
Skład 2x105N na odcinku jednotorowym |
Pojedyncza stopiątka oczekuje na wjazd
na odcinek jednotorowy |
Citadis wieczorową porą - linia 16 kończyła
bieg na tym żeberku |
6-tka jadąca do Siemianowic? Jeszcze
niedawno rzecz nie do pomyślenia - a tu czerwony przegubowiec czeka
na mijankę |
|
|
|
|
Wieczorna 11-tka oraz autobus linii T-16
na Pętli Słonecznej |
Pociąg linii 31 pokonuje odcinek jednotorowy
na Alfredzie |
Plac Alfreda |
6-tka czai się w krzakach na pętli w
Siemianowicach |
|
|
|
|
Niestety rzadko można oglądać skład 2x105N
na tej pętli (Alfred) |
Ostatni kremowo-czerwony autobus w PKM
Katowice jako "zatramwaj" na Pętli Słonecznej |
Ikarus mija przebudowywane Rondo i kieruje
się do Rynku |
Przystanek końcowy linii T-16 |
Tramwaje spokojnie sobie jeździły, a tymczasem w miejscu Ronda powstała
dość szybko wielka dziura w ziemi. Z dziury tej powoli wyłaniały się zarysy
przyszłych konstrukcji drogowych, w okolicy czerwca można było dostrzeć
również fragment wiaduktu tramwajowego nad jednym z przejść podziemnych.
Po północnej stronie Ronda budowano tymczasem torowisko nowego trójkąta
torowego - dzięki przebudowie Ronda układ torowy w tym rejonie wzbogacił
się o brakujacy łącznik i po wznowieniu ruchu tramwaje mogą skręcać we
wszystkich kierunkach. Jedyny stary element, pamiętający czasy sprzed
rozpoczęcia przebudowy to podwójne odgałęzienie (rozjazd) przy wyjeździe
z płyty Ronda w kierunku północnym (pochodzi on z 2000 roku) - został
przykryty płytami tymczasowej jezdni.
W dniach 13-17 października ruch tramwajowy w rejonie Ronda został przerwany
- w tym czasie podłączany był trójkąt torowy. Odcinek jednotorowy uległ
likwidacji, tramwaje wpradzie nadal jeździły na zmienionych trasach, ale
już po docelowym torowisku. W czasie tych kilkudniowych robót uruchomiona
została oczywiście komunikacja zastępcza (linia T-6 ze Stadionu Śląskiego
do Dworca PKP w Katowicach oraz T-33 ze Stadionu Śląskiego do Pętli Słonecznej)
- ciekawostką był fakt, że linie te obsługiwało aż pięciu różnych przewoźników
(PKM Tychy, Meteor Jaworzno, Transkom Piekary Śl., Zagozda Ruda Śl. i
Sebzda Czeladź).
|
|
|
Zamiast 14-tki tym razem zawraca tu 6-tka |
"Dwuślipek" za chwilę odjedzie
spod Stadionu Śląskiego do Bytomia |
Dość nieciekawie wyglądający wagon, jako
pociąg linii 11 przy Stadionie Śląskim |
|
|
|
|
Takiego "zatramwaju" jeszcze
w GOP-ie nie mieliśmy |
15-metrowy sztywniak wyjeżdża spod estakady
w Dębie |
Jelczyk "gniot" pod Stadionem
Śląskim |
Drugiego dnia kursowania linii T-6 wreszcie
pojawił się meteorowy Ikarus |
|
|
|
|
Ex-krakowski przegubowiec w Dębie |
Kolejny Ikarus pochodzący z Krakowa,
wyjeżdża na ulicę Parkową |
Stadion Śląski |
W oczekiwaniu na odjazd |
|
|
|
|
Autobus linii T-6 na placu przy Stadionie
Śląskim |
Autobusy firmy Transkom nieczęsto można
spotkać na ulicy Sokolskiej |
Kolejny "zatramwaj" jedzie
ulicą Chorzowską |
Wjazd na plac przy Stadionie Śląskim |
|
|
|
|
Jelczyk wyjeżdża spod Stadionu Śląskiego |
"Gazik" opuszcza Pętlę Słoneczną |
Stadion Śląski |
Gazowy autobus w chorzowskim parku |
|
|
|
W jesiennej scenerii WPKiW |
Nocny kurs do Alfredu |
Autobus za tramwaje nocne na Rynku w
Chorzowie |
Od 1 listopada od samego rana, zgodnie z założonym terminem, tramwaje
wróciły na Rondo.
|
Rondo |
opr. J. Jackiewicz
fot. J. Jackiewicz, J. Sobota, S. Nadolski, A. Muth
|
|