27 listopada 2004 r. od godz. 4:00 wstrzymany
został ruch tramwajowy na odcinku ulicy Siemianowickiej w Bytomiu. Rozpoczęły
się bowiem prace przy kolejnym etapie modernizacji lini 6/41. Prace objęły
"remont średni torowiska w obrębie przejazdu na Rozbarku z wymianą
odgałęzienia podwójnego w ulicy Siemianowickiej w Bytomiu praz naprawę
główną torowiska na skrzyżowaniu ulic Chorzowskiej i Witczaka w ciągu
ulicy Siemianowickiej w Bytomiu".
|
|
|
Prace torowe na ulicy Siemianowickiej |
Już od samego początku zaczęły się kłopoty z dotrzymaniem terminów. Pierwotny
termin zatrzymania ruchu tramwajowego ustalony był na 26 listopada
- przesunięty został o jedną dobę. Objazd drogowy (w tym dla autobusów)
miał się rozpocząć w nocy z 25/26 listopada - w praktyce ruszył
dopiero w dniu 27 listopada.
W związku ze wstrzymaniem ruchu tramwajowego wprowadzone zostały następujące
zmiany tras:
- linia nr 6 kursowała na trasie Zawodzie Pętla - Łagiewniki
Zajezdnia (co 14 minut w dni robocze i co 28 minut w dni wolne);
- linia nr 8 kursowała na trasie Bytom Politechnika Śląska
- Bytom Plac Sikorskiego (co 7 minut w dni robocze i co 14 minut
w dni wolne);
- linia nr 41 kursowała na trasie Katowice Plac Wolności
(R) / Zawodzie Pętla (W) - Łagiewniki Zajezdnia
(co 14 minut w dni robocze i co 28 minut w dni wolne).
Zawracanie tramwajów linii 6 i 41 odbywało się przez trójkątowanie
w bramie zajezdni Łagiewniki. Była dość niecodzienna sytuacja, gdyż przez
ostatnich kilka lat nie było to możliwe z uwagi na stan torowiska i rozjazdów
w obrębie zajezdni. Obecnie wszystkie rozjazdy w ciągu linii 6/41 są
wymienione, a te na terenie zajezdni odpowiednio utrzymane co umożliwia
bezproblemowe zawracanie, nawet wagonami 116Nd. Sama zajezdnia Łagiewniki
od lat 80-tych jest nieczynna - mieści się tam Warsztat Zwrotnic i tylko
sporadycznie zaglądają tam wagony robocze.
|
|
|
Citadis i roboczy 13N w bramie zajezdni
Łagiewniki |
Miejsce zmiany kierunku jazdy w czasie
manewrowania |
"Szarak" wyjeżdża z zajezdni
Łagiewniki |
Uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza:
- linia T-6 kursowała na trasie Chorzów Stabika - Bytom
Plac Sikorskiego (co 7 minut w dni robocze i co 14 minut w dni
wolne);
- linia T-8 kursowala na trasie Dąbrówka Wielka Pętla -
Bytom Plac Sikorskiego (co 30 minut codziennie).
Autobusy zastępcze w centrum Bytomia kursowały objazdami, z uwagi na
zmianę organizacji ruchu drogowego. Autobusy linii T-6 w Chorzowie
zawracały objeżdżając fragment dzielnicy Chorzów II - pomimo ustaleń,
że postój ma odbywać się w zatoce przystanku Chorzów Stabika,
autobusy stały na ulicy Chorzowskiej na wysokości przystanku Chorzów
Polna, blokując oczywiście ruch na ulicy.
Komunikację zastępczą obsługiwało czterech przewoźników, którzy podstawili
łącznie 9 autobusów.
|
|
|
Meteorowy Ikarus na trasie |
Tradycyjnie w roli komunikacji zastępczej
również Solaris |
Dla odmiany czasami pojawiał się również
drugi 15-metrowiec z Meteora |
|
|
|
"Zatramwaj" linii T-8 na Rozbarku |
Dość oryginalny sposób zawracania na
pętli w Dąbrówce Wielkiej |
Autobus do Dąbrówki oczekuje na odjazd
(Bytom Plac Sikorskiego) |
|
|
|
Przegubowy "zatramwaj" mija
punkt regulatorski w postaci wagonu typu N (Łagiewniki Zajezdnia) |
Bytom, ul. Krakowska - tą ulicą kiedyś
jeździły tramwaje... |
Ikarus na trasie objazdowej (Bytom, ul.
Krakowska) |
|
|
Jelcz na linii T-8 wraca z Dąbrówki Wielkiej
(Brzeziny Śl. Dom Kultury) |
Inny Jelcz 120M w roli autobusu zastępczego,
w Brzezinach Śląskich |
Autobusy linii nr 42, 85, 91 i 185 kursowały
objazdem ulicami Kochanowskiego i Reymonta lub Brzezińską na Rozbarku.
|
|
|
Bytom - Rozbark,
ul. Reymonta |
Bytom - Rozbark,
ul. Brzezińska |
Bytom - Rozbark,
ul. Kochanowskiego |
|
|
|
Bytom - Rozbark,
ul. Kochanowskiego |
Bytom - Rozbark,
ul. Reymonta |
Bytom - Rozbark,
ul. Reymonta |
Pierwotnie roboty miały zakończyć się 30 listopada nad ranem,
a po korekcie terminu (przesunięcie rozpoczęcia) - 1 grudnia. Tymczasem
w końcowym efekcie tramwaje ruszyły dopiero 5 grudnia - czterokrotnie
wykonawca przekładał zakończenie robót o kolejne doby. Objazd drogowy
zakończył się tymczasem dopiero 22 grudnia o godz. 16:00 - ponad dwa tygodnie
po terminie.
Tymczasem, na dni 4-5 grudnia zaplanowane zostały prace torowe
w rejonie Stadionu AKS w Chorzowie, terminy obu zamknięć nałożyły się.
Dlatego też w dniu 4 grudnia obowiązywała dość niecodzienna organizacja
ruchu komunikacji zastępczej (tramwaje po prostu jeździły na skróconych
trasach - 6/11/41 od Katowic do Stadionu Śląskiego
i 11 od Chebzia do Chorzowa Rynku). Cztery autobusy wcześniej zakontraktowane
przez KZK GOP na potrzeby remontu na Pogodzie zostały uzupełnione czterema
kolejnymi, zamówionymi przez Tramwaje Śląskie ZUTiKT-2 Chorzów na potrzeby
remontu przy AKSie. Łącznie 8 autobusów kursowało, na polecenie kontrolerów
ruchu Tramwajów Śląskich, na trasie Bytom Plac Sikorskiego -
Chorzów - Osiedle Tysiąclecia ZOO.
|
|
|
|
Autobus linii T-6 na trasie wydłużonej
do Osiedla Tysiąclecia |
W sobotę akcję wspomógł PKM Bytom - tu
autobus mija Osiedle Arki Bożka w Bytomiu |
"Zatramwaj" skręca z ulicy
Jagiellońskiej w Moniuszki w Bytomiu |
Bytom Arki Bożka |
Dopiero 5 grudnia, po wznowieniu ruchu w Bytomiu, wprowadzona
została tymczasowa organizacja przewidziana na potrzeby remontu w Chorzowie
(czyli z tramwajami linii 6/41 kursującymi od Bytomia do Chorzowa
Rynku oraz tylko z czterema autobusami kursującymi na trasie Chorzów
Rynek - Osiedle Tysiąclecia ZOO).
J. Jackiewicz
|