Fotoreportaż - remont na Pogodzie w Bytomiu

  •  27 listopada 2004 r. od godz. 4:00 wstrzymany został ruch tramwajowy na odcinku ulicy Siemianowickiej w Bytomiu. Rozpoczęły się bowiem prace przy kolejnym etapie modernizacji lini 6/41. Prace objęły "remont średni torowiska w obrębie przejazdu na Rozbarku z wymianą odgałęzienia podwójnego w ulicy Siemianowickiej w Bytomiu praz naprawę główną torowiska na skrzyżowaniu ulic Chorzowskiej i Witczaka w ciągu ulicy Siemianowickiej w Bytomiu".

Prace torowe na ulicy Siemianowickiej

Już od samego początku zaczęły się kłopoty z dotrzymaniem terminów. Pierwotny termin zatrzymania ruchu tramwajowego ustalony był na 26 listopada - przesunięty został o jedną dobę. Objazd drogowy (w tym dla autobusów) miał się rozpocząć w nocy z 25/26 listopada - w praktyce ruszył dopiero w dniu 27 listopada.

W związku ze wstrzymaniem ruchu tramwajowego wprowadzone zostały następujące zmiany tras:

  • linia nr 6 kursowała na trasie Zawodzie Pętla - Łagiewniki Zajezdnia (co 14 minut w dni robocze i co 28 minut w dni wolne);
  • linia nr 8 kursowała na trasie Bytom Politechnika Śląska - Bytom Plac Sikorskiego (co 7 minut w dni robocze i co 14 minut w dni wolne);
  • linia nr 41 kursowała na trasie Katowice Plac Wolności (R) / Zawodzie Pętla (W) - Łagiewniki Zajezdnia (co 14 minut w dni robocze i co 28 minut w dni wolne).

Zawracanie tramwajów linii 6 i 41 odbywało się przez trójkątowanie w bramie zajezdni Łagiewniki. Była dość niecodzienna sytuacja, gdyż przez ostatnich kilka lat nie było to możliwe z uwagi na stan torowiska i rozjazdów w obrębie zajezdni. Obecnie wszystkie rozjazdy w ciągu linii 6/41 są wymienione, a te na terenie zajezdni odpowiednio utrzymane co umożliwia bezproblemowe zawracanie, nawet wagonami 116Nd. Sama zajezdnia Łagiewniki od lat 80-tych jest nieczynna - mieści się tam Warsztat Zwrotnic i tylko sporadycznie zaglądają tam wagony robocze.

116Nd 814 i 13N 107R 116Nd 814 116Nd 804
Citadis i roboczy 13N w bramie zajezdni Łagiewniki Miejsce zmiany kierunku jazdy w czasie manewrowania "Szarak" wyjeżdża z zajezdni Łagiewniki

2x105Na 773+774 116Nd 816 116Nd 807 116Nd 814
Skład stopiątek w towarzystwie wagonu typu N w bramie zajezdni Łagiewniki Wewnątrz zajezdni mrok rozjaśnia tylko jedna latarnia 6-tka zawracająca na pętli w Zawodziu - tu dodatkowa atrakcja w postaci przesiadki z pasażerów z zawracającej awaryjnie 15-tki

W czasie gdy na pętli w Zawodziu był za duży tłok linie 6 i 41 jechały zawracać do zajezdni Zawodzie (na zdjęciu wyjazd z zajezdni)

Uruchomiona została autobusowa komunikacja zastępcza:

  • linia T-6 kursowała na trasie Chorzów Stabika - Bytom Plac Sikorskiego (co 7 minut w dni robocze i co 14 minut w dni wolne);
  • linia T-8 kursowala na trasie Dąbrówka Wielka Pętla - Bytom Plac Sikorskiego (co 30 minut codziennie).

Autobusy zastępcze w centrum Bytomia kursowały objazdami, z uwagi na zmianę organizacji ruchu drogowego. Autobusy linii T-6 w Chorzowie zawracały objeżdżając fragment dzielnicy Chorzów II - pomimo ustaleń, że postój ma odbywać się w zatoce przystanku Chorzów Stabika, autobusy stały na ulicy Chorzowskiej na wysokości przystanku Chorzów Polna, blokując oczywiście ruch na ulicy.

Komunikację zastępczą obsługiwało czterech przewoźników, którzy podstawili łącznie 9 autobusów.

Ikarus 280.26 850 (Meteor Jaworzno) Solaris U15 855 (Meteor Jaworzno) Solaris U15 856 (Meteor Jaworzno)
Meteorowy Ikarus na trasie Tradycyjnie w roli komunikacji zastępczej również Solaris Dla odmiany czasami pojawiał się również drugi 15-metrowiec z Meteora

Ikarus 260.04 01 (Polak Chorzów) Ikarus 260.04 05 (Polak Chorzów) Ikarus 260.04 06 (Polak Chorzów)
"Zatramwaj" linii T-8 na Rozbarku Dość oryginalny sposób zawracania na pętli w Dąbrówce Wielkiej Autobus do Dąbrówki oczekuje na odjazd (Bytom Plac Sikorskiego)

Ikarus 280.02 01 (Sebzda Czeladź) Ikarus 280.26 05 (Sebzda Czeladź) Ikarus 280.26 06 (Sebzda Czeladź)
Pomysłowy kierowca, żeby nie blokować ulicy - wpakował się Ikarusem na chodnik (Chorzów Polna)

Ikarus "MAN powered" w dordze do Chorzowa

Dwa Ikarusy podczas postoju w Bytomiu na ulicy Moniuszki

Ikarus 280.02 09 (Sebzda Czeladź) Ikarus 280.26 01 (Transkom Piekary Śl.) Ikarus 280.26 07 (Transkom Piekary Śl.)
Przegubowy "zatramwaj" mija punkt regulatorski w postaci wagonu typu N (Łagiewniki Zajezdnia) Bytom, ul. Krakowska - tą ulicą kiedyś jeździły tramwaje... Ikarus na trasie objazdowej (Bytom, ul. Krakowska)

Jelcz 120M 08 (Transkom Piekary Śl.) Jelcz 120M 14 (Transkom Piekary Śl.)
Jelcz na linii T-8 wraca z Dąbrówki Wielkiej (Brzeziny Śl. Dom Kultury) Inny Jelcz 120M w roli autobusu zastępczego, w Brzezinach Śląskich

Autobusy linii nr 42, 85, 91 i 185 kursowały objazdem ulicami Kochanowskiego i Reymonta lub Brzezińską na Rozbarku.

Jelcz 120M 023 (PKM Sosnowiec) Jelcz 120M 057 (PKM Sosnowiec) Ikarus 260.04 1333 (PKM Sosnowiec)
Bytom - Rozbark,
ul. Reymonta
Bytom - Rozbark,
ul. Brzezińska
Bytom - Rozbark,
ul. Kochanowskiego

Jelcz M11 1468 (PKM Świerklaniec) Jelcz M11 1468 (PKM Świerklaniec) Jelcz M11 5 (Trestka Wojkowice)
Bytom - Rozbark,
ul. Kochanowskiego
Bytom - Rozbark,
ul. Reymonta
Bytom - Rozbark,
ul. Reymonta

Pierwotnie roboty miały zakończyć się 30 listopada nad ranem, a po korekcie terminu (przesunięcie rozpoczęcia) - 1 grudnia. Tymczasem w końcowym efekcie tramwaje ruszyły dopiero 5 grudnia - czterokrotnie wykonawca przekładał zakończenie robót o kolejne doby. Objazd drogowy zakończył się tymczasem dopiero 22 grudnia o godz. 16:00 - ponad dwa tygodnie po terminie.

Tymczasem, na dni 4-5 grudnia zaplanowane zostały prace torowe w rejonie Stadionu AKS w Chorzowie, terminy obu zamknięć nałożyły się. Dlatego też w dniu 4 grudnia obowiązywała dość niecodzienna organizacja ruchu komunikacji zastępczej (tramwaje po prostu jeździły na skróconych trasach - 6/11/41 od Katowic do Stadionu Śląskiego i 11 od Chebzia do Chorzowa Rynku). Cztery autobusy wcześniej zakontraktowane przez KZK GOP na potrzeby remontu na Pogodzie zostały uzupełnione czterema kolejnymi, zamówionymi przez Tramwaje Śląskie ZUTiKT-2 Chorzów na potrzeby remontu przy AKSie. Łącznie 8 autobusów kursowało, na polecenie kontrolerów ruchu Tramwajów Śląskich, na trasie Bytom Plac Sikorskiego - Chorzów - Osiedle Tysiąclecia ZOO.

Ikarus 280.26 04 (Transkom Piekary Śl.) Ikarus 280.26 7206 (PKM Bytom) Ikarus 280.26 7249 (PKM Bytom) Ikarus 280.26 7808 (PKM Bytom)
Autobus linii T-6 na trasie wydłużonej do Osiedla Tysiąclecia W sobotę akcję wspomógł PKM Bytom - tu autobus mija Osiedle Arki Bożka w Bytomiu "Zatramwaj" skręca z ulicy Jagiellońskiej w Moniuszki w Bytomiu Bytom Arki Bożka

Dopiero 5 grudnia, po wznowieniu ruchu w Bytomiu, wprowadzona została tymczasowa organizacja przewidziana na potrzeby remontu w Chorzowie (czyli z tramwajami linii 6/41 kursującymi od Bytomia do Chorzowa Rynku oraz tylko z czterema autobusami kursującymi na trasie Chorzów Rynek - Osiedle Tysiąclecia ZOO).

116Nd 816 (Tramwaje Śląskie) 2x105Na 495+496 (Tramwaje Śląskie) Ikarus 260.04 7603 (PKM Bytom) Jelcz M11 7362 (PKM Bytom)

J. Jackiewicz