Tramwaje Śląskie, oprócz taboru tramwajowego (liniowego
i technicznego) posiadają również całkiem pokaźną flotę pojazdów samochodowych,
służących do przeróżnych celów. Poniżej zamieszczamy ich przegląd - wykaz
taboru jest aktualny na marzec 2006 r., natomiast wśród zdjęć prezentujemy
również starsze zdjęcia przedstawiające pojazdy skasowane, sprzedane lub
przenumerowane.
NUMERACJA
Tabor niekomunikacyjny (samochodowy) numerowany jest w sposób następujący:
numer zakładu + dwucyfrowy numer kolejny + litera "A"
Numery zakładów: 1 - Będzin, 2 - Chorzów Batory, 3 -
Stroszek, 4 - Gliwice, 5 - Zawodzie, 6 - Katowice
(Dyrekcja). Jedynie pojazdy oddelegowane do OSW Uroczysko w Wiśle nie
mają numerów wg powyższego systemu, a identyfikowane są po numerach inwentarzowych
środków trwałych (91-7xxx).
Numeracja ta została wprowadzona od 1 października 1991 r. z chwilą powstania
Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej. WPK numerowało tabor samochodowy
w poodobny sposób (numer kolejny + litera "A"), jednak zasady
nadawania numerów kolejnych były dość niejasne.
POGOTOWIE TOROWE
134A
|
Star 244
|
1993
|
ex 243A
|
135A
|
Star 244
|
1996
|
ex 257A
|
221A
|
Star 244
|
1993
|
|
262A
|
Star 244
|
1997
|
|
334A
|
Star 244
|
1993
|
ex 247A
|
335A
|
Star 244
|
1996
|
ex 256A
|
434A
|
Star 244
|
1993
|
ex 249A
|
435A
|
Star 244
|
1996
|
ex 255A
|
530A
|
Star 244
|
1993
|
ex 226A
|
531A
|
Star 244
|
1996
|
ex 254A
|
Każda zajezdnia posiada po dwa samochody pogotowia torowego - korzystają
z nich służby nazywane dawnej Odcinkiem Drogowym. Do 2002 roku wszystkie
służby torowe podległe były bezpośrednio pod zakład w Chorzowie Batorym,
stąd też wszystkie samochody były na stanie tego zakładu (stacjonowały
jednak na poszczególnych zajezdniach). Później rozdzielono je na poszczególne
zakłady, a pojazdy uległy przenumerowaniu.
Wszystkie pojazdy pogotowia torowego to stary 244. Pomalowane są na żółto
z brązowymi wstawkami, za wyjątkiem chorzowskiego 262A, który przemalowano
na pomarańczowo. Wożą ze sobą sprzęt i akcesoria niezbędne do robót torowych
i usuwania awarii.
|
Star 244 134A
Sosnowiec - Kazimierz,
ul. Szenwalda |
|
|
Star 244 243A
(ob. 134A)
zajezdnia Będzin |
|
|
Star 244 249A
(ob. 434A)
zajezdnia Gliwice |
|
|
Star 244 254A
(ob. 531A)
Katowice, Rynek |
|
|
Star 244 255A
(ob. 435A)
zajezdnia Gliwice |
|
|
Star 244 256A
(ob. 335A)
zajezdnia Stroszek |
|
|
Star 244 257A
(ob. 135A)
zajezdnia Będzin |
|
|
Star 244 262A
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
Star 244 435A
zajezdnia Gliwice |
|
|
Star 244 530A
Katowice - Roździeń,
ul. Obr. Westerplatte |
|
POGOTOWIE SIECIOWE
122A
|
Star 200K/SWN32
|
1992
|
|
130A
|
Star 1142T
|
1997
|
|
220A
|
Star 200K-2
|
1992
|
|
265A
|
Star 1142L
|
1999
|
|
311A
|
Star 266
|
1981
|
|
321A
|
Star 200K
|
1992
|
|
424A
|
Star 244RS
|
1993
|
|
431A
|
Star L1142CF
|
1999
|
|
508A
|
Star 28 Wuko
|
1982
|
|
521A
|
Star 244
|
1994
|
|
Pogotowia sieciowe, zwane również samochodami wieżowymi, to jedne z najbardziej
charakterystycznych pojazdów technicznych. Służą do prowadzenia prac przy
sieci trakcyjnej, odciągach, mocowaniach i słupach. Większość z nich posiada
dodatkowe specjalne wysuwane podwozie umożliwiające jazdę takiego samochodu
po wydzielonym torowisku tramwajowym. Poszczególne pojazdy różnią się
znacznie od siebie ze względu na konstrukcję (zabudowę) wykonywaną przez
różne firmy oraz oczywiście z uwagi na rok produkcji czy przebudowy.
|
Star 200K/SWN32
122A
zajezdnia Będzin |
|
|
Star 200K-2 220A
Chorzów, Rynek |
|
|
Star 1142L 265A
Katowice, Rondo |
|
|
Star 266 311A
zajezdnia Stroszek |
|
|
Star 200K 321A
zajezdnia Stroszek |
|
|
Star 244RS 424A
Zabrze, pl. Wolności |
|
|
Star 28 Wuko
501A
(ob. sprzedany)
Katowice, al. Korfantego |
|
|
Star 28 Wuko 508A
Katowice - Dąb,
ul. Chorzowska |
|
|
Star 244 521A
Katowice - Koszutka,
Pętla Słoneczna |
|
POGOTOWIE DŹWIGOWE
112A
|
Star 266/291
|
1982
|
|
120A
|
Star 266/291
|
1988
|
|
213A
|
Star 266H
|
1989
|
|
316A
|
Star 266
|
1982
|
|
408A
|
Star A266
|
1981
|
|
518A
|
Star 266
|
1988
|
|
Pogotowie dźwigowe (zwane popularnie "pogotem") jest niezbędnym
wyposażeniem każdej zajezdni. Służy przede wszystkim do wstawiania wykolejnych
wagonów, a ponadto do ustawiania słupów trakcyjnych czy płyt nawierzchniowych.
Od sprawności tych pojazdów zależy ludzkie życie - w przypadku gdy jakaś
osoba wpadnie pod tramwaj szybka akcja dźwigu często ratuje życie, stąd
też samochody pogotowia dźwigowego wyposażone są w niebieskie sygnały
("koguty") - w razie nagłej potrzeby zachodzi konieczność jak
najszybszego dotarcia na miejsce zdarzenia, wówczas pogotowie korzysta
z bezwzględnego uprzewilejowania w ruchu drogowym.
|
Star 266H 213H
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
Star 266 316A
zajezdnia Stroszek |
|
|
Star A266 408A
zajezdnia Gliwice |
|
|
Star 265 518A
Katowice - Dąb,
ul. Chorzowska |
|
INNE POGOTOWIA
264A
|
Star 744E
|
1997
|
pogotowie do wykolejeń
|
|
Star 744E 264A
Chorzów, Stadion Śl. |
|
ZWYŻKI I DRABINY
204A
|
Jelcz 317M25
|
1980
|
dźwig
|
269A
|
Star 28
|
1982
|
zwyżka
|
516A
|
Multikar M25
|
1988
|
drabina
|
Zwyżki wykorzystywane są przy różnych pracach remontowych i technicznych.
Tramwaje Śląskie posiadają obecnie trzy samochody różniące się gabarytami
- największy jest 10-tonowy dźwig zabudowany na jelczu 317, następnie
zwyżka o udźwigu 300 kg na bazie stara 28, a najmniejszy rumuński multikar
wyposażony w wysuwaną drabinę. Jeszcze dwa lata do kompletu należała druga
zwyżka.
|
Jelcz 317M25
204A
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
Star A28/P-183 228A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
Multikar M25 516A
zajezdnia Zawodzie |
|
KOPARKI I ŁADOWARKI
133A
|
Fadroma Ł200
|
1977
|
ex 248A
|
201A
|
Fadroma Ł200
|
1980
|
|
232A
|
UN 51
|
1976
|
|
306A
|
Białoruś
|
1978
|
|
414A
|
UN 053.67
|
1988
|
|
526A
|
Białoruś
|
1976
|
|
529A
|
UN 53
|
1988
|
ex 231A
|
Do prac torowych oraz transportu materiałów wykorzystywane są ładowarki
oraz koparko-ładowarki. W skrajnych przypadkach te pojazdy służą również
do ośnieżania torowisk i placów.
|
Fadroma Ł200
201A
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
UN 53 231A
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
UN 51 232A
zajezdnia Stroszek |
|
|
Fadroma Ł200
248A
(ob. 133A)
Chorzów, ul. Metalowców |
|
|
Białoruś 306A
zajezdnia Stroszek |
|
|
UN 053.67 414A
zajezdnia Gliwice |
|
|
Białoruś 526A
zajezdnia Zawodzie |
|
CIĄGNIKI
|
Ursus 300A
+
+ przyczepa 337A
zajezdnia Stroszek |
|
ZAOPATRZENIE, SKRZYNIOWE, WYWROTKI
118A
|
Star 200
|
1984
|
wywrotka
|
127A
|
Lublin II 3302
|
1997
|
osobowo-towarowy - 1,0 t
|
131A
|
Lublin II 332412
|
1998
|
towarowy
|
219A
|
Żuk A111B
|
1992
|
skrzyniowy
|
224A
|
Żuk A07B
|
1992
|
osobowo-towarowy
|
225A
|
Star 3W200
|
1988
|
wywrotka - 5,0 t
|
260A
|
Star 1142T
|
1997
|
skrzyniowy - 6,3 t
|
330A
|
Lublin II 3302
|
1997
|
towarowy - 1,0 t
|
336A
|
Star 3W200
|
1980
|
wywrotka, ex 202A
|
413A
|
Jelcz 3W317
|
1987
|
wywrotka
|
421A
|
Żuk A071B
|
1992
|
osobowo-towarowy
|
430A
|
Lublin II 3324
|
1998
|
osobowo-towarowy
|
436A
|
Star 3W200
|
1986
|
wywrotka - 5,0 t
|
517A
|
Star 200W
|
1988
|
wywrotka - 5,0 t
|
523A
|
Żuk 111H
|
1995
|
skrzyniowy
|
Do transportu materiałów i części wykorzystywany jest różnorodny tabor
samochodowy - od mniejszych pojazdów marki Lublin i Żuk, aż do większych
(Star, Jelcz) w tym wywrotek. Zdarza się również, że pojazdy osobowo-towarowe
wysyłane są w nocy jako komunikacja zastępcza za tramwaj.
|
Lublin II 3302
127A
Sosnowiec, ul. Dęblińska |
|
|
Star 3W200 202A
(ob. 336A)
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
Żuk A111B 219A
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
Star 3W200 225A
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
Jelcz 3W317 305A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Stroszek |
|
|
Nysa 522 325A
(ob. sprzedany)
Katowice, ul. W. Stwosza |
|
|
Lublin II 3302
330A
zajezdnia Stroszek |
|
|
Żuk A03 402A
rok produkcji 1965!
(ob. skasowany)
zajezdnia Gliwice |
|
|
Jelcz 3W317 413A
zajezdnia Gliwice |
|
|
Żuk A071B 421A
zajezdnia Gliwice |
|
|
Lublin II 3324 430A
zajezdnia Gliwice |
|
|
Star 200W 517A
zajezdnia Zawodzie |
|
|
Żuk 111H 523A
zajezdnia Zawodzie |
|
KONTROLA RUCHU
129A
|
Cinquecento 700
|
1997
|
do sprzedaży
|
132A
|
Daewoo Matiz
|
1999
|
do sprzedaży
|
136A
|
Fiat Panda
|
2005
|
|
263A
|
Cinquecento 700
|
1997
|
do sprzedaży
|
267A
|
Daewoo Matiz SUPM
|
2001
|
|
271A
|
Fiat Panda
|
2005
|
|
331A
|
Cinquecento 700
|
1997
|
do sprzedaży
|
332A
|
Daewoo Matiz SUPM
|
2001
|
|
338A
|
Fiat Panda
|
2005
|
|
429A
|
Cinquecento 700
|
1997
|
do sprzedaży
|
432A
|
Daewoo Matiz SUPM
|
2001
|
|
437A
|
Fiat Panda
|
2005
|
|
525A
|
Cinquecento 700
|
1997
|
do sprzedaży
|
527A
|
Daewoo Matiz
|
1999
|
do sprzedaży
|
532A
|
Fiat Panda
|
2005
|
|
615A
|
Daewoo Matiz
|
1999
|
do sprzedaży
|
620A
|
Fiat Panda
|
2005
|
|
Samochody kontroli ruchu służą do utrzymywania bieżącego nadzoru i regulacji
ruchu tramwajowego (zabezpieczenia manewrów, pilotowania, likwidacji skutków
zdarzeń drogowych), jak również do transportu osób, przesyłek i niewielkich
towarów.
Jest to tabor, który jest najczęściej wymieniany spośród samochodów Tramwajów
Śląskich. W latach 90-tych podstawę stanowiły fiaty 126p, później zastąpione
fiatami cinqucento, kolejną wprowadzoną marką były daewoo matiz (w tym
również w wersji "van", czyli z przestrzenią towarową), a w
2006 roku wzięto w leasing 6 samochodów Fiat Panda.
|
Fiat 126p 126A
(ob. sprzed. lub skas.)
Będzin, ul. Małobądzka |
|
|
Cinquecento 700 129A
(ob. do sprzedaży)
Katowice, ul. W. Stwosza |
|
|
Cinquecento 700 263A
(ob. do sprzedaży)
Chorzów Batory,
ul. Inwalidzka |
|
|
Daewoo Matiz
SUPM 267A
Katowice, ul. Gliwicka |
|
|
Fiat Panda 271A
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
|
Fiat 126p 329A
(ob. sprzed. lub skas.)
zajezdnia Stroszek |
|
|
Cinquecento 700
331A
(ob. do sprzedaży)
Bytom, ul. Piekarska |
|
|
Daewoo Matiz SUPM 332A
Bytom, pl. Sikorskiego |
|
|
Cinquecento 700 525A
(ob. do sprzedaży)
Katowice, Rynek |
|
|
Cinquecento 700
613A
(ob. sprzedany)
Katowice, Rynek |
|
|
Daewoo Matiz SUPM 615A
Katowice, ul. W. Stwosza |
|
|
Fiat Panda 620A
Katowice, ul. W. Stwosza |
|
SAMOCHODY OSOBOWE
270A
|
Ford Transit
|
1997
|
ex 91-7002
|
617A
|
Opel Vectra
|
2000
|
|
619A
|
Honda Accord
|
2004
|
|
Jako typowe przedsiębiorstwo państwowe PKT posiadało jeszcze niedawno
całą flotę samochodów osobowych służących dyrektorom różnych szczebli.
Obecnie pojazdów jest nieco mniej, większość została sprzedana. Najważniejszym
z nich jest Honda Accord nr inw. 619A - samochód służbowy prezesa zarządu.
|
Polonez 1,6 GLE 128A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Będzin |
|
|
Polonez 1,6 327A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Stroszek |
|
|
Daewoo Nubira 333A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Stroszek |
|
|
Honda Accord 619A
Katowice, ul. W. Stwosza |
|
SAMOCHODY POMIAROWE
Ten oryginalny pojazd wyposażony jest w unikatową aparaturę pomiarową
służącą do analizy różnych wielkości fizycznych związanych z eksploatacją
i ruchem tramwajów (przede wszystkim w zakresie prądu elektrycznego).
|
Robur LD 519A
zajezdnia Zawodzie |
|
PRZYCZEPY
234A
|
SAM
|
1993
|
|
337A
|
przyczepa 1-osiowa
|
1997
|
|
AUTOBUSY
Jeszcze niedawno w zajezdniach tramwajowych można było spotkać sporo
autobusów. Kilkanaście lat temu każda zajezdnia posiadała jednego ikarusa
280/A przebudowanego na pogotowie górnej sieci. Później kolejne autobusy
sprzedawano lub złomowano. W ostatnich latach były to:
- 301A: Ikarus 250.53 z 1972 roku (autobus turystyczny) - sprzedany
w grudniu 2003 roku do KMTM Chorzów Batory;
- 313A: Ikarus 260.04 z 1982 roku (pogotowie przystankowe) -
sprzedany lub złomowany w 2001 roku;
- 315A: Ikarus 280/A z 1982 roku (pogotowie techniczne) - sprzedany
pod koniec 2005 roku do firmy przewozowej Leszka Sochy;
- 415A: Ikarus 260.04 z 1981 roku (autobus socjalny) - sprzedany
w grudniu 2003 roku do KMTM Chorzów Batory;
- 422A: Ikarus 280/A z 1982 roku (pogotowie techniczne) - złomowany
w grudniu 2003 roku.
|
Ikarus 250.53 301A
(ob. w KMTM - 523A)
zajezdnia Stroszek |
|
|
Ikarus 260.04 313A
(ob. skasowany)
zajezdnia Stroszek |
|
|
Ikarus 280/A
315A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Stroszek |
|
|
Ikarus 260.04 415A
(ob. w KMTM - 1074A)
Gliwice - Wójtowa Wieś |
|
|
Ikarus 280/A 422A
(ob. skasowany)
zajezdnia Stroszek |
|
|
Jelcz MEX 765A
(ob. skasowany)
zajezdnia Chorzów Bat. |
|
J. Jackiewicz
|
|