Tabor niekomunikacyjny Tramwajów Śląskich

  •  Tramwaje Śląskie, oprócz taboru tramwajowego (liniowego i technicznego) posiadają również całkiem pokaźną flotę pojazdów samochodowych, służących do przeróżnych celów. Poniżej zamieszczamy ich przegląd - wykaz taboru jest aktualny na marzec 2006 r., natomiast wśród zdjęć prezentujemy również starsze zdjęcia przedstawiające pojazdy skasowane, sprzedane lub przenumerowane.

NUMERACJA

Tabor niekomunikacyjny (samochodowy) numerowany jest w sposób następujący:

numer zakładu + dwucyfrowy numer kolejny + litera "A"

Numery zakładów: 1 - Będzin, 2 - Chorzów Batory, 3 - Stroszek, 4 - Gliwice, 5 - Zawodzie, 6 - Katowice (Dyrekcja). Jedynie pojazdy oddelegowane do OSW Uroczysko w Wiśle nie mają numerów wg powyższego systemu, a identyfikowane są po numerach inwentarzowych środków trwałych (91-7xxx).

Numeracja ta została wprowadzona od 1 października 1991 r. z chwilą powstania Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej. WPK numerowało tabor samochodowy w poodobny sposób (numer kolejny + litera "A"), jednak zasady nadawania numerów kolejnych były dość niejasne.

POGOTOWIE TOROWE

134A
Star 244
1993
ex 243A
135A
Star 244
1996
ex 257A
221A
Star 244
1993
 
262A
Star 244
1997
 
334A
Star 244
1993
ex 247A
335A
Star 244
1996
ex 256A
434A
Star 244
1993
ex 249A
435A
Star 244
1996
ex 255A
530A
Star 244
1993
ex 226A
531A
Star 244
1996
ex 254A

Każda zajezdnia posiada po dwa samochody pogotowia torowego - korzystają z nich służby nazywane dawnej Odcinkiem Drogowym. Do 2002 roku wszystkie służby torowe podległe były bezpośrednio pod zakład w Chorzowie Batorym, stąd też wszystkie samochody były na stanie tego zakładu (stacjonowały jednak na poszczególnych zajezdniach). Później rozdzielono je na poszczególne zakłady, a pojazdy uległy przenumerowaniu.

Wszystkie pojazdy pogotowia torowego to stary 244. Pomalowane są na żółto z brązowymi wstawkami, za wyjątkiem chorzowskiego 262A, który przemalowano na pomarańczowo. Wożą ze sobą sprzęt i akcesoria niezbędne do robót torowych i usuwania awarii.

Star 244 134A
Sosnowiec - Kazimierz,
ul. Szenwalda
Star 244 243A
(ob. 134A)
zajezdnia Będzin
Star 244 249A
(ob. 434A)
zajezdnia Gliwice
Star 244 254A
(ob. 531A)
Katowice, Rynek
Star 244 255A
(ob. 435A)
zajezdnia Gliwice
Star 244 256A
(ob. 335A)
zajezdnia Stroszek
Star 244 257A
(ob. 135A)
zajezdnia Będzin
Star 244 262A
zajezdnia Chorzów Bat.
Star 244 435A
zajezdnia Gliwice
Star 244 530A
Katowice - Roździeń,
ul. Obr. Westerplatte

POGOTOWIE SIECIOWE

122A
Star 200K/SWN32
1992
 
130A
Star 1142T
1997
 
220A
Star 200K-2
1992
 
265A
Star 1142L
1999
 
311A
Star 266
1981
 
321A
Star 200K
1992
 
424A
Star 244RS
1993
 
431A
Star L1142CF
1999
 
508A
Star 28 Wuko
1982
 
521A
Star 244
1994
 

Pogotowia sieciowe, zwane również samochodami wieżowymi, to jedne z najbardziej charakterystycznych pojazdów technicznych. Służą do prowadzenia prac przy sieci trakcyjnej, odciągach, mocowaniach i słupach. Większość z nich posiada dodatkowe specjalne wysuwane podwozie umożliwiające jazdę takiego samochodu po wydzielonym torowisku tramwajowym. Poszczególne pojazdy różnią się znacznie od siebie ze względu na konstrukcję (zabudowę) wykonywaną przez różne firmy oraz oczywiście z uwagi na rok produkcji czy przebudowy.

Star 200K/SWN32 122A
zajezdnia Będzin
Star 200K-2 220A
Chorzów, Rynek
Star 1142L 265A
Katowice, Rondo
Star 266 311A
zajezdnia Stroszek
Star 200K 321A
zajezdnia Stroszek
Star 244RS 424A
Zabrze, pl. Wolności
Star 28 Wuko 501A
(ob. sprzedany)
Katowice, al. Korfantego
Star 28 Wuko 508A
Katowice - Dąb,
ul. Chorzowska
Star 244 521A
Katowice - Koszutka,
Pętla Słoneczna

POGOTOWIE DŹWIGOWE

112A
Star 266/291
1982
 
120A
Star 266/291
1988
 
213A
Star 266H
1989
 
316A
Star 266
1982
 
408A
Star A266
1981
 
518A
Star 266
1988
 

Pogotowie dźwigowe (zwane popularnie "pogotem") jest niezbędnym wyposażeniem każdej zajezdni. Służy przede wszystkim do wstawiania wykolejnych wagonów, a ponadto do ustawiania słupów trakcyjnych czy płyt nawierzchniowych. Od sprawności tych pojazdów zależy ludzkie życie - w przypadku gdy jakaś osoba wpadnie pod tramwaj szybka akcja dźwigu często ratuje życie, stąd też samochody pogotowia dźwigowego wyposażone są w niebieskie sygnały ("koguty") - w razie nagłej potrzeby zachodzi konieczność jak najszybszego dotarcia na miejsce zdarzenia, wówczas pogotowie korzysta z bezwzględnego uprzewilejowania w ruchu drogowym.

Star 266H 213H
zajezdnia Chorzów Bat.
Star 266 316A
zajezdnia Stroszek
Star A266 408A
zajezdnia Gliwice
Star 265 518A
Katowice - Dąb,
ul. Chorzowska

INNE POGOTOWIA

264A
Star 744E
1997
pogotowie do wykolejeń

Star 744E 264A
Chorzów, Stadion Śl.

ZWYŻKI I DRABINY

204A
Jelcz 317M25
1980
dźwig
269A
Star 28
1982
zwyżka
516A
Multikar M25
1988
drabina

Zwyżki wykorzystywane są przy różnych pracach remontowych i technicznych. Tramwaje Śląskie posiadają obecnie trzy samochody różniące się gabarytami - największy jest 10-tonowy dźwig zabudowany na jelczu 317, następnie zwyżka o udźwigu 300 kg na bazie stara 28, a najmniejszy rumuński multikar wyposażony w wysuwaną drabinę. Jeszcze dwa lata do kompletu należała druga zwyżka.

Jelcz 317M25 204A
zajezdnia Chorzów Bat.
Star A28/P-183 228A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Chorzów Bat.
Multikar M25 516A
zajezdnia Zawodzie

KOPARKI I ŁADOWARKI

133A
Fadroma Ł200
1977
ex 248A
201A
Fadroma Ł200
1980
 
232A
UN 51
1976
 
306A
Białoruś
1978
 
414A
UN 053.67
1988
 
526A
Białoruś
1976
 
529A
UN 53
1988
ex 231A

Do prac torowych oraz transportu materiałów wykorzystywane są ładowarki oraz koparko-ładowarki. W skrajnych przypadkach te pojazdy służą również do ośnieżania torowisk i placów.

Fadroma Ł200 201A
zajezdnia Chorzów Bat.
UN 53 231A
zajezdnia Chorzów Bat.
UN 51 232A
zajezdnia Stroszek
Fadroma Ł200 248A
(ob. 133A)
Chorzów, ul. Metalowców
Białoruś 306A
zajezdnia Stroszek
UN 053.67 414A
zajezdnia Gliwice
Białoruś 526A
zajezdnia Zawodzie

CIĄGNIKI

300A
Ursus
1969
 

Ursus 300A +
+ przyczepa 337A
zajezdnia Stroszek

ZAOPATRZENIE, SKRZYNIOWE, WYWROTKI

118A
Star 200
1984
wywrotka
127A
Lublin II 3302
1997
osobowo-towarowy - 1,0 t
131A
Lublin II 332412
1998
towarowy
219A
Żuk A111B
1992
skrzyniowy
224A
Żuk A07B
1992
osobowo-towarowy
225A
Star 3W200
1988
wywrotka - 5,0 t
260A
Star 1142T
1997
skrzyniowy - 6,3 t
330A
Lublin II 3302
1997
towarowy - 1,0 t
336A
Star 3W200
1980
wywrotka, ex 202A
413A
Jelcz 3W317
1987
wywrotka
421A
Żuk A071B
1992
osobowo-towarowy
430A
Lublin II 3324
1998
osobowo-towarowy
436A
Star 3W200
1986
wywrotka - 5,0 t
517A
Star 200W
1988
wywrotka - 5,0 t
523A
Żuk 111H
1995
skrzyniowy

Do transportu materiałów i części wykorzystywany jest różnorodny tabor samochodowy - od mniejszych pojazdów marki Lublin i Żuk, aż do większych (Star, Jelcz) w tym wywrotek. Zdarza się również, że pojazdy osobowo-towarowe wysyłane są w nocy jako komunikacja zastępcza za tramwaj.

Lublin II 3302 127A
Sosnowiec, ul. Dęblińska
Star 3W200 202A
(ob. 336A)
zajezdnia Chorzów Bat.
Żuk A111B 219A
zajezdnia Chorzów Bat.

Star 3W200 225A
zajezdnia Chorzów Bat.
Jelcz 3W317 305A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Stroszek
Nysa 522 325A
(ob. sprzedany)
Katowice, ul. W. Stwosza
Lublin II 3302 330A
zajezdnia Stroszek
Żuk A03 402A
rok produkcji 1965!
(ob. skasowany)
zajezdnia Gliwice
Jelcz 3W317 413A
zajezdnia Gliwice
Żuk A071B 421A
zajezdnia Gliwice
Lublin II 3324 430A
zajezdnia Gliwice
Star 200W 517A
zajezdnia Zawodzie
Żuk 111H 523A
zajezdnia Zawodzie

KONTROLA RUCHU

129A
Cinquecento 700
1997
do sprzedaży
132A
Daewoo Matiz
1999
do sprzedaży
136A
Fiat Panda
2005
 
263A
Cinquecento 700
1997
do sprzedaży
267A
Daewoo Matiz SUPM
2001
 
271A
Fiat Panda
2005
 
331A
Cinquecento 700
1997
do sprzedaży
332A
Daewoo Matiz SUPM
2001
 
338A
Fiat Panda
2005
 
429A
Cinquecento 700
1997
do sprzedaży
432A
Daewoo Matiz SUPM
2001
 
437A
Fiat Panda
2005
 
525A
Cinquecento 700
1997
do sprzedaży
527A
Daewoo Matiz
1999
do sprzedaży
532A
Fiat Panda
2005
 
615A
Daewoo Matiz
1999
do sprzedaży
620A
Fiat Panda
2005
 

Samochody kontroli ruchu służą do utrzymywania bieżącego nadzoru i regulacji ruchu tramwajowego (zabezpieczenia manewrów, pilotowania, likwidacji skutków zdarzeń drogowych), jak również do transportu osób, przesyłek i niewielkich towarów.

Jest to tabor, który jest najczęściej wymieniany spośród samochodów Tramwajów Śląskich. W latach 90-tych podstawę stanowiły fiaty 126p, później zastąpione fiatami cinqucento, kolejną wprowadzoną marką były daewoo matiz (w tym również w wersji "van", czyli z przestrzenią towarową), a w 2006 roku wzięto w leasing 6 samochodów Fiat Panda.

Fiat 126p 126A
(ob. sprzed. lub skas.)
Będzin, ul. Małobądzka
Cinquecento 700 129A
(ob. do sprzedaży)
Katowice, ul. W. Stwosza
Cinquecento 700 263A
(ob. do sprzedaży)
Chorzów Batory,
ul. Inwalidzka
Daewoo Matiz SUPM 267A
Katowice, ul. Gliwicka
Fiat Panda 271A
zajezdnia Chorzów Bat.
Fiat 126p 329A
(ob. sprzed. lub skas.)
zajezdnia Stroszek
Cinquecento 700 331A
(ob. do sprzedaży)
Bytom, ul. Piekarska
Daewoo Matiz SUPM 332A
Bytom, pl. Sikorskiego
Cinquecento 700 525A
(ob. do sprzedaży)
Katowice, Rynek
Cinquecento 700 613A
(ob. sprzedany)
Katowice, Rynek
Daewoo Matiz SUPM 615A
Katowice, ul. W. Stwosza
Fiat Panda 620A
Katowice, ul. W. Stwosza

SAMOCHODY OSOBOWE

270A
Ford Transit
1997
ex 91-7002
617A
Opel Vectra
2000
 
619A
Honda Accord
2004
 

Jako typowe przedsiębiorstwo państwowe PKT posiadało jeszcze niedawno całą flotę samochodów osobowych służących dyrektorom różnych szczebli. Obecnie pojazdów jest nieco mniej, większość została sprzedana. Najważniejszym z nich jest Honda Accord nr inw. 619A - samochód służbowy prezesa zarządu.

Polonez 1,6 GLE 128A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Będzin
Polonez 1,6 327A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Stroszek
Daewoo Nubira 333A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Stroszek
Honda Accord 619A
Katowice, ul. W. Stwosza

SAMOCHODY POMIAROWE

519A
Robur LD
1990
 

Ten oryginalny pojazd wyposażony jest w unikatową aparaturę pomiarową służącą do analizy różnych wielkości fizycznych związanych z eksploatacją i ruchem tramwajów (przede wszystkim w zakresie prądu elektrycznego).

Robur LD 519A
zajezdnia Zawodzie

PRZYCZEPY

234A
SAM
1993
 
337A
przyczepa 1-osiowa
1997
 

AUTOBUSY

Jeszcze niedawno w zajezdniach tramwajowych można było spotkać sporo autobusów. Kilkanaście lat temu każda zajezdnia posiadała jednego ikarusa 280/A przebudowanego na pogotowie górnej sieci. Później kolejne autobusy sprzedawano lub złomowano. W ostatnich latach były to:

  • 301A: Ikarus 250.53 z 1972 roku (autobus turystyczny) - sprzedany w grudniu 2003 roku do KMTM Chorzów Batory;
  • 313A: Ikarus 260.04 z 1982 roku (pogotowie przystankowe) - sprzedany lub złomowany w 2001 roku;
  • 315A: Ikarus 280/A z 1982 roku (pogotowie techniczne) - sprzedany pod koniec 2005 roku do firmy przewozowej Leszka Sochy;
  • 415A: Ikarus 260.04 z 1981 roku (autobus socjalny) - sprzedany w grudniu 2003 roku do KMTM Chorzów Batory;
  • 422A: Ikarus 280/A z 1982 roku (pogotowie techniczne) - złomowany w grudniu 2003 roku.
Ikarus 250.53 301A
(ob. w KMTM - 523A)
zajezdnia Stroszek
Ikarus 260.04 313A
(ob. skasowany)
zajezdnia Stroszek
Ikarus 280/A 315A
(ob. sprzedany)
zajezdnia Stroszek
Ikarus 260.04 415A
(ob. w KMTM - 1074A)
Gliwice - Wójtowa Wieś
Ikarus 280/A 422A
(ob. skasowany)
zajezdnia Stroszek
Jelcz MEX 765A
(ob. skasowany)
zajezdnia Chorzów Bat.

J. Jackiewicz