System komunikacji miejskiej w Berlinie to przede wszystkim przedsiębiorstwo komunalne BVG (Berliner Verkehrsbetriebe GmbH), które obsługuje sieć linii metra, tramwajowych i autobusowych (oraz kilka linii ...promowych). Linie szybkiej kolei miejskiej uruchamiane są natomiast przez S-Bahn Berlin GmbH, spółkę należącą do grupy Deutsche Bahn.
System połączeń Metro (U-Bahn) i szybka kolej miejska (S-Bahn) tworzą sieć szybkich połączeń ("Schnellnetz") stanowiącą de facto kręgosłup całego systemu komunikacji w metropolii. Z uwagi na uwarunkowania historyczne, sieć znacznie lepiej rozwinięta jest w zachodniej części miasta. Po stronie wschodniej istotniejszą rolę pełnią natomiast tramwaje. System dopełnia gęsta siatka linii autobusowych. Generalna idea jest jednak jedna - sprawnie dowieźć pasażera do stacji szybszego środka transportu. Warto także dodać, że dla pasażerów podróżujących na bilecie miejskim dostępne są też wszystkie pociągi regionalne DB, które zatrzymują się jedynie na wybranych stacjach (poprzez co mogą być atrakcyjną alternatywą na dłuższych dystansach). Szybka kolej miejska (S-Bahn) Linie S-Bahn to (zgodnie z nazwą) najszybszy środek transportu w Berlinie.
Na odcinkach poza ścisłym centrum miasta pociągi nierzadko jeżdżą z prędkością
100 km/h. Tabor, do niedawna pamiętający jeszcze bardzo historyczne czasy,
został w ostatnich latach gruntownie odświeżony, głównie dzięki zakupom
sporej ilości zestawów serii BR 481/482. W użytku są także starsze jednostki
serii BR 480 i BR 485, jednakże w porównaniu do lat poprzednich, widać
je na torach znacznie mniej. Pociągi starszej generacji zostały "wyrzucone"
na linie kursujące po tzw. "Ringu", natomiast w centrum miasta
spotkać można praktycznie tylko najnowsze wagony. S-Bahn kursuje na 14 liniach, obsługując 164 stacje. Park taborowy to 705 zestawów, z których aż 496 wagonów to najnowsza generacja BR481/482 (na przestrzeni lat 1995-2003 średnia wieku taboru spadła z 43,6 do 6,1 lat!). Pociągi stacjonują w trzech wagonowniach. Sieć rozciąga się na 329 km. Metro (U-Bahn) Dziewięć linii metra rozwozi pasażerów głównie po zachodniej części miasta.
Kursują wagony różnych generacji, niektóre mocno już wysłużone. Dzielą
się zasadniczo na dwa typy: wąsko- i szerokoprofilowe. Pierwszy typ to
przede wszystkim pamiętające jeszcze czasy początku minionego wieku linie
U1/U15 i U2, które w sporej części swoich tras biegną nie pod ziemią,
lecz na estakadzie nad ulicą. Linie budowane w późniejszym okresie to
już profil szeroki. Do rodziny wagonów berlińskiego metra dołączyły w
ostatnich latach modele serii H (profil szeroki) i HK (wersja wąskoprofilowa).
Nowoczesne wagony charakteryzują się możliwością przejścia przez całą
długość pojazdu. W przypadku wagonów serii H daje to imponującą długość 98 metrów. Długość sieci metra wynosi 144,2 km, na której rozlokowanych jest 170 stacji. Średnia odległość między przystankami wynosi 0,79 km, zaś średnia prędkość ruchu to 30,9 km/h. Łącznie BVG posiada 1361 wagonów (z czego 840 szeroko-, a 521 wąskoprofilowych). Linie obsługiwane są przez 3 zajezdnie. Tramwaje Rodzaj komunikacji praktycznie nieobecny w zachodniej części miasta,
stanowi podstawę sprawnego transportu na wschodzie. Tramwaje, będące spadkiem
po NRD, otrzymały po zjednoczeniu Niemiec pokaźny zastrzyk finansowy.
Tabor to przede wszystkim zmodernizowane wagony Tatra (T6A2 oraz KT4D)
oraz niskopodłogowe pojazdy Adtranz (GT6N). Te ostatnie występują także
w wersji dwukierunkowej. Ostatnia zamówiona seria wagonów wyposażona została
w klimatyzację. Codziennie uruchamianych jest 27 linii tramwajowych, rozciągających się na torach o długości 187,7 km. Obsługiwanych jest łącznie 377 przystanków, średnia odległość między nimi wynosi 0,461 km. Średnia prędkość komunikacyjna to 19,4 km/h. Na stanie pięciu zajezdni tramwajowych są 602 wagony (Tatra T6A2 - 388 sztuk, Tatra B6A2 - 64 szt., Adtranz GT6N - 105 szt., Adtranz GT6NZR - 45 szt.). Autobusy Gęsta sieć linii autobusowych spełnia przede wszystkim jedno zadanie
- zapewnić sprawne połączenie z koleją miejską, metrem lub tramwajem.
Podstawową częstotliwością kursowania jest takt 20-minutowy, jednakże
wiele linii na pewnych odcinkach swoich tras kursuje częściej. Wiele kursów
realizowanych jest w relacjach skróconych, co jest ogólną specyfiką linii
autobusowych w Berlinie. W trasy autobusy wyruszają codziennie na 161 liniach z 7 zajezdni. We flocie BVG jest 1426 tych pojazdów, z czego 394 z nich to piętrusy, a 409 to przegubowce. Obsługiwanych jest aż 2730 przystanków, na trasach o łącznej rozpiętości 1271 km. Na terenie miasta wydzielonych zostało 101,9 km pasów wyłącznie dla autobusów. Linie nocne Do niedawna w nocy kursowały przede wszystkim autobusy i tramwaje, z częstotliwością 30-minutową. Od pewnego czasu w weekendowe noce jeżdżą także wszystkie linie metra (co 15 minut), oraz S-Bahn (co godzinę). Wszystko oczywiście skoordynowane ze sobą w ważniejszych punktach, z gwarantowanymi połączeniami przesiadkowymi. Na liniach tramwajowych spotkać można wagony niskopodłogowe, a na autobusowych nierzadko jeżdżą piętrusy. W wybranych rejonach miasta na niektórych liniach autobusowych obowiązuje zasada dowozu pod drzwi ("Hausturservice") - na życzenie pasażera autobus zbacza z trasy i podwozi pod dom. Wysiadać można wtedy także między przystankami. Kompleksowa informacja dla pasażerów Sieć komunikacyjna Berlina jest rozległa, nie sposób się tam jednak zgubić.
Na każdej stacji metra, w każdej wiacie przystankowej i na prawie każdym
przystanku znaleźć można mapy i schematy połączeń. Na stacjach metra zainstalowano
kioski informacyjne, za pomocą których połączyć się można przez mikrofon
i głośnik z konsultantem z BVG. Dodatkowo na każdej stacji S-Bahn można
spotkać pracowników kolei, którzy są przyjaźnie nastawieni do pasażerów.
BVG wydaje co miesiąc biuletyn informacyjny "BVGplus" dostępny
bezpłatnie w koszyczkach zamontowanych na każdej stacji, w każdym pojeździe.
Znaleźć tam można informacje o bieżących i planowanych zmianach w organizacji
komunikacji publicznej. Dodatkowo na każdą większą przebudowę przygotowywane
są specjalne ulotki informacyjne. Osobną comiesięczną pozycją jest flyer
"Tram Bauinfo", jako że praktycznie nieustannie prowadzone są
prace modernizacyjne w sieci tramwajowej. W każdej ulotce zamieszczane
są szczegółowe informacje dotyczące istotnych dla pasażera zmian w organizacji
ruchu. System numeracji linii jest "tradycyjny" - linie tramwajowe w zakresie 0-99, autobusowe od 100 wzwyż. Linie metra oznaczone są wyróżnikiem U, linie kolei miejskiej S, autobusowe linie pośpieszne literą X, natomiast linie nocne literą N. Pośpieszna linia autobusowa łącząca centrum miasta z dużym lotniskiem Tegel nosi jego oznaczenie międzynarodowe w ruchu lotniczym - TXL. W systemie komunikacyjnym funkcjonują "rodziny" linii - np. dzienna 141, uzupełniająca 241, pośpieszna X41, nocna N41. Bilety i taryfa Cały Berlin jest podzielony na trzy strefy - ABC. Centrum miasta, ograniczone
"Ringiem" S-Bahn to strefa A, obszar ograniczony administracyjnymi
granicami Berlina to strefa B. Podmiejskie okolice, do których dociera
komunikacja publiczna z Berlina, to strefa C. Trzeba przyznać, że (szczególnie
dla Polaka) poziom cen biletów komunikacji miejskiej w Berlinie jest dość
wysoki. Bilet całodzienny na strefy ABC to wydatek 6 EUR. Zdecydowanie
widać preferencję dla posiadaczy biletów okresowych, którzy wykupić mogą
roczny abonament w BVG, nieco obniżający końcową cenę biletu. Bilety miesięczne
są na okaziciela. Czy można jeszcze lepiej? Wydawałoby się, że trudno. Ale jednak - BVG razem ze zmianą rozkładów jazdy 14.12.2004 (data oczywiście nieprzypadkowa) wprowadza reformę linii autobusowych i tramwajowych, uruchamiając tzw. MetroLines - połączenia szybkie, o częstotliwości ruchu co najmniej 10-minutowej, o trasie prostej i łatwej do zapamiętania, oznaczone literą M. Cały projekt poprzedzony został zakończoną niedawno kilkutygodniową ankietą wśród pasażerów. Połączenia w zamierzeniu mają stać się uzupełnieniem sieci S- i U-Bahn. K. Bojda Wszystkie dane statystyczne na podstawie stron http://www.s-bahn-berlin.de/ oraz http://www.bvg.de/. |