Tramwajem po Gliwickiej pod koniec roku
20.08.2008
Witold Stech,
MMSilesia, 19.08.2008 r.
Jedna z głównych arterii komunikacyjnych miasta, ulica Gliwicka remontowana jest już kilka lat. Główna droga Załęża kojarzy się większości mieszkańców z prawdziwym wyzwaniem komunikacyjnym.
Mieszkańcy Załęża są już zmęczeni wiecznym remontem ulicy, który najzwyczajniej w świecie uprzykrza im życie. Rozkopana droga utrudnia poruszanie pieszym, nierówna nawierzchnia po większych opadach wypełnia się kałużami i błotem. Nie lepiej jest w kwestii komunikacji samochodowej. Objazdy, brak dojazdu do punktów handlowych czy usługowych - to wszystko wpływa niekorzystnie na funkcjonowanie dzielnicy.
Mieszkańcy czekają
- Nie pamiętam już dokładnie ile to już trwa, ale 1,5 - 2 lata na pewno. Sprawa Gliwickiej ciągnie się od wieków. Remont generalny obejmujący wszystko – od kanalizacji poprzez oświetlenie, całą nawierzchnię ulicy i chodnika po tory tramwajowe - dłuży się niemiłosiernie. Na kilka miesięcy prace w ogóle ustały, albo były prowadzone w znikomym stopniu - żali się Aleksandra Węglorzy, mieszkanka Załęża.
- Do tej pory tu praktycznie nic się nie działo, zwłaszcza w zimie, a ta była przecież łagodna. Mam nadzieję, że skończą do końca roku, to trwa już stanowczo za długo. Dobrze, że ostatnio coś ruszyło, ale pracowników i sprzętu mogłoby być więcej - dodaje 70-letni mieszkaniec dzielnicy, proszący o anonimowość.
- W zimie realizowane były prace kanalizacyjne, których wykonanie było konieczne przed remontem torowiska. Nie wyobrażam sobie jak by to wyglądało, gdybyśmy zaczęli wtedy remontować. Nasze prace musiały poczekać w związku z robotami kanalizacyjnymi. Wykonanie prac równolegle nie jest możliwe z powodu ustawy o zamówieniach publicznych - mówi MM Silesii Szczepan Wodniok, dyr. techniczny Tramwajów Śląskich S.A.
Prace w toku
Na miejscu faktycznie zauważamy postęp w pracach, sytuacja rokuje lepiej niż jeszcze kilka miesięcy temu. Odcinek od ulicy Grundmanna do ulicy Janasa jest już ukończony w całości, położona jest nowa nawierzchnia, wymieniono również torowisko. Remont posuwa się dalej w kierunku ulicy Bocheńskiego. Kładzione jest nowe torowisko tramwajowe, a tam gdzie jeszcze nie tak dawno była jedynie rozkopana jezdnia zamieniona w błotne wertepy, utwardza się teren pod dalsze prace. Błoto i wszechobecne kałuże pozostały niestety na ostatnim odcinku, tuż przy wylocie do ul. Bocheńskiego. Problemem, oprócz kursów tramwajów, które z przyczyn oczywistych są zawieszone, jest ruch kołowy w omawianym obszarze. Cały teren od Janasa do Bocheńskiego jest praktycznie niedostępny dla samochodów, a kierowcy zmuszeni są do korzystania z objazdów.
Prace na odcinku od ul. Janasa do ul. Bocheńskiego miały się zakończyć w zeszłym roku, tak się jednak nie stało.
- To jest problem dla nas, dla miasta, ja nie dziwię się rozgoryczeniu mieszkańców. Kilka miesięcy temu mówiłem, że cierpliwość mieszkańców ul. Gliwickiej i tych, którzy tam na co dzień podróżują jest na wyczerpaniu, teraz to już się po prostu wyczerpała. Mówię to szczerze i z żalem - mówi MM Silesii Waldemar Bojarun, rzecznik Urzędu Miasta Katowice.
Tramwajem po Gliwickiej w grudniu
Według katowickiego magistratu przyczyną opóźnień jest opieszałość ze strony Tramwajów Śląskich.
- Niestety ta długotrwała procedura remontowa wiąże się z tym, że zawiedli nasi partnerzy do przebudowy. Tramwaje Śląskie ogłaszały procedurę przetargową na wykonanie torowiska trzy razy. To blokowało możliwość wykonania naszej części prac, tj. wymiany kanalizacji i nawierzchni. Bezpośredniego wpływu na tą sytuację nie mieliśmy, a spotkań monitujących Tramwaje Śląskie były dziesiątki, Oni bardzo powoli zmieniają swoje podejście. Na szczęście, odkąd miasto przejęło TŚ jest już lepiej, mamy nadzieję, że remont się zakończy do końca roku - dodaje Bojarun.
- Remont torowiska na pewno zakończy się do końca roku. Powinno być gotowe w październiku, eksploatacja ruszy prawdopodobnie w grudniu - uspokaja Wodniok.
fsol napisał(a):
po zakończeniu remontu proponuje reanimacje 40:)
20.08 15:01:49
anna napisał(a):
Nie zobaczę to nie uwierzę
20.08 17:05:52
zonk napisał(a):
@fsol: po mojemu powinni reaktywować "tą" linię pod oboma numerami - 40 i 37 (większość pokoleń będzie zadowolona:)) kursujące na przemian (40;37;40;37).
21.08 07:18:37
podlesianin napisał(a):
No przecież ja tego za bardzo nie rozumiem, a kto jest teraz właścicielem Tramwai? Przecież miasto Katowice no chyba że się mylę a ja tak . No to niestety ktoś jest nie udolny trzeba było dawno te kadry prześwietlić, hamulcowych od razu zwolnić i po temacie.
21.08 15:56:32
MANIAC SCAT napisał(a):
a ja proponuje reaktywować na tej trasie 15stke jak za starych dobrych lat...
24.08 22:21:53