Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Mniej Flirtów na torach z Sosnowca do Tychów

21.07.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 22.07.2008 r.


Szybka Kolej Regionalna, która ma połączyć Tychy Miasto z Katowicami i Sosnowcem, ruszy 14 grudnia. To i tak nieźle, bo kolej chciała ją uruchomić dopiero za rok. Niestety na trasę wyjedzie mniej pociągów niż obiecywano.


Nowoczesne pociągi "Flirt" miały wyjechać na trasę Tychy Miasto - Katowice -Sosnowiec od 1 września, ale okazało się, że Polskie Linie Kolejowe nie wyrobiły się z remontem torów w Katowicach-Ligocie. Kolej zaproponowała, że trasa zostanie uruchomiona we wrześniu, ale dopiero 2009 roku!

Rozpętała się burza. Dopiero wizja totalnej kompromitacji otrzeźwiła kolejarzy, samorządowców i władze województwa. Po gorącej dyskusji, zdecydowano, że Szybka Kolej Regionalna ruszy 14 grudnia, w dniu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy. Kolej zobowiązała się, że do tego czasu skończy większą część remontów w Ligocie, tak by pociągi nie musiały zwalniać tam do 20 km/h. - Nie wyobrażam sobie by i tym razem kolej zawiodła. Termin zostanie dotrzymany - deklaruje Piotr Spyra, członek zarządu województwa śląskiego.

Pociągi z Tychów do Katowic mają jeździć około 25 minut, czyli znacznie szybciej niż trasę pokonują dziś autobusy. Będzie obowiązywał w nich wspólny bilet, na dofinansowanie którego zgodziły się już Tychy i Urząd Marszałkowski. Płacąc 3 zł, tyszanie będą mogli korzystać zarówno z autobusów, trolejbusów, jak i pociągów (bilet miesięczny ma kosztować 95 zł). Dziś za jazdę do Katowic zwykłym autobusem płacą 2,9 zł, a autobusem pospiesznym 4,2 zł.

Niestety są też złe informacje. Zapowiadano, że codziennie trasę będzie obsługiwało 98 pociągów, ale okazało się, że ze względów oszczędnościowych ich liczba spadła do około 60. - Rozkład zostanie tak skonstruowany, by najwięcej pociągów wyjeżdżało na trasy rano i po południu, gdy ludzie jadą do pracy i z niej wracają - obiecuje Spyra.

Zamieszanie z Szybką Koleją Regionalną pokrzyżowało plany prezentacji nowoczesnych Flirtów mieszkańcom Śląska. Pierwsze cztery maszyny, każda o długości 74 m, wyposażone m.in. w klimatyzację, podjazdy dla niepełnosprawnych i system kamer, mają pojawić się u nas do końca roku. Planowano, że będą jeździć z Tychów do Katowic, ale teraz trzeba im znaleźć nową trasę. Prawdopodobnie będą jeździć między Gliwicami, Katowicami i Częstochową, a dopiero w grudniu zostaną skierowane do obsługiwania Szybkiej Kolei Regionalnej.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

shinkadamo napisał(a):

Byłbym za uruchomieniem SKM we wrześniu 2009, ale gdyby planowano od podstaw przebudować linię w korytarzu tyskim wraz z peronami i dworcami plus wybudowanie nowych.

Mimo tego, cieszę się, że jednak Flirty wyjadą na tą trasę.

21.07 23:40:11

Dave napisał(a):

Jak to do końca roku?! :| Przecież "już" je mamy ponoć od czerwca i w tymże miesiącu miały się już pojawić! J...ne PKP!

22.07 00:00:53

Max napisał(a):

Popieram, że Flirty mają jeździć na trasie Gliwice-Częstochowa. Ale warto sobie uświadomić że są jeszcze inne ważne linie po których powinne jeździć, a mianowicie do Żywca p. Bielsko i do Raciborza p. Rybnik.

22.07 09:48:08

wikibus.org andrzej napisał(a):

Na trasie Gliwice-Sosnowiec linia typu SKM ma spore uzasadnienie. Analizując napełnienia na E1 można dojść do wniosku, że Sosnowiec-Tychy nie ma szczególnej racji bytu.

22.07 13:24:51

arekl89 napisał(a):

Typowe a mialo byc tak pieknie. Nie dosc ze spoznia sie o co najmniej 3 miesiace, to na dodatek pociag bedzie jezdzil nie co 20 minut jak to bylo planowane tylko co godzine ;/ Te wiecej pociagow w godzinach szczytu to co pol godziny. Ja juz znam rozklad bo przeciez kolo 60 skladow jezdzi dziennie na bytom-gliwice a ta trasa czasowo zgadza sie z ta trasa. Moglo pkp odrazu powiedziec co i jak a nie owijac w bawelne bo tak by przynajmniej moze choc troche odzyskali by kolejarze juz utracony szacunek, a tak mozna powiedziec slynny slogan "jednym slowem pkp"...

22.07 22:19:44

butthead napisał(a):

@wikibus.org andrzej: Dlaczego tylko E-1? Jest jeszcze kilka innych linii z Tychów do Katowic, z których teoretycznie mogliby przejść pasażerowie do pociągu.

22.07 23:44:04

Arcziv napisał(a):

@butthead. Ja myślę, że z tymi przesiadkami to nie do końca tak. Ja przykładowow muszę dojeżdzac do pracy dziennie z Chorzowa do Gliwic. Czas przejazdu 840 to 50 minut. Gdyby na tej trasie jeździł nawet super szybki TGV to bym nie korzystał ze względu na bilety. Bo musiałbym kupować dwa bilety miesieczne PKP i KZK a wtedy koszty byłyby takie, że autem wolałbym już dojeżdżać. I myślę, ze tu tkwi problem większości pasażerów czyli wspólny bilet.

23.07 08:46:10

citadis napisał(a):

@Arcziv:Tylko, że w Tychach problem integracji biletowej został rozwiązany i pasażerowie MZK będą mogli skorzystać z autobusu bądź trolejbusu, którym dojadą na stację, a następnie z pociągu.

23.07 09:45:14

Ahilless napisał(a):

A ja myślę że i tak z tych pociągów to jednak niewielu będzie korzystać. Raz że jednak mniej bezpiecznie (nie mówie tylko o monitorowanych pociągach, jest jeszcze kwestia "dworców"), poza tym w zimie jak sie już w ten autobus w Kato wsiądzie to jedzie się niekiedy nawet pod sam dom a i tych kursów pociągów za wiele nie będzie a autobus jedzie z Katowic do Tychów w szczycie chyba co 8 minut. A i autobus zatrzymuje się jednak korzystniej w Katowicach jeśli chodzi np. o studentów.

23.07 16:45:39

budda napisał(a):

Noo.. doliczmy sobie np. dojazd z Os. E na Tychy Dworzec PKP i z dworca w Katowicach np. na Koszutkę. Nie daj Boże, żeby się tramwaj wykoleił:]

23.07 18:44:11

Leon napisał(a):

*Arcziv a co ja mam powiedzieć - dojeżdżam z Zawiercia do Mysłowic...

23.07 18:47:07

anders napisał(a):

Moim zdaniem to strata pieniędzy na te flirty dla śląska. Wasz region znany jest z brudu i kopalń i nie tylko. po co wam slązaczki te nowoczesne pociągi ?Przecież wy i nowoczesna technika to dwa światy. Nie od dziś wiadomo że ten brudny śląsk to najbardziej zacofany region w kraju i w europie.
pozdrawiam Anders z Monachium

24.07 09:32:28

butthead napisał(a):

Jeśli myślisz, że nie wiemy że piszesz z Gliwic, to jesteś w błędzie.

24.07 11:27:01

Kysu napisał(a):

ATP powinno wrocic,tak jak top bylo 6-7 lat temu.
A poza tym powinno byc cos takiego jak w Czechach jest juz od lat czyli "Integrovana Doprava",gdzie za zaledwie 12 koron mozna przejechac pociagiem,autobusem i trolejbusem 40 minut.Jakby u nas cos takiego weszlo to kazdy by korzystal z takiej opcji.

24.07 15:13:25

YoMaHa napisał(a):

@Kysu: Po całych Czechach? ROTFL

24.07 17:21:17

ik 280 napisał(a):

ATP powinno być priorytetem dla samorządu śląskiego, no ale oczywiście szkoda na to pieniędzy, lepiej pakować kolejne miliardy w nowe drogi i stosować pozorowane działania jak "dzień bez samochodu" (płacz i śmiech). We wszystkich szanujących się aglomeracjach europejskich kolej podmiejska to podstawa, autobusy jeżdżą tam gdzie nie dojeżdża pociąg, oczywiście mnóstwo rodzajów wspólnych biletów. Nie ma takich kretyńskich linii zastępujących kolej, jak te wsazystkie nasze osiemsetki. Niestety nie wierzę już żeby coś się zmieniło. Za jakiś czas dojdą do wniosku że "pociąg nie spełnia swego zadania i nie przyciąga pasażerów" i znowu pożegnamy się z liniami Gliwice-Bytom i Tychy Miasto-Tychy.

26.07 13:25:05

Nick napisał(a):

@arekl89: na linii Gliwice-Bytom kursują 42 pociągi dziennie a nie 60. W czasie wakacji troche mniej, bo zawieszono kilka kursów. Dziwię się bardzo, że SKR to Tychy-Katowice. SKR to powinien być odcinek, którym podróżuje najwięcej pasażerów, czyli Gliwice-Katowice-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Poza tym jakoś województwo małopolskie uzyskalo przyznanie funduszy unijnych na Szybką Kolej Aglomeracyjną, czyli remonty torowisk w Krakowie i okolicach. Czemu Śląsk o czymś podobnym dla siebie nie pomyslal ? Takie pociągi z częsatotliwością min 30 min. powinny pojawic się na trasach: 1. Rybnik-Katowice 2. Pszczyna-Katowice 3. Katowice-Olkusz 4. Katowice-Jaworzno-Szczakowa/Trzebinia (skąd więcej pociągó}w do Krakowa jeździ) 5. Katowice-Oświęcim. W rozkładzie, ktory obecnie jest na stronie pkp są śmieszne pociągi relcji Tychy Miasto-Tychy.. hehe .. ileż razy Ci ludzie mają się przesiadać ? Z autobusu do pociągu, z pociągu do pociągu i z pociągu do autobusu/tramwaju ?

27.07 13:23:23

Adam napisał(a):

Olkusz, Oświęcim, Trzebia - to inne woj. dlaczego mamy ich wozić ? Poza tym dawny takt poranny 15min SKR obejmował trasę Zawiercie - Gliwice gdzie większość pociągów jeździła jako wahadło. Obecnie dalej do Cz-wy wożą powietrze...

27.07 19:33:44


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!