Rewolucja w Olkuszu
23.06.2008
ZKG "KM" w Olkuszu
1 lipca nastąpią spore zmiany w komunikacji miejskiej w Olkuszu. Na kilku liniach pojawią się nowi przewoźnicy. Powstaną też dwie nowe linie. Na trzech liniach zmieni się sposób zakupu biletów. Po za tym pojawią się też autobusy, jakich jeszcze w olkuskiej komunikacji nie było.
Nowi przewoźnicy
To pierwsza i chyba najważniejsza zmiana. Od początku lipca na kilku liniach komunikacji miejskiej nastąpi zmiana przewoźników. Prócz dotychczasowych, czyli PKM Sp z o.o. w Olkuszu, Meteor i DPJ pojawią się nowi, jak: PKS Zawiercie, FPHU Małgorzata Kurkowska, Polkar i Sioła-Trans.
PKS z Zawiercia będzie obsługiwał od 1 lipca: linię „Ż”, która zastąpiła dotychczasowe linie 455 i 456, a także linię „WK” – przedtem 451, i nową linię „ZGH” na trasie Olkusz – Bukowno, oraz od 1 października linię „BP” – poprzednio 458 Olkusz - Braciejówka. Linie 455, 456 i 451 były dotychczas obsługiwane przez PKM Olkusz, a na linii 458 jeździł dotychczas Meteor.
FPHU Małgorzata Kurkowska przejmie od 1 lipca linię 471 dotychczas obsługiwaną przez PKM Olkusz, oraz od 1 października linię 472 do tej pory należącą do Meteora.
Mysłowicka firma Polkar wygrała przetarg na obsługę linii 463 Olkusz - Sławków, dotychczas obsługiwaną przez PKM Olkusz.
Kolejnym nowym przewoźnikiem jest firma Sioła-Trans z Olkusza, znana z komunikacji minibusowej Olkusz – Kraków. Będzie obsługiwać linię „G” Olkusz - Gorenice (dotychczasowe 452) oraz nową linię „B” na terenie gminy Bolesław. Linia do Gorenic była dotychczas obsługiwana przez PKM Olkusz.
Linię 467, dotychczas obsługiwaną przez DPJ, będzie obsługiwał od 1 lipca PKM Olkusz, który poza tym będzie dalej jeździć na liniach 473, 474 i 475. Natomiast linię miejską 450 od lipca będzie obsługiwać Meteor. Ten sam przewoźnik obsługiwał będzie linię 465. Obydwie linie wcześniej „należały” do PKM Olkusz.
A zatem główny przewoźnik w olkuskiej komunikacji miejskiej, czyli PKM Olkusz stracił sześć linii dotychczas przez siebie obsługiwanych, zyskał jedną. Jaworznicka firma Meteor straciła dwie, ale zyskała tyle samo i to tę najważniejszą, najbardziej popularną, czyli 450.
Do skutku nie doszły przetargi na linie „ZZ”, „ZP”, które zastąpią od 1 lipca linie 453, 454 łączące Olkusz z Osiekiem, Zawadą i Zedermanem, oraz linię 462 Olkusz - Sławków. Jednak Związek zapewnia, że 1 lipca nie będzie problemu z podróżowaniem na tych liniach. Na 5 miesięcy został wyłoniony wykonawca w procedurze negocjacji bez ogłoszenia. Jest nim PKM Olkusz.
Nowe autobusy
Wraz ze zmianą przewoźników od lipca na ulicach zobaczymy inne autobusy. Warto zaznaczyć, że będzie to tabor lepszej jakości. I tak: na linię 450 wyjadą 3 niskopodłogowe Jelcze M121M, na linię 463 niskopodłogowy MAN NL 202. Fabrycznie nowy Autosan Solina będzie woził pasażerów do Gorenic. Nigdy dotąd w olkuskiej komunikacji nie jeździły autobusy niskopodłogowe, będzie to nowością, podobnie jak autobusy o tak wysokim standardzie jak te do Gorenic.
Nowe linie
Związek wyszedł naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców gminy Bolesław i utworzył dla nich lokalną linię „B”, kursującą z Hutek przez Bolesław, Ujków Nowy, Laski, Krążek, Krze, Małobądz, Krzykawę, Kuźniczkę aż do Sławkowa.
Utworzono także specjalną linię „ZGH” łączącą Olkusz z Kopalnią, ZGH Bolesław i Bukownem dla dojeżdżających do pracy. Niestety jest też zła wiadomość, gdyż od 1 lipca zlikwidowane zostaną bezpośrednie połączenia z Zawady, Osieka i Gorenic z ZGH „Bolesław”. Dojeżdżający do pracy będą musieli się przesiadać pod Supersamem. ZKG „KM” zapewnia, że odjazdy autobusów linii „ZGH” będą tak dopasowane by pasażerowie przyjeżdżający z w/w miejscowości mogli spokojnie dokonać przesiadki.
Nowy sposób emisji biletów
Wśród tych kilkunastu linii, na które odbyły się przetargi, są trzy linie po tzw. „netcie”. Dotyczy to linii: „G”, „Ż” oraz „BP”. Na tych liniach przewoźnik sam będzie sprzedawał bilety jednorazowe z kas fiskalnych. Do autobusu będzie trzeba wchodzić przednimi drzwiami i zakupić bilet u kierowcy, który będzie wyglądał jak paragon ze sklepu. Co za tym idzie na tych liniach nie będzie można używać biletów jednorazowych zakupionych w kiosku, które kasowało się w kasowniku. Ceny biletów i ulgi nie ulegną zmianie. Co ważne – przewoźnik nie będzie pobierał dodatkowej opłaty w wysokości 20 gr., jak to było do tej pory przy zakupie biletu u kierowcy. Zaś bilety miesięczne i okresowe będą takie same jak dotychczas i będą obowiązywać jak do tej pory. Czyli jak ktoś kupi np. bilet miesięczny na 1 jednostkę administracyjną (np. z Gorenic do Olkusza) to może podróżować linią „G” jak również innymi liniami w strefie miejskiej.
Kolejne przetargi
27 czerwca nastąpi otwarcie ofert na kolejne linie. Poznamy wtedy przewoźników, którzy będą obsługiwać linie: „P”, „S”, 460, 461, 464, 466. Są to linie na których okres realizacji rozpoczyna się później: lokalne olkuskie linie „P” i „S” - od września br., pozostałe od października. 11 lipca nastąpi otwarcie ofert w dwóch przetargach na linię "ZZ" i linię "ZP". Okres realizacji - od 1 grudnia 2008 do 30 listopada 2009r.
Inne zmiany
To nie koniec zmian w komunikacji. W ostatnim czasie powstała nowa strona internetowa Związku, bardziej przejrzysta, na bieżąco aktualizowana, rozbudowana o nowe funkcje. Teraz każdy może zadać pytanie drogą elektroniczną, na które zostanie udzielona odpowiedź przez osobę pracującą w Związku. Do tego funkcjonuje też forum, gdzie można wyrazić swoją opinię czy porozmawiać o komunikacji.
Związek zakupił też nowe tablice na rozkłady. Należy się spodziewać, że w najbliższym czasie zostaną uzupełnione rozkłady na przystankach.
Działa nowy monitoring zamontowany na placu pod Supersamem. Na bieżąco jest rejestrowany obraz z 4 kamer, dzięki temu Związek może kontrolować przyjazdy i odjazdy autobusów. W razie jakichś nieprawidłowości ma podstawę do wymierzenia kary przewoźnikowi. Planuje się też zamontowanie kamer w autobusach, co będzie miało na celu kontrolę pracy kierowcy jak również poprawę bezpieczeństwa osób znajdujących się w pojeździe.
Jak widać, wcale nie jest tak źle z komunikacją w Olkuszu, chociaż jeszcze niedawno nie można było mieć podstaw do optymizmu, a i na forum Związku można wyczytać głosy niezadowolenia podróżnych. Na pewno jest jeszcze kilka problemów, z którymi Związek musi się uporać, ale ten najważniejszy w postaci zagwarantowania ciągłości komunikacyjnej od 1 lipca po zmianach, został rozwiązany.
Daro85 napisał(a):
To jak tak "olkuszujemy" to jeszcze o linii 478 wypadaloby wspomnieć ;)
23.06 08:20:16
jacekso napisał(a):
Co to za linia?
23.06 10:27:57
Tomasz Flaga napisał(a):
Zawsze uważałem, że należy zrezygnować z ex-WPK-owskiej numeracji linii od 450 wzwyż, zwłaszcza, że Olkusz jest w Małopolsce. Myślałem jednak, że pojawi się tu "normalna" numeracja, tj. od numeru 1. Niestety, będzie gorzej: numery linii dwuliterowe typu "ZZ" czy "BP" to najgorszy sort, przywołujący skojarzenia z ekstremalnym busiarstwem.
23.06 10:30:43
lgor napisał(a):
Rzeczywiście nazewnictwo linii w Olkuszu przywołuje na myśl busiarstwo. Linia BP ma jakiś związek ze stacjami paliw BP ?:P
23.06 13:06:17
paweł napisał(a):
no jest taka lina sa rozkałady na przystankach ale autobusu oznaczonego tym numerem jeszcze niegdy nie widziałem
23.06 13:07:10
Daro85 napisał(a):
@jacekso: 478->http://www.zkgkm.olkusz.pl/...
23.06 16:13:54
Wacław napisał(a):
Jako, że jestem mieszkańcem Zawiercia cieszy mnie to, że nasz PKS znalazł sobie pewne nisze i jeździ już w okolicach Będzina, Siewierza, a teraz też w rejonie Olkusza będzie - ciekawi mnie tylko jakie autobusy tam wygospodaruje i jak będzie wyglądała kwiestia dojazdu? Mogą przecież zrobić nowe linie rano z Zawiercia i wieczorem do Zawiercia aby nie jeździć na pusto z zajezdni przez Ogrodzieniec to spokojnie 20/30km jest w jedną stronę, a dojeżdżający do Krakowa z pewnością chętnie jeździliby wtedy...
23.06 17:23:53
wpk napisał(a):
Do Tomasza Flagi! Co ci przeszkadza tradycyjna WPKowska numeracja? Poza tym Olkusz OD ZAWSZE był w Małopolsce. Zajmij się lepiej swoim krakowskim podwórkiem i nie twórz naprawdę wymagających wielkiego wysiłku pomysłów na przenumerowania. Równie dobrze ja zawsze uważałem, że krakowskie tramwaje powinny być oznaczane kolorowymi słoneczkami i ekoludkami.
23.06 18:30:55
paweł napisał(a):
pks zawiercie ma nam zamiar same złomy zesłac takie jak Autosany i volvo szkoda gadac
23.06 18:53:17
Tomasz Flaga napisał(a):
Do WPK:
Po pierwsze:
Tradycyjna WPK-owska numeracja nie ma uzasadnienia, bo PKM Olkusz nie wchodzi już w skład tej dużej struktury i przyznawanie tak wysokiego zakresu numeracji jest niecelowe. Ludziom o wiele łatwiej operuje się mniejszymi liczbami (z tego samego powodu mówimy np. o dyskach 4GB, a nie 4000MB).
Po drugie:
Skąd u Ciebie tyle agresji? Czy to, że jestem z Krakowa wyklucza mnie, Twoim zdaniem, z rozmowy o numerach w olkuskiej km?
Po trzecie:
Oznaczenia linii nieliczbowe pojawiały się w niektórych sieciach przed wojną z uwagi na rozległy analfabetyzm. Teraz takiej potrzeby nie ma, przynajmniej w Krakowie.
23.06 22:05:09
Daro85 napisał(a):
@wacalaw: tylko że taka linia Zawiercie- Olkusz miałaby prawdopodobnie wyjazd z olkusza gdzieś około 3 w nocy. Już widzę tą frekwencje na tym kursie, a także na powrotnym po 23 ;]
24.06 08:37:00
marcin815 napisał(a):
Może pks zawiercie kupi jakieś używki z zachodu chyba nie poślą na linie olkuskie autosanów
25.06 11:17:38
paweł napisał(a):
posle autosany wystawili je do przetargu
25.06 17:29:10