Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Rewolucja w Olkuszu

23.06.2008

Tagi: – Dodał: Jacek Sobota

ZKG "KM" w Olkuszu

1 lipca nastąpią spore zmiany w komunikacji miejskiej w Olkuszu. Na kilku liniach pojawią się nowi przewoźnicy. Powstaną też dwie nowe linie. Na trzech liniach zmieni się sposób zakupu biletów. Po za tym pojawią się też autobusy, jakich jeszcze w olkuskiej komunikacji nie było.


Nowi przewoźnicy

To pierwsza i chyba najważniejsza zmiana. Od początku lipca na kilku liniach komunikacji miejskiej nastąpi zmiana przewoźników. Prócz dotychczasowych, czyli PKM Sp z o.o. w Olkuszu, Meteor i DPJ pojawią się nowi, jak: PKS Zawiercie, FPHU Małgorzata Kurkowska, Polkar i Sioła-Trans.

PKS z Zawiercia będzie obsługiwał od 1 lipca: linię „Ż”, która zastąpiła dotychczasowe linie 455 i 456, a także linię „WK” – przedtem 451, i nową linię „ZGH” na trasie Olkusz – Bukowno, oraz od 1 października linię „BP” – poprzednio 458 Olkusz - Braciejówka. Linie 455, 456 i 451 były dotychczas obsługiwane przez PKM Olkusz, a na linii 458 jeździł dotychczas Meteor.

FPHU Małgorzata Kurkowska przejmie od 1 lipca linię 471 dotychczas obsługiwaną przez PKM Olkusz, oraz od 1 października linię 472 do tej pory należącą do Meteora.

Mysłowicka firma Polkar wygrała przetarg na obsługę linii 463 Olkusz - Sławków, dotychczas obsługiwaną przez PKM Olkusz.

Kolejnym nowym przewoźnikiem jest firma Sioła-Trans z Olkusza, znana z komunikacji minibusowej Olkusz – Kraków. Będzie obsługiwać linię „G” Olkusz - Gorenice (dotychczasowe 452) oraz nową linię „B” na terenie gminy Bolesław. Linia do Gorenic była dotychczas obsługiwana przez PKM Olkusz.

Linię 467, dotychczas obsługiwaną przez DPJ, będzie obsługiwał od 1 lipca PKM Olkusz, który poza tym będzie dalej jeździć na liniach 473, 474 i 475. Natomiast linię miejską 450 od lipca będzie obsługiwać Meteor. Ten sam przewoźnik obsługiwał będzie linię 465. Obydwie linie wcześniej „należały” do PKM Olkusz.

A zatem główny przewoźnik w olkuskiej komunikacji miejskiej, czyli PKM Olkusz stracił sześć linii dotychczas przez siebie obsługiwanych, zyskał jedną. Jaworznicka firma Meteor straciła dwie, ale zyskała tyle samo i to tę najważniejszą, najbardziej popularną, czyli 450.

Do skutku nie doszły przetargi na linie „ZZ”, „ZP”, które zastąpią od 1 lipca linie 453, 454 łączące Olkusz z Osiekiem, Zawadą i Zedermanem, oraz linię 462 Olkusz - Sławków. Jednak Związek zapewnia, że 1 lipca nie będzie problemu z podróżowaniem na tych liniach. Na 5 miesięcy został wyłoniony wykonawca w procedurze negocjacji bez ogłoszenia. Jest nim PKM Olkusz.

Nowe autobusy

Wraz ze zmianą przewoźników od lipca na ulicach zobaczymy inne autobusy. Warto zaznaczyć, że będzie to tabor lepszej jakości. I tak: na linię 450 wyjadą 3 niskopodłogowe Jelcze M121M, na linię 463 niskopodłogowy MAN NL 202. Fabrycznie nowy Autosan Solina będzie woził pasażerów do Gorenic. Nigdy dotąd w olkuskiej komunikacji nie jeździły autobusy niskopodłogowe, będzie to nowością, podobnie jak autobusy o tak wysokim standardzie jak te do Gorenic.

Nowe linie

Związek wyszedł naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców gminy Bolesław i utworzył dla nich lokalną linię „B”, kursującą z Hutek przez Bolesław, Ujków Nowy, Laski, Krążek, Krze, Małobądz, Krzykawę, Kuźniczkę aż do Sławkowa.

Utworzono także specjalną linię „ZGH” łączącą Olkusz z Kopalnią, ZGH Bolesław i Bukownem dla dojeżdżających do pracy. Niestety jest też zła wiadomość, gdyż od 1 lipca zlikwidowane zostaną bezpośrednie połączenia z Zawady, Osieka i Gorenic z ZGH „Bolesław”. Dojeżdżający do pracy będą musieli się przesiadać pod Supersamem. ZKG „KM” zapewnia, że odjazdy autobusów linii „ZGH” będą tak dopasowane by pasażerowie przyjeżdżający z w/w miejscowości mogli spokojnie dokonać przesiadki.

Nowy sposób emisji biletów

Wśród tych kilkunastu linii, na które odbyły się przetargi, są trzy linie po tzw. „netcie”. Dotyczy to linii: „G”, „Ż” oraz „BP”. Na tych liniach przewoźnik sam będzie sprzedawał bilety jednorazowe z kas fiskalnych. Do autobusu będzie trzeba wchodzić przednimi drzwiami i zakupić bilet u kierowcy, który będzie wyglądał jak paragon ze sklepu. Co za tym idzie na tych liniach nie będzie można używać biletów jednorazowych zakupionych w kiosku, które kasowało się w kasowniku. Ceny biletów i ulgi nie ulegną zmianie. Co ważne – przewoźnik nie będzie pobierał dodatkowej opłaty w wysokości 20 gr., jak to było do tej pory przy zakupie biletu u kierowcy. Zaś bilety miesięczne i okresowe będą takie same jak dotychczas i będą obowiązywać jak do tej pory. Czyli jak ktoś kupi np. bilet miesięczny na 1 jednostkę administracyjną (np. z Gorenic do Olkusza) to może podróżować linią „G” jak również innymi liniami w strefie miejskiej.

Kolejne przetargi

27 czerwca nastąpi otwarcie ofert na kolejne linie. Poznamy wtedy przewoźników, którzy będą obsługiwać linie: „P”, „S”, 460, 461, 464, 466. Są to linie na których okres realizacji rozpoczyna się później: lokalne olkuskie linie „P” i „S” - od września br., pozostałe od października. 11 lipca nastąpi otwarcie ofert w dwóch przetargach na linię "ZZ" i linię "ZP". Okres realizacji - od 1 grudnia 2008 do 30 listopada 2009r.

Inne zmiany

To nie koniec zmian w komunikacji. W ostatnim czasie powstała nowa strona internetowa Związku, bardziej przejrzysta, na bieżąco aktualizowana, rozbudowana o nowe funkcje. Teraz każdy może zadać pytanie drogą elektroniczną, na które zostanie udzielona odpowiedź przez osobę pracującą w Związku. Do tego funkcjonuje też forum, gdzie można wyrazić swoją opinię czy porozmawiać o komunikacji.

Związek zakupił też nowe tablice na rozkłady. Należy się spodziewać, że w najbliższym czasie zostaną uzupełnione rozkłady na przystankach.

Działa nowy monitoring zamontowany na placu pod Supersamem. Na bieżąco jest rejestrowany obraz z 4 kamer, dzięki temu Związek może kontrolować przyjazdy i odjazdy autobusów. W razie jakichś nieprawidłowości ma podstawę do wymierzenia kary przewoźnikowi. Planuje się też zamontowanie kamer w autobusach, co będzie miało na celu kontrolę pracy kierowcy jak również poprawę bezpieczeństwa osób znajdujących się w pojeździe.

Jak widać, wcale nie jest tak źle z komunikacją w Olkuszu, chociaż jeszcze niedawno nie można było mieć podstaw do optymizmu, a i na forum Związku można wyczytać głosy niezadowolenia podróżnych. Na pewno jest jeszcze kilka problemów, z którymi Związek musi się uporać, ale ten najważniejszy w postaci zagwarantowania ciągłości komunikacyjnej od 1 lipca po zmianach, został rozwiązany.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Daro85 napisał(a):

To jak tak "olkuszujemy" to jeszcze o linii 478 wypadaloby wspomnieć ;)

23.06 08:20:16

jacekso napisał(a):

Co to za linia?

23.06 10:27:57

Tomasz Flaga napisał(a):

Zawsze uważałem, że należy zrezygnować z ex-WPK-owskiej numeracji linii od 450 wzwyż, zwłaszcza, że Olkusz jest w Małopolsce. Myślałem jednak, że pojawi się tu "normalna" numeracja, tj. od numeru 1. Niestety, będzie gorzej: numery linii dwuliterowe typu "ZZ" czy "BP" to najgorszy sort, przywołujący skojarzenia z ekstremalnym busiarstwem.

23.06 10:30:43

lgor napisał(a):

Rzeczywiście nazewnictwo linii w Olkuszu przywołuje na myśl busiarstwo. Linia BP ma jakiś związek ze stacjami paliw BP ?:P

23.06 13:06:17

paweł napisał(a):

no jest taka lina sa rozkałady na przystankach ale autobusu oznaczonego tym numerem jeszcze niegdy nie widziałem

23.06 13:07:10

Daro85 napisał(a):

@jacekso: 478->http://www.zkgkm.olkusz.pl/...

23.06 16:13:54

Wacław napisał(a):

Jako, że jestem mieszkańcem Zawiercia cieszy mnie to, że nasz PKS znalazł sobie pewne nisze i jeździ już w okolicach Będzina, Siewierza, a teraz też w rejonie Olkusza będzie - ciekawi mnie tylko jakie autobusy tam wygospodaruje i jak będzie wyglądała kwiestia dojazdu? Mogą przecież zrobić nowe linie rano z Zawiercia i wieczorem do Zawiercia aby nie jeździć na pusto z zajezdni przez Ogrodzieniec to spokojnie 20/30km jest w jedną stronę, a dojeżdżający do Krakowa z pewnością chętnie jeździliby wtedy...

23.06 17:23:53

wpk napisał(a):

Do Tomasza Flagi! Co ci przeszkadza tradycyjna WPKowska numeracja? Poza tym Olkusz OD ZAWSZE był w Małopolsce. Zajmij się lepiej swoim krakowskim podwórkiem i nie twórz naprawdę wymagających wielkiego wysiłku pomysłów na przenumerowania. Równie dobrze ja zawsze uważałem, że krakowskie tramwaje powinny być oznaczane kolorowymi słoneczkami i ekoludkami.

23.06 18:30:55

paweł napisał(a):

pks zawiercie ma nam zamiar same złomy zesłac takie jak Autosany i volvo szkoda gadac

23.06 18:53:17

Tomasz Flaga napisał(a):

Do WPK:
Po pierwsze:
Tradycyjna WPK-owska numeracja nie ma uzasadnienia, bo PKM Olkusz nie wchodzi już w skład tej dużej struktury i przyznawanie tak wysokiego zakresu numeracji jest niecelowe. Ludziom o wiele łatwiej operuje się mniejszymi liczbami (z tego samego powodu mówimy np. o dyskach 4GB, a nie 4000MB).
Po drugie:
Skąd u Ciebie tyle agresji? Czy to, że jestem z Krakowa wyklucza mnie, Twoim zdaniem, z rozmowy o numerach w olkuskiej km?
Po trzecie:
Oznaczenia linii nieliczbowe pojawiały się w niektórych sieciach przed wojną z uwagi na rozległy analfabetyzm. Teraz takiej potrzeby nie ma, przynajmniej w Krakowie.

23.06 22:05:09

Daro85 napisał(a):

@wacalaw: tylko że taka linia Zawiercie- Olkusz miałaby prawdopodobnie wyjazd z olkusza gdzieś około 3 w nocy. Już widzę tą frekwencje na tym kursie, a także na powrotnym po 23 ;]

24.06 08:37:00

marcin815 napisał(a):

Może pks zawiercie kupi jakieś używki z zachodu chyba nie poślą na linie olkuskie autosanów

25.06 11:17:38

paweł napisał(a):

posle autosany wystawili je do przetargu

25.06 17:29:10


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!