Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Olkusz: Zmowa przewoźników

23.06.2008

Tagi: – Dodał: Jacek Sobota

Gwarek Olkuski, 5.06.2008

Zbliża się lipiec, czyli miesiąc w którym na większości linii komunikacji miejskiej w Olkuszu kończą się umowy z dotychczasowymi przewoźnikami, a tylko na kilka linii do tej pory przetargi zakończyły się pomyślnie. Jak na razie żaden z dotychczasowych przewoźników nie wygrał żadnego przetargu. Na co czeka PKM Olkusz i Meteor? Czy obserwujemy w pewnym sensie zmowę tych przewoźników? Jeśli tak, to co ona ma na celu?


Do tej pory do skutku doszły przetargi na obsługę kilku linii. W styczniu br. przetarg na obsługę linii do Gorenic wygrała firma Sioła Trans. A co za tym idzie, od 1 lipca PKM tej linii już obsługiwać nie będzie, podobnie jak linii 455 i 456 do Żurady, gdzie przetarg wygrał PKS Zawiercie. Ten sam przewoźnik będzie obsługiwać też BP (dawne 458). Linie 471 i 472 obsługiwać będzie FPHU Małgorzata Kurkowska. A zatem i Meteor stracił dwie linie dotychczas przez siebie obsługiwane. PKM i Meteor w wyżej wymienionych postępowaniach przetargowych albo w ogóle nie uczestniczyli albo proponowali stawki, których ZKG „KM” zaakceptować nie mógł. Na forum, na nowej stronie Związku jeden z użytkowników zastanawia się czy nie doszło do zmowy dotychczasowych przewoźników…

28 maja br. odbyło się 5 przetargów. Na obsługę linii: 473, 474, 475 wystartował tylko PKM Olkusz, jednak Związek nie mógł zaakceptować zaproponowanej przez tego przewoźnika ceny za wozokilometr (3,47 zł). Podobnie było z ZZ i ZP, gdzie przetarg też został unieważniony (z resztą już po raz trzeci). PKM Olkusz zaproponował 3,47 zł, Meteor – 3,62 zł. Kolejne przetargi z tego dnia doszły do skutku. Najkorzystniejszą ofertę na obsługę WK (dawne 451) złożył PKS Zawiercie (3,14 zł). PKM zaproponował 3,47 zł. Linię ZGH również będzie obsługiwać PKS Zawiercie. Kwota zaproponowana przez nich to 2,79 zł, Meteor – 3,42 zł, PKM Olkusz – 3,47 zł. Linię do Bukowna, tj. 463 od lipca będzie obsługiwać zupełnie nowa na naszym rynku firma z Mysłowic – Polkar, która zaproponowała 2,78 zł za wozokilometr. PKM – 3,19, Meteor – 3,28.

PKM i Meteor tracą kolejne linie. Jednak nie może to dziwić, zaproponowali w ostatnich przetargach stawki za wozokilometr wyższe niż dotychczas (odpowiednio Meteor o ok. 50%, PKM o ok. 30%), przy tym nie proponując lepszego standardu autobusów. Związek nie mógł tego zaakceptować. Zastanawiające jest to czy aby na pewno doszło między tymi przewoźnikami do zmowy? Być może PKM i Meteor liczyli, że nie znajdą się chętni do obsługi danych linii po podobnych stawkach jak dotychczas obowiązywały i że Związek się ugnie i zaakceptuje stawki zaproponowane przez nich. Na szczęście znaleźli się nowi wykonawcy, którzy zaproponowali stawki podobne do tych, które były dotychczas, a które pokrywały się z planowanymi środkami przez Związek. Zaproponowali także lepszy tabor. Kolejny argument przemawiający za zmową tych przewoźników jest następujący - w każdych dotychczasowych przetargach, jeśli daną linię do tej pory obsługiwał PKM to Meteor albo w ogóle nie startował albo proponował gorszą stawkę. Zaś na linię którą do tej pory obsługiwał Meteor, chodzi tu o 472, PKM proponował wyższą stawkę. Dotyczy to tylko tych przetargów na linie nie po tzw. netcie (G, Ż, BP), gdzie oni w ogóle nie startowali. Przypadek?

Na początku czerwca odbędą się kolejne przetargi na linie 462, 467, 450 oraz 465 i B. Pod koniec czerwca – 464, PS, 460, 461, 466. Jak zachowają się PKM Olkusz i Meteor? Można przypuszczać, że nowi przewoźnicy wezmą w nich udział. Jeśli zaproponują odpowiednie (satysfakcjonujące Związek) stawki i niezły tabor to zwiększą liczbę obsługiwanych przez siebie linii. Jak dalej dotychczasowi przewoźnicy będą prowadzić swoją zmowę to w niedalekiej przyszłości nie będą obsługiwać komunikacji miejskiej w Olkuszu i odejdą w niepamięć.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Daro85 napisał(a):

Wow, 3,47 to za wysoka stawka za wozokm.

23.06 08:18:50

emem napisał(a):

Redakcja Gwarka chyba nie zauważyła, że ostatnimi czasy olej napędowy poszedł nieco w górę, a i kierowcy za 600 zł jeździć nie chcą.

23.06 19:56:18

paweł napisał(a):

no nie załwazyli tego i tego jeszcze ze Meteor wystawił do jednego przetargu Solarisa ale sie zwiazek nie zgodził na niego

23.06 21:00:35

andrzejh69 napisał(a):

"PKM Olkusz zaproponował 3,47 zł, Meteor – 3,62 zł. " - to bardzo mało ... i jeszcze są zadrodzy? "która zaproponowała 2,78 zł za wozokilometr" -to chyba za obsługę busem 15 osobowym :). Żenada takie małe stawki i autor uważa że to zmowa przewoźników... W takiej lokalnej prasie to artykuły są na żenujacym poziomie, piszą je ludzie którzy nie mają najmniejszego pojęcia o tym co piszą.

24.06 08:00:31


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!