Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Będzin: szykują się zmiany komunikacyjne w mieście

23.05.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Magdalena Nowacka,
Polska Dziennik Zachodni, 23.05.2008 r.


Już prawdopodobnie od czerwca na trasach linii tramwajowych, a następnie od połowy lipca do września na trasach linii autobusowych szykują się poważne zmiany komunikacyjne.


Część z pewnością mieszkańcom się spodoba, ale będą i takie, które mogą wzbudzić kontrowersje. O zmianach w transporcie zbiorowym już dyskutują radni na komisjach. I choć jeszcze klamka nie zapadła, wiadomo, że zmiany będą.

Rozmawialiśmy na temat możliwości zmian w zakresie przewozów autobusowych i tramwajowych wykonywanych przez KZK GOP. Chodzi o to, aby udało się choć trochę ograniczyć koszty, które z tego powodu ponosi miasto. Na pewno będzie to jednak tak przemyślane, żeby nie utrudniać niczego mieszkańcom - mówi Joanna Podgórska, będzińska radna. To właśnie na jej stronie internetowej można znaleźć informacje, że w propozycji przygotowanej przez Podkomisję Rady ds. Transportu Zbiorowego znalazły się następujące zmiany: reorganizacja na trasach linii tramwajowych: 21, 22, 24, 27, 28, zmiana częstotliwości kursów dla autobusu 25 (wniosek gminy Wojkowice), likwidacja linii 721 i 722 oraz wzmocnienie linii 817 (co oznacza, że ten autobus będzie kursował dwa razy częściej, w zamian za to zostaną zlikwidowane linie 813 i 818).

Jak mówi radna, różnica pomiędzy kosztami przewozów a dochodami z biletów dla Będzina wynosi 11 770 326 złotych.

- Po pierwsze problemem są tramwaje, które jadą przez nasze miasto do zajezdni, a nie zatrzymują się na naszych przystankach i nie obsługują naszych mieszkańców, a i tak musimy za nie płacić. Na razie ten problem pozostaje bez wyjścia. Co do innych, to zmiany mają dotyczyć przede wszystkim takich sytuacji, w których na tej samej linii jadą dwa tramwaje prawie bezpośrednio po sobie. Na przykład, jeśli tramwaj nr 22 jedzie o 10.05 a tramwaj 32 dwie minuty po nim, to nie ma to większego sensu, bo przez dublowanie jeden jedzie prawie pusty. Osobiście cieszę się z planowanego zwiększenia kursów autobusu nr 817. Tym autobusem wielu moich znajomych dojeżdża na uczelnie do Katowic i na pewno będą z takiej zmiany zadowoleni - tłumaczy radna.

W ten sposób miasto może zaoszczędzić nawet milion złotych. Ale nie wszyscy pozytywnie odbierają planowane zmiany.

Jestem zaskoczony tym, że ma być zlikwidowana linia 721. Bardzo często z niej korzystam, jadąc do Grodźca. Teraz będę musiał poszukać jakiegoś innego autobusu - mówi Michał Kacperski, uczeń z Będzina.

KZK jeszcze bez konkretów

Jak tłumaczy Alodia Ostroch, rzecznik prasowy KZK GOP, obecnie nie ma możliwości poinformowania o konkretnych zmianach komunikacyjnych. Cały czas trwają bowiem konsultacje z władzami miasta, na podstawie których są opracowywane szczegółowe rozwiązania.

– Planowane zmiany wprowadzone będą na wniosek władz miasta Będzina, które zwróciły się do KZK GOP o dokonanie korekt. Zmiany mają spowodować, by przy zmniejszeniu kosztów ponoszonych na komunikację, zwiększyć jej wydajność, a jednocześnie, aby uniknąć negatywnych skutków dla pasażerów. Zmiany nie będą więc polegać na automatycznym zmniejszeniu np. ilości kursów, a na przebudowie całego systemu. Na przykład, część tras może zostać skróconych, niektóre mogą zostać zmodyfikowane, w przypadku części linii częstotliwość może zostać zmniejszona, a w przypadku innych zwiększona – tłumaczy Alodia Ostroch.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

butthead napisał(a):

Pani radna mieszka na Zamkowym, a nie wie że do zjazdowych tramwajów można wsiadać? Wypadałoby zrobić najpierw spacer pod zajezdnię...

23.05 15:26:57

kys napisał(a):

Co do 25 to autobus w tej postaci to nieporozumienie - wlecze sie po wojkowickich zadupiach, objezdza ksawere i stadion w Bedzinie i wozi powietrze. Tramwaj byl lepszy - ale jak sie ludziom nie podobal to ich problem. 813, 817 i 818 wszystkie 3 razem wziete woza powietrze - i jeszcze tabor C na 817 tylko nie rozumiem co ma zwiekszenie czestotliwosci 817 z likwidacja 813 i 818 skoro kazda linia jezdzi po innej trasie. Pomysly likwidacji 721 i 722 to absurd bo one akurat jezdza pelne. Ja bym zreformowal 616 i 40 bo one akurat czesto sie dubluja a jeszcze objazd 40 przez caly Bedzin zanim wyjedzie do Katowic to juz przesada. Proponowalbym tez zeby zajezdnia PKM na Promyka w Bedzinie dzialala, bo wyjazdy/zjazdy do Golonoga i Zagorza kosztuja - i rope i prace kierowcow.
Mam tylko pytanie: Jak oblicza sie dochody z biletow dla danego miasta?? Przeciez ja moge kupic bilet w kiosku w Gliwicach a skasowac w Bedzinie i odwrotnie

23.05 16:54:59

adam86 napisał(a):

@kys: dochodowośc linii liczy się na podstawie badań napełnień.

23.05 17:39:32

slowak99 napisał(a):

@adam86: czyli zakładamy, że wszyscy kasują bilety? Absurd...

"Na przykład częśc linii może zostać skróconych, część zmodyfikowanych" => No tak, po co wydłużać, szkoda pracy kiermanów...

O ile lubię linie 8xx, tak nie rozumiem sensu puszczania kilku kursów na dzień (patrz: 813, 817).

Marzy mi się splajta KZK GOP...

23.05 19:27:20

adamos napisał(a):

akurat 817 codziennie jeździ bardzo dużo osób, a szczególnie ostatnim kursem który do zamkowego jest pełny
813 łączy głównie syberkę z centrum Sosnowca to nie rozumiem dlaczego ma byc usunięty? bardziej przydał by mu się lepsza trasa i godziny odjazdów, i dodatkowe kursy w piątek wieczorem

23.05 20:11:41

102N@ napisał(a):

To zdanie: "Po pierwsze problemem są tramwaje..." obrazuje mi już dokładnie co się może w Będzinie stać. Z pewnością nie będzie korekt tylko jakieś radykalne cięcia w kursowaniu tramów, podejrzewam wycięcie linii 28;-/ lub takt 20 minutowy na linii 22/32 i posłanie tramów z Będzina do Sosnowca (kiedyś była o tym pomyśle mowa). Nie wiem czy aby decydenci zagłębia nie wpadli na tak "wspaniały" pomysł...

23.05 20:50:11

motorex napisał(a):

Może warto uświadomic decydentom, że należałoby zainwestowac w powrót tramwaju linii 25. Nie wiem czy to jest jeszcze mozliwe co z torami/

23.05 23:08:40

Daniel napisał(a):

"Na przykład, jeśli tramwaj nr 22 jedzie o 10.05 a tramwaj 32 dwie minuty po nim, to nie ma to większego sensu, bo przez dublowanie jeden jedzie prawie pusty" - z racji tematu, który Pani podejmuje powinna Pani przynajmniej mieć odrobinę pojęcia o tych tramwajach. Akurat te dwie linie nie mogą się dublować, a gdyby zagłębiła się Pani choć trochę w temat to może dowiedziałaby się Pani, że całkiem nie tak dawno wprowadzony nr linii 32 jest tylko niejako oznaczeniem dla pasażerów, że nie jest to kurs do Huty K-ce, lecz do gołonoskiej podstacji. Natomiast jeśli chodzi o "...tramwaje, które jadą przez nasze miasto do zajezdni, a nie zatrzymują się na naszych przystankach i nie obsługują naszych mieszkańców, a i tak musimy za nie płacić" to niechże Pani wyjdzie chociażby między 18 a 20 i przejedzie się piętnastką przez osiedle zamkowe, tramwaj na pewno zatrzyma się na każdym przystanku. Brak mi słów jak czytam co ta kobieta mówi...
A od 721 i 722 czego chcą? przecież w 24, 25 i 99 będzie rzeźnia a w dzień targowy to prędzej przez Czeladź się dojedzie do Grodźca czy Wojkowic niż znajdzie się autobus, w którym będzie się można zmieścić.
Pogratulować pomysłów. Możeby tak ktoś zauważył, że do/z Łagiszy jadą najczęściej 3 - 4 autobusy jeden za drugim i następna taka partia za pół godziny? To dopiero opłacalne.

23.05 23:11:29

slowak99 napisał(a):

Cięcie 22/32 byłoby głupotą... Lepiej byłoby zlikwidować 32 na rzecz kursów 22 pod Hutę.

Na szczęście 21, 22, 24, 28, 32 zaczynają bieg w DG, więc mam nadzieje, że Dąbrowa przeciwstawi się tym pomysłom...

Przydałaby się jakaś petycja, albo osobiste natarcie na radnych Będzina

23.05 23:28:11

butthead napisał(a):

Każda będzińska osada musi mieć dojazd na 8-mą do centrum i odwóz po 14-tej i po 15-tej na wioskę. To nieistotne, że tabuny autobusów walają się stadami, a potem jest godzinna przerwa - ma być bezpośrednio i koniec ;)

24.05 00:15:50

aso napisał(a):

@butthead: jeżeli potrzebny jest dojazd na 8-mą, to co? zrobić po PKP-owsku, czyli 8:15? Linie podmiejskie w Będzinie zachowują się tak, jak typowe PKS-y, gdzie potrzebny jest dojazd i odwóz na konkretne godziny (pole manewru wynosi około 20 minut). Jedyne pole manewru jest na kierunku wojkowickim, bo tam nie ma tak silnych warunków i jest więcej linii umożliwiających koordynację. W praktyce to różnie bywa, bo nie ma ludzi znających się na koordynacji. Ale... Wracając jednak do będzińskich linii a'la PKS - tutaj cudów nie zdziałasz. Możesz porozsuwać kursy, czy też pokombinować z liniami (wjazdy kieszeniowe, łączenia na wioskach), ale pole manewru masz mocno ograniczone, bo priorytet wyznaczają dojazdy szkolne i do pracy. I tylko właściwie z tych kursów masz jakiś sensowny przychód. Jeżeli z takimi kursami dobrze nie wstrzelisz się czasowo w potrzeby, to właściwie całą linię można od razu dać na odstrzał. A te potrzeby wynikają właśnie z dojazdów do pracy, bo reszta ma znaczenie drugorzędne (by nie powiedzieć marginalne).

24.05 00:53:16

adam86 napisał(a):

@aso: gdyby nie zlikwidowano T25, to można by właśnie powycinać te wsyztskie wisokowe linie jadące z Będzina przez Wojkowice na wiochy. Na Parku można było zrobic punkt przesiadkowy, a stamtąd tramwajem. Teraz jest już pozamiatane.

24.05 10:37:54

Rob81 napisał(a):

Nasi radni rzadko kiedy mają pojęcie o komunikacji miejskiej - na co dzień wożą swoje szanowne cztery litery autkiem. Nic dziwnego, że potem takie pomysły padają.

"Osobiście cieszę się z planowanego zwiększenia kursów autobusu nr 817. Tym autobusem wielu moich znajomych dojeżdża na uczelnie do Katowic i na pewno będą z takiej zmiany zadowoleni - tłumaczy radna."
Jeszcze bardziej zadowoleni będą jej znajomi dojeżdżający liniami 813 lub 818 pod Żyletę, na Gospodarczą, albo do centrum Sosnowca...

817 - nie dość, że jeździ pusty, to jeszcze taborem C. A do 813 w szczycie czasami nie można szpilki wcisnąć...

24.05 12:07:51

aso napisał(a):

@adam86: ja zdaję sobie sprawę, że ciąg wojkowicki nadawał się do częściowej optymalizacji przez wykorzystanie tramwaju, ale zadbano o to, by do takiej sytuacji nie doszło. Zapominasz jednakże, że problem obsługi strefy podmiejskiej od strony "wojkowickiej" jest właściwie najmniejszy. Z racji małej ingerencji w tamtejsze rozkłady, ta koordynacja nie była taka zła. Większym problemem jest koordynacja od strony Łagiszy i co tutaj zaproponujesz? Przesiadka na tramwaj, którego nie ma? Czy rozkład a'la PKP, czyli 8:15 przyjazd na 8:00, bo tak ładnie wygląda w rozkładzie... To są te problemy, na które wskazałem, odnosząc się do wypowiedzi butthead`a.

24.05 14:33:44

slowak99 napisał(a):

Panowie, proponuję przestać myśleć o T25, gdyż trakcji i tak już nie ma na całym odcinku, a stan torowiska wygląda jak stan dróg i niemożliwym byłoby przejechanie po nim tramwajem...

Tak swoją drogą... marzy mi sie dobudowanie drugiej nitki torowiska w Czeladzi i wydłużenie go aż do Katowic... Byłoby miło...

24.05 23:58:45

mieszkaniec Łagiszy napisał(a):

faktycznie, u nas jest problem z tymi kursami. Koło 7:25-7:40 jedzie całe stado wioskowych autobusów, wcześniej i później jest tragedia. No ale faktycznie tak jak piszecie mieszkańcy tych wsi chcą dojechać na 8 do szkoły/pracy. Kursy w pozostałych godzinach powinno się łatać takimi liniami jak 16, 104 (jedzie przez Strzyżowice gdzie mają stado innych linii, w takim wypadku można byłoby je zamienić z 107 i puścic przez Łagiszę Pocztę) i 200, gdzie z Góry Siewierskiej jest 67, z Psar 125, a z Sączowa 107.

25.05 09:15:07

M11 napisał(a):

> rob81 przejedź się wobec tego 817... Bo piszesz takie głupoty, że w głowie sie nie mieści! Tabor C przeszkadza? Tam 2xC byłoby ok! Jedyna linia, którą można w miarę przyzwoitym czasie dojechać do Katowic! Wycinka 813 też jest paranoją, zwłaszcza patrząc na nowo wybudowany budynek UŚ (neofilologia) w Sosnowcu. Wyciąć tę linię można, ale trzeba zreformować trasę 40 i w robocze puścić tabor C. Natomiast cieszę się z wycinki 818. To był "muchowóz" - ani trasa, ani takt. Dodać 1 biskę na 805 i sprawa załatwiona.
Co do 721/722 nie zabieram zdania, gdyż tymi liniami nie jechałem już parę lat!

25.05 15:26:36

dw napisał(a):

Na stronie KZK GOP pojawiły się informacje o zmianach rozkładów od 1 czerwca, ale nie ma tam wypisanych żadnych zmian dotyczących komunikacji tramwajowej, a przecież zwykle jak się wprowadza zmiany to od początku miesiąca...

25.05 21:16:37

jacekso napisał(a):

Widocznie nie będzie żadnych zmian na liniach tramwajowych 1 czerwca.

26.05 06:46:11

Kudłaty napisał(a):

@M11: To może ja odpowiem, że jeżdżę 817 czasem z Katowic w godzinach szczytu i 30% miejsc siedzących jest zajęta...

26.05 21:24:28

Lukas napisał(a):

Mam pomysł! Petycja do KZK GOP. Uruchomić linię 40bis trasą Osiedle Zamkowe Zajednia - Targowisko - Zamek - 11 Listopada - Krasickiego -Stadion - Czeladźka - Osiedle Zamkowe Zajezdnia żeby pani radna miała dodatkowy dojazd do pracy

27.05 09:36:39

37 napisał(a):

Hmmm ciekawe co to za reorganizacja komunikacji tramwajowej. Może wycofanie składów na linii 27 z miasta i skróćenie linii do pętli na Pogoni. W zamian skierowanie 24 od nerki do zajezdni Będzin? Ograniczenie linii 21 i 22 w dni wolne (co 30 min)?

27.05 21:23:18


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!