Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Zagłosuj, jakim chciałbyś jeździć tramwajem

21.03.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 22.03.2008 r.


Komunikacyjny Związek Komunalny GOP oraz Tramwaje Śląskie zorganizowały internetowy konkurs, w którym każdy może ocenić zmodernizowane ostatnio tramwaje. Warto zagłosować, bo werdykt pasażerów może zadecydować, która z firm ulepszy kolejne kursujące po Śląsku i Zagłębiu wagony.


Komunikacyjny Związek Komunalny GOP oraz Tramwaje Śląskie zorganizowały internetowy konkurs, w którym każdy może ocenić zmodernizowane ostatnio popularne "stopiątki". Osiem odmienionych tramwajów wyjechało na tory w lutym. Kursują m.in. w: Będzinie, Bytomiu, Gliwicach i Katowicach.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wejść na stronę www.tram-silesia.pl/konkurs i wypełnić formularz. KZK GOP obiecuje, że osoby, które podadzą swoje dane personalne, wezmą udział w losowaniu atrakcyjnych nagród. Konkurs potrwa do końca kwietnia.

Warto zagłosować, bo niewykluczone, że opinia pasażerów będzie miała wpływ na wybór firmy, która zmodernizuje kolejne maszyny. Do końca tego roku Tramwaje Śląskie chcą bowiem ulepszyć kolejne 20 tramwajów. - Na pewno weźmiemy sugestie pasażerów pod uwagę - zapewnia Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.

Wysłużone kilkudziesięcioletnie pojazdy typu 105Na przeszły gruntowny remont w zakładach w Poznaniu i Łodzi oraz w należącym do Tramwajów Śląskich zakładzie w Chorzowie. Koszt modernizacji jednego wagonu wahał się od 450 do 850 tys. zł.

W odnawianych wagonach zainstalowano np. nowe napędy drzwi, które pracują ciszej niż w starych modelach oraz posiadają zabezpieczenie przed przypadkowym przytrzaśnięciem. Z myślą o komforcie pasażera zamontowano tapicerowane siedzenia i antypoślizgową wykładzinę, a w kabinach motorniczych wprowadzony nowy pulpit i ogrzewanie.

Z zewnątrz najbardziej rzuca się w oczy zamontowany z przodu i tyłu wagonów specjalny moduł. Wiele osób uważa jednak, że dodawane w Łodzi i Poznaniu moduły nie pasują do reszty konstrukcji: tramwaj nie wygląda nowocześniej, tylko śmieszniej. Przy okazji konkursu KZK GOP będą mogły się wypowiedzieć.

KZK GOP chce, by Tramwaje Śląskie sukcesywnie remontowały swój tabor, bo na nowe wagony spółki na razie nie stać: nie dosyć, że kosztują od 6 do 8 mln zł, to trzeba na dostawę czekać nawet dwa lata.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Jasio napisał(a):

Wszystko to jest zalosne,pare osob powinno siedziec za stan taboru,nie wiem jakim cudem ktos podbija przeglady tego zlomu,mysle ze to jest sprawa dla prokuratury.Byly pracownik ZKT-5

21.03 21:47:17

kermit napisał(a):

Pomimo, że jestem krakusem to wypełniłem ankietę. Oczywiście wygrała jedyna słuszna modernizacja ZUR Chorzów.

21.03 22:39:59

marek były motorniczy. napisał(a):

Trzeba zakupić tramwaje z zachodu jak wiele innych miast to zrobiło i się chwalą.Tu jeszcze mogli by pojeżdzić i z pewnością są w lepszym stanie niż ten nasz złom.

21.03 22:53:43

podlesianin napisał(a):

Tramawaje to nic innego niż skansen na szynach z opłatami.

21.03 23:09:22

YoMaHa napisał(a):

Jakie nagrody przewidziano?

21.03 23:45:31

Dramat92 napisał(a):

@marek były motorniczy: Jeśli chcesz miec wypadki co chwila to niech kupią i jeżdzą na tych krzywych torach, jednym słowem o używkach bez wyremontowanych torowisk można pomarzyć ;/.
@podlesianin: Jest pare wyjątków :P

A ja wybrałem łódzką modernizacje ;]

21.03 23:46:27

Tom_89 napisał(a):

Chorzowski najlepszy bo i wygląd dobry i tańszy, a kasę zostawić na remont torowiska albo więcej modernizacji Chorzowskich :)

22.03 00:19:01

polak napisał(a):

@Dramat92: Mnie tam na używkach nie zależy. Nie wiem, jaki sens w wymienianiu 30-letnich tramwajów, na często 40-letnie. Te modernizacje to jest o wiele lepszy pomysł, niż przechodzony złom z Zachodu. Czas najwyższy, żebyśmy przestali być złomowiskiem Unii!

22.03 01:28:34

andrzejh69 napisał(a):

mi się najbardziej podobają: Protram-Wrocław, Pesa-Bydgoszcz i takich modernizacji na śląsku nie ma obecnie :((

22.03 03:40:52

SZAKAL G Z napisał(a):

Może mi ktoś powie co to za atrakcyjne nagrody do wygrania bo nigdzie nie pisze?

22.03 10:27:25

sroka napisał(a):

Po osobistym doznaniu wybieram modernizację Łódzką. Powody: dobrze wykończone wnętrze, cichutko zamykające się drzwi, ogólna estetyka dobra. Co do remontu Chorzowskiego to chyba zapomniano o pasażerach (paskudnie wykończone - prowizorka jak wszystko co robią TŚ). Ogólnie również jestem za używkami ale tylko z jednego powodu "niska podłoga"

22.03 10:58:24

ahorcado napisał(a):

Modernizacja łódzka to prawdziwa rakieta. Z punktu widzenia pasażera jeździ się tym fantastycznie i nie wygląda to tak strasznie jak Moderus. Chorzowska wizualnie jest obciachowa (co innego przywrócenie oryginalnego wyglądu 105) i trąci Białorusią, a poznańska, to taki polonez z maską porsche.

22.03 10:59:19

martinez napisał(a):

Komfort pasazerow nie zmieni sie tylko po remoncie woganow.Jesli dalej beda jezdzic po krzywych szynach to bedzie tak samo trzeslo jak trzesie

22.03 10:59:24

jasiu1985 napisał(a):

Najlepszą modernizacją byłaby poznańska gdyby zmieniono okna na wklejane i drzwi na przeszklone w 3/4.

22.03 13:19:32

adam86 napisał(a):

Co za bzdura, pasażerowie mają wybierać który wagon jest lepiej zrobiony, jak zakres modernizacji był różny w zależności od wykonawców. Abstrahując od tego, że to nie może mieć wpływu na ewentualne dalsze przetargi.

22.03 14:08:50

tramchorzów napisał(a):

No niewiem czy chorzowski tanszy -taki przykład z 791 grzebali sie od wrzesnia 2007r i koniec stycznia prezentacja to o własnych siłach nie wjechał i duzo mu jeszcze do samodzielnej jazdy brakowalo miedzy innymi brak przycisków do otwierania dzwi sygnal alarmowy wiercili w ostatniej chwili a mpk kraków zmontował bombardiery od nr 2027 do 2040 i 3 dla gdanska ot mozliwosci marnej ts sa.

22.03 14:51:03

Tramwaje z Berlina napisał(a):

Spólka Tramwaje slaskie powinna kupic uzywane wozy T6A2D , B6A2D , KT4Dt z Berlina.Te kupione uzywane tatry nalezalo by skierowac do obslugi linii 6/41 gdzie kursowalyby do spólki z Karlikami.Natomiast z linii 6/41 nalezalo by zabrac wozy 105Na(solówki)
i polaczyc w sklady 105Na+105Na i puscic
te pociagi na wszystkie brygady linii takich jak "13", "14","15".

22.03 15:01:00

bobo napisał(a):

Jeśli chodzi o 14 to wydaje mi się, że krótkie składy kursują tam z powodu braku miejsca na pl. Alfreda.
Ja również jestem za kupnem starszych, porządnych używek z zachodu. Popatrzcie na PKM Gliwice, zakupili niedrogie DABy i są bardzo zadowoleni, chwalą sobie ten tabor (oczywiście mówimy o tej dostawie, gdy wozy ściągane były z tras, a nie stały pod daszkiem parę miesięcy niepalone), a ludzie - nie ukrywajmy - uważają je za świetne autobusy, mimo iż nie są niskopodłogowymi.

22.03 18:02:08

butthead napisał(a):

Na 14-tce jeżdżą solówki, bo się oszczędza. Można wprowadzić składy i dłuższe postoje przenieść do Mysłowic. A propos zagranicy - niskopodłogowych tramwajów nie sprzedaje się tanio, o ile w ogóle. Można liczyć jedynie na tabor wysokopodłogowy, jak berlińskie tatry.

22.03 20:41:07

Kysu napisał(a):

Jechałem dzisiej tym chorzowskim "Żelazkiem" i jedynie wygodnie się jechało na kilkusetmetrowym odcinku na Wełnowcu.Właśnie przede wszystkim do zmodernizownych wagonów należy jeszcze tory zmodernizować żeby pełna wygoda była.

22.03 23:38:41

dw napisał(a):

Nie ma "chorzowskiego żelazka". Masz na myśli katowicki #782, czy #791, który przeszedł RK w Chorzowie?

23.03 12:49:27

Kysu napisał(a):

Bynajmniej środku było na nalepce informacyjnej Chorzów Batory jako depo stacjonowania.A w tej chwili nie umie skojarzyć czy to był 782 czy 791.

23.03 14:38:36

mark40 napisał(a):

Skoro jechałeś nim na Wełnowcu to jedynie mógł być #782. Bytomski #791 w tamtych stronach nie kursuje.

23.03 21:15:05

Kysu napisał(a):

Dokładnie 782.Na 13 kursuje i prowadzi go ostatnio taki dziadek.Wiem że każde depo dostało po jednym żelazku.

24.03 12:26:45

MiS napisał(a):

Bytom ma 2.

24.03 16:22:50

dw napisał(a):

@Kysu, MiS: Będzin też ma 2, a Gliwice - 0, bo mają tylko moderusa.

25.03 09:17:00

fuego napisał(a):

@Kysu: Nie jesteś pewien to nie pisz, bo pierdoły piszesz. RK1 ma 2 modernizacje łódzkie i 1 poznańską, RK2 ma 1 łódzką, RK3 Gliwice 1 poznańską, a RK3 Bytom 2 łódzkie. Nie wspominam o modernizacjach chorzowskich.

25.03 09:24:55

LoL napisał(a):

Berlińskie tramy, hmmm... biorąc pod uwagę, że nawet helmut z DE kosztuje więcej niż nowiuśki 120N.....

25.03 17:10:41

adam86 napisał(a):

@lol: ROTFL.Helmuty ida po cenie złomu.

25.03 19:50:40

griszin napisał(a):

moim zdaniem remonty poznanskie odpadaja - taki design nie pasuje do starej 105-tki, calosc wyglada ko(s)micznie. lodzkie prezentuja sie bardzo ladnie, wyglad zewnetrzny wagonu jest "przyjazny" dla oka, a poza tym zostaly w nich wprowadzone takie rozwiazania jak system zwrotu energii do sieci trakcyjnej - dla mnie wielki pozytyw. tramwaje chca zmodernizowac do konca roku 20 wagonow. gdybym to ja mial podjac decyzje to 10 wagonow wyslalbym do lodzi a pozostale 10 do chorzowa, ale zaznaczylbym ze te remontowane w chorzowie maja byc wykonane na wzor wagonu 338.

26.03 09:14:21

kryka napisał(a):

@griszin : Fajnie by było , jakby robili wagony na wzór #338 ale to raczej niemożliwe.. Fajne by były tramy na wzór #791 tylko nie jako wyłupki :(.

26.03 13:19:24

bobo napisał(a):

Ja proponuję nie wypowiadać się tym, którzy nie widzieli moderusa na własne oczy. Otóż wierzcie mi, że ten tramwaj o wiele gorzej wygląda na zdjęciach niż w rzeczywistości!
Jest ładny, ma super siedzenia, pięknie się prezentuje - wszyscy krzyczą - o! nowy tramwaj. I większości osób nawet do głowy nie przyjdzie pomysł, że to ledwie modernizacja.
A moderus ma końce podobne do Karlikowego i gdyby był w odcieniach Karlikowego zapewne właśnie z Karlikiem by się kojarzył.
Jechałam ostatnio żelazkiem na "15" i badziewna ta modernizacja jak nic. Z tyłu u góry listwy źle podklejone i poskręcane, farba niejednolita, siedzenia w księżyce (co mnie rozwala). Boki źle wyklepane. Po prostu badziewna modernizacja i tyle. Może gdyby była wykonana z większą starannością, poparłabym was, że to najlepsza moderka. ALe się nie zgodzę!

26.03 14:45:37

butthead napisał(a):

To w końcu którą modernizację poddajesz krytyce? Póki co obydwie ;)

26.03 15:40:50

bobo napisał(a):

A gdzie chociaż cień krytyki na moderusa?
Krytykuję żelazka - o ile mi wiadomo to te moderki (moderka=modernizacja) z Łodzi, a popieram Moderusa.
Wskaż mi zdanie które twierdziłoby że jest inaczej.
Pzdr

26.03 15:54:23

wikibus.org andrzej napisał(a):

W ankiecie powinien być podany koszt poszczególnych modernizacji. Przecież jedna jest dwukrotnie droższa od drugiej. Moim zdaniem inwestowanie kwot kilkuset tysięcy (a nawet prawie miliona) w stopiątki to marnotrawienie środków.

Za podobne pieniądze można kupić niskopodłogowy autobus. A co jest większą korzyścią dla pasażerów? Moim zdaniem niska podłoga, cisza, szybsze przejazdy wygrywają z innymi argumentami. Subiektywnie: jeżeli nie można kupić nowoczesnych tramwajów, to może lepiej zlikwidować bezsensowne linie tramwajowe, kursujące po ulicach, tworzące hałas, korki i powodujące zagrożenie dla pasażerów przy wsiadaniu; zainwestować w usunięcie torowisk i zoptymalizować transport autobusowy? Wiem, że ta wypowiedź spotka się z lawiną krytyki. Tylko czy sentymenty są ważniejsze niż korzyści pasażerów, ekonomia i logika?

26.03 18:29:49

mark40 napisał(a):

@wikibus.org andrzej; Według tego co napisałeś każda linia w GOPie nadaje sie bez sentymentów do likwidacji, bo na żadną nie nadają sie tramwaje LF.

Ale widocznie cała Polska jest sentymentalna, skoro inwestuje od lat w tramwaje (mniej lub więcej). twoje herezje dot tramwaju niestety się nie zmieniły od czasu kiedy to na forum identyczny temat był wałkowany, więc proszę o nie powtarzanie niepotrzebnych sloganów, które i tak nie zyskają poparcia ani tu, ani w gliwickim magistracie.

Koszt modernizacji niekoniecznie musi być podany, w końcu głównie chodzi o "korzyści dla pasażerów".

26.03 20:14:43

bobo napisał(a):

wikibus.org nie popieram Cię. W tabor autobusowy warto pakować kasę tam, gdzie nie ma korków lub gdzie są wydzielone pasy dla KM.
Co mi z niskopodłogowego Solarisa np. na 870, który z Południowej na Chebzie toczy się 20 minut?
Uważam, że w tramwaje powinno inwestować się na trasach, gdzie są alternatywą dla zakorkowanych busów i na trasach, gdzie są łącznikami pomiędzy jedną a drugą linią.
Ot cała prawda!

26.03 20:35:36

adam86 napisał(a):

Abstrahujac od głupoty tego konkursu, który sens ma mniej więcej taki jak wybory w Chinach, to opowiadanie pierdół, że zamiast tego mozna by kupować nowe autobusy jest już totalnie kuriozalne. Ciekawe czy szanowny wikibus pomyslał ile nowych Solarisów trzeba kupic przez okres użytkowania jednego tramwaju.

26.03 20:40:43

MiS napisał(a):

@dw: pisane było o żelazkach... Bedzin ma jedno...

26.03 23:13:28

slowak99 napisał(a):

@Mis: Będzin ma 2 Żelazka i jednego Moderusa. Moderus jeździ na 2 brygadzie T21, pierwsze Żelazko na 4 brygadzie T21, a drugie Żelazko na 15 (nie wiem która brygada).

27.03 20:43:50

miki napisał(a):

@wikibus.org - powiedziałbym brzydko, co myślę o twoich wypocianach, ale powiem elegancko: wracaj do przedszkola i naucz się, dlaczego nalezy inwestować w tramwaje, a nie w autobusy. Tu naprawde nie ma miejsca na pogadanki na tym poziomie.

29.03 12:59:05

Jan napisał(a):

Pytanie za 100 punktów - co jest tańsze, modernizacja akwarium czy zakup berlińskiej Tatry? Tatra to przecież tyrystor i to o dobre 50% pojemniejszy, a przy tym niewymagający wysokiej jakości torowisk.

29.03 13:02:26

bobo napisał(a):

A może Tramwaje Śląskie nie wiedzą, że mogą sobie Taterki zakupić, co? ;)
I trzeba do nich może maila oświecającego napisać :D

29.03 16:19:11

butthead napisał(a):

Licząc jednostkowo po cenie szczecińskiej, to taniej wychodzi tatra. Tyle, że: 1) do tego dochodzi kwestia przeszkolenia warsztatu (a być może znalezienia nowych, lepiej opłacanych pracowników którzy będą w stanie serwisować nowoczesny tabor), 2) obecnie w Berlinie na sprzedaż są tylko solówki T6. Katówki będą w obiegu ponownie dopiero w następnych latach. Co nie zmienia wszystko faktu, że nawet T6 pasażerowie uznają za nowe zakupy.

29.03 19:20:11

adam86 napisał(a):

@butthead: a doczepek nie sprzedają?

30.03 19:24:39

butthead napisał(a):

Tak, jak najbardziej. Doczepki B6 są skłonni nawet dodawać gratis, bo w ogóle nie schodzą ;)

30.03 19:50:37

wikibus.org andrzej napisał(a):

Zakup berlińczyków to może sensowna alternatywa dla stopiątek. Są to jednak nowsze i nowocześniejsze wozy. I w sporo lepszym stanie technicznym. Przy cenie remontu pociągu 105+105 na poziomie prawie 2 milionów nawet cena nowego wozu nie jest przerażająca.

Jeszcze raz, jak zawsze to samo: Należy remontować i budować szybkie torowiska poza ulicami, aby docelowo uzyskać komunikację szybszą, nowocześniejszą i lepszą. Należy inwestować w tabor i rozwój takich linii. W pierwszej kolejności dokończyć remont linii 6/41 z ewentualnym przedłużeniem do Miechowic.

Pozostałe linie, które poruszają się po ulicach, powodując korki, hałas i zagrożenie; są nierentowne(za rzadko kursują) albo wożą powietrze należy zlikwidować.

@adam86: odpowiedziałeś sensownie. Tylko ile jeszcze pojeździ ta odremontowana stopiątka, bo na starość chciałbym jeździć niskopodłogowym taborem. Czy 105 mają jeździć przez kolejne 35 lat(okres życia 2 autobusów)?

@reksio: O ile można mieć dwa razy więcej wagonów chorzowskich niż innych to cena ma to znaczenie. W takim kontekście pasażerowie powinni zdecydować czy chcą mieć 5 moderusów, czy 10 "wyłupków".

@miki: proszę znajdź powód utrzymywania nierentownych i niebezpiecznych linii w ulicach i w kilku słowach napisz. Bo ja mimo ukończenia przedszkola i paru wyższych szczebli edukacji - nie widzę.

Albo niektórzy nie czytają ze zrozumieniem całych moich wypowiedzi albo traktują je wyrywkowo z pełną świadomością. Tak czy inaczej źle to o nich świadczy...:)

31.03 13:00:42

memphis napisał(a):

A ja po raz kolejny informuję, że komentarze nie służą do prowadzenia wielowątkowych dyskusji, od tego jest forum: http://forum.wpk.katowice.pl/

31.03 14:43:06

butthead napisał(a):

Jak tramwaj zdolny przewieźć kilkadziesiąt osób zajmując przy tym kilkanaście metrów pasa drogowego jest większym generatorem zatorów od osobówki zajmującej kilka metrów, a wiozącej zwykle jedną osobę? Na całym cywilizowanym świecie tramwaje poruszają się po ulicach i jest OK. To, że na ulicy przybywa kretynów za kółkiem nieprzestrzegających przepisów nie jest jeszcze powodem, żeby likwidować tramwaje.

31.03 15:15:29

Edk napisał(a):

@wikibus.org - nie wiem, skądżeś się urwał, dlaczego niby tramwaj w ulicy miałby być jakims zagrożeniem? Zagrożeniem jest debil za kierownicą, który nie porzestrzega przepisów. Osobiscie jestem kierowcą i wolę tysiąc razy bardziej jazdę za tramwajem w ulicy niż za autobusem, nawet superduper nowoczesnym. Może ty jesteś jakims przybyszem z kosmosu, który oddycha dieslowskimi spalinami, ja nie. Poza tym każda linia przebiega częściowo w ulicy, częściowo wydzieoonym torowiskiem, więc najlepiej zlikwiduj się sam, a od tramwaju łapy precz.

01.04 10:18:53

miki napisał(a):

@wikibus.org andrzej - widać twoja edukacja była niepełna. Odsyłam na strony http://www.uitp.org/ gdzie masz punkt po punkcie wypisane, dlaczego tram i bus to ekonomicznie i ekologicznie dwie różne bajki. Podstawowa przedszkolna zasada brzmi: jeśli masz linię tramwajową, to ją utrzymuj lub zmodernizuj, bo to się opłaca. Bredzenie o likwidacji linii tramwajowych przebiegających w ulicy było na czasie w 1950 roku, jesteś bardzo passe.

01.04 10:29:08


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!