Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wielkie Derby Śląska w Chorzowie

04.03.2008

Tagi: rozkład jazdy, Tramwaje Śląskie, KZK GOP – Dodał: Jakub Jackiewicz

W niedzielę 2 marca 2008 r. na Stadionie Śląskim w Chorzowie rozegrano mecz Orange Ekstraklasy pomiędzy Ruchem Chorzów a Górnikiem Zabrze pod hasłem "Wielkie Derby Śląska". Ze względu na bardzo duże zainteresowanie kibiców (ponad 40 tys. wykupionych biletów) i specyficzną organizację dojazdów kibiców, konieczne było poszerzenie niedzielnej oferty tramwajowej i autobusowej.


Od wyjazdu parzyste pociągi linii tramwajowej 11 oraz cała linia 12 obsługiwane były składami 2x105Na zamiast solówkami.

Chorzów Stary Węzłowiec
W godzinach 11-17 linia 11 zatrzymywała się dodatkowo na katowickim Rynku przy DH Skarbek, a przystanek autobusowy Chorzów AKS obsługiwały przez cały dzień linie autobusowe 820, 830 i 840. Na liniach 30, 110, 297, 657, 674 i 830 zwiększono pojemność taboru. Ponadto przewoźnicy zastąpili autobusy niskopodłogowe ikarusami (również na liniach 820 i 840).

Dodatkowo Tramwaje Śląskie uruchomiły 14 pociągów specjalnych od S1 do S14 (7 nieparzystych wystawiła zajezdnia Stroszek, 7 parzystych - zajezdnia Zawodzie), które obsadzone powinny być samymi składami 2x105N. Kursowały one tradycyjnie na trasie Bytom Plac Sikorskiego – Stadion Śląski – Katowice Plac Wolności, lecz dodatkowo przed i po meczu dwa składy z Zawodzia pojechały do Mysłowic, a jeden do Szopienic.

Dla zajezdni tramwajowej Zawodzie ilość uruchamianych dziś składów była taka sama jak w zwykły dzień roboczy - 17 sztuk. Z uwagi na to, że przed meczem zdefektowało aż pięć składów na linii 11, jeden skład z pociągu specjalnego oraz po jednym citadisie na linii 6 i 41, bardzo częstym zjawiskiem były nieplanowe solówki - trzy na linii 11, jedna na 6, jedna na 41 i dwie wśród pociągów specjalnych. Te ostatnie przed zakończeniem meczu udało się jednak podmienić na składy.

Dla kibiców Górnika, którzy przyjeżdżali z Zabrza specjalnymi pociągami na stację Katowice Załęże oraz samochodami na parkingi zlokalizowane w pobliżu tej stacji, KZK GOP podstawił 10 autobusów przegubowych - były to same ikarusy 280.26: 5 z PKM Sosnowiec (261, 268, 1556, 1557, 1558) i 5 z PKM Świerklaniec (0501, 0606, 0608, 0620, 0621) - które zawoziły ich pod bramę nr 1 stadionu. Autobusy zrealizowały w sumie przed meczem 7 par kursów. Cała dziesiątka pojazdów jeździła jeden za drugim pod eskortą policji. Do transportu kibiców wynajęte zostały także przegubowce z PKM Katowice (zaobserwowano dwa ikarusy 280.26: 4396 i 4397).

Chorzów Stary - Węzłowiec, ul. Siemianowicka
Podczas dnia miało miejsce kilka zdarzeń związanych z przebiegiem komunikacji i dowozem/odwozem kibiców. W godz. 13:04-13:17 poc. 121 został zatrzymany na ul. Siemianowickiej w Chorzowie Starym (przed wjazdem na odcinek jednotorowy w kier. Siemianowic) przez policję z powodu przemarszu kibiców. Inna grupa o godz. 13:52 zdemolowała poc. 364 wag. 587 (w Chorzowie, na wysokości stadionu Ruchu) - wyrwane i połamane zostały świetlówki. W godz. 14:01-14:20 zatrzymany został ruch tramwajów na ul. Warszawskiej (w rejonie Damrota) z powodu defektu poc. S6 wag. 783+784 - zniecierpliwieni kibice zaczęli wówczas wychodzić z wagonów (wśród zatrzymanych pociągów były jeszcze dwa specjalne: S14 i S2), rozrywając drzwi, a nawet wychodząc przez okna. Powodowało to zagrożenie bezpieczeństwa ruchu, gdyż zaczęli oni biegać po ulicy. Policja nie interweniowała. Od 14:02-14:17 policja zatrzymała na chwilę ruch tramwajów (poc. 704 i 362) w Chorzowie Batorym przy dworcu. Kibice uszkodzili jeszcze kilka innych wagonów: poc. 172 wag. 347 (godz. 14:41, Chorzów ul. Wolności, wyrwane drzwi), poc. 4104 wag. 811 (godz. 14:59, zaj. Zawodzie, zjazd z powodu uszkodzonych drzwi i zbita neonówka), poc. 362 wag. 716 (godz. 15:16, Chorzów stadion Ruchu, wyrwane drzwi), poc. 173 wag. 703 (godz. 19:24, Chropaczów Ratusz, wybita szyba). Do listy zdarzeń należy dopisać jeszcze kolizję z samochodem poc. S8 wag. 695+593 w Szopienicach przy Kościele (skład jechał w kierunku pętli). Policja stwierdziła winę kierowcy samochodu. Obyło się bez zatrzymania, poc. S8 odstawiono na pętli w Szopienicach.

Sam odwóz kibiców odbył się dość sprawnie, choć ok. 18:30 na kilkanaście minut wstrzymany został poc. 118 (a tym samym cały ruch) przy WPKiW w kierunku Katowic - z bliżej nieznanych przyczyn (prawdopodobnie decyzja Policji). Pociągi specjalne odjechały do Bytomia i Katowic, dwa aż do Mysłowic i jeden do Szopienic.

Transport kibiców z dalszych zakątków regionu odbywał się też koleją. Niestety z uwagi na szalejący w przeddzień imprezy orkan (o jego skutkach piszemy więcej » tutaj), na głównym szlaku z Gliwic do Katowic doszło do poważnych utrudnień i ruch od Zabrza do Chebzia odbywał się wahadłowo jednym torem, z wykorzystaniem lokomotywy spalinowej do przeciągania składów. Kibice wsiadali i wysiadali na stacjach Chorzów Batory oraz Katowice Załęże. PKP podstawiły łącznie cztery pociągi dodatkowe, w zestawieniu 8xBhp lub 3xEZT. Pociągi planowe były w większości zatrzymywane na okolicznych stacjach, transport kibiców miał priorytet. Większość pociągów dalekobieżnych kierowana była objazdem przez Bytom. IC Odra zatrzymany został na stacji Zabrze na ponad godzinę, skąd odjechał dopiero po przejeździe pierwszych pociągów z kibicami.

Zobacz zdjęcia z dojazdu kibiców:
» w serwisie gazeta.pl
» w serwisie niebiescy.pl: kibice Ruchu i kibice Górnika
» w galerii Transport.Wroc.Biz

(wsp. M. Braszczak, K. Bojda,
podziękowania dla Działu Ruchu TŚSA za udostępnienie informacji)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

adam86 napisał(a):

No 8xBhp to by trudno było uciagnąć:) 2xBhp. Wie ktoś skąd te kible jechały?

04.03 15:11:15

M11 napisał(a):

Jakie zniszczenia odnotowano?

04.03 16:13:32

martinez napisał(a):

Po meczu caly ruch tramwajow i autobusow byl zablokowany od stadionu slaskiego do wesolego miasteczka bo 13 tys kibicow górnika szlo pieszo do stacji katowice-zaleze

04.03 18:17:50

1780 napisał(a):

Ja widziałam w Świętochłowicach bydło idące na mecz pieszo średnicówką pod eskortą policji. Ciekawe skąd szli :>

04.03 21:06:51

meteor napisał(a):

Tak, zniecierpliwieni kibice mogą rozwalić tramwaj, a normalny obywatel nic nie może, bo jego policja się czepia.

04.03 21:22:22

AbeS napisał(a):

bylem na tym meczu...bylo swietnie... raczej nie bylo zniszczen nic nie robilismy w autobusach...przynajmnije w tym ktorym ja jechalem

04.03 22:30:45

andero napisał(a):

widze, ze nie chcialo wam sie robic zdjec, wiec dajecie linki do innych stron. żałosne...

04.03 23:52:14

1780 napisał(a):

Andero: to trzeba było samemu porobić zdjęcia i wysłać Redakcji.

05.03 11:16:08

wikibus.org andrzej napisał(a):

Ciekawy jestem, jak problematyczny byłby dowóz kibiców tramwajami z Zabrza i Gliwic. Wymagałoby to zamknięcia dla linii jednotoru Ruda Pd - Chebzie, żeby przepuścić ruch kibiców w jedną stronę. Tylko zupełnie zabrakłoby składów - mniemam, że potrzeba by co najmniej 15 składów 2 x 105N. Zastanawiam się, dlaczego zupełnie nie praktykuje się u nas spinania 3x105N.

07.03 00:08:32

Panewniczanin napisał(a):

Byłem na tym meczu. Niech osobby odpowiedzialne za organizacje następnych dojazdów na mecze LIGOWE dobrze się zastanowią gdzie zwiększają pojemność. Przeguby na 657? Przecież tam liczba pasażerów zwiększyła się chyba tylko o kilku tajniackich kibiców z Ligoty i Panewnik jadących.Przeguby na 297 były jeszcze bardziej śmieszne:). Ja wisiałem na drzwiach w 48 (a wcześniej siedziałem w równie nawalonym vecto na 74 :>) - na takich liniach bardziej by się przydały przeguby.E

07.03 09:24:05

adam86 napisał(a):

@wikibus: a po jaką cholerę nam ufoki? Poza tym, to nie jest jak Tobie sie wydaje, zepniemy se i pojedzie...

07.03 09:37:34

butthead napisał(a):

W tej chwili nie ma zdaje się nawet fizycznie możliwości takiego składu uruchomić. No i kwestia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu - ostatnie (dwunaste!) drzwi są prawie 45m od miejsca obserwacji motorniczego.

07.03 12:29:25

Kysu napisał(a):

Akurat 74 jechałem z Batorego i w centrum Chorzowa "chorzowscy" z Piekar Śląskich wsiedli.Naszczęście nie było żadnych demolek itp.,bo 3:2 do Ruchu Chorzów było.Bezpiecznie dojechałem wtedy do Siemianowic Śląskich.

08.03 11:34:51


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!