Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaje po liftingu - plany taborowe Tramwajów Śląskich

07.12.2007

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Krzysztof P. Bąk,
Polska Dziennik Zachodni, 07.12.2007 r.


Są wygodniejsze, cichsze i lepiej ogrzane. A przede wszystkim dużo ładniejsze. Lada dzień na Śląsk przyjadą pierwsze zmodernizowane tramwaje. Gruntowny lifting jednego wagonu to koszt prawie pół miliona złotych.


Spółka Tramwaje Śląskie po wieloletnim przestoju zaczyna modernizować swój liczący 346 wagonów tabor. W bieżącym roku odnowionych zostanie osiem wozów. Dwa pierwsze pracownicy Tramwajów odebrali przedwczoraj w Poznaniu. W ciągu kilku dni trafią do zajezdni i zaczną wozić pasażerów.

Każdego dnia na tramwajowe trasy w naszej aglomeracji wyjeżdża 250 wagonów. Najstarsze (typ 102Na, z obłym kształtem i przegubowym wagonem) mają powyżej 17 lat. Większość z jeżdżących to wyprodukowane w 70. i 80. latach ubiegłego wieku modele 105N. To właśnie one zostały poddane modernizacji. Pasażerowie mogą mieć problem z dopatrzeniem się w ich nowych kształtach dawnych "szesnastek" czy "siódemek".

- W zasadzie wszystkie elementy w tramwaju są nowe. Drzwi, cała przestrzeń pasażerska, szyby, kabina i pulpit motorniczego - wylicza Aneta Staszak z firmy Modertrans, w której warsztatach popularne "sto piątki" przeszły lifting.

W wagonach wymieniono również instalację elektryczną, przetwornicę i pantograf. Stary pozostał jedynie napęd, którego i tak nie widać. - Dla pasażera to mało istotne. Liczy się wygląd i dużo większy komfort podróży - twierdzi Szczepan Wodniok, dyrektor techniczny Tramwajów Śląskich.

Pięć kolejnych modernizowanych pojazdów trafiło do łódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Pierwsze dwa z tej grupy na Śląsk wrócą 21 grudnia, trzy pozostałe dopiero w lutym przyszłego roku. - Modernizacja tych wozów będzie głębsza. Obejmie nie tylko nadwozia, ale również układy napędowe - dodaje Wodniok.

Jeszcze nie wiadomo na jakich trasach będą kursowały tramwaje po liftingu. - Chcemy się nimi chwalić. - mówi Wodniok. Pewne, że nie będą to ostatnie wozy poddane modernizacji. Według zatwierdzonego przez zarząd KZK GOP planu remontów, w przyszłym roku trzy wagony przejdą kapitalny, a 36 cząstkowy remont. Zaplanowano też nowe zakupy. Wiadomo, że w latach 2008-2013 na zakup nowego taboru będzie potrzeba ok. 250 mln zł. - Planujemy kupić 25 klasycznych wagonów, być może używanych, na stare torowiska i tyle samo zupełnie nowych na już zmodernizowane trasy - informuje Alodia Ostroch, rzeczniczka prasowa KZK GOP.

Przesądzony wydaje się los najstarszych tramwajów typu 102N. - To ponad 30-letnie wagony, które będziemy sukcesywnie kasowali. Być może już w przyszłym roku w ogóle wycofamy je z eksploatacji - twierdzi Szczepan Wodniok.

O tym, że tramwaje potrzebują wielkich inwestycji wiadomo od dawna. Według audytorów z firmy Ernst&Young w ciągu trzech najbliższych lat śląskie gminy powinny zainwestować co najmniej 200 mln zł w infrastrukturę tramwajową, by uratować ją przed całkowitą degradacją. Kolejne 3,5 mld zł w przeciągu 20 najbliższych lat trzeba wydać na kupno nowych autobusów i tramwajów.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

mark40 napisał(a):

Zdjęcie z DZ http://img.naszemiasto.pl/g...

07.12 11:43:19

carleek napisał(a):

Myślałem, że z boku będzie wyglądał gorzej. Wnętrze również wygląda interesująco. Zobaczymy jak będzie podczas jazdy.

07.12 12:25:41

mamiol napisał(a):

Ale fajne te tramwaje;);D

07.12 13:01:28

Dombia napisał(a):

W większej roździelczości ;) -> http://uczniowie.chelmslask...

07.12 14:22:45

hajhooooł napisał(a):

25 klasycznych tramwajów? Niech ten region za politykę samorządów, TW i KZK GOP dotknie jakaś zaraza. Kto zrozumie, że trzeba się zabrać za komunikację i nowe technologie w niej stosowane od zaraz, już, z miejsca! Zanim się rozsypie wszystko w pył. I coś mi się zdaje, że suma idzie w miliardy, a nie setki milionów.

07.12 15:05:47

dw napisał(a):

Jak widać artykuł pisała osoba, która nie za bardzo zna się na tramwajach. Poniżej wypisuję parę, znalezionych przeze mnie błędów (nie tylko;) :
1. Napisano, że odnowionych zostanie osiem wozów. – do tego zaliczają chyba #790, bo w Poznaniu i Łodzi ma być łączenie zmodernizowanych 7 wagonów.
2. Napisano, że najstarsze są wagony typu 102Na, które mają ponad 17 lat – a ponad 17 lat mają prawie wszystkie wagony oprócz karlików.
3. „Pasażerowie mogą mieć problem z dopatrzeniem się w ich nowych kształtach dawnych "szesnastek" czy "siódemek".” – tego za bardzo nie rozumiem, ale jeśli dobrze myślę, to autorowi chodziło o to, że pasażerowie zdziwią się, gdy zobaczą wagony z dziwnymi przodami.
4. „Pięć kolejnych modernizowanych pojazdów trafiło do łódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.” – jak na razie trafiły tam tylko 2 wozy
5. „Jeszcze nie wiadomo na jakich trasach będą kursowały tramwaje po liftingu.” – ale przecież wiadomo gdzie można się ich spodziewać; na razie na liniach obsługiwanych przez Będzin i Gliwice, a pod koniec roku również przez Bytom
6. "sto piątki" – w dzienniku zachodnim jest prawidłowo, czyli „stopiątki”
7. „Według zatwierdzonego przez zarząd KZK GOP planu remontów, w przyszłym roku trzy wagony przejdą kapitalny, a 36 cząstkowy remont.” – jeśli remonty w Łodzi i Poznaniu są remontami kapitalnymi, to 3 wyremontowane wagony w przyszłym roku, to trochę mało. Ciekawe co mają na myśli z cząstkowymi remontami?
8. „Planujemy kupić 25 klasycznych wagonów, być może używanych, na stare torowiska i tyle samo zupełnie nowych na już zmodernizowane trasy” – klasyczne i używane, czyli zapewne krakowskie stopiątki… A co do nowych na nowe tory, to zobaczymy, czy uda im się to zrealizować.

07.12 15:12:02

BZW napisał(a):

"Każdego dnia na tramwajowe trasy w naszej aglomeracji wyjeżdża 250 wagonów. Najstarsze (typ 102Na, z obłym kształtem i przegubowym wagonem) mają powyżej 17 lat" - oczywiście pewnie chodzi o 37 lat :P, pozdrawaim

07.12 17:22:40

bahniorz napisał(a):

co za paść, ale i tak najlepsze jest stwierdzenie że najstarsze 102 mają powyżej 17 lat, a większość naszych banek to 105 z lat 70/80.

07.12 17:48:53

suchy napisał(a):

"Każdego dnia na tramwajowe trasy w naszej aglomeracji wyjeżdża 250 wagonów. Najstarsze (typ 102Na, z obłym kształtem i przegubowym wagonem) mają powyżej 17 lat. Większość z jeżdżących to wyprodukowane w 70. i 80"...albo ja liczyć nie umiem albo mamy lata 90te :D

a ogólnie to ten nowy 788 to paskudny przód ma..skoro już chcieli modernizować to mogli zrobić remont generalny, wszystko odnowić ale zostawić przód w starej wersji..

07.12 17:54:41

oby tak dalej napisał(a):

tramwaje wychodza z zapadku. to wszystko byloby szybciej tylko ze te gorole z warszawy (tfu) nie kwapily sie zeby nam oddac akcje spolki

07.12 19:44:21

mark40 napisał(a):

@dw; może chodzi o remontowany w Batorym wagon #791

PS. na tym wiekszym zdjeciu widać "wspaniałe" miejsce na jajo (ciekawe czy przykleją po obu stronach ;-)

07.12 22:03:01

Nick napisał(a):

A co to za potworek jest?? Ale tragedia ...

07.12 22:25:20

andrzej69 napisał(a):

A wózki i ich odsprężonowanie to jakie jest w tym 788? Przecież to ma największy wpływ na komfort jazdy, a nie laminaty czy nowa ściana przednia. Drzwi przecież są stare a nie nowe, ciekawe czy mechanizm drzwiowy pozostał ten sam - czy drzwi trzaskają podczas otwierania czy nie- to też przecież komfort jazdy. Ogólnie artykył bardzo do D - nic z niego nie wiadomo.

08.12 02:36:45

butthead napisał(a):

No bo jak autor miał napisać o czymś, czego nie widział na żywo? :)

08.12 09:53:51

dw napisał(a):

@andrzej69: Maszyny drzwiowe i drzwi są oczywiście nowe. Poniżej cytuję 2 pierwsze punkty dot. drzwi zamieszczone w SIWZ:
"1. Skrzydła drzwi – wymiana 4-ch par (w tym jedno skrzydło dla motorniczego)
na wykonane z tworzywa sztucznego z uszczelnieniem, w pełni przeszklone
2. Maszyny drzwiowe dla drzwi pasażerskich – zastosowanie maszyn nowej generacji systemu „IFE/IGE” z układem zabezpieczającym pasażera przed przychwyceniem oraz układem awaryjnego otwierania od wewnątrz i zewnątrz wagonu (bez zmiany dotychczasowego sposobu otwierania skrzydeł drzwi wagonów serii 105N stosowanego
u zamawiającego tj. otwieranie do środka)."

08.12 11:05:28

piotrek napisał(a):

@andrzej69" "czy drzwi trzaskają podczas otwierania czy nie- to też przecież komfort jazdy"

Drzwi się zamykają i otwierają podczas postoju, więc to chyba do komfortu jazdy się nie zalicza. Skoro już wszyscy się uparli na logiczne myślenie ;)

08.12 12:10:50

anna napisał(a):

Szkoda stodwójek. Przywiązałem się do nich. :-(

08.12 16:36:32

butthead napisał(a):

Ale do komfortu jazdy zaliczają się jak najbardziej szczelne drzwi ;)

08.12 17:54:15

andrzej69 napisał(a):

jazda tramwajem(=dla mnei równa się podróż tramwajem) dla pasazera przewaznie nie trawa jeden przystanek tylko pare-parenascie, takze wtedy gdy tramwaj jest zatrzymany, i jaknajbardziej istotna sprawa dla podróży to trzaskające i skrzypiące podczas otwierania/zamykania drzwi i hucząca przetwornica. Na zdjęciach płaty drzwiowe wyglądają na starego typu. A co z wózkami?

09.12 04:19:08

Dave napisał(a):

Andrzeju69! Bo płaty są starego typu, ale zepewneż nowe - wymienione, a nie używane i takie, jak był dotychczas! W tym sensie nowe, a nie w sensie, że jakiś nowy typ czy coś...

09.12 10:35:34

adam86 napisał(a):

@Dave: w pewnym sensie to jest nowy typ, bo nie są blaszane tylko palstikowe.

09.12 13:22:20

Kysu napisał(a):

Zostawcie jaką 102 jako zabytek:D
Tak jak Kanciok jest podobno juz zabytkowy:D

10.12 12:50:18


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!