Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

SKR ruszy do Tychów latem?

18.11.2007

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Jolanta Pierończyk,
Polska Dziennik Zachodni, 16.11.2007 r.


Późnym latem przyszłego roku zapomniane stacje Tychy Miasto i Tychy Zachodnie mają szansę zacząć tętnić intensywniejszym życiem niż w najlepszych latach swojej świetności. Tylko czy do czerwca miasto zdąży wyremontować nieczynne perony? Ich właściciel stawia trudne warunki...


Szybka Kolej Regionalna to oczko w głowie władz miasta. Urząd zrobił wszystko, by z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 wydobyć środki na ten cel. I udało się. Prawie 11 mln euro już prawie jest w Tychach, po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską. Te pieniądze mają pójść na remonty i modernizację istniejących stacji oraz budowę dwóch nowych (przy lodowisku i alei Bielskiej).

Żeby jednak skorzystać z przyznanych środków, miasto musi stać się właścicielem peronów, choćby na jakiś czas. Mowa jest o pięciu latach. Po tym okresie kolej odzyskałaby swoje perony, ale w stanie zupełnie niepodobnym do tego, w jakim są teraz.

- Chcemy wybudować ruchome schody i zadaszenia, zamontować oświetlenie... - mówi prezydent Andrzej Dziuba. - Musimy przyszłym pasażerom stworzyć takie warunki, by oni chcieli z tej nowej oferty skorzystać. Problem w tym, że PKP żąda od nas 20 tys. zł za każdy miesiąc dzierżawy, począwszy od samego początku, kiedy będziemy ponosić tylko nakłady bez żadnych zysków. Na to nie możemy się zgodzić.

- Nie chcemy zarabiać na żadnym mieście - zapewnia Oddział Gospodarowania Nieruchomościami PKP ustami swojego rzecznika, Tomasza Liszaja. - Ale koszty inwestycji muszą ponosić dwie strony. My gwarantujemy usunięcie z peronów stojących tam jeszcze budynków, słupów oświetleniowych, wiat i innych pozostałości. To są nasze koszty. Miastu Tychy proponujemy umowę dzierżawy na pięć lat. Nie ma jednak dzierżawy bez określenia warunków, a wśród nich jest cena. Wybraliśmy najniższy wariant: 1,68 zł za metr kwadratowy, co przy powierzchni, jaka w Tychach wchodzi w grę rzeczywiście daje to 20 tys. zł. I nie ma tu mowy o pazerności z naszej strony. Umowa dzierżawy po prostu musi zawierać ten element.

Obie strony mają swoje racje, ale czas leci i jeśli nie będzie porozumienia we właściwym terminie, szansa na ożywienie tyskich stacji może przejść obok. Bo o ile na wykorzystanie unijnych środków jest parę lat, to akurat w tym przypadku liczy się jeszcze zgranie wszystkiego z dostawą pociągów.

- Marszałek przyznał środki na cztery pociągi typu Flirt, po 20 mln zł każdy. W tej chwili są produkowane i w czerwcu mamy je odebrać - tłumaczy prezydent. - Jeśli w tym czasie nie będziemy mieć odpowiednio przygotowanych peronów, wtedy marszałek może je skierować gdzie indziej.

W przygotowaniach organizacyjnych miasto jest już bardzo zaawansowane do uruchomienia kolei, która trasę z Tychów do Katowic ma pokonywać w 25 minut. Są już rozkłady jazdy, do których dostosowane będą autobusy miejskie, by na czas odjazdu pociągu ludzie mogli dojechać na każdą ze stacji.

Wprowadzenie SKR zredukuje komunikację autobusową między Tychami a Katowicami, ale prezydent zapewnia, że nie doprowadzi to do upadku Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Pozostanie ta sama liczba autobusów, tylko zmienią się im trasy. Sam PKM też nie widzi dla siebie zagrożenia w uruchomieniu kolei.

Mówi się o jednym bilecie, który obowiązywał będzie na autobus i pociąg. Pasażer, który zapłaci w Tychach za podróż do Katowic autobusem i pociągiem, skasuje tylko jeden bilet.

Wszystko pięknie, tylko czy do tego dojdzie, jeśli miasto i PKP obstawać będą przy swoim? Tomasz Liszaj, rzecznik PKP, zapewnił nas, że kolej nie powiedziała ostatniego słowa i jest gotowa na rozmowy z Tychami w tym temacie. Będziemy się im przyglądać.

(tyt. oryg. "Miasto zaskoczone żądaniami PKP")

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

adam86 napisał(a):

Hehehe, żeby PKMowi nie stała się krzywda... Czyli jak zwykle...

18.11 16:19:04

YoMaHa napisał(a):

@adam86: Byłoby dziwne, gdyby działali tak, jakby ich celem było krzywdzenie PKMu.

18.11 16:31:42

podlesianin napisał(a):

Jak sobie przeczytałem że PKP jeszcze chce kasy za to że miasto zrobi im porządek z tymi pseudo dworcami , to mam wrażenie że chyba komuś w PKP się w głowie przewróciło.

18.11 18:26:48

Ahorcado napisał(a):

Czekam aż w Katowicach zaczną robić rozkłady jazdy współpracujące z tramwajami i pociągiem. Mam nadzieję, że w Tychach cała operacja przebiegnie pomyślnie.

18.11 18:59:06

adam86 napisał(a):

A tak w ogóle to do Tychów Miasta sie pojedzie 35 minut, czyli nic szybciej:P

18.11 21:25:57

Ania napisał(a):

PKP ma zbyt wygórnowane warunki jak dla mnie i przez to nic nie wyjdzie.W moim miescie było podobnie.Byli ludzie, którzy chcieli wynając budynek dworca i...PKP żądało kosmicznej ceny za wynajem,a budynej dalej satło i nie było z niego użytku.Latem tego roku ktoś go podpalił i spłonął dach,w tej chwili to nie wiem czy komuś się będzie chciało to remontować...zwykła głupota PKP.Przynajmnie ktoś by sięzajął tym dworcem!

18.11 21:45:53

budda napisał(a):

Nie sądzę ze to zrobią, nie sądzę że zrobią podium w Gliwicach itp. inwestycje. Przecież jakby na rozwój Śląska popatrzyła Warszawa? Gdańsk z SKM? Nie możemy być przecież konkurencją.. Śląsk jest i będzie zapomniany. Nie mówiąc już o PKP i ich warunkach..

18.11 23:05:18

medrcy napisał(a):

W 2005 r. pracownik PKP mówił mi, że planuje się, iż pociągi będą dojeżdżać z Katowic do stacji Tychy Urbanowice, leżącej na wschód od Tychów Miasta. Byłoby to dobre, gdyż wydostać się z Urbanowic najszybciej można było pociągiem. Wiem, bo dane mi było jeździć, gdy kursowały jeszcze pociągi z Lędzin do Tychów. Co Wy na to?

19.11 13:04:01

adam86 napisał(a):

@medrcy: Od Miasta nie ma juz sieci w kierunku wschodnim.

19.11 20:37:49

Penny napisał(a):

PKP to komunistyczne betony niestety. A usunięcie starych budynków, latarni i wszystko to, co PKP opłakuje że to będą ich koszty, może sobie zrobić miasto za swoje pieniądze lub za unijne, które przeznaczone są na cel renowacji peronów. Tak wiec marny argument ze strony PKP.

19.11 23:00:47

adin napisał(a):

uruchomic ponownie polaczenie tychy-ledziny!!byloby pieknie

29.03 07:55:52


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!