Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Planują budowę linii tramwajowej wzdłuż DTŚ

04.11.2007

Tagi: – Dodał: Marek Borys

pj, Gazeta Wyborcza, 05.11.2007 r.

Kilka lat temu pomysł budowy linii tramwajowej wzdłuż al. Roździeńskiego w Katowicach był nierealny. Specjaliści uważają jednak, że wkrótce będzie to konieczność.


Linia pojawi się w planach, które przygotowuje właśnie na zlecenie magistratu Biuro Rozwoju Regionu. Tramwaje miałyby kursować po północnej stronie alei, wzdłuż terenów nieczynnej już kopalni Katowice. - Ten teren jest dziś zniechęcająco niedostępny, stąd pomysł budowy tu linii tramwajowej - mówi Iwona Batkowska z BRR.

Dobry dojazd do tego miejsca będzie konieczny w ciągu najbliższych lat z kilku powodów: budowy nowego gmachu Muzeum Śląskiego, Międzynarodowego Centrum Kongresowego i nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W dodatku w okolicy prywatna firma chce zbudować osiedle mieszkaniowe.

- Problemem przy projektowaniu linii jest ominięcie Spodka. Będziemy myśleć, jak to zrobić. Projekt całego studium zagospodarowania miasta powinien być gotowy w marcu - dodaje Batkowska.

Waldemar Bojarun, rzecznik magistratu, przyznaje, że pomysł budowy torów wzdłuż DTŚ nie jest zły. - Będziemy mogli sięgnąć po unijne dotacje na rozwój sieci tramwajowej - mówi. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy koncepcja specjalistów miałaby stać się faktem.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

MANIAC SCAT napisał(a):

...witam... a to ci sensacja, nareszcie coś może ruszyć w kwestii tramwai. Ciekawe czy pójdą za ciosem i pociągną ta trasę do Sosnowca, mogło by powstac szybkie połączenie. Jeszcze ruszyć w druga stronę do Gliwic i do Bytomia i powstała by os komunikacyjna mogąca walczyć skutecznie nawet z pociągami, jeśli chodzi o wygodę, szybkosc i stać sie głównymi trasami pomiędzy najważniejszymi miastami GOPu, po zakupie nowoczesnych tramwai... np; Citadis 300 i 500...

04.11 20:48:22

Marakesh napisał(a):

Ogólnie mógłby powstać tzw szybki tramwaj wzdłuż całej DTŚ-ki, lecz jest troche za późno, trzeba było to już projektować razem z budową dtś. Szybki tramwaj ma Poznań (PeSTka) to dlaczego nie ma mieć nasza aglomeracja. Ja jadąc 7 (teraz w remoncie) jadę do Katowic ok 35 min, a takim szybkim tramwajem było by to w 10 min. Owszem istnieje linia autobusowa 870 ale i tak ma pewne ograniczenia i jest mało pojemna.

04.11 20:53:39

MANIAC SCAT napisał(a):

...wszystko można jeszcze naprawić, udowodnił to Paryż i inne francuskie miasta... a Unia lubi takie projekty i to bardzo... potrafi być szczodra przy rozbudowie tramwai, bo to najnowocześniejszy środek lokomocji w mieście...

04.11 21:11:38

adam86 napisał(a):

To nie ma byc przecież żaden szybki tramwaj, tylko normalna linia trmawajowa. Tylko trzeba by to pociągnąć do Milowic celem obsługi centrów handlowych.

04.11 21:13:38

2255 napisał(a):

I znów zaczną się korki:)
Mam pytanko czy napiszecie i dodacie parę fotek autobusu z PKM Jaworzno który niedawno się palił w Jaworznie?

04.11 21:28:59

MANIAC SCAT napisał(a):

jeżeli budujemy wydzielone torowisko od podstaw, to do szybkiej jazdy tramwajami mamy już niedaleko... na pewno mogły by jeździć szybciej niż autobusy... i nie martwic sie korkami... a mogą przewozić parę razy wiecej pasażerów... i wygodniej... wszystko zależy od projektu i wykonania...

04.11 21:32:49

Rafał napisał(a):

Fakmy pomysł z tym tramwajem.

04.11 21:33:36

bodziio napisał(a):

Gdy ujrzałem ten nagłówek, serce skoczyło mi z radości do gardła - niestety po przeczytaniu, że chodzi tylko o kierunek wschodni emocje opadły. Zupełnie zgadzam się z @MANIAC SCAT'em i @marakesh'em. Sądzę jednak, że jeszcze nie jest za późno, żeby coś w tym kierunku przedsięwziąć.

04.11 21:45:08

Ahorcado napisał(a):

W kierunku zachodnim taki tramwaj nie miałby sensu, bo przecież jest już pociąg wzdłuż DTŚ, a na Batory i do Świętochłowic (pomiędzy stacjami) jeżdżą tramwaje z Katowic. Tak samo w Chebziu wzdłuż DTŚ leci tramwaj, aż do Zabrza.

Natomiast w kierunku wschodnim, taki tramwaj słusznie mógłby obsługiwać centra handlowe, a gdyby go pociągnąć do Milowc to mógłby takze zapewnić konkurencyjny transport dla studentów Uniwersytetu Śląskiego.

A tak a propos problemów ze Spodkiem, czy nie dałoby się zrobić objazdu (szeroki łuk) za Spodkiem i przez tereny pokopalniane?

04.11 23:30:58

(37) misiek napisał(a):

Miechowic i Zagórze sa już na dalszym etapie planowania...

05.11 08:13:06

MANIAC SCAT napisał(a):

obecne sklady kolejowe EN 57 sa zbyt drogie i zbyt ciezkie w eksplatcji..., zuzywaja zbyt duzo energi... tylko tramwaj jest w stanie je zastapic i to skutecznie... na trasie do Gliwic... czestotliwosc jazdy byla by nieporownywalnie wieksza...

05.11 10:13:31

MANIAC SCAT napisał(a):

do (37) misiek. ja bym sie nie martwil na Twoim miejscu, powstanie glownej osi tramwajowej Sosnowiec-Katowice-Bytom, Gliwice napewno spowodowalo by wieksze mozliwosci rozbudowy tej sieci. Z Bytomia do Miechowic i z Sosnowca do Zagorza, a o tym teraz to juz decyduja zainteresowane miasta, bo to za ich kase sie buduje... Wiem, z dobrych zrodel ze Bytom jest tym bardzo zainteresowany... Im zostaly juz tylko tramwaje... i moga na tym wiele zyskac...

05.11 10:26:40

Kysu napisał(a):

Mi juz dawno cos takiego na mysli siedzialo,zeby zrobic super szybki tramwaj od Milowic do Centrum Katowic wdluz trasy nr 1,a tu jednak cos chca planowac i nawet jest miejsce zeby polozyc tory, i to w miejscu gdzie wczesniej juz lezaly tory, ktore prowadzily do kopalni "Katowice".
O planach budowy nowych torów na terenie huty "Baildon" tez juz slyszalem,ale narazie to jeszcze przebudowywuja tory na ul.Gliwickiej i pewnie tory na hucie"Bailon" szybko sie nei pojawia.
A sprawa odbudowy torów na Miechowicach to juz tak dlugo sie ciągnie jak dlugo jest wiadukt nad linia 131/165.
I jeszcze mam ciekawostkę.W przedwojennych planach byla budowa lini tramwajowej z Bytomia do Siemianowic Sląskich przez Dąbrówkę Wielką i Bańgów(W Bańgowie mialo być jeszcze odgałęzienie do Czeladzi).Dalej mialo byc tez polączenie z Dąbrówką Małą.

05.11 11:21:39

adam86 napisał(a):

@maniac scat: co ma tramwaj do kibla? To są 2 różne rzeczy.

05.11 12:14:46

Ahorcado napisał(a):

@MANIAC SCAT:

Zgodzę sie co do EN57, jednak te pociągi można wymienić na nowe i będzie po sprawie.

Tramwaje świetnie nadają się na tej trasie (Dąbrowa-Sosnowiec-Katowice-Bytom-Gliwice jako dojazd do linii kolejowej, ale wydaje mi się, że odległości są za duże jak dla linii tramwajowej, a za komunikację międzymiastową powinna odpowiadać kolej.

05.11 12:22:42

butthead napisał(a):

Z tym Spodkiem to jest chyba jakiś wydumany problem - bardziej kłopotliwy jest chyba budynek DOKP.

05.11 13:01:09

reksio napisał(a):

Na tym zdjęciu http://www.um.katowice.pl/p... widać, ze jest spora luka pomiędzy Spodkiem a DOKP, któredy można by puscić tramwaj. Jednak najprawdopodobniej wieżowiec DOKP zostanie zburzony a na jego miejscu powstanie wyższy i nie wiadomo czy nie szerszy.

PS. Autorem zdjecia jest Alodia Ostroch. Czy to ta Alodia Ostroch? :-)

05.11 16:33:37

reksio napisał(a):

W zasadzie na tym zdjęciu widać lepiej ze trasa tramwajowa sie tam zmiesci

http://www.um.katowice.pl/p...

05.11 16:36:53

abes napisał(a):

mi by sie podobala taka linia tramwajowa (Dąbrowa-Sosnowiec-Katowice-Bytom-Gliwice

05.11 16:55:22

MANIAC SCAT napisał(a):

do wszystkich, istniej coś takiego jak LTR, skrót ten nam na pewno wytłumaczy adam86 bo widzę ze jest fachowcem, odsyłam go również do opracowań amerykańskich i europejskich na temat nowoczesnego tramwaju w urbanistyce miejskiej... jego klasyfikacji i możliwości...

05.11 16:56:47

butthead napisał(a):

Ano, widać że nie ma problemu i miejsce na dwutorowy pas jest. Aż strach pomyśleć, jak koncertowo spieprzona mogłaby być sygnalizacja świetlna zabezpieczająca przejazd na takim jeszcze bardziej "skomplikowanym" węźle... Tak, ta A.O. ;)

05.11 19:27:36

Luksus napisał(a):

Całe szczeście, że ktoś zauważył tramwaj i jego zalety.Ja bym widział ten tramwaj, by odbijał w milowicach do centrum Sosnowca.

05.11 19:38:39

MANIAC SCAT napisał(a):

jeśli chodzi o kolej, to powiem wprost, nie liczmy na to ze kolej wymieni składy en 57, oni maja teraz inne problemy na głowie związane z euro 2012 i Górny Ślask nie jest ich głównym problemem... jeśli chodzi o zakupy to są zainteresowani skaldami szybkobieżnymi, dalekobieżnymi oraz modernizacja tras kolejowych pod te właśnie pociągi... dlatego trzeba zrobić tak jak to robią Anglicy, Amerykanie i Niemcy... zastępują ciężkie pociągi tramwajami... na trasach do 50-80 kilometrów i to skutecznie bo tak jest o wiele taniej, wygodniej i ekologicznie...

05.11 19:57:54

anna napisał(a):

Ta. Chcą budować nową linię a stare pujdą do piachu. Weźmu taką 26 w Sosnowcu. Remont dopiero po 2025 roku. Tera to ledwo zipie a za 18 lat to już tam nic nie będzie. Będzie za to linia wzdłóź DTS + szybki tramwaj, który od tylu lat nie jest ukończony.

05.11 20:00:13

MANIAC SCAT napisał(a):

...nic nie mam do Twojej wizji Ahorcado ale ona sie nie sprawdzi dlatego ze jest tak jak napisałem wcześniej... przykro mi. Dlatego najtańsze i najlogiczniejsze było by utworzenie sieci tramwajowej na osi Katowice-Sosnowiec-Dąbrowa Górnicza, Katowice-Świętochłowice-Bytom/Gliwice. Wiem, bo widziałem, Citadis 100 jest wstanie przy obecnym stanie trakcji pokonać trasę z Bytomia, pl. Sikorskiego do Katowic, Rynek w poniżej 30 minut, pomimo tylu skrzyżowań... tyle co pociąg... widziałem również Citadisa jadącego 80 km/h... one to potrafią, dajmy im tylko dobre torowiska...

05.11 20:09:48

MANIAC SCAT napisał(a):

...natomiast tramwaj Boeinga w San Diego przemieszcza sie z prędkością 110 km/h i jeździ on na zasadzie połączeń w mieście i pomiędzy miastami... ale to już inna historia...

05.11 20:13:31

butthead napisał(a):

@anna: Ależ nikt nie broni miastu zainteresować się tramwajami na swoim terenie i zrobić remontu torowiska 26 choćby od jutra.

05.11 20:49:54

adam86 napisał(a):

@maniac scat: tramwaj Boeinga w USA to ans raczej mało co interesi. Żaden tramwaj na obecnej trasie 6/41 de iure nie może jechać szybciej niż 50 kmh.Dwusystemówka czy inny lighttram ma jak najbardziej zastosowanie, ale na trasie w kierunku lotniska. Na głównej średnicy regionu czyli linii kolejowej Gliwice Częstochowa nie ma sensu pakować żadnego tramwaju, tylko nowoczesne jednostki z impulsowym rozruchem. Bynajmniej to ni musi być PKP, a w zasadzie nie powinno moim zdaniem. Ciekawe tak w ogóle w czym ma być tak bardziej ekologiczny tramwaj od pociągu?

05.11 23:10:09

adam86 napisał(a):

A i tak jeszcze fajny z Ciebie fachoffiec, jeżeli twierdzisz, że problemem na 6/41 jest głównie torowisko.Jeszcze raz powtarzam, w ternie zabudowanym nie wolno Ci zrobić rozkładu na prędkość większą niż 50kmh.

05.11 23:14:50

Adam napisał(a):

Piszecie o jakichś pomysłach linii dalekobieżnej - Katowice-Sosnowiec-Dąbrowa Górnicza. Proszę mi tylko wytłumaczyć jak chcecie zmieścić potencjlnych pasażerów do tramwaju w odróżnieniu od jednostki EN57, EN71 ? Przecież jak widzę tramwaj linii 15, kiedy jedzie 1 (słownie: jeden) wagon, a w nim ludzie upchani jak sardynki to mnie śmiech ogarnia. Jakie zatem plany dalekosiężne, prędkość 80km/h jeśli będzie jechał na tak długiej trasie jeden wagon... 50 czy 80km linia tramwajowa - sorry nie rozsmieszajcie mnie, to do Siewierza czy Zawiercia też mają być tramwaje (dystans 30, 40km od Katowic) ?

05.11 23:16:19

MANIAC SCAT napisał(a):

istnieją tkzw. naliczenia; Obciążenie środowiska przy produkcji i eksploatacji pojazdów komunikacji publicznej... które wyraźnie mówią o przewadze tramwaju... według tego co piszą tramwaj wygrywa z pociagiem w stosunku około 5 : 1 !!!!! A PKP nie wpuści na swoje tory innych pociągów pasażerskich na Górnym Slasku...

06.11 00:19:21

MANIAC SCAT napisał(a):

Adam, odsyłam do Francji, Citadis 300 i 500, te cyfry to nie przypadek... i nie przypadkiem niektóre maja około 50 metrów długości, ale to jest już EUROPA...

06.11 00:22:21

MANIAC SCAT napisał(a):

... w Dreźnie jeżdżą już Bombardiery o długości 42och metrów...

06.11 00:23:51

MANIAC SCAT napisał(a):

...50 km/h dla 15 km z Katowic do Bytomia da porządny efekt czasowy w podroży... i da tez z Katowic do Gliwic... a w przypadku wydzielenia specjalnego korytarza transportowego dla tramwai, tak jak to robią Niemcy, problem znika... I proponuje pojeździć trochę i porozmawiać z motorniczymi, maszynistami, kierowcami autobusów, poznać ich spojrzenie i doświadczenie na te tematy... to pomaga zdjąć klapki z oczów..

06.11 00:35:52

butthead napisał(a):

Dziękujemy Ci za Twoje cenne uwagi. Na razie niestety co zdanie to "mądrość" nie mająca ani trochę wspólnego z realiami. Ani GOP-owskimi, ani nawet polskimi. Poza tym, do dyskusji służy forum!

06.11 02:17:27


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!