Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Miliardy na rozwój transportu

30.10.2007

Tagi: – Dodał: Marek Borys

PAP, PB, 30.10.2007 r.

Na modernizację i rozwój transportu zbiorowego w aglomeracji katowickiej w ciągu najbliższych 25 lat potrzeba między ok. 4,2 a ponad 6,4 mld zł. Większość tej kwoty pochłonie odnowa i rozbudowa sieci tramwajowej - wynika z analiz, przygotowanych na zlecenie organizatora komunikacji publicznej na Śląsku.


We wtorek Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) zaprezentował diagnozę stanu systemu transportowego oraz plan jego rozwoju, sporządzony przez firmę doradczą Ernst&Young Corporate Finance. Dokument ma być podstawą przygotowania konkretnych projektów i ubiegania się o ich finansowanie z UE.

"Bez tego typu solidnych, wieloletnich planów, trudno inwestować i ubiegać się o finansowanie. Będziemy realizować ten plan w takim tempie, na jakie pozwolą realia, ale wdrażanie najważniejszych elementów rozpoczniemy jak najszybciej" - zapewnił przewodniczący KZK GOP Roman Urbańczyk.

Chodzi m.in. o wdrożenie tzw. inteligentnego systemu transportowego, nad którym pracują już m.in. Kraków, Warszawa i Łódź. Dzięki m.in. koordynacji sterowania ruchem ulicznym oraz wprowadzeniu zasady "zielonego światła" dla komunikacji publicznej można zredukować korki i przyspieszyć jazdę nawet o ponad 20 proc. Koszt takiego systemu szacowany jest na ok. 100 mln zł. Miałby objąć najważniejsze arterie komunikacyjne i ok. 200 skrzyżowań w aglomeracji.

Inny priorytet to Śląska Karta Usług Publicznych, która ma pełnić funkcję biletu elektronicznego w autobusach, tramwajach i lokalnych pociągach. Przygotowania do jej uruchomienia trwają, ale - jak szacuje Urbańczyk - karta zacznie działać najwcześniej w 2009 roku. Ma to m.in. dać organizatorom komunikacji kompleksową informację o preferencjach pasażerów, najbardziej obleganych liniach itp.

Najważniejsze zadania dotyczą jednak modernizacji infrastruktury i wymiany taboru. Szacuje się, że na najpilniejsze prace, obejmujące odtworzenie i modernizację newralgicznych elementów sieci torowej, trakcji i zasilania, potrzeba ok. 200 mln zł. Brak tych działań w perspektywie 2-3 lat może spowodować paraliż komunikacji tramwajowej w regionie.

W dalszych etapach planowana jest modernizacja kluczowych odcinków istniejącej sieci (ok. 35 mln zł) i jej rozbudowa (90-250 mln zł). Po 2025 roku potrzebne byłyby dalsze prace, warte ok. 150 mln zł. Powstawać mają węzły, łączące transport autobusowy i tramwajowy z kolejowym. Koszt wymiany taboru szacuje się w ciągu 25 lat na 1,8 mld zł dla tramwajów i 1,5 mld zł dla autobusów.

Autorzy opracowania wskazują, że aby sprostać wyzwaniom, gminy tworzące KZK GOP powinny zwiększyć swoje zaangażowanie w finansowanie transportu; obecnie przeznaczają na to 2-4 razy mniej niż inne polskie miasta. Kontynuacja tej polityki może skutkować zużyciem technicznym systemu transportowego i odpływem pasażerów do komunikacji indywidualnej, a to oznacza jeszcze większy tłok na drogach.

Eksperci postulują, aby zarządzanie infrastrukturą transportową na Śląsku przejął docelowo stworzony niedawno przez 14 gmin woj. śląskiego Górnośląski Związek Metropolitalny.

KZK GOP to największy organizator komunikacji miejskiej w kraju - tworzą go 23 gminy; obsługuje teren zamieszkany przez ok. 2 mln ludzi. Na jego zlecenie, w aglomeracji katowickiej, autobusy 28 przewoźników przejeżdżają rocznie łącznie ponad 68 mln km na 319 liniach, a Tramwaje Śląskie - blisko 19 mln km na 34 liniach. Codziennie KZK GOP obsługuje ok. 1,2 mln podróży mieszkańców aglomeracji.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

adam86 napisał(a):

A może byś tak Romuś powiedział w jaki sposób ta karta da Ci te kompleskowe dane na temat napełnień...

31.10 14:20:37

tramchorzów napisał(a):

no samo kzk gop na biurokracje pochłonie połowe tej sumy i nici z rozbudowu modernizacji szczegulnie ekologicznych tramwajów ,przy itak astronomicznych cenach ropy-i nic jak zawsze dobrego nie bedzie ot taki region

31.10 14:24:00

Arcziv napisał(a):

Tak tu prezes mówi o tzw. zielonych światłąch dla autobusów, które mają skrócić czas przejazdu, a tu prezydenci miast, wśród dnich przodownikiem jest prezydent R.Śl. wpycha autobusy wszędzie, gdzie się da. Już dziś mamy dziwolągi typu chebzie dworzec PKP, RUDA TESCO, Ruda PLAZA, Ruda Klary czy 255 na KWK Halemba. U nas nigdy nie będzie normalnie dopóki politycy będa rządzić komunikacją.

31.10 14:32:23

rufio napisał(a):

a co nie interesuje co będzie za 25 lat. teraz nie mamy czym jeździć a oni sobie jakieś planu snują

31.10 16:28:10

suchy napisał(a):

a mnie ciekawi to zielone światło..ciekawe jak autobus ruszy na tym zielonym świetle np na mikołowskiej :D chyba dwa metry do przodu jedynie, stojąc dalej w korku który jest codziennością w katowicach oraz innych centrach miast śląska..dopóki w newralgicznych miejscach miast nie ograniczy sie komunikacji samochodowej na rzecz miejskiej, to nie ma sensu wprowadzać idei zielonego światła..chyba że jedynie dla tramwajów, bo w ich przypadku jest to do zrealizowania..

31.10 21:46:00


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!