PKM Sosnowiec chce kupić 13 nowych autobusów
29.10.2007
Janusz Lewanda
sosnowiec.info.pl
Spektakularny sukces PKM i zagłębiowskich samorządów w postaci 72 nowych autobusów i nowych przystanków autobusowych nie oznacza końca problemów komunikacji miejskiej w Zagłębiu. Kto się łudził, że teraz budżety zagłębiowskich miast odetchną na kilka lat - pomylił się.
Aż 117 autobusów sosnowieckiego PKM (ponad 46,6 proc. taboru) posiada przebieg od 1 mln do 2 mln km, a 36 z nich liczy więcej niż 20 lat. To oznacza, że pojazdy te należy wymienić na nowe.
Podczas ostatniego posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej RM Sosnowca, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej wystąpiło o dofinansowanie Spółki z budżetu miasta kwotą 5 mln zł na zakup 13 nowych autobusów. Pozostałe gminy zagłębiowskie miałyby wpłacić do kasy PKM też 5 mln zł. Janusz Kaczor, skarbnik miasta, dość sceptycznie odniósł się do tej propozycji.
- Zagwarantowanie w budżecie Sosnowca takiej kwoty może się odbyć tylko kosztem jakiegoś innego zadania. Innej możliwości nie widzę. Sama składka Sosnowca do KZK GOP wzrasta w przyszłym roku o ponad 2,5 mln zł do kwoty 18 mln zł - mówił skarbnik miasta.
Najdobitniej podsumował wniosek PKM wiceprezydent Sosnowca, Wilhelm Zych. - Ten system jest chory. Spółka powinna sama wypracowywać środki na odnowienie taboru - powiedział wiceprezydent Sosnowca.
Natomiast przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, Wojciech Kulawiak, zaproponował przyjęcie wniosku o dofinansowanie PKM kwotą 5 mln zł. Radni wniosek przyjęli.
PKM Spółka z o.o. w Sosnowcu nieustannie boryka się z problemami. Odejście z pracy wieloletnich pracowników w ramach tzw. migracji zarobkowej spowodowało, że dziś PKM od ręki zatrudniłby około 50 kierowców. Odchodzą także mechanicy, których nie sposób zastąpić. Kłopotom personalnym towarzyszą problemy ekonomiczne. Gwałtowny wzrost cen oleju napędowego powoduje spadek dochodów firmy. Po 9 miesiącach strata netto PKM wynosi 117.000 zł.
Podczas posiedzenia komisji mówiono także o komunikacji tramwajowej. Tramwaje Śląskie aktualnie kompletują dokumentację niezbędną do pozyskania środków zewnętrznych na modernizację. Nie mamy dobrych wieści dla pasażerów linii 26. Modernizacja infrastruktury torowej na tej linii ma dojść do skutku po 2013 r.
Na przedłużenie linii 15 w Zagórzu potrzeba 76 mln złotych; realizację tego projektu planuje się na lata 2008-2013. Dziś brzmi to mało prawdopodobnie, ale może dojdzie do skutku? Jeszcze bardziej nieprawdopodobne - przynajmniej dziś - wydaje się być połączenie linią tramwajową Zagórza z Dąbrową Górniczą (wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich). Urzeczywistnienie tego zamiaru miałaby nastąpić ok. 2025 r.
(tytuł oryg: "Skąd wziąć 5 mln zł dla PKM Sosnowiec?")
adam86 napisał(a):
Brawo Panie Prezydencie! Ten system jest chory, tylko ciekawe czy wie Pan co należy zrobić, żeby go uzdrowić.
29.10 20:32:40
Pestka napisał(a):
Zgadzam się całkowicie ze stwierdzeniem że pieniądze należy sobie wypracować, jednak jak widać po ostatnich sondażach w aglomeracji śląskiej miasta płacą najmniej pieniędzy z całej Polski. Może czas zapłacić za komunikację
29.10 21:22:26
odwazny napisał(a):
po co tramwaje jak sa nowe busy
29.10 22:32:41
wojtek 63 napisał(a):
Jak wygląda dofinansowywanie komunikacji w innych regionach Polski?
Chyba się nie pomyle stwierdzeniem,że na Slasku jeżdzi historia całej komunikacji z Polski iz Europy Zachodniej.Co z dotacjami unijnymi na ekologiczne autobusy. Brak kwalifikacji na aplikacje ,czy sam nie wiem co?
30.10 12:28:56
łukasz napisał(a):
ciekawe czy tak będzie
30.10 15:08:18
slowak99 napisał(a):
odwazny napisał(a):
po co tramwaje jak sa nowe busy
29.10 22:32:41
A po to, że autobus kursuje przynajmniej co 30 minut, a tramwaj co 10 minut...
Jak chodzi o pieniądze, to nigdy ich nie ma, jak spółka ma sobie je wypracować, jak ma straty, a wszyscy wiemy, że płace, benzyna (diesel), itd. drożeją. Linii PKM ma tyle samo, tylko ludzi mniej, to ja się pytam: skąd Panie Prezydencie wziąć na to pieniądze?
PS Świetny plan z tym wydłużeniem T15 :D
30.10 16:27:09
Greg napisał(a):
Władze zagłębiowskich miast wystarczająco długo zaniedbywały komunikację miejską poprzez zaniechanie jakichkolwiek działań. Dlatego teraz w wielu przypadkach kierowca autobusu bywa nawet młodszy od prowadzonego pojazdu.
30.10 17:59:08
John napisał(a):
Slowak99 - a co stoi na przeszkodzie, zeby autobus też kursował co 10 minut?
31.10 14:38:33
butthead napisał(a):
W zasadzie nic, prócz tego że trzeba wtedy temu autobusowi zrobić buspas.
31.10 14:41:09
slowak99 napisał(a):
I trzeba dokupić więcej autobusów oraz zatrudnić więcej kierowców. Dlatego eksploatacja linii tramwajowych jest mniej kosztowna i dlatego inwestuje się więcej w sieci tramwajowe.
Ludzie, a po co Wam ekologiczne busy? Śląsk jest najbardziej zanieczyszczonym miejscem w Europie po Czarnobylu, w oczach samorządowców, takie busy są tu niepotrzebne :/
31.10 16:18:41
John napisał(a):
A linia 623 ? ma częstotliwość lepszą niż nie jeden tramwaj. Da się zrobić wszystko.
31.10 16:48:45
reksio napisał(a):
@John; dlatego linia 623 zostanie za niedługo zastąpiona tramwajem ;-)
31.10 20:05:59
Dave napisał(a):
slowak99! A motorniczych nie trzeba więcej zatrudniać i - gdyby oczywiście ich nie było - więcej tramwajów nie trzeba by było dokupić? Zatrudnienie motorniczych nic nie kosztuje? :"
Twój argument akurat jest dla mnie baaaardzo kiepski!
31.10 20:16:46
wojtek 63 napisał(a):
Pytam poraz kolejny.Dlaczego śląsk nie wykorzystuje dotacji unjnych na odnowienie taboru? czy tak trudno aplikowac ote środki.Na razie to tylko własnie PKM Sosnowiec uzyskał dotacje i cisza?
03.11 21:53:22
MANIAC SCAT napisał(a):
...przepraszam ze sie wtracam ale jak ktos porownuje atobus do tramwaju... to ja sie nie dziwie ze wszyscy pozostali uciekaja do Warszawy, Wroclawia i Krakowa...
05.11 11:34:04