Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Pierwsze wagony wysłane do modernizacji

25.10.2007

Tagi: tabor, inwestycje, Tramwaje Śląskie – Dodał: Krzysztof Bojda

Do zakładów remontowych w Łodzi i Poznaniu dotarły pierwsze górnośląskie stopiątki przeznaczone do modernizacji.


W ciągu minionych miesięcy letnich Tramwaje Śląskie S.A. w drodze przetargów nieograniczonych wyłoniły dwie firmy, które wykonają modernizację łącznie siedmiu wagonów tramwajowych.

Przetarg na modernizację taboru z zastosowaniem układów impulsowych rozruchu i hamowania opartego na tyrystorach GTO wygrało MPK Łódź Sp. z o.o. Do Łodzi pojedzie łącznie pięć stopiątek wyprodukowanych w latach 1987-89: 737 i 759 z Będzina, 782 z Zawodzia oraz 777 i 779 ze Stroszka. Tramwaje zastrzegły w specyfikacji, że w razie wystąpienia tzw. siły wyższej wydelegowane mogą być inne wagony.

W zakres modernizacji (omówionej tu pokrótce) wchodzi komplesowa wymiana lub regeneracja elementów podwozia, poszycia wagonu, instalacji elektrycznej (m.in. przetwornica statyczna), wymiana pantografu na połówkowy (OTK-2), wymiana maszyn drzwiowych (przy zachowaniu dotychczasowej ilości i sposobu otwierania do wewnątrz). Odświeżeniu ulec ma naturalnie także wnętrze wagonu: nowe siedzenia, wykładzina, zaś dla motorniczego klimatyzator. Preferowana jest wymiana ścian przednich na nowe wykonane z tworzyw sztucznych. Spodziewać się więc możemy tzw. "żelazek", znanych m.in. z Łodzi i Gdańska.

Łódź, ul. Rokicińska. Fot. J. Sobota
Malowanie wagonów pozostać ma w barwach tradycyjnych czerwono-kremowych, z uwzględnieniem naszych tradycyjnych detali jak kremowe metalowe listwy oraz czarne zderzaki.

Do Zakładu Remontu Taboru w Łodzi dotarły już dwa wagony ze Stroszka.

Łódź, Zakład Remontu Taboru, ul. Tramwajowa. Fot. D. Wróbel
Drugi przetarg obejmujący modernizację dwóch wagonów, wygrała firma Modertrans Poznań Sp. z o.o. Modernizacja w zakresie odnowy elementów zewnętrznych oraz wystroju wnętrza jest podobna jak w przypadku pierwszego zamówienia, natomiast istotną różnicą jest układ elektryczny. Wagony zmodernizowane w Poznaniu nie będą mieć rozruchu tyrystorowego, regeneracji poddany zaś zostanie rozrusznik GBT oraz oczywiście zainstalowana ma być przetwornica statyczna.

Jak udało nam się ustalić, także tutaj zamontowane mają być nowe ściany czołowe. Ich wygląd pozostaje jednak pewną niespodzianką, jako że w dotychczasowych poznańskich modernizacjach stopiątki zachowywały tradycyjną konstrukcję.

Do Poznania wysłany został już wagon 788 stacjonujący (zalegający) w ostatnim czasie na terenie zajezdni w Chorzowie Batorym. Drugą wyselekcjonowaną stopiątką jest zaś będziński 535, który odtransportowany powinien być w najbliższym czasie.

Poznań, zaj. Gajowa. Fot. T. Gieżyński
W obydwu przypadkach bazowaliśmy na opisach zawartych w specyfikacjach. Jak naprawdę wyglądać będą zmodernizowane dla Tramwajów Śląskich wagony, okaże się wkrótce. Można się spodziewać, że pierwsze dotrą jeszcze przed końcem tego roku. Niestety całkiem prawdopodobne jest, że wróci do nas potajemnie zupełnie coś innego, niż zostało wysłane. Powszechną praktyką zakładów remontowych jest bowiem podmienianie pudeł między wagonami w toku prac, tak aby jak najszybciej zrealizować zamówienie.

(fot. T. Gieżyński, J. Sobota, D. Wróbel)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

lgor napisał(a):

Czyżby otwierane do wewnątrz drzwi były tak atrakcyjne że nie mozna by ich zastąpić rozsuwanymi na zewnątrz ? Obecne malowanie tramwajów w GOP może i historyczne ale ja wolałbym błękitno-żółte.

25.10 13:54:07

butthead napisał(a):

Drzwi do wewnątrz mają dużą zaletę - nie trzeba wywalać jednej pary ze środka.

25.10 14:04:05

potomek1920 napisał(a):

szkoda że tak mało wagonów wysyłają do remontu ale zawsze dobre i to ;) Może w końcu coś ruszy na większą skalę w TŚ

25.10 14:38:17

John napisał(a):

"Niestety całkiem prawdopodobne jest, że wróci do nas potajemnie zupełnie coś innego, niż zostało wysłane. Powszechną praktyką zakładów remontowych jest bowiem podmienianie pudeł między wagonami w toku prac, tak aby jak najszybciej zrealizować zamówienie."
Czy ja wiem, czy tak NIESTETY. Może dostaniemy jakieś nowsze pudło, bo te nasze to są tragiczne

25.10 15:24:47

zonk napisał(a):

A mi się zamarzyła modernizacja 102Na. Z sentymentu do nich.

25.10 15:31:26

MiS napisał(a):

782 chyba miał nie dawno remont, więc nie wiem dlaczego on? Nie ma tramwajów w gorszym stanie?

25.10 15:48:58

tramchorzów napisał(a):

Pożadna modernizacja to ta wrocławskiego protram dzwi wychylane na zewnatrz i ładny porzadny przud z tyłem ,a nie jak łodzkie zelazka przód masakra nasi by lepszy wymyslili a stan techniczny zobaczymy jak wagony przyjadom do nas to sie okarze jak sie bedzie spisywac poznanskii nowy przud to tajemnica nawet dla poznaniakow.782 no faktycznie som 105 w gorzym stanie np 416 672 a bytom miał wysłac poobijanego 780 zamiast 777 ale zrobili inaczej

25.10 17:55:46

butthead napisał(a):

Drzwi wychylne nie są wyznacznikiem porządnej modernizacji, bardzo dobrze że w TŚ nie ulegli tej modzie. Jedna para drzwi mniej to zawsze dłuższa wymiana pasażerów, szczególnie istotne przy naszej ilości solówek w ruchu.

25.10 18:20:00

... napisał(a):

Do tramchorzów : a może by tak zaopatrzyć się w słownik ortograficzny? Zęby bolą jak się to czyta...

25.10 18:51:53

adam86 napisał(a):

@butthead: szkoda, ze ulegli modzie na nowe ryje.

25.10 19:40:49

Penny napisał(a):

Większość atrap przednich nowych tramwajów przypomina bardziej plastikowy kicz nowej cywilizacji, niż coś ładnego i solidnego. Ale przecież to nie salon mody i najważniejsze, że chociaż te 5 wagonów będzie w lepszym stanie. W końcu chodzi o komfort podróży i bezpieczeństwo ;> Czekam ze zniecierpliwieniem szczególnie na #788.

25.10 19:43:38

lgor napisał(a):

Zmiana sposobu otwierania drzwi wymusza poprostu większą zmianę we wnętrzach wagonów. Być może pozbawienie jednych drzwi wydłuży wymiane pasażerów ale też z drugiej strony powiększy się przestrzeń pasażerska wewnątrz wagonu. Zawsze coś za coś. Według mnie poprostu przesuwane drzwi nowocześniej wyglądają.

25.10 19:45:49

dw napisał(a):

@MiS: Do remontu wysyłane są raczej wagony, które po jego przejściu będą jeszcze do czegoś użyteczne. Wagony w gorszym stanie będą zapewne za kilka lat kasowane.
Chociaż przy zmianie pudeł wagonów, to nie ma różnicy co dadzą (chyba, że chodzi o to, aby pudło przydało się firmie do innego wagonu)..

25.10 19:47:01

anna napisał(a):

Skoro wymieniają praktycznie wszystko, to może lepiej kupili by nową bankę. Wiem, że drożej.

25.10 20:13:34

sebastian22 napisał(a):

Puki co o kupnie to niema mowy - a moze wie ktos nt. kolejnych sprowadzen z MPK Krakow? Czemu nie sprowadzono nic na jesien? Tylko zamiana z tyrystora.

25.10 22:53:24

aa napisał(a):

ciekawe na jak linie beda wysylane (na moje oko na 6 i 41)

26.10 18:27:14

Aneta napisał(a):

@aa: 777 i 779 może zjawić się na T41, a 782 ma szanse jedynie na nocną T6. 737, 759 i 788 nie mają fizycznej możliwości jeździć jako 6 i 41, bo należą do zajezdni, która tych linii nie obsługuje.

27.10 12:57:48

UZYWANE TRAMWAJE napisał(a):

SKORO TRAMWAJE SLASKIE WYSYLAJA DO REMO-
NTU KILKA WAGONÓW 105Na, TO BYC MOZE SKUSILY BY SIE NA KILKA LUB NAWET NA
KILKANASCIE WOZÓW UZYWANYCH.MAM NA MYSLI WAGONY GT8 Z DUSSELDORFU.
O TYM ZE TAKIE WAGONY TAM SA NAPISANO
W "SWIAT KOLEI" NUMER 9/2006.
MOZNA BY WTEDY ZASTAPIC WAGONAMI GT8 WYSLUZONE WOZY 102Na.

27.10 14:39:36

lgor napisał(a):

Wydaje mi się ze cześć pójdzie na linie 1 i 3. W dłużej mierze aby pokonkurować tą swoją nowością z nowymi autobusami na odcinku Chorzowskiej i Wolności ;)

27.10 15:11:59

Kysu napisał(a):

Wreszcie jakaś modrnizacja taboru:D
Nawet zauwazylem po tych krakowskich tramwajach,ktore u nas jezdzą od ponad roku,ze są zadbane:D

27.10 15:50:49

tom89 napisał(a):

może wreszcie naucza sie dbać o tabor :D

27.10 21:34:47

zonk napisał(a):

@uzywane tramwaje: GT8 nigdy nie będą nadawać się na nasze tory. Najlepiej żeby modernizować stodwójki. Można by je upodobnić do 105 (takie przegubowe).

28.10 08:16:48

jaworznianin napisał(a):

Mam takie pytanie do redakcji: Dlaczego nie piszę się o przetargu na kilka linii ogłoszonym przez PKM Jaworzno? W ogóle mało się o jaworznickim PKM piszę. Dlaczego?

28.10 10:14:01

memphis napisał(a):

A co to znowu ma wspólnego z artykułem? Od zadawania takich pytań jest mail albo forum.

28.10 10:43:04

sebastian22 napisał(a):

@zonk: Zmiana wyglądu to porażka - zobacz 102Na z Łodzi...porażka.

28.10 12:56:06

Kysu napisał(a):

Ano, dobrze napisane,lepiej 102 zmodernizowac.Jeżdżą juz ok.40 lat i dalej są sprawne,a 102 z łodzi są oznaczone jako 802 (jak dobrze pamiętam) bo sa wąskotorowe.

28.10 16:45:46

zonk napisał(a):

@sebastian22: oczywiście, o takiej konwersji jak w Łodzi nie ma co mówić...:/

28.10 19:35:26

sebastian22 napisał(a):

Tak ale pudło jest to samo jesli chodzi o sprawy konstrukcyjne. Mozna zmodernizowac ale w stylu klasycznym - bez dodawania niczego wiecej...

28.10 20:08:13

Bodzio napisał(a):

Moim zdaniem chwała Tramwajom Śląskim, że w ogóle coś zaczynają robić, ale równolegle z remontem wagonów trzeba pomyśleć o remoncie torowisk. Przecież, jeżeli na przykład te wozy po powrocie z Łodzi trafiłyby na linię 7, lub 9, to po kilku miesiącach ich stan powróciłby do punktu wyjścia. Jadąc dwuwagonowym składem na "siódemce" i patrząc na drugi "kielebiący się" wagon odnosi się wrażenie, że jedzie się kolejką górską. Strach wyobrazić sobie, jak ogromne naprężenia działają na wszystkie mechanizmy, spawy, połączenia i inne newralgiczne punkty konstrukcji

28.10 20:44:53

butthead napisał(a):

GT8 mogły by się nadawać na nasze tory tak jak każde inne wagony. W Szczecinie jeździły tam przez lata helmuty, a teraz tatry. A torowiska niemal jak u nas. Stodwójek już remontować się nie będzie - nie da się przykręcić śrubki do powietrza.

28.10 22:34:07

andrzej69 napisał(a):

Bodzio w latach 2008-2010 ma byc remont i modernizacja całej ulicy z torowiskiem od Bytomia przez Łagiewniki, Piaśniki do Świetochłwic "Polnej" czyli DTŚ-ki.

29.10 08:10:30

adam86 napisał(a):

@butthead: tylko po co sprowadzać 35 letni złom z postaci GT8. To juz lepiej zacząć remontować 105tki, nawet te z Krakowa.

29.10 12:20:43

Snupi napisał(a):

Bytom wyslal wagony z numerami 777 oraz 779 bo ta seria wagonow miala wade konstrukcyjna w instalacji elektrycznej.Instalacja ta ulegala awarii. Bytom posiada jeszcze 2 wagony z ta instalacja... . Budy zostaja podmienione bo to jest nierealne zeby zrobic remont kapitalny w ciagu 2 miesiecy !! wagony te beda juz jezdzily we swieta :] wiec bedzie je mozna zobaczyc na naszych trasach ... :]

29.10 20:00:15

andrzej69 napisał(a):

tak nawiasem mowiac to najladniejsze modernizacje 105-tek robi Pesa a potem Protram, a nasze pojda do Łodzi i Poznania... może tam było taniej?

31.10 13:30:22

butthead napisał(a):

No ale nie oceniajmy modernizacji po wyglądzie plastikowej mordki. Protram prócz tego swojego przodu doprawdy nie powala jeśli chodzi o modernizacje taboru.

31.10 14:44:40

MANIAC SCAT napisał(a):

... Witam Wszystkich... najważniejsze ze 105 poszły wreszcie do porzadnego do remontu... co do względów wizualnych wiadomo ze tutaj króluje Protram... a jeżeli mówimy o perspektywiczności współpracy to w tym przypadku powinno postawić sie tez na wrocławski Protram i ich wersje rozwojowe 105tek i dalszych modeli niskopodłogowych, rozwijanych od 105tki i wrocławskiej 204ki takich jak 205 i planowana 206stka... osobiście mailem przyjemność jeździć tramwajami serii 105 i jej pochodnymi w Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Gdańsku,Wrocławiu, Lodzi i w Bydgoszczy i w moim odczuciu Wrocław króluje w jakości modernizacji i wygody podróżowania tramwajami serii 105 oraz wersjami rozwojowymi...

31.10 15:59:37

andrzej69 napisał(a):

tak ale Pesa modernizuje i elektryke, całe boki-okna wklejane i wnętze. Łódzkie to tylko przody modernizują - boki i tyły stare i przód w drugim wagonie też stary. okna nadal na uszczelkach, elektrykę oczywiście też modernizują.

31.10 16:15:00

butthead napisał(a):

Zakres modernizacji zależy od zamawiającego, więc nawet gdyby to Pesa wygrała, to zrealizowaliby tylko tyle, co zawarte w kontrakcie.

31.10 19:43:36

MANIAC SCAT napisał(a):

...co fakt to fakt, wszystko zależy od zamawiającego... wczoraj miałem okazje pojeździć tramwajami we Wrocławiu, nie będę ukrywał ze są tam jeszcze 105 w stanie podobnym do niektórych naszych ale ich liczba jest znikoma, biorąc pod uwagę ze jest to siec, jeśli mówimy o długości wszystkich tras, porównywalna z nasza... jednak przynajmniej polowa tramwai serii 105 jest zmodernizowana w całości, wszystkie w skaldach dwu wagonowych, gdzie pierwszy wagon posiada klimatyzacje przynajmniej stanowiska motorniczego co tez jest bardzo ważne. pojawiają sie sukcesywnie nowe skaldy, włącznie z nowo produkowanymi we Wrocławiu 204ami i 205ami, z plena klimatyzacja...

03.11 17:58:01

POCHWAŁA DLA TŚ napisał(a):

Fajnie że nareszcie coś się zaczęło dziać z tramwajami śląskimi, chociaż kolor preferował bym żółto niebieski (kolory Śląska) ,i drzwi wysuwające się na zewnątrz. Ale i tak dobrze że coś robią. Naprawdę pochwalam :)

12.11 21:32:31

MANIAC SCAT napisał(a):

Drzwi rozsuwane na zewnatrz to dobry pomysl, barwy zolto-niebieskie, czyli Gornego Slaska tez ciekawy i mily dla oka.

18.11 04:35:09


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!