Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaje Śląskie wzięte przez samorządy

30.05.2007

Tagi: – Dodał: Jakub Jackiewicz

purz, pap
Gazeta Wyborcza, 30.05.2007


Po kilku latach starań śląskie samorządy stały się w środę właścicielami Tramwajów Śląskich, dotąd ostatniej tego typu państwowej firmy komunikacyjnej w Polsce. Komunalizacja spółki ma otworzyć drogę do naprawy zdegradowanej komunikacji tramwajowej na Śląsku.


Minister skarbu Wojciech Jasiński przekazał tego dnia w Katowicach 100 proc. akcji TŚ, o łącznej wartości nominalnej 95 mln zł, na rzecz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, który jest organizatorem komunikacji publicznej w regionie.

- Tramwaje Śląskie potrzebują wiele inwestycji, śląskie miasta modernizują się, w związku z tym potrzebne będą różnorakie decyzje dotyczące infrastruktury tramwajowej - to może być najlepiej przeprowadzone przez władze samorządowe - podkreślił przed podpisaniem umowy Jasiński.

Piotr Uszok, prezydent Katowic i wiceprzewodniczący KZK GOP powiedział, że zanim jeszcze nastąpiło przejęcie Tramwajów Śląskich, zarząd KZK zlecił opracowanie kompleksowego projektu modernizacji komunikacji publicznej w aglomeracji katowickiej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji tramwajowej - diagnozę stanu obecnego i perspektyw rozwoju.

- Prócz bieżących koniecznych remontów, myślimy o daleko idącej rekonstrukcji całego układu liniowego Tramwajów Śląskich; chcemy tu przygotować wniosek o środki unijne. Niezależnie od tego, uporządkowania wymaga jednak sytuacja bieżąca spółki, która jest normalizowana od dwóch lat, ale jest jeszcze wiele do zrobienia - zaznaczył Uszok.

Podpisana w środę umowa przekazania akcji śląskim samorządom TŚ - jako pierwsza w Polsce - opiera się na znowelizowanej w zeszłym roku ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji. KZK GOP ma przejąć od Skarbu Państwa 100 proc. akcji tramwajowej spółki, następnie akcje mają być rozdzielone między zainteresowane gminy.

Górnośląskie i zagłębiowskie samorządy starały się o przejęcie TŚ od ponad dwóch lat, od tego czasu kilkakrotnie wyrażały zniecierpliwienie przedłużaniem się procedury przekazania akcji. Ministerstwo kilkakrotnie zapewniało w zeszłym roku o szybkiej komunalizacji będących w 100 proc. własnością państwa TŚ, ostatecznie podnoszone przez resort wątpliwości prawne udało się wyjaśnić dopiero w kwietniu.

Tymczasem sytuacja niedoinwestowanej spółki jest trudna. Jej skumulowana strata - od chwili powstania z początkiem 2003 r., wynosi kilkadziesiąt milionów złotych. Komunalizacja, czyli przejęcie akcji TŚ przez samorządy, ma być pierwszym krokiem w kierunku uzdrowienia firmy. Jako kolejne, planowana jest kontynuacja wdrożonego w połowie zeszłego roku programu restrukturyzacyjnego spółki, a także uzyskanie pomocy publicznej z Agencji Rozwoju Przemysłu w wysokości 30 mln zł - m.in. na spłatę zadłużenia firmy.

Konieczne są również wielkie inwestycje w zdegradowaną na Górnym Śląsku infrastrukturę tramwajową - przy zaangażowaniu środków unijnych mają one sięgnąć nawet miliarda złotych w ciągu kilku lat.

- Potrzebne są przeogromne środki - niezbędne zakupy taboru trzeba poprzedzać remontami większości torowisk - mówił w środę przewodniczący KZK GOP, Roman Urbańczyk.

Przynosząca straty spółka świadczy usługi na 34 liniach w 13 miastach, jej sieć tramwajowa jest najdłuższa w Polsce. Właścicielem spółki ostatecznie stanie się 12 górnośląskich i zagłębiowskich miast: Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Brak komentarzy.


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!