Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Przetargi i obniżka cen biletów w Olkuszu

31.03.2007

Tagi: – Dodał: Jakub Jackiewicz

Związek Komunalny Gmin "Komunikacja Miedzygminna" w Olkuszu ogłosił niedawno 3 przetargi na obsługę linii komunikacji miejskiej. Oprócz dużych 90-miejscowych autobusów, na trasach mają pojawić się mniejsze pojazdy: 30 i 40-osobowe. Co ciekawe zostanie obniżona cena niektórych biletów jednorazowych.


ZKG"KM" zdecydował się na wprowadzenie mniejszych autobusów, w celu redukcji kosztów. Przypomnijmy, że gmina Olkusz dopłaca do budżetu związku ok. 2 mln zł rocznie. Pojazdy o mniejszej pojemności mają pojawić się na liniach, gdzie liczba pasażerów jest mniejsza, a więc po godzinach szczytu. W ten sposób władze ZKG"KM" liczą na oszczędności.

Przetargi dotyczą linii obsługiwanych dotychczas przez PKM Olkusz. Podzielono je na trzy części:
1) linie 450, 456 i 471 (ok. 860 tys. wozokm w ciągu 3 lat),
2) linie 457, 470, 476 i 477 (ok. 1,250 tys. wozokm w ciągu 3 lat),
3) linie 451, 452, 453, 454, 455, 462, 463, 465, 473, 474 i 475 (ok. 2,650 tys. wozokm w ciągu 3 lat).

W pierwszym pakiecie oferenci muszą dysponować 4 autobusami (3 o pojemności co najmniej 30 miejsc i 1 o pojemności co najmniej 40 miejsc). W drugim trzeba posiadać 7 pojazdów (2 o liczbie miejsc nie mniejszej niż 30, 2 nie mniejsze niż 80 miejsc i 2 z co najmniej 90 miejscami). W trzeciej grupie linii trzeba dysponować 17 autobusami praktycznie każdej klasy pojemności jaką określił ZKG"KM" (4 co najmniej 20 miejsc, 2 co najmniej 30, 2 co najmniej 40, 3 co najmniej 60, 5 co najmniej 80 i 1 co najmniej 90 miejsc).

Poza precyzyjnie wyliczoną pojemnością Związek nie pokusił się o zbyt wygórowane wymagania odnośnie wyposażenia, czy standardu pojazdów. Mają po prostu posiadać jakąkolwiek łączność z bazą i kasowniki o 10-cyfrowym kodzie. Przy pojazdach poniżej 40 miejsc nie jest nawet wymagane posiadanie 2 drzwi otwieranych automatycznie. Postawione wymagania sugerują wskazywanie na PKM jako potencjalnego wykonawcy - firma ta bowiem posiada garstkę mikro- i minibusów, którymi w ubiegłych latach próbowała obsługiwać własne (konkurencyjne w stosunku do ZKG"KM") linie w rejonie Olkusza, Bukowna i Sławkowa.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Tabor jaki obecnie obsługuje linie olkuskiej komunikacji to albo sprowadzone w 2005 roku MAN-y SL202 z demobilu (z Bochum i Aachen)...

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota


...albo też wyeksploatowane "migi" i ikarusy, pochodzące albo z WPK Katowice albo sprowadzone z różnych miast Polski (głównie z Częstochowy).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Najnowsze autobusy (rocznikowo, nie licząc minibusów) to dwa DAB-y 12-1200B z 1994 i 1995 roku. Po warunkach przetargu widać, że definitywnie z ulic znikną przegubowce. Ostatnie trzy ikarusy 280 (nieskasowane i nieprzebudowane na solówki), czyli wozy o numerach 16, 4921 i 4922 albo już są skasowane albo wkrótce powędrują na złom.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Poprzednie podejście do tych przetargów (a dokładniej do jednego, gdyż wszystkie linie były w jednym pakiecie) nie udało się, zgłosił się tylko jeden oferent (PKM Olkusz), który jednak zaproponował stawki przewyższające możliwości finansowe Związku. Zawarto z nim umowę z wolnej ręki na krótki okres i ponowiono postępowania.

Poza PKM Olkusz dla ZKG"KM" jeżdżą jeszcze PKS Olkusz (na linii 467 w Bukownie) oraz Meteor Jaworzno (linie 458, 460, 461, 464, 466 i 472).

Od 1 kwietnia oprócz nowych pojazdów, zmieni się także taryfa za przejazd. Władze ZKG"KM" postanowiły obniżyć cenę biletów w strefie miejskiej miasta Olkusz z 1,60 zł do 1,40 zł. Bilet z tzw. ulgą ustawową (m.in. dla studentów) będzie kosztował 0,70 zł (dotychczas 0,80 zł). Ulga gminna (m.in. dla uczniów) pozostanie bez zmian - bilet będzie kosztował 1,00 zł. Wzrosną za to ceny biletów miesięcznych.

(wsp. Łukasz Kmita)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

docups napisał(a):

Plakac sie chce jak sie widzi co sie w Olkuszu wyprawia. Komunikacja schodzi na psy (busy). Paranoja.

31.03 18:19:21

Pat napisał(a):

Podejrzewam ze ten przetarg to pic na wode i wszystko jest ustalone. PKM Olkusz wrzuci do obsługi swoje "busy" i bedzie smigał. Dobrze by chociaz było zeby przemalował je na żółto tak samo jak te swoje "oldschoolowe"many. Mówiac krótko rewelacji w olkuszu nie ma i najgorzej ze nie bedzie. Ja bym rozpoczął reforme od zmiany numeracji linii z 3-cyfrowych na jedno i dwucyfrowe, przy czym nie robiłbym tylu wariantów jednej linii. Wiadomo pozostałosc po WPK, historia, az sie w oku kreci łza no ale tak byłoby lepiej dla pasazerów szczególnie tych przyjezdnych:-) ZKG powinno tez miec na uwadze ze PKS Olkusz pada a co za tym idzie linia Olkusz Dabrowa razem z nim. Mogli by sie wysilic na reaktywacje sławetnej 33, i jakby dobrze pokombinowali to i busiarze byli by szczesliwi jak i sam ZGK oczywiscie. podejrzewam ze pod postacią PKM.Swój tok myslenia kieruje tym ze na przykładie Chrzanowa istnieje linia K do Krakowa, prócz tego smiga E-30, cała masa busów a także PKSy i widac ze każdy jest zadowolony, PKSy moze to zbytnio nie obchodzi gdzy mają trasy dalekobiezne i na nich maja zarobek za to cała reszta "żyje' z obsługi tejże trasy. Idąc dalej tym tokiem rozumowania ZGK mógłby pójsc w slady ZKKM i obsługiwac trasę OLkusz - Kraków, wykorzystując lukę po PKS Olkusz. Wystarczy odpowiednia taryfa za przejazd i sukces murowany, tak mi sie przynajmniej wydaje.

31.03 23:05:20

Kamil99 napisał(a):

No...a ten #7953... i pomyśleć że kiedyś jeździł w Bytomiu ;(

31.03 23:29:38

memphis napisał(a):

ZKGKM nie jest powołany do organizowania komunikacji na trasie z Dąbrowy Górniczej do Olkusza. A co do numeracji - co za różnica dla pasażera czy jedzie linią 468, 12, czy 1, przy takim samym rozkładzie jazdy?

31.03 23:44:21

pat napisał(a):

mając na mysli zmiane numeracji linii miałem na mysli takze oczywiscie zmiane rozkładów jazdy, a dokładnie mówiac zmniejszenie wariantowosci tras, a co za tym idzie skomunikowaanie linii np.kursujące z Bolesławia z liniami w kierunku Kluczy i Osiedla Młodych Punktem przesiadkowym mógłby byc "Supersam". Co do numeracji linii jak wszyscy wiedza jest pozostałoscia po WPK. Troszeczke abstrakcyjna jest ta numeracja nawiazująca do "odległych czasów".Przykłądowo linie zaczynajace sie na 1 kursowały by w kierunku Kluczy, na 2 w kierunku południowo - wschodnim zaś zaczynajace sie na 3 w kierunku Sławkowa i Bukowna. Było by to jasne i zrozumiałe, a obecnie jak jest kazdy widzi.W kazdym razie nie jest to temat na komentarz lecz na forum wiec nie rozwijam tutaj dalszych mysli i pomysłów.Natomiast co do organizacji linii Olkusz - Dąbrowa zdaje sobie z tego sprawe, jednakze jest to pomysł z którego pasazerowie byli by na pewno zadowoleni, a po drugie linia ta była by na pewno rentowna oczywiscie mówie tutaj o godzinach szczytu,szczególnie dyby była zachowana trasa jaka kursuje PKS szczególnie na odcinku od Sławkowa do Dąbrowy gdzie autobus smiga 94ką az pod real w DG.Pasazerowie ze Słąwkowa wybrali by z pewnoscia ta linie zamiast 634 ktora wlecze sie przez Strzemieszyce.

01.04 00:52:29

YoMaHa napisał(a):

@memphis: Widzisz jakieś przeciwwskazania dla tego, by ZKGKM zajmował się komunikacją między Olkuszem a Dąbrową?

01.04 16:22:45

memphis napisał(a):

No widzę, Dąbrowa Górnicza nie należy do ZKGKM, ani nie ma z tym związkiem podpisanego żadnego porozumienia. Na jakiej podstawie ZKGKM miały takie połączenie organizować?

01.04 16:49:15

YoMaHa napisał(a):

A na jakiej podstawie KZK GOP organizuje 788 w Tychowie? :-P A na jakiej podstawie Tychowo organizuje w Katowicach jedynkę i resztę linii?

Ongiś marszałek Kowalski (teraz jakaś fisza w MT) stwierdził nt. Słonecznego, że jak najbardziej jest on transportem publicznym Mazowsza, bo nigdzie na napisano, że Mazowszani mają jeździć tylko w granicach województwa. Rozumowanie per analogiam, choć akurat ja jestem zdania, że ZKGKM powinien najpierw poszukać innych ól aktywności...

01.04 16:53:33

memphis napisał(a):

No właśnie, na jakiej podstawie? NIK już swoje zdanie w tej sprawie wypowiedział w raporcie. Linia z Olkusza do DG, może i potrzebna mieszkańcom (tego nikt nie neguje) wykracza poza zadanie własne gminy (związku gmin).

01.04 17:29:43

YoMaHa napisał(a):

@memphis: i mimo, że wypowiedział, 788 nadal spokojnie jeździ? Inna sprawa - jak rozumiem 5 & 820 także "wykraczają poza zadania własne"? Ehhh, szkoda, że nie mogę napisać więcej.

01.04 17:34:27

pat napisał(a):

wiec na jakiej zasadzie kursuje linia K z Chełmka do Krakowa?? linia 729 do Zawadzkiego czy tez 50 do Czechowic Dziedzic z Bielska?? JAk by chcieli to by pokombinowali tak ze linia na trasie Olkusz -DG mogła by zaistniec, w ramach działania ZGK, mimo tego ze ani Sławków ani DG nie są w tymże zwiazku.

01.04 18:52:43

YoMaHa napisał(a):

@pat: Dopisz do listy wszystkich wokółpoznańskich operatorów typu Wirażbus i inne Komorniki, podwarszawskie Łomianki, Skawinę wjeżdżającą do Krakowa, linie jastrzębskie w Rybniku, tczewską "50" w Gdańsku... NIK swoje, życie swoje.

01.04 20:56:20

pat napisał(a):

YoMaHa : Ochłoń chłopcze, i skup sie na temacie dyskusji a nie na ingerowaniu w "moje zycie osobiste".Troszke kultury.

02.04 10:44:58

misiekolkusz napisał(a):

Witam.Jestem olkuszaninem od urodzenia chociaż ostatnie lata spedziłem w Katowicach ,a obecnie mieszkam w Łodzi i jest mi bardzo przykro że w moim rodzinnym mieście komunikacja miejska zeszła na psy.No cóż jakie władze taka komunikacja.Od niedawna mieszkam w Łodźi i tu naprawde układ komunikacyjny jest wzorowy a juz połączenia linii nocnych to coś wspaniałego .Pozdrawiam

02.04 21:17:48

YoMaHa napisał(a):

@pat: Nigdzie nie zaingerowałem w Twoje życie osobiste, jeśli jednak poczułeś się urażony którymkolwiek słowem z mojej wypowiedzi, pozostaje mi przeprosić za nieporozumienie. Gwoli ścisłości - w pełni poparłem Twoją argumentację, gdyby ktoś nie zauważył.

05.04 09:22:25

P Śl napisał(a):

@YoMaHa:5 i 820 nie wykracza poza zadne zadania wlasne bo sa wewnatrz KZK GOP i MZKP. Ps.tez mnie zastanawia gdzie choc troche wkroczyles w "zycie osobiste" ;)
@pat: czy Ty mowisz o 729 w KZK GOP ? Bo z tego co pamietam to do Zawadzkich jezdzil 129 ale tak jak szybko sie pojawil ten kurs tak i zniknal.

05.04 20:05:44

memphis napisał(a):

729 wjeżdża na teren gminy Zawadzkie, do miejscowości Kielcza.

05.04 21:45:05

YoMaHa napisał(a):

@P Śl: Ale granice zgodnie z UTD wyznacza się dla jednego związku, a nie dwóch w taki czy inny sposób współpracujących. Zatem 5&820 (i całą reszta linii) faktycznie wykracza poza granice (choć dla pasażera z racji współpracy taryfowo-biletowej jest to nieodczuwalne) i jest casusem takim samym jak olkuskie 463 w Sławkowie.

05.04 21:49:04


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!