Przetargi w MZK Tychy
11.11.2013
W ostatnich tygodniach Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach ogłosił kilka postępowań przetargowych na obsługę niektórych linii autobusowych i mikrobusowych.
25 października ogłoszono dwa przetargi na obsługę linii 69 oraz 294 (wraz z pojedynczymi kursami jako 157). Są to jedyne "pełnowymiarowe" linie autobusowe na jakie MZK Tychy ogłasza osobne przetargi - pozostałe (nie licząc mikrobusów) są w pakiecie przewidzianym dla PKM Tychy, a inni przewoźnicy na tych pozostałych liniach jeżdżą jako podwykonawcy PKM.
Przetargi obejmują obsługę ww. linii od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r., a więc tylko przez jeden rok (dotychczas umowy były trzyletnie). Na liniach mają kursować autobusy niskopodłogowe o pojemności co najmniej 95 osób (w tym co najmniej 24 na miejscach siedzących), wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 roku. Mają mieć troje drzwi, monitoring, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i elektroniczne tablice informacyjne. Zarówno na linii 69, jak i 294 kursują po dwa autobusy.
Obecnie obie te linie te obsługuje konsorcjum Irex Sosnowiec i Meteor Jaworzno.
Na początku listopada ogłoszono natomiast cztery postępowania obejmujące linie mikrobusowe:
- L: Wartogłowiec Pętla - Tychy Barwna Cmentarz (od 30 grudnia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r.)
- N: Łaziska Górne Kopanina - Mikołów Kolonia Huta I (od 17 grudnia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r.)
- S: Żwaków Rogatki - Mąkołowiec Łabędzia (od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r.)
- W: Tychy Szpital Wojewódzki - Wygorzele Ligonia (od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r.)
We wszystkich postępowaniach wymagane są autobusy o pojemności co najmniej 29 miejsc posiadające jednocześnie co najmniej 10 miejsc siedzących i 5 stojących. Ich masa własna nie może przekraczać 6 ton, a wyprodukowane muszą być nie wcześniej niż w 2009 roku. Muszą być wyposażone co najmniej w dwoje drzwi dla pasażerów, z czego jedne mają być sterowanie zdalnie przez kierowcę. Konstrukcja autobusów ma umożliwiać przewożenie wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. Muszą również posiadać monitoring wnętrza. Na liniach N, S i W (oprócz L) pojazdy mają mieć klimatyzację i wyświetlacze.
Obecnie linie obsługują: konsorcjum Irex/Meteor (S) i Meteor samodzielnie (L) oraz Intrans (W) i Kłosok (N).