Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Przewozy Regionalne niedobre, Koleje Śląskie niesamodzielne

01.02.2011

Tagi: kolej – Dodał: Jakub Jackiewicz

Przedstawiamy list stowarzyszenia Koleje Śląskie w sprawie aktualnej sytuacji na rynku przewozów regionalnych w województwie śląskim.


Jeszcze w grudniu ub. r. stowarzyszenie Koleje Śląskie protestowało przeciwko działaniom spółki Przewozy Regionalne, która dokonała zmiany rozkładu jazdy w województwie śląskim bez wiedzy nowo wybranego marszałka Adama Matusiewicza. Teraz chce likwidacji spółki Koleje Śląskie. Też za to, że nieoczekiwanie wymknęła się spod kontroli marszałka.

Poszło o to, że spółka Koleje Śląskie przyjęła do honorowania taryfę Przewozów Regionalnych. Zdaniem stowarzyszenia, sejmik województwa śląskiego nie po to powoływał własną spółkę, by ona koligaciła się z Przewozami Regionalnymi. To miała być nowa jakość na śląskich torach, podwalina pod integrację systemu transportu publicznego. Co najważniejsze, działalność spółki miała pozwolić na uzyskanie wiarygodnego obrazu kosztów.

Stowarzyszenie proponuje czerpać z doświadczeń województwa opolskiego, które przez 10 lat intensywnej pracy obłaskawiło swój oddział Przewozów Regionalnych. W urzędzie marszałkowskim województwa śląskiego o tym wiedzą i bronią się jak mogą przed tym rozwiązaniem, stąd ucieczka we wzorzec małopolsko-świętokrzyski.

Narzucenie spółce Koleje Śląskie, mimo jej wolności gospodarczej, przyjęcia do honorowania taryfy Przewozów Regionalnych, jest kolejnym wyrazem zabezpieczenia; cukierkiem-krówką, którą kupuje się przychylność naiwnych, nie bacząc na to, z jakim skutkiem dla ogółu pasażerów.

W tej sytuacji stowarzyszenie chce przygotować wspólnie z marszałkiem województwa śląskiego informację dla radnych o sposobie wydatkowania środków samorządowych przez spółkę Przewozy Regionalne. Najpierw trzeba przyjrzeć się kosztom działalności charytatywnej, jak utrzymania bytu centrali spółki czy niektórych pociągów. To, wespół ze zoptymalizowaniem rozkładu jazdy, powinno wystarczyć do spokojnego zrealizowania obowiązującej umowy.

Równolegle stowarzyszenie chce wypracować wspólnie z marszałkiem stanowisko co do przyszłości spółki Koleje Śląskie. Ze swojej strony proponuje wyraźne oddzielenie funkcji organizatora od operatora lub podjęcie uchwały o likwidacji spółki, względnie o usankcjonowaniu stanu faktycznego, tj. połączeniu jej z Przewozami Regionalnymi. Może budżet województwa dolnośląskiego stać na to, bo województwa śląskiego już na pewno nie, na utrzymywanie dwóch prawie identycznych przewoźników, różniących się jedynie strukturą właścicielską, nazwą i logotypem.

Tym samym rozwiały się nadzieje na poprawę jakości pokładane w powołaniu spółki Koleje Śląskie. Rozwiązanie jej nie byłoby pierwszym przypadkiem w historii, kiedy to przewoźnik został wykreślony z rejestru zanim wyruszył w trasę jego pierwszy pociąg. Taki los podzieliła spółka Koleje Nadwiślańskie, która wzbudziła strach środowiska kolejarskiego.

Były marszałek województwa śląskiego Bogusław Śmigielski podczas II Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach mówił: "Jako współwłaściciel mam coraz mniejszy wpływ na funkcjonowanie Przewozów Regionalnych, więc będę zmuszony podejmować wobec niej działania konkurencyjne". Dziś pewnie sam nie dowierza, że niedoszli konkurenci poszli ze sobą ręka w rękę a cały jego wysiłek - na marne.

Leszek Gut, Grzegorz Szyniec


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

=/ napisał(a):

nie no to jest normalnie jakaś parodia heh ludziska normalnie trzeba brać przykład z Turcji i Egiptu i wyjść na ulice wziąć sprawy w swoje ręce bo inaczej nigdy nic się nie zmieni

01.02 11:57:19

andrzejh69 napisał(a):

@=/ -nic się nie mart, już za niedługo przy takiej gospodarce i podejsciu do sprawy = NIEDASIZM padniemy, przyjdą Chińczycy i oni nam zafundują dobrą komunikację kolejową (oraz pozostały "zbiorkom") taką jaką mają u siebie.. może do emerytury się doczekamy :)

01.02 15:16:35

podlesianin napisał(a):

Ja nie wiem kto tym zarządza ale ja to obserwuje na co dzień masakra i jeszcze raz masakra.Ostatnio jechałem pociągiem Tychy Miasto Katowice na stacji Katowice Podlesie było już ciężko wsiąść do pociągu wyładowany po brzegi a mówią że linia nie opłacalna.

01.02 16:10:26

Iznogud napisał(a):

do andrzeja:
... albo będą nas wozić Niemcy, albo nawet i Czesi, u których z koleją jest chyba całkiem nieźle :-).

Słuchajcie - rok temu byłem w czeskim Broumovie - u znajomych w przedpokoju leżała taka książeczka "jizdni rady". Był to aktualny rozkład tamtejszych szynobusów w całym rejonie Noveho Miesta nad Metuji. Jak to jest, że cała okolica z miasteczkami wielkości... hmmm... Sławkowa czy Siewierza - ma piękną sieć połączeń kolejowych, a nawet do jakiegoś małego pipidówka zajeżdża vlak co pół godziny? I jeszcze wydają fajną książkę z rozkładami i mapkami...
A u nas, w dwumilionowym skupisku ludności takie linie od razu poszły pierwsze pod nóż, spółki będą się dzielić, łączyć, powstaną nowe, zmienią nazwy, burdel jaki był, taki zostanie, szybkiej kolei miejskiej jak nie było tak (poza dwiema "linijkami") nie będzie, a ludzie... kupią auta...

01.02 21:37:10

butthead napisał(a):

Wciąż nie pojmuję, skąd to powszechne u wszystkich przekonanie, że Niemcy, Czesi, Chińczycy i pingwiny z Antarktydy pewnie też po prostu nie potrafią się doczekać, aby zacząć wozić Polaków pociągami? Czy to takie trudne zorientować się chociaż trochę jak wygląda charakterystyka kolejowych przewozów regionalnych, w szczególności struktura ich finansowania?

02.02 00:06:34

kojot napisał(a):

Kolej zabija PLK. Dlaczego?
a) wysokie stawki za barachło (likwidowanie mniej obciążonych linii)
b) stan infrastruktury ogranicza możliwości przewoźników(2,5h z Katowic do Wisły to autem tam i z powrotem)
DB wcale szybciej po tych glajzach nie będzie jeździło.

02.02 00:13:52


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!