Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

W Sosnowcu odbyły się Targi Transportu Miejskiego

29.06.2009

Tagi: targi – Dodał: Jakub Jackiewicz

W dniach 24-25 czerwca w centrum wystawienniczym Expo Silesia w Sosnowcu odbyły się I Targi Transportu Miejskiego "SilesiaKOMUNIKACJA 2009". Targom towarzyszyła konferencja.


W hali targowej zaprezentowali się czołowi producenci autobusów, a także firmy z otoczenia branży transportowej. Niestety zabrakło przedsiębiorstw transportu szynowego. Łącznie obejrzeć można było 45 stoisk. Przegląd oferty rozpoczynamy od producentów taboru.

Autosan zaprezentował na targach dwa autobusy miejskie klasy midi, które znajdują się obecnie w ofercie. Pierwszy z nich to model Wetlina City (A8V.02.01) - zbiera on na podkład 29 pasażerów. Drugim pojazdem jest Sancity (A0808MN.04.01), przejęty w spadku po upadłej fabryce w Jelczu (nosił wtedy nazwę Libero). Jest to pojazd niskopodłogowy, z 45 miejscami (w tym 15-20 siedzących).


Firma CMS Auto z siedzibą w Sulejówku zajmuje się zabudową mikrobusów oraz sprzedażą autobusów turystycznych marki Temsa. Na targach przedstawiono dwa mikrobusy (Mercedes Sprinter i Volkswagen Krafter) oraz autobus Temsa Opalin, wyposażony w jednostkę napędową firmy MAN, spełniającą normę Euro 4 i 35 miejsc siedzących dla pasażerów.


Na stoisku EvoBusa zapoznać się można było z dwoma modelami mercedesów. Pierwszy z nich to miejski autobus niskopodłogowy Citaro (O530). Ten 12-metrowy standardowy autobus, z niską podłogą na całej długości, przyjechał na targi z Częstochowy, gdzie eksploatowanych jest 21 autobusów tego typu. Drugim zaprezentowanym modelem był Intouro (15R) - autobus międzymiastowy zabierający na pokład od 55 do 65 pasażerów (w zależności od wersji).


Solbus przedstawił swój obecnie flagowy produkt, czyli model Solcity (SM12). Takie autobusy spotkać można od niedawna w Sopocie, w firmie Warbus (9 sztuk), skąd też pochodził prezentowany egzemplarz. Pojazd jest w pełni niskopodłogowy i wyposażony w silnik Cummins (opcjonalnie Iveco).

fot. A. Muth
W katalogu targowym znaleźć można było informację o stoisku firmy Jelcz. Było to o tyle dziwne, że jelczańska fabryka ogłosiła jakiś czas temu upadłość i nie prowadzi już działalności. Tymczasem organizatorzy sprawili odwiedzącym niespodziankę i na tym stoisku zaprezentowali zabytkowy autobus Jelcz 043, który jest w posiadaniu PKM Sosnowiec. Przeszedł on remont w 2007 roku, ale od tego czasu wyjątkowo rzadko można spotkać go poza zajezdnią.


Firma Auto Cuby znana jest z zabudowy mikrobusów na potrzeby różnych firm przewozowych. Przedstawioną jedną z wersji Mercedesa Sprintera. Oprócz tego pojazdu zaoferowano tureckie produkty spod znaku Guleryuz (autobus turystyczny Cobra GL 9L) oraz BMC (minibusy i autobusy Levend XL, Midilux C oraz Probus 850 TBX).


MAN zaprezentował rodzinę autobusów Lion's, jednak tylko jeden z pojazdów był nowy - turystyczny Lion's Regio. Obok niego prezentowano model NL283 Lion's City, w wersji 12-metrowej. Był to autobus z 2006 roku (jeździł z Forbusie Bydgoszcz), oferowany do sprzedaży. Jako trzeci ustawiony był również trzyletni - NG313 Lion's City G, z PKM Gliwice.


Swoistą ciekawostkę stanowiło ulokowane w centralnym miejscu hali, stoisko firmy Vigra z Krakowa, dealera ukraińskiej marki Bogdan. Autobus tej marki (model A601.10) od kilku miesięcy spotkać można w firmie Elbud Jaworzno (na liniach ZKKM Chrzanów) i właśnie on pokazany został na targach. Towarzyszył mu minibus A092.02. Mieści on 46 pasażerów, w tym 21 na siedzeniach obitych skajem. Większość podzespołów (w tym silnik, mechaniczna skrzynia biegów i układ kierowniczy) są produkcji Isuzu.


Czeska firma SOR przedstawiła testowy egzemplarz modelu Sorcity NB12. Charakterystyczną cechą tego autobusu jest wyposażenie go aż w cztery pary dwuskrzydłowych drzwi.


Solaris, pomimo wcześniejszych nieoficjalnych informacji, nie zdecydował się prezentację flagowego obecnie produktu, czyli Urbino 18 Hybrid. W zamian przedstawiono dwa najnowsze autobusy Urbino 15, które zaledwie kilka dni wcześniej trafiły do odbiorcy, czyli PKM Sosnowiec, którego zajezdnia zlokalizowana jest nieopodal terenów targowych.


Na stoisku firmy Scania zapoznać się można było z autobusem CN280UB OmniCity. Pokazany został wóz z PKS Grodzisk Mazowiecki, obsługujący linie miejskie w Warszawie.


Białoruska firma MAZ zaprezentowała dwa podstawowe modele autobusów 12-metrowych - 103 (niskowejściowy) i 203 (w pełni niskopodłogowy). Pasażerowie w GOP mogą takimi autobusami podróżować już od kilku lat. Drugiego dnia targów dodatkową atrakcją był trolejbus T203, który odbył w hali targowej jednodniowy postój podczas podróży na lawecie.


Oprócz producentów autobusów na stoiskach prezentowały się firmy z otoczenia branży transportowej i oferujące usługi lub produkty towarzyszące. Wśród nich znaleźli się producenci systemów informacyjnych, środków łączności i systemów sterowania (R&G, Pixel, Elmar, KZŁ, Novatel, Continental, Siemens, GMV, VCS), części zamienne i materiały eksploatacyjne (Szydłowiec, Fuchs, Kilian, Corrimex, Lontex), a także wyposażenie i elementy wykończenia (Astromal, Polimpex, Runotex, Glaspo, Motgum), zapoznać się można było także z propozycjami Krajowego Rejestru Długów.


Jako uzupełnienie oferty wystawienniczej prezentowali się wydawcy niektórych czasopism branżowych - Autobusów, Przeglądu ITS, Transportu i Komunikacji oraz Polskiego Trakera Bus-a. Swoją ofertę przedstawiał także Urząd Miasta Sosnowiec i KZK GOP, a Górnośląski Związek Metropolitalny ustawił plansze promujące Metropolię Silesia.


Na koniec należy wspomnieć, że swój udział zaznaczył również Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym oraz Wojewódzki Portal Komunikacyjny. Na naszym stoisku można było zapoznać się z historią transportu miejskiego w regionie, a także zakupić pamiątki w postaci koszulek, broszurek o wagonach typu N i praktycznych pokładek na biurko.


Na zakończenie pierwszego dnia targów rozstrzygnięty został konkurs na "produkt komunikacji miejskiej przyjazny osobom niepełnosprawnym". Produkty oceniała komisja złożona z przedstawicieli organizacji zrzeszających osoby niepełnosprawne (Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawych, Fundacja Instytutu Rozwoju Regionalnego, Centrum Intergracja, Polski Związek Głuchych i Polski Związek Niewidomych) oraz Caritas i KZK GOP. Nagrody miały zostać przyznane w trzech kategoriach: produkt innowacyjny, informacja i infrastruktura przystankowa oraz pojazd. W pierwszej wymienionej kategorii nagrody nie poznano w ogóle. W kategorii informacji i infrastruktury przystankowej zwycięzcą została firma Novatel - za system łączności dla osób niepełnosprawnych, a za najlepszy pojazd nagrodzono firmę Solaris Bus & Coach.


Istotnym elementem targów była międzynarodowa dwudniowa konferencja naukowa. Jej współorganizatorem był KZK GOP. W jej programie znalazły się wystąpienia na temat funkcjonowania transportu miejskiego w naszym regionie oraz w Czechach i na Słowacji, a także prezentacje najnowszych rozwiązań producentów taboru i innych systemów. Wystąpienia podzielone były na trzy bloki: interdyscyplinarny, autobusowy i tramwajowo-trolejbusowy.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się prezentacje przygotowane przez gości z Czech i Słowacji. Przedstawiciele DPM Žilina zaprezentowali swoje doświadczenia związane z wprowadzaniem waluty euro na Słowacji - rozwiązania techniczne i organizacyjne konieczne w tym procesie oraz koszty poniesione w związku ze zmianą waluty, a także omówili współpracę międzynarodową w ramach programu "Benefit". W tematyce taborowej zaprezentowano dostosowywanie autobusów do zasilania na gaz ziemny (SAD Prievidza). Omówione zostały najważniejsze zagadnienia związane z codziennością i perspektywami słowackich trolejbusów (DP Prešov) oraz związane z integrancją komunikacji zbiorowej w aglomeracji ostrawskiej (KODIS). Ciekawostką była prezentacja projektowanej integracji systemów kolejowego i tramwajowego w regionie ostrawskim.

Wśród pozostałych wystąpień można było zapoznać się z planowanymi zmianami w prawie dotyczącym transportu publicznego (projekt nowej ustawy umówił poseł Mirosław Sekuła), a także z ofertą edukacyjną Akademii Ekonomicznej w zakresie transportu (którą przedstawiła dr hab. Barbara Kos prof. AE, Dziekan Wydziału Ekonomii).

Ostatnią grupę referatów stanowiła problematyka transportu publicznego w GOP. Zaprezentowany został projekt Śląskiej Karty Usług Publicznych (dr Grzegorz Dydkowski z KZK GOP) oraz projekt "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" (Jerzy Orenowicz z Tramwajów Śląskich). Zapoznać się można też było z historią i przyszłością tyskich trolejbusów (Zbigniew Brud, Tyskie Linie Trolejbusowe) oraz diagnozą potrzeb taborowych wśród przewoźników autobusowych, którą przedstawił prezes PKM Gliwice, Henryk Szary. Dużo emocji wzbudziło wystąpienie Janusza Tyrana z KZK GOP i Piotra Drabka z PKM Sosnowiec na temat systemu kontroli biletów prowadzonej przez kierowców autobusów.

Zaprezentowane zostały również osiągnięcia oraz oferty handlowe następujących firm: MAN, Solaris, Siemens, Autosan, Solbus, MAZ, Alstom, KZŁ, Graw, Medcom i Krajowego Rejestru Długów.

fot. Expo Silesiafot. S. Nadolskifot. S. Nadolski

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

palex napisał(a):

"Dużo emocji wzbudziło wystąpienie Janusza Tyrana z KZK GOP i Piotra Drabka z PKM Sosnowiec na temat systemu kontroli biletów prowadzonej przez kierowców autobusów" - czy można prosić o podanie większej ilości szczegółów? Jakiego typu były to emocje? No i wreszcie - dlaczego one w ogole towarzyszyły?

A drugie pytanie - jak wyglądała frekwencja na targach?

29.06 19:23:58

LEON napisał(a):

A PREZENTOWANY NA TARGACH SOLARIS URBINO 15 NR TABOROWY 401 NALEŻĄCY DO PKM SOSNOWIEC DZISIAJ W KATOWICACH DĄBRÓWCE MAŁEJ ULEGŁ KOLIZJI DROGOWEJ I JUŻ NIE WYGLĄDA TAK ŁADNIE. CIEKAWE KIEDY WRÓCI DO OBSŁUGI LINIOWEJ??

29.06 20:14:47

memphis napisał(a):

@palex: głównie chodziło o to, że prezentacja panów Tyrana i Drabka miała niewiele wspólnego z rzeczywistością i zawierała szereg błędów i tendencyjnych informacji. Generalnie sprowadzała się do tego, że cała akcja jest wielkim sukcesem i sporadycznie zdarzają się jakieś kłopoty, a tymczasem przecież w rzeczywistości obserwujemy coś dokładnie odwrotnego. Mnie osobiście szczególnie rozbawiła (choć to taki śmiech przez łzy) informacja, że PKM Sosnowiec nie musiał w ogóle przystosowywać taboru, bo on już jest przystosowany i ma szerokie przejście w przednich drzwiach oraz kasownik przy kierowcy.

Frekwencja wg mnie całkiem niezła, ale to niech organizatorzy oceniają ;)

29.06 21:24:12

AbeS napisał(a):

bylem..fotki porobilem..podobalo mi sie

29.06 23:31:27

Do: LEON napisał(a):

Ma ktoś zdjęcia z tego wypadku #401? Albo wie gdzie to jest dokładniej opisane?

30.06 07:52:17

LEON napisał(a):

NIESTETY NIE ROBIŁEM ZDJĘĆ BO JECHAŁEM AUTOBUSEM KTÓRY OMIJA PRZYSTANEK DĄBRÓWKA MAŁA SKRZYŻOWANIE. NA PEWNO USZKODZONA ZOSTAŁA SZYBA BOCZNA TA OD KIEROWCY I PRZEDNIA OD LEWEJ STRONY. SŁUPEK MIĘDZY TYMI SZYBAMI PRAWDOPODOBNIE NIE ZOSTAŁ USZKODZONY. CZY BYŁY STRATY Z PRAWEJ STRONY TRUDNO MI TERAZ OKREŚLIĆ BO OSOBIŚCIE ICH NIE WIDZIAŁEM A W ZAGÓRSKIEJ ZAJEZDNI BĘDĘ DOPIERO W CZWARTEK. PEWNE JEST TO ŻE KIEROWCA UCIEKAŁ W PRAWO I WJECHAŁ NA "WYSOKI" KRAWĘŻNIK REMONTOWANEJ W TYM MIEJSCU DROGI.

30.06 16:40:30

man202 napisał(a):

Byłem,widziałem, no i powiem że takich anty targów jeszcze nie oglądałem.Dobrze,że transexpo już we wrześniu to będzie można pojechać na profesjonalną wystawę!

02.07 14:31:41

Buscoholic napisał(a):

Ten żółty Bogdan to po prostu wzbudzał śmiech na sali. Obejrzałem go sobie w każdym szczególe i normalnie nie dowierzałem, że w XXI wieku ktoś może na nowoczesnych targach prezentować taki relikt minionej epoki.
Podnóżek dla kierowcy pod błotnikiem, pokrywa silnika wewnątrz i siedziska z przodu - niemal jak wyjęte z tego czerwonego "Ogórka" Jelcza 043, karoseria poskręcana na śruby, a otwory zatkane zaślepkami, a siedzenia - paskudne, sztywne, gorsze od rodzimej produkcji z Autometu. Jak ktoś ma ochotę obejrzeć dokładniej, to z chęcią podzielę się fotkami tego cuda.

03.07 21:54:11

Nikt napisał(a):

Frekwencja taka sobie... Ale z tym kasaczem w PKM Sosnowiec to luźny żart ;). U mnie w mieście to wejście tylnymi drzwiami to to samo co przednimi, a przednimi bez biletu to to samo co tylnymi...

03.07 22:48:38

xloloox napisał(a):

Co do Scanii, ona jest własnością Scania Słupsk, a nie jak napisał autor PKS Grodzisk Maz.

04.07 20:03:35


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!