Autobus hybrydowy jest za drogi dla Śląska
22.03.2009
Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 23.03.2009 r.
W Gliwicach kończą się w poniedziałek testy autobusu hybrydowego wyprodukowanego przez firmę Solaris. Czy Śląsk będzie drugim po Poznaniu regionem w kraju, gdzie pojawi się to ekologiczne cacko? Wygląda na to, że nieprędko tak się stanie.
Przez 10 dni po ulicach Gliwic jeździł Solaris Urbino 18 Hybrid, autobus hybrydowy wyposażony w dwa silniki: tradycyjny spalinowy oraz elektryczny zasilany bateriami. To nie jest zwykły autobus, ale pojazd przyszłości spalający o ponad 20 proc. mniej paliwa i emitujący mniej dwutlenku węgla. Do tej pory na kupno tego cacka zdecydował się tylko Poznań, jako pierwsze miasto w Polsce i ósme w Europie. Pozostałych odstrasza głównie cena. Hybryda kosztuje około 1,5 mln zł, czyli o 500 tys. więcej niż tradycyjny autobus.
Pasażerowie i szefowie przedsiębiorstw komunikacyjnych mogli na własne oczy przekonać się, czy warto zainwestować w ten ekologiczny autobus, bo producent, firma Solaris Bus & Coach, postanowił wysłać hybrydę na testy w całej Polsce. Autobus trafił też na Śląsk, a pierwsze testy przeprowadziło Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. Hybryda kursowała między osiedlami Sikornik a Obrońców Pokoju oraz od Trynku do Łabęd, przez os. Kopernika i śródmieście. Jazdy próbne kończą się dzisiaj, a za kilka dni ma być gotowy szczegółowy raport, jak solaris urbino 18 hybrid zachowywał się w Gliwicach.
Czy jest szansa, że autobus hybrydowy niebawem pojawi się na ulicach naszego regionu? Wygląda na to, że nie. Hybryda zainteresowała szefów gliwickiego PKM-u, ale nie powaliła ich na kolana. - Nie zauważyliśmy, by spalała mniej paliwa niż tradycyjny autobus, ale z ostatecznym podsumowaniem trzeba poczekać, aż cały raport będzie gotowy. To niewątpliwie ciekawa nowinka technologiczna. Autobus ma dobrą dynamikę, łatwo się prowadzi i jest ekologiczny. Niestety, jest też drogi - mówi Henryk Szary, prezes PKM-u w Gliwicach, i przyznaje, że ewentualna decyzja o kupnie hybrydy zapadnie nieprędko.
Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy firmy Solaris Bus & Coach, potwierdza, że podczas pierwszych testów nie zawsze oszczędności są widoczne, ale w dużej mierze wynika to z techniki jazdy. Cała tajemnica tkwi w hamowaniu. Należy robić to umiejętnie, bo zastosowana w hybrydzie technologia pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania autobusu, która jest następnie magazynowana w bateriach i ponownie wykorzystywana do przyspieszenia. - W ten sposób nic się nie marnuje, a autobus hybrydowy spłaca się po siedmiu latach - mówi Figaszewski.
To sporo, więc przedsiębiorstwo komunikacyjne, decydując się na kupno hybrydy, musi mieć pewność, że autobus przez ten czas będzie jeździł, a nie stał w zajezdni. - KZK GOP musiałoby zaznaczyć w specyfikacji przetargowej, że chce, aby na jakiejś trasie jeździła właśnie hybryda. Inaczej nie ma sensu inwestować w tę technologię - mówi prezes Szary.
Tymczasem w KZK GOP przypominają, że byłoby to pogwałceniem zasad ustawy o zamówieniach publicznych. - Nie możemy faworyzować jednego konkretnego napędu w autobusach - potwierdza Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.
Cała nadzieja w gminach, które mogłyby dopłacić różnicę w cenie. Tak zrobiły władze Poznania. - Jeżeli PKM zdecyduje, że taki autobus się przyda, to rozważymy sprawę współfinansowania - deklaruje Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.
Prezes Szary chce spotkać się jeszcze z szefami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu, by dopytać o zalety hybrydy. - Autobus hybrydowy na pewno oszczędza paliwo, ale o szczegółach będziemy mówić dopiero pod koniec roku, gdy zakończymy 12-miesięczne testy. Przeprowadza je Politechnika Poznańska - mówi Krzysztof Konik, zastępca dyrektora do spraw promocji MPK w Poznaniu, i dodaje, że od wyników tej obserwacji będzie zależało, czy Poznań kupi kolejne hybrydy.
Najwcześniej, bo trzy lata temu, autobusy hybrydowe pojawiły się w Dreźnie, później m.in. w Bochum, Lipsku, Bremie i Monachium.
:/ napisał(a):
Hahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!
Czyli hybryd już nie będzie. I co z tego, ważne że takie wynalazki są gdzieś na świecie (20-metrowe merole w Turcji), jeździć u nas już nie muszą! Nawet argumenty w postaci ~24-metrowych autobusów w Kurytybie są dobre. Do czego? Do ograniczania połączeń, tych na szynach zwłaszcza.
22.03 20:03:27
Gr0t napisał(a):
Hybryda wydawało mi się troszkę cichsza... Ale nie jest warta w/g mnie ceny. 20 procent zysku nie brzmi realnie. Opłacalność po 7 latach. OK ale koszty nauki i możliwe większe problemy z częściami zamiennymi mówią za zwykłą "Urbinką". Więc na co komu Hybryda?
22.03 20:45:49
pasażer napisał(a):
na 870 również jeździł
22.03 22:02:07
andrzejh69 napisał(a):
.. jak kierowca dobrze luzuje, zwłascza na lewarze, to spokojnie zaoszczedzi 10-20% paliwa i hybryda niepotrzebna ;))
23.03 07:55:49
Martinek napisał(a):
W dniach 1-7 kwietnia hybryda będzie testowana przez PKM Sosnowiec.
23.03 09:11:35
daru napisał(a):
Tramwaj za drogi, hybryda też. No to Wójtowa wieś zostanie bez KM, skoro franek chciał zastąpić swego czasu tramwaj nowoczesną hybrydą.
23.03 10:56:19
AdaM napisał(a):
Kupujcie te hybrydy! Spłacą się po 7 latach, więc właśnie gdy będą iść na złom, bo wypadnie im naprawa główna, a części nie będzie jak do karlików. W końcu prototypowe rozwiązanie i trzeba się z tym liczyć. Tak więc kupmy a za te 7, lub góra 10 lat spytajmy, czy nie można było tego włożyć poprawę stanu torowiska.
23.03 13:33:05
Big0s93 napisał(a):
Podobno miał być też na testach w PKM Sosnowiec.
Czy to prawda ?
Jak z tym jest ?
23.03 22:15:37
han napisał(a):
Hybryda kosztuje około 1,5 mln zł
tanio
bo tramwaj 10 mln zł
24.03 06:59:02
:/ napisał(a):
@han: w dodatku hybryda nie pobiera energii z elektrowni
i nie potrzebuje torowiska, na którym nie utknie w korku, bo inny pojazd się zepsuł.
i wogóle tramwaj jest absolutnie nieekologiczny (zwłaszcza w tfu niemcach)
24.03 15:31:48
Penny napisał(a):
@:/
Elektrownia dzień w dzień i tak zużywa tyle samo węgla, czy ją wykorzystujesz, czy nie...
24.03 16:07:55
obeznany napisał(a):
Macie rację, znacznie lepiej dalej syfić mieszkańcom i pasażerom pod samymi oknami i nosami dieslem.
24.03 16:17:09
:/ napisał(a):
@obeznany: lepiej nie lepiej - ale ile kasy zostanie w urzędach zamiast wydawać je na utrzymanie torowisk lub chociażby sieci trakcyjnej (tramwajowej czy trolejbusowej) :)
Chociażby wozokm - ile wynosi dla żelazka, a ile dla miga...
Tak się właśnie u nas dzieje...
24.03 19:47:35
do hana i :/ napisał(a):
Z całego serca życzę wam pod oknami stada starych, kopcących, rozpadających się i trzaskających drzwiami Ikarusów.
Zlikwidujcie wszystko: tramwaje i pociągi, a na ulice puszczajcie bryczki i dyliżanse. Będzie tanio i EKOLOGICZNIE, choć może niezbyt czysto...!
25.03 11:15:05
:/ napisał(a):
Dzięki :))))) chociaż ja wolę migi (oprócz tych z Sosnowca, bo one nie wyglądają na takie, co miałyby się rozpaść na większej dziurze)
te bryczki i dyliżanse to nienajlepszy pomysł, bo są ekologiczne - ale jest to jakaś myśl, bo migi mogą pojechać AŻ 40km/h (po co komu tak szybko?), podczas gdy taki jeden konik...
A gdyby nie tramwaje i pociągi (i trolejbusy) to elektrownie możnaby (zgadywanka)... ZLIKWIDOWAĆ! TAK! :)
Dobra, ktoś jeszcze myśli, że popieram hana?
25.03 15:01:45
tramsilesia napisał(a):
@do hana i;/
A sprzątać po koniach będą ci którzy wpadli lub wpadną na pomysł likwidacji.
25.03 15:15:54
Do TramSilesia napisał(a):
To się Chinczyków ściągnie którzy nie smiecą, są eko- [ i -logoczni i -nomiczni] i po problemie ;p.
25.03 17:28:42
:) napisał(a):
@tramsilesia: ale to jest myśl z tymi konikami - będą konie podłączane do dyliżansów jako autobusy i konie prywatne zamiast samochodów. To że ulice będą ekstremalnie zapaskudzone to nawet dobrze - ludzie nie będą przebiegać przez ulicę w niedozwolonych miejscach. :D A tiry na tory :)
25.03 22:39:41
budda napisał(a):
Nie widzicie ludzie, że :/ ironizuje? :)
26.03 20:55:06
andrzejh69 napisał(a):
Mysl tego artykułu winna brzmieć "nieopłacalny" a nie "zadrogi". Jak z hybrydy uda się wyciągnąć powyzej 30% oszczednosci na paliwie to wtedy bedzie opłacalna.
27.03 11:14:09