Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Akcje Tramwajów Śląskich przekazane gminom

30.12.2008

Tagi: Tramwaje Śląskie, KZK GOP – Dodał: Jakub Jackiewicz

Dziś w samo południe podpisano umowy przekazujące całość akcji spółki Tramwaje Śląskie w ręce gmin. Dotychczas ich posiadaczem był KZK GOP. Jest to kolejny odcinek telenoweli pt. restrukturyzacja i komunalizacja Tramwajów Śląskich.


Skromna uroczystość odbyła się 30 grudnia 2008 r. w sali konferencyjnej w siedzibie KZK GOP w Katowicach przy ul. Barbary. Obecni byli przedstawiciele KZK GOP oraz gmin przejmujących akcję, zarząd spółki Tramwaje Śląskie oraz dziennikarze.

Przypomnijmy krótko historię. 1 października 1991 r. powołano do życia Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach które przejęło od likwidowanego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach infrastrukturę, tabor i pracowników związanych z tramwajami. Jednocześnie utworzono wówczas kilkanaście innych przedsiębiorstw (głównie obejmujących poszczególne zakłady komunikacyjne - zajezdnie autobusowe). Niektóre z nich w ciągu kolejnych kilku lat postawiono w stan likwidacji (tak stało się z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Komunikacji Miejskiej "Jamna-Bus" w Mikołowie oraz Przedsiębiorstwem Szkolenia i Badań Kierowców w Katowicach). Wszystkie utworzone podmioty były to przedsiębiorstwa państwowe.

Poszczególne Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej poddano w późniejszych latach komunalizacji (przykładowo PKM Katowice skomunalizowano w 1998 roku) lub innym zmianom właścicielskim (np. PKM Bytom sprywatyzowano na rzecz pracowników). Część z PKM-ów stała się współwłasnością kilku gmin. Tymczasem PKT pozostawało nadal państwowe i na dodatek realizowało przewozy bez dotacji z gmin, wspomagane jedynie dotacjami z budżetu centralnego. Pozostałe PKM-y z obszaru GOP realizowały zadania przewozowe na zlecenie KZK GOP (od 1993 roku, niektóre z nich - Bytom i Gliwice, nieco później). Dopiero w 1999 roku po załamaniu się systemu finansowania PKT podjęto pierwsze próby komunalizacji firmy. Wcześniej gminom było na rękę istnienie państwowych tramwajów, gdyż funkcjonowały one całkiem nieźle, przewoziły miliony pasażerów, a gminy nie musiały niczego dopłacać (system dotował budżet państwa). Na temat ówczesnej sytuacji szeroko rozpisywała się prasa lokalna, a tytuły artykułów takie jak "Tramwaje na zwrotnicy", "Tramwaje na bocznicę?", "Niepewny los tramwajów", "Bezpańskie tramwaje" i inne, mówiły same za siebie.

Od 2000 roku rozpoczął się nowy okres w dziejach górnośląsko-dąbrowskich tramwajów, od 1 lutego 2000 r. PKT rozpoczęło świadczenie usług przewozowych na zlecenie KZK GOP. 11 lutego wycofano ze sprzedaży bilety emitowane przez PKT. Później znów nastał okres braku jakichkolwiek widocznych działań zmierzających do zmiany struktury własnościowej przedsiębiorstwa. Pod koniec 2002 roku Minister Skarbu Państwa podpisał akt komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego - od 1 stycznia 2003 r. rozpoczęła działalność spółka akcyjna Tramwaje Śląskie, której całość akcji posiadał Skarb Państwa. Poza szyldem i pieczątkami niewiele się więc zmieniło. Mijały kolejne lata. 20 lipca 2006 r. podpisano porozumienie pomiędzy gminami na terenie których funkcjonują tramwaje, a KZK GOP dotyczące woli przejęcia akcji firmy przez te gminy. Jednak dopiero w 2007 roku, po zmianie ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych udało się sfinalizować nieodpłatne przekazanie akcji spółki - i to nie na rzecz gmin, ale na rzecz KZK GOP. Umowę w tej sprawie podpisano w błysku fleszy 30 maja 2007 r. w kopule na katowickim Rondzie. Minął kolejny rok i 27 maja 2008 r. Zgromadzenie KZK GOP uchwaliło przekazanie akcji gminom, a 30 grudnia 2008 r. podpisano umowy i przekazano akcje.


Umowy podpisywali - ze strony KZK GOP Przewodniczący Zarządu Roman Urbańczyk oraz Z-ca Przewodniczącego Zarządu Piotr Uszok. Ponieważ ten drugi jest jednocześnie Prezydentem Katowic umowę z tą gminą w imieniu KZK GOP podpisał drugi Z-ca Przewodniczącego Zarządu Grzegorz Dydkowski. Ze strony gmin umowy podpisywali prezydenci (w przypadku Siemianowic - z-ca prezydenta).

Podział akcji na poszczególne gminy ustalono wg wielkości pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez tramwaje na obszarze tych gmin - wg stanu na połowę 2006 roku. Ostateczny podział wygląda następująco:
- Bytom: 1.387.000 akcji (14,6%)
- Chorzów: 883.500 akcji (9,3%)
- Czeladź: 85.500 akcji (0,9%)
- Dąbrowa Górnicza: 570.000 akcji (6,0%)
- Gliwice: 437.000 akcji (4,6%)
- Katowice: 2.384.500 akcji (25,1%)
- Mysłowice: 95.000 akcji (1,0%)
- Ruda Śląska: 4.940.000 akcji (5,2%)
- Siemianowice Śląskie: 57.000 akcji (0,6%)
- Sosnowiec: 1.406.000 akcji (14,8%)
- Świętochłowice: 522.500 akcji (5,5%)
- Zabrze: 1.178.000 akcji (12,4%)
Łącznie akcji jest 9.500.0000, każda o wartości nominalnej 10 zł.


Jak widać nie ma na powyższej liście Będzina. Gmina ta nie zgodziła się na przejęcie akcji spółki tramwajowej. Nie oznacza to oczywiście, że tramwaje w Będzinie przestaną jeździć, jednak nie będą tam prowadzone żadne poważniejsze inwestycje. Z nieoficjalnych źródeł wiadomo jednak, że możliwe są znaczne ograniczenia w ofercie przewozowej.

Wg KZK GOP przekazanie akcji ma umożliwić gminom współfinansowanie inwestycji w komunikację tramwajową na swoim terenie (np. przez zwiększenie kapitału akcyjnego spółki). Udział samorządów ma także umożliwić wykorzystanie funduszy unijnych do finansowania tych inwestycji. Nie przedstawiono dotychczas żadnych planów odnośnie samego przedsiębiorstwa tramwajowego - czy nowi właściciele zdecydują się na jakieś głębsze zmiany, np. wydzielenie infrastruktury technicznej i pozostawienie spółce wyłącznie zadań przewozowych.


Jak się dowiedzieliśmy, cały czas trwają jeszcze negocjacje nowej umowy o świadczenie usług przewozowych pomiędzy KZK GOP, a Tramwajami Śląskimi, która ma obowiązywać od 1 stycznia 2009 r. W związku z niepodpisaniem tej umowy pod znakiem zapytania stoi wdrożenie nowych rozkładów jazdy na liniach tramwajowych (które KZK GOP już opublikował na swojej stronie internetowej oraz rozwiesza na przystankach), a co za tym idzie również likwidacja linii 12. Sytuacja powinna się rozstrzygnąć w dniu jutrzejszym (31 grudnia 2008 r.), a o dalszych losach tramwajów niezwłocznie poinformujemy.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

DW napisał(a):

"Skromna uroczystość odbyła się 29 grudnia 2008 r." - to w końcu nie było to dzisiaj tylko wczoraj?!?

30.12 22:21:35

memphis napisał(a):

Dzisiaj, błąd się wkradł ;)

30.12 22:32:30

podlesianin napisał(a):

I co z tego że dostali akcje maja się czym chwalić a zmian jak nie widać tak nie widać. Miał być remont torowiska z Rynku do Zawodzia i co cisza pewno będzie taki długi jak na Gliwickiej albo wcale się nie rozpocznie.

30.12 22:32:54

Jarek napisał(a):

Likwidacja 12. Plany likwidacji 18, czy 27. Są to zmiany na GORSZE, niestety. Bo jak do tej pory, to najłatwiej przychodzi władzom miast Aglomeracji likwidowanie kolejnych odcinków sieci tramwajowej, a modernizacje, nie mówiąc już o budowie nowych połączeń, to wciąż odległe plany.

30.12 22:59:21

jak napisał(a):

a jesli już robi się modernizację to robi sie fuszerkę jak na Katowice - Bytom.
Wydano na to majątek, choc mozna było taniej, trwało to latami i za dużo nie dało bo tramwaje stoją po 3 minuty na światłach.

31.12 11:59:10

Ansylium napisał(a):

Mały błąd w ilości akcji jakie otrzymała Ruda. Jedno zero za dużo:)

31.12 12:18:46

motley napisał(a):

Myślę że za paręnaście lat czynne będą linie:
1 Gliwice Zajezdnia - Chebzie Pętla
6 Katowice Plac Miarki - Bytom Plac Sikorskiego
7 Bytom Plac Sikorskiego - Zawodzie Zajezdnia
11 Katowice Plac Wolności - Chebzie Pętla
14 Wełnowiec Plac Alfreda - Szopienice Pętla
15 Katowice Plac Wolności - Sosnowiec Dworzec PKP
16 Brynów Pętla - Słoneczna Pętla
20 Zawodzie Zajezdnia - Chorzów Ratusz
21 Sosnowiec Dworzec PKP - Huta Katowice
22 Będzin Zajezdnia - Huta Katowice

Smutne...

31.12 12:33:05

zonk napisał(a):

@motley: 21 i 22 nie, bo tramwaj do Huty też okaże się nieopłacalny.
11 nie, bo będą pamiętać jak tym paru pasażerom Świętochłowic wygodniej było w 12-metrowym manie na dwa wejścia niż w składzie 105tek.
Mieszkańcy Tych niech dziękują, że ich UM nie zdecydował się wejść do /\\/, bo potraciliby wszystkie trolejbusy, a ST12 w życiu na oczy by nie ujrzeli.

31.12 14:26:11

memphis napisał(a):

UM Tychy też swego czasu chciał likwidować trolejbusy.

31.12 15:30:33

Grotki napisał(a):

@motley:
Nie no... może niech zamkną całe TŚ a potem KZK-GOP i niech każdy przemieszcza się na własną rękę. Niech zeżrą cały KZK, a może jakiś koleś z TŚ/KZK se przypomni że to jego wina...
Jak już pisałem w artykule wcześniejszym TŚ mają szanse. A teraz dopisuję czy z KZK mają szansę - pożeraczem linii tramwajowych jak i autobusowych (280) ?

31.12 18:18:52

pracownik TS napisał(a):

A co z 15% akcji dla pracowników?
Ich też znów okradną

31.12 22:36:12

motley napisał(a):

Dobrze, więc poprawiam:
6 Katowice Plac Miarki - Bytom Plac Sikorskiego
7 Bytom Plac Sikorskiego - Zawodzie Zajezdnia
14 Słoneczna Pętla - Szopienice Pętla
16 Brynów Pętla - Słoneczna Pętla
20 Zawodzie Zajezdnia - Chorzów Ratusz
21 Sosnowiec Dworzec PKP - Będzin Zajezdnia
Wszystkie linie co 30-60 minut, w weekendy co 120, obsługa solówkami.

03.01 22:51:01

memphis napisał(a):

@pracownik: akcje pracownikom należą się przy prywatyzacji, a nie komunalizacji. A poza tym co to za atrakcja dostać udziały w przynoszącej straty spółce? Jak rada nadzorcza uchwali dokapitalizowanie przez akcjonariuszy to będziecie dopłacać do interesu?

04.01 00:01:58


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!