Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

E-karta od listopada rusza w Rybniku

08.10.2006

Tagi: bilety, ZTZ Rybnik, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Tomasz Głogowski
Gazeta Wyborcza, 08.10.2006


Od listopada mieszkańcy Rybnika będą mogli korzystać z e-karty, elektronicznej portmonetki, która zastąpi tradycyjny bilet autobusowy.


Rybnik jest pierwszym miastem na Śląsku, któremu udało się wprowadzić e-kartę. Projekt pochłonął ponad 5 mln zł, większość pieniędzy wyłożyła Unia Europejska.

W przyszłości karta będzie miała wiele funkcji (będzie m.in. nośnikiem podpisu elektronicznego i biletem wstępu na basen czy do kina), ale na początek zastąpi tylko bilety autobusowe. Wydrukowano już 25 tys. e-kart, które od listopada będą za darmo rozdawane w specjalnych punktach w całym mieście. Prawdopodobnie kartę będzie można też odebrać w kioskach i niektórych sklepach pod warunkiem, że gmina i właściciele dogadają się w sprawie prowizji.

Tam, gdzie odbierzemy kartę, będzie można ją również doładować, wpłacając np. 10 zł. Wsiadając do autobusu, zamiast kasować papierowy bilet, przyłożymy e-kartę do specjalnego czytnika. Tradycyjne "pip" będzie sygnałem, że system automatycznie ściągnął opłatę za przejazd. Trzeba tylko pamiętać o jednym: wysiadając z autobusu też powinniśmy "piknąć" kartą. Zapłacimy wtedy nie za całą trasę, ale dużo taniej, tyle, ile przystanków przejechaliśmy. Podróż przez dwa przystanki ma kosztować np. złotówkę, a więc o połowę taniej niż obecnie.

- Na początku pasażerowie mogą nie pamiętać o odbiciu karty przy wysiadaniu, ale postaramy się ich do tego przyzwyczaić. Lada dzień ruszamy z wielką akcją informacyjną na temat e-karty. Już uruchomiliśmy specjalną stronę internetową i numer infolinii - mówi Krzysztof Jaroch, rzecznik rybnickiego magistratu.

Miasto zapewnia, że karta nie tylko ułatwi życie mieszkańcom, ale również poprawi jakość komunikacji. System będzie dokładnie rejestrował liczbę pasażerów na każdej linii. Tam, gdzie będzie ich sporo, firma wypuści autobusy przegubowe, tam, gdzie mało - niewielkie minibusy.

Tradycyjne bilety będą funkcjonować w Rybniku tylko do końca roku, potem całkowicie zastąpi je elektroniczna portmonetka (będą również elektroniczne bilety miesięczne i okresowe). Po wprowadzeniu e-karty nie wzrosną ceny przejazdów autobusami, a w niektórych przypadkach będą nawet dużo niższe, bo gmina przygotowała cały system promocji.

Działaniu systemu w Rybniku będzie bacznie przyglądać się aglomeracja katowicka - do wprowadzenia elektronicznego biletu przymierza się KZK GOP. To jednak pieśń przyszłości, bo nie ma nawet terminu, kiedy miałoby do tego dojść.

Szczegółowe informacje na temat funkcjonowania e-biletu, w tym dokładne cenniki, można znaleźć na stronie www.ekarta.rybnik.eu albo pod numerem infolinii: 032 439 20 30, czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 8-18.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

butthead napisał(a):

Rozumiem, że Jaworzno w pewnym sensie nie jest na Śląsku, ale chyba jednak byli pierwsi z elektroniczną kartą :) Wprawdzie na razie nie całkowicie, ale jednak.

09.10 13:23:26

kamillek1 napisał(a):

Taka karta obowiązuje w PKM jaworzno tylko ona bsługuje bilety mieśieczne (okresowe)

09.10 13:25:49

Jackkk napisał(a):

Ktoś tu (autor artukułu) nie jest do końca poinformowany :) Oczywiście, że Jaworzno piewsze na obszarze Śląska wprowadziło karty, zastepując bilety komunikacji miejskiej (co prawda na razie tylko okresowe, ale w dalszym etapie będą pewnie i jednorazowe).

09.10 15:47:06

AP napisał(a):

No więc tak jak stwierdził mój poprzednik w Jaworznie obowiązuje tylko na bilety miesięczne i miasto nie poszło ani krok dalej. W Rybniku wprowadza się kartę także na przejazdy jednorazowe - i to jest ogromna rewolucja. Poza tym z tego co czytałem gdzieindziej to rybnicka karta już wkrótce będzie także umożliwiać płatności za parkingi, wstęp na baseny do teatru itd. A więc jest to w tym momencie duża promocja komunikacji miejskiej bo ktoś kto ma taką kartę nie musi latać po kioskach tylko wsiada i jedzie, a mieć ją będzie chyba większość Rybniczan - nawet tych którzy do tej pory z komunikacji miejskiej nie korzystali właśnie z powodu zastosowań pozatransportowych. Rybnikowi gratuluję!

09.10 16:24:06

butthead napisał(a):

Czego? Że autobusy będą opóźniane przez pasażerów kupujących bilety u kierowcy?

09.10 19:35:36

AP napisał(a):

U kierowcy za 3 zł??? A za karty do wyboru za 1 zł lub 2,10 zł... Nie sądzę.

09.10 20:38:22

Zonk napisał(a):

No i proszę: w Jaworznie karta miejska, w Rybniku karta miejska (o Warszawie nie będę wspominać) a w GOPie %&@^( się tak wyrażę. Zostawię bez komentarza......................................................................

09.10 21:17:58

YoMaHa napisał(a):

Mario na pmtm podał niedawno ciekawe statystyki dotyczące wdrożeń karty bezstykowej w Polsce. Pozwolę sobie przytoczyć:
Kalisz - spadek przychodów o 50 %
Piotrków - jw. o 20 %
Radomsko - jw. o 30 %
Rzeczywiście wygląda to niezwykle zachęcająco :-P

09.10 22:12:55

sympatyczny napisał(a):

Najwyraźniej w Kaliszu czy innym Radomsku nie mieli wystarczająco dużo basenów oraz płatnych miejsc parkingowych :>
Najbardziej wzrusza mnie argument "za" kartą związany z możliwością liczenia pasażerów, w sytuacji gdy:
- pasażerowie podróżujący bezpłatnie nie będą rejestrowani przez system;
- podróżujący na EP powyżej dwóch przystanków nie mają absolutnie żadnej motywacji do przykładania karty przy wysiadaniu.

10.10 08:28:13

AP napisał(a):

Nie wiem za bardzo co może mieć wspólnego wprowadzenie karty do spadku sprzedaży. Chyba to jakiś wymysł bo przecież dzięki karcie zwiększa się kontrola podróżujących. W zasadzie głupio będzie gapowiczowi wejść do autobusu bo nawet na miesięczny będzie trzeba "podbić kartę".

10.10 21:06:43

Andrzej napisał(a):

To jest proste jak konstrukcja cepa. Karta "odstrasza" pasażerów korzystających sporadycznie z komunikacji miejskiej. Wbrew pozorom - jest to całkiem spora grupa. A co do gapowiczów - to nie metoda. Wprowadzenie kart nic nie da. Po prostu taki wejdzie nie odbijając żadnej karty i tyle ;-))

10.10 23:10:47

AP napisał(a):

Andrzej a czy ty masz ludzi naprawdę za ciemniaków??? Owszem jakieś 10 lat temu nawet młode osoby nieufnie i ostrożnie podchodziły do bankomatów i kart bankomatowych. Dzisiaj stoją czasami w kolejce przede mną emeryci i całkiem nieźle sobie dają radę. Tak samo będzie z e-kartami. Jak to śpiewała Jantar "Najtrudniejszy jest pierwszy krok". Ale jak ktoś raz spróbuje to potem będzie z górki...

11.10 22:17:57

Andrzej napisał(a):

To się może tak wydawać, ale zacytowane przez YoMaHa dane są nieubłagalne. Ten spadek liczbny korzystających nie bierze się z niczego. To jest właśnie kwestia nwprowadzenia dodatkowych utrudnień.

12.10 17:30:23

wtm napisał(a):

'Sympatyczny' kolka komentarzy wyżej pisze:
<cytuję>"Najbardziej wzrusza mnie argument "za" kartą związany z możliwością liczenia pasażerów, w sytuacji gdy:
(...)
- podróżujący na EP powyżej dwóch przystanków nie mają absolutnie żadnej motywacji do przykładania karty przy wysiadaniu."<koniec cytatu>
Nie, zupełnie nie masz racji. Trzeba się dokładnie wgryźć w nową taryfę cennik.
Korzystającemu z EP przy wsiadaniu do autobusu zostanie potrącona kwota 3 zł - tyle ile zapłaciłby z bilet u kierowcy /jeśli wybierze ulgowy - 1,50, na liniach 2,8,10,23,27,28,29,43 odpowiednio 4 zł i 2 zł/. Do 2 przystanków w granicach Rybnika, jeśli zarejestruje wyjście z autobusu zostanie mu na EP zwrócona różnica między kwotą już pobraną a ceną (promocyjną!) 1 zł. Jeśli jedzie powyżej 2 przystanków, w granicach Rybnika i przyłoży kartę przy wysiadaniu, to zostanie mu (promocja!) zwrócona różnica do 2,10 zł (lub 1,20 jeśli ulgowy). W II strefie (po przekroczeniu przystanku granicznego) jest zwracana różnica (promocja!) do 2,80 /lub 1,50 ulgowy/.
Zakładając, że pasażer jedzie ze Śródmieścia do Radziejowa (5 przystanków, linia 22) i zapomni przyłożyć karty przy wysiadaniu - zostanie skasowany na 3 zł zamiast 2,10. Na identycznej trasie, ale linią 23: będzie skasowany aż na 4 zł zamiast 2,10.
Tak właśnie łobuzy wymyslili i to jest właśnie ta motywacja.

14.10 13:07:12

sympatyczny napisał(a):

Zgryźliwość wzięła się z niedokładnego wgryzienia :) W cennik oczywiście.
Niemniej, podtrzymuję to, co napisałem wyżej o przejazdach bezpłatnych.
Dokładając przy okazji co nieco: system umożliwi zliczenie pasażerów płacących za przejazd, to prawda. Nie będzie go jednak można (a szkoda) wykorzystać do badania napełnień, jak wyżej - mylnie zapewne - napisano. Podróżujący na okresówkach odbijają się wszak wyłącznie przy wsiadaniu... Możesz mi powiedzieć, w jaki sposób określisz ilość przewożonych w danym momencie pasażerów (oczywiście poza przystankiem początkowym), skoro nie wiadomo, gdzie wysiadają podróżujący na okresówkach?

15.10 09:58:58

wtm napisał(a):

Zgoda. System będzie można wykorzystać co najswyżej do zliczania pasażerów wsiadających (z wyłączeniem uprawnionych przejazdów bezpłatnych).

16.10 16:15:18


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!