Taken from transport.wroc.biz
MAN-y z Białegostoku na linii 144 obsługiwanej przez Pawelec Biechów.
Taken from transport.wroc.biz
Powrót linii 46 w związku z rozpoczęciem obowiązywania nowej umowy z PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Nowe wcielenie linii 930 jako połączenie centrum Katowic z Nikiszowcem.
Taken from transport.wroc.biz
Rozpoczął się remont torowiska na al. Korfantego w Katowicach.
Taken from transport.wroc.biz
Koleje Śląskie w ciągu roku straciły 9,2% pasażerów.

Kasacje i nowości w Meteorze

25.06.2007

Tagi: tabor, Meteor – Dodał: Jakub Jackiewicz

W parku taborowym firmy Meteor Jaworzno trwają roszady. Kilka autobusów trafiło do kasacji, pojawiły się za to kolejne scanie oraz przegubowy ikarus.


W pierwszym rzędzie na złomowisko trafiły dwa ostatnie jelcze M11 ex PKM Jaworzno, noszące numery 71 i 72. Łącznie takich "niebieskich" autobusów przez Meteora przewinęło się aż 7 - z czego trzy w roku 2002, a pozostałe w 2006 i 2007. Wóz o numerze 71 nosił w Jaworznie numer 171, a w Meteorze był również w roku 2002 - wówczas otrzymał numer 806. 72 to ex jaworznicki 158. Poza tymi dwoma Meteor eksploatował: 73 ex 172 (skasowany w marcu) i ex 163 (bez numeru w Meteorze, krótko w 2006 roku). 5 lat temu jeździły także 804 (ex 167), 805 (ex 058) i 807 (ex 157).

fot. J. Sobotafot. J. Jackiewicz
fot. M. Kisielewskifot. T. Sieniek
fot. J. Jackiewiczfot. T. Sojdafot. T. Kumor
fot. K. Bojdafot. J. Sobota

Kolejne dwa autobusy to jelcze 120M. W 2002 roku Meteor odkupił od Transgóru Zabrze i Elektrowni Jaworzno pięć takich autobusów. 818 (ex Transgór 604) w 2002 roku przeszedł remont i jeździł praktycznie bez większych przerw aż do 2006 roku. 819 (ex Elektrownia) natomiast został wprowadzony do eksploatacji w zajezdni Zabrze w 2002 roku i do początku 2003 roku jeździł bez remontu, później został odstawiony. Jego przymusowy postój trwał aż do teraz - nie zdecydowano się na wcześniej planowaną operację odbudowy 819 na bazie części z 818, który był w o wiele gorszym stanie. Koniec końców oba autobusy pojechały na złomowisko.

fot. K. Bojdafot. J. Jackiewiczfot. J. Sobota
fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

Ostatnim skasowanym autobusem jest ostatni już Ikarus 260.04 w Meteorze - 853. Pomimo odstraszającego w ostatnim czasie wyglądu często ratował on obsługę linii jeżdżąc na liniach KZK GOP i MZK Tychy. Wcześniej od 1998 roku służył w olkuskim oddziale firmy. Sam wóz pochodzi z Tarnowa Podgórnego (a wcześniej jeździł w MPK Łódź lub WPK Katowice) - kupiony został po odbudowie w KZNS Solec Kujawski. Łącznie w Meteorze były trzy "260-tki", 851 i 852 zostały skasowane w 2004 roku.

fot. J. Jackiewiczfot. S. Nadolskifot. J. Sobota

Aby zapełnić lukę po skasowanych wozach sprowadzane są kolejne scanie N113CLL. Wóz o numerze 827 jeździ już od maja. 21 czerwca na trasę wyjechał 828, a do wyjazdu przygotowywane są kolejne - 829 i 833. Wszystkie wcześniej jeździły w duńskiej firmie Wulff Bus Hedensted. Tymczasem biała Scania CN113CLL o numerze 826 (z charakterystycznymi wąskimi drzwiami) z początkiem czerwca wróciła do handlującego nią pośrednika.

fot. T. Kumorfot. J. Sobota
fot. T. Kumor

Tymczasem 15 czerwca zadebiutował na trasie czwarty już w historii firmy Ikarus 280.26. Zielonkawy przegubowiec, oznaczony numerem 853, został zakupiony z firmy BTS Dąbrowa Górnicza, świadczącej przewozy pracownicze dla Koksowni Przyjaźń. Autobus jest w dość dobrym stanie, kilka lat temu przeszedł naprawę główną. Wewnątrz zamontowanych jest więcej miejsc siedzących niż w zwykłym pojeździe tego typu. Wóz kursuje obecnie na liniach zajezdni Bieruń Stary jako rezerwa, nie jest na razie znane jego docelowe przeznaczenie.

fot. T. Kumorfot. T. Kumor

Warto również wspomnieć dwa słowa o firmie Alter, blisko współpracującej z Meteorem. Mercedes Sprinter 313CDI nr tab. 871 z Meteora, który od 2004 roku już okresowo był wypożyczany do Altera, a w roku 2006 przeszedł remont kapitalny (wymiana okien na wklejane i siedzeń na turystyczne) został przemalowany w barwy Altera (kolor piaskowy) i przenumerowany na 01. W zasadzie służy jako rezerwa dla linii ekspresowych z Katowic i Jaworzna do Krakowa (ma nawet stosowne oznakowanie), ale nie przeszkadza mu to w pojawianiu się również na liniach MZK Tychy - głównie na linii S.

fot. T. Sieniek
Ponadto Alter ogłosił, że zatrudni kierowców - kandydatom oferuje nieodpłatny kurs prawa jazdy na kategorię D w zamian za późniejszą dwuletnią umowę. Jest to rozwiązanie znane od lat w przypadku kandydatów na motorniczych w Tramwajach Śląskich. Co więcej, firma chętnie zatrudni także kobiety. Kilka pań pracuje już za kierownicą w PKM Gliwice, jednak nadal nie jest to powszechne zjawisko.

» Czytaj więcej w serwisie "Komunikacja miejska w Tychach"

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

   
   




Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Jarek5 napisał(a):

Miałem okazję zobaczyć tego ikarka... na 45 - gratulacje na Meteora :/

PS 15 lipca jeszcze nie było ;)

25.06 19:33:07

Kamil99 napisał(a):

Ja pierdziele :D a ten ikar to na allegro był... ale szczęściarze :)

25.06 20:54:21

MKM Lechu napisał(a):

Ten Ikar był w grudniu wystawiony na Allegro do sprzedania

25.06 21:05:07

andrzej69 napisał(a):

ten Ikar jest w stanie idealnym a nie dość dobrym, zadne z PKM Katowickich 280.26 mu nie dorasta, co za blachy!! Dobrze że znalazł właściciela bo szkoda żeby się zmarnował. Ale na alegro pisało że ma 220KM, więc jaki ma to silnik: D2156 z turbosprężarką?? Taką jak 280.57 czy 280.58? Z taką ilością miejsc siedzących nadaje się na 850, zresztą zawsze można trochę ich wymontować.

25.06 22:46:09

abes napisał(a):

zauwarzylem ze cos sie dzieje w MEteorze bo dzis na lini 14 kursowal SU15 co bylo dla mnie ciezkim szokiem...

26.06 00:10:48

butthead napisał(a):

A czy ten ikarus zostanie przemalowany? Prezentuje się w zasadzie poprawnie, ale barwy to ma paskudne ;)

26.06 00:11:19

MKM Lechu napisał(a):

@Andrzej 69 - zmarnować, to on się zmarnuje w Meteorze - pojeździ kilka lat i na złom...

26.06 07:05:03

suchy napisał(a):

a czy ktoś mi może wyjaśnić pewną rzecz? wczoraj wracajłem z katowic ostatnim 840,i przejeżdzając koło północy przez lipiny, czyli w okolicach zajezdni meteora, widziałem jak w jej kierunku zjeżdża TYSKI HEULIEZ w barwach firmowych..może mi to ktoś wyjaśnić co on tam robił? niestety nie miałem okazji sie bliżej przyjrzeć czy miał na wyświetlaczu rzuconą jakąś linię bo byłem za daleko a potem już skręcił, ale markę i kolory przewoźnika rozpoznałem z daleka i sie dziwię co taki dobry bus robi w tej rupieciarni..

26.06 08:37:19

Jarek5 napisał(a):

@MKM Lechu żeby on te kilka lat wytrzymał...

26.06 09:03:15

pago napisał(a):

A nic nie napisali o zakupie pięciu Jelczy z olkuskiego pksu

26.06 09:10:56

memphis napisał(a):

@suchy: autobusy PKM Tychy z linii 623 stoją na bazie Delty.

26.06 15:36:27

abes napisał(a):

nonic dziwnego...troche daleko by do tychow maily...

26.06 17:19:11

andrzej69 napisał(a):

tyskie wozy z 623 jeżdżą w nocy i nad ranem przez Łagiewniki (tą trasą jak tramwaj 7) sądziłem że do DTŚ a potem w Katowicach ul.Murckowską do Tychów a tu sobie do Delty jeżdżą spać - i dobrze :)

26.06 23:54:22

car napisał(a):

@andrzej69: Masz rację jeździły DTŚką bo sam je często mijałem. Potem skręcały w Bracką i na Górnośląską. Ale widać, że od czasu konsorcjum stacjonują u delty.

27.06 18:24:22

wikibus.org andrzej napisał(a):

Meteor ma naprawdę najładniejsze malowanie firmowe. Ciekawe, czy do Scani wmontują jakieś okna... I czy zaczną znowu startować w przetargach. Bo w liniach po PKM Bytom nie brali udziału. Ale Ikarus świadczy o jakimś zapotrzebowaniu na przegubowca. Albo kończy się kariera Setry na 850.

30.06 20:48:56

mamiol93 napisał(a):

Ja ten Ikarus w Meteorze wytrzymie kilka lat to będzie dobrze pozdrawiam:)

02.07 09:00:36


Dodaj komentarz






Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!