Przebudowa rynku rusza 3 marca! Czeka nas chaos!
23.02.2012
Justyna Przybytek,
Dziennik Zachodni, 23.02.2012 r.
To już przesądzone: 3 marca rozpocznie się pierwszy etap przebudowy centrum Katowic. Przygotujcie się na komunikacyjny chaos. Od tego dnia w centrum będzie obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu.
Przebudowa wprowadzi zamęt w komunikacji publicznej. W kierunku Brynowa przestaną kursować linie tramwajowe 6 i 19, czasowo zawieszony będzie kurs linii 16. Potem linia będzie jeździła co 8 minut, ale na odcinku ul. Pocztowej - wahadłowo. Sprzed Domu Prasy znikną przystanki autobusowe.
Zostaną przeniesione na Mickiewicza i Sokolską. Zastępcza organizacja ruchu będzie obowiązywała przez cztery miesiące, ale sytuacja może być dynamiczna.
Pierwszy etap transformacji centrum Katowic na osi Rondo-Rynek ma potrwać rok. Kosztuje 28 mln zł. Zakłada przede wszystkim modernizację torowisk od ronda do skrzyżowania ulic Kochanowskiego i Kościuszki. Tory na rynku będą bliżej Zenita i Teatru Śląskiego, a główny przystanek przeniesiony bliżej teatru. Znikną tory z Pocztowej, a tramwaje w dwóch kierunkach będą jeździły ul. św. Jana. Zniknie także skręt tramwajowy z Warszawskiej w Korfantego, a pojawi się za to z rynku w Warszawską. W pierwszej fazie prac przebudowywana będzie infrastruktura podziemna, jezdnia i tory na ul. św. Jana.
Jednocześnie prowadzone będą prace związane z budową węzła wschodniego, czyli przebudową ul. Dworcowej od Kochanowskiego do placu Szewczyka.
Co ciekawe, rozpoczęciu robót sprzeciwili się radni z komisji infrastruktury, którzy we wtorek podjęli wniosek o... wstrzymaniu przebudowy. Jak twierdzą, sparaliżuje ona komunikację w centrum i tak utrudnioną m.in. przez roboty na Granicznej oraz przebudowę dworca kolejowego.
- Uważamy, że przebudowa Śródmieścia, na którą składa się kilka projektów, nie jest skoordynowana. Brakuje informacji, a jeśli jest, to pojawia się zbyt późno - tłumaczy Adam Warzecha, szef klubu PO w Radzie Miasta i członek komisji. - Nie ma możliwości wstrzymania prac, są np. powiązane z budową węzła wschodniego - odpowiada Daniel Muc, rzecznik przebudowy. Węzeł jest z kolei powiązany z przebudową pl. Szewczyka. Bez niego nie będzie możliwy dojazd do dworca autobusowego i podziemnej ulicy Dworcowej.
Zmiany dla pasażerów
Przystanki autobusowe przy Domu Prasy zostaną przeniesione: linie 600, 672, 672N i 910 na Mickiewicza, obok DH "Ślązak". Linie 51, 674 na ul. Sokolską obok Filharmonii Śl. Od 3 do 6 marca z rynku w stronę Brynowa nie będą kursowały tramwaje: 6, 16 i 19. Wyjadą zastępcze autobusy (z rynku skręcą w ul. 3 Maja). Linie 6 i 19 przez kolejne 4 miesiące nie będą kursowały do Brynowa. Z rynku będą rozjeżdżały się na pl. Wolności i w kierunku Zawodzia. 7 marca na trasę Rynek-Brynów wraca 16.
Zmiany dla kierowców
Zamknięte zostaną ulice Pocztowa i św. Jana. Dojazd do rynku będzie się odbywać z al. Korfantego w dwóch kierunkach wzdłuż Skarbka i Domu Prasy. Do Dworcowej dojazd przez ul. Tylną Mariacką (będzie dwukierunkowa). Jadąc na północ ul. Kochanowskiego, trzeba będzie skręcić w ul. Wojewódzką, dojechać na ul. Francuską i kierować się w ul. Mariacką Tylną.
» źródło
technolog napisał(a):
ehhh,
Chcę to ujrzeć w praktyce...
Założe się, że nie doinformowani pasażerowie i tak bedą tkwić na przystnakach :P
A co do 910 to jak ma jechać spod Ślązaka - to będzie jeszcze większą wycieczką, niż dotychczas :)
Na pocztowej i tak już jest dość ciasno. No ale usuną za pewne pojazdy parkujące tam na co dzień.
Jestem zwolennikiem zmian, ale nie koniecznie wszystko na raz :D
23.02 23:19:53
zonk napisał(a):
Mogło T23 pięknie łączyć Os. 1000-lecia z Pogonią :(
24.02 00:41:48
andrzejh69 napisał(a):
Faktycznie Katowice się zakorkują, dobrym posunieciem na ten czas by było puszczenie wymienionych w artyluke autobusów przez ul.3 maja, bo by uniknęły chociaż części korków które się będą tworzyć na Mickwieicza i na Sokolskiej. Brak wspólnego w okolicach Rynku przystanku dla linii 6,19 w kierunku Bytomia to kolejne utrudnienie.
24.02 10:45:11
Iznogud napisał(a):
A jednak łuk przy teatrze idzie się paść... Pętla na Pocztowej i Jana też się nieraz przydawała do zawracania tramwajów w przypadku awarii. Szkoda :-(.
24.02 13:36:27
Gall napisał(a):
Wszystko ładnie, pięknie, ale nadal nie wiem, kim był Pocztow, i jak miał na imię? ;)
24.02 13:45:15
Piechu napisał(a):
A po remoncie co będzie z 14stką? Puszczą ją przez Plac Wolności? 23 przypuszczam, że do piachu pójdzie.
24.02 15:12:43
DAWID napisał(a):
Linia 23 zostaje zawieszona wraz z rozpoczęciem przebudowy rynku. Ciekawe czy jeszcze kiedyś powróci :)
24.02 16:19:10
Krmal napisał(a):
Mi się bardzo podoba, utrzymanie tramwaju na osi północ - południe za wszelka cenę to jest dobry pomysł. Co do 910 linia umożliwi fajne przesiadki zarówno z centrum, jak również z Placu Wolności bo będzie linia okrężną. Wy zawsze marudzicie
24.02 19:34:44
Tomasz Flaga napisał(a):
@Gall: Pocztow to był stary komuch, powinni zmienić nazwę tej ulicy!!!
24.02 21:05:46
Mr x napisał(a):
20 do piachu a w zamian 14 do Chorzowa jak kiedys a ze solowki to moze i 15 lub 13.
23 pewnie wroci na trasie zawodzie brynĂłw
24.02 21:30:09
Kaim Argonar napisał(a):
Hmmmm, mam taką myśl. Co by było gdyby wyrzucić z obsługi przystanek Al. Korfantego dla linii autobusowych jadących od Chorzowa do Stawowej/Mickiewicza? (czyli 6, 7, 23, 820, 830, 830N, 840, 840N i 870 - pominąłem jakąś?) jak by pojechały ul. Grundmana - Gliwicką - Plac Wolności i kończyły na Sokolskiej? Nie wiem czy uda się wcisnąć wszystkie linie naraz ale chociaż te pospieszne z Stawowej. Zawsze to lekko odciąży Rynek w Katowicach. Więcej pomysłów nie mam.
25.02 05:14:47
Oj. napisał(a):
Wszystkie autobusy od strony Sosnowca powinny kończyć przed rondem. Nawrót i stsrt z Uniwersyteckiej. Myślę,że czas dojścia będzie krótszy niż czas jazdy przez zakorkowaną Korfantego i Sokolską.
26.02 10:44:08
butthead napisał(a):
@Kaim Argonar: Prędzej kółko w drugą stronę, tj. skręt w Sokolską i tam przystanek końcowy - takie rozwiązanie funkcjonowało zresztą podczas jednego z etapów przebudowy Chorzowskiej parę lat temu.
26.02 22:48:17
Kaim Argonar napisał(a):
@butthead - też nie głupie. Ważne żeby omineły ścisłe centrum. Dobrze by było żeby też wszystkie pośpiechy Sosnowiec - Dąbrowa (od 800 zaczynając na 831 kończąc) mijały Korfantego. Można by (tak mi się zdaje) puścić kilka linii przez Uniwersytecką - Damrora - Paderewskiego do Zawodzie Zajezdnia, kilka nawrotka na rondzie (na Uniwersyteckiej - te linie tab. B, BN np. 800) i zrobić im dłuższą przerwę w Będzinie, Sosnowcu itd. Myślę że to na tyle odciąży Korfantego że wszystkie linie typu 51, 76, 77, 149... dadzą radę przejechać. A tak w ogóle MZK Tychy coś pisze o ewentualnych zmianach rozkładów?
27.02 04:29:50
adam86 napisał(a):
@kaim: może napisz od razu, że na tuzen mają jechac. Jakim cudem autobus ma jechac z Uniwersyteckiej w Damrota?
27.02 19:35:30
Kysó napisał(a):
Kaim chyba zapomniał, że z Uniwersyteckiej mozna wjechać w jednokierunkową Moniuszki (która prowadzi do Korfantego) i że przedostanie się przez tory kolejowe przecinające Paderewskiego jest możliwe tylko kładką dla pieszych koło grupy IC.Poza tym: jak on już tak chciał skracać to wszystko do Zawodzia to od Dąbrówki Skrzyżowania poprowadzić przez Burowiec i Oczyszczalnię.
28.02 06:56:08
Kaim Argonar napisał(a):
@adam86 - na Tauzen jak już. Napisałem że zdaje mi się że da się je tamtędy puścić. A Damrota to nazwa przystanku.
(komentarz zmoderowany, następnym razem nie zostanie zaakceptowany)
28.02 08:23:57
adam86 napisał(a):
@kaim: to wytłumacz nam jak z Uniwersyteckiem wyjechać na Warszawską z pomieciem rynku.
28.02 17:17:33
Kaim Argonar napisał(a):
@adam - Mój pomysł został obalony, zobaczymy za kilka dni jak to będzie wyglądało.
29.02 19:24:50