Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Sosnowiec: Ikarusy przestaną jeździć

07.01.2012

Tagi: PKM Sosnowiec, tabor, prasa – Dodał: Marek Borys

Tomasz Szymczyk,
Dziennik Zachodni, 07.01.2012 r.


Sprowadzane z Węgierskiej Republiki Ludowej autobusy marki Ikarus na długie lata stały się symbolem nie tylko zagłębiowskiej komunikacji autobusowej. Dziś jest ich coraz mniej, a ich miejsce zajmują nowoczesne pojazdy niskopodłogowe. W 2014 roku ikarusy przestaną jeździć po Zagłębiu.


Dokładnie 8 grudnia 1978 r. do zagórskiej zajezdni przyjechał z budapesztańskiej dzielnicy Matyasfold pierwszy ikarus. Autobusy na długo stały się symbolem zagłębiowskiej komunikacji. Choć dziś wypierane są przez pojazdy niskopodłogowe, wciąż spotyka się je na naszych drogach.

- Solarisy są dobre zimą, bo jest ciepło, a ikarusy latem, bo nie podróżuje się w upale - śmieje się Rafał z centrum miasta.

Piotr Drabek, dyrektor techniczny PKM Sosnowiec, wylicza, że ikarusy stanowią 18 proc. jego taboru, ale już niebawem ma się to zmienić. - W najbliższym czasie wycofamy z eksploatacji co najmniej 8 ikarusów. Pozostałe są w dobrym stanie technicznym. W większości są po naprawie głównej - mówi. Dodajmy, że jeszcze w 2006 r. węgierskie autobusy stanowiły jeszcze 34 procent wszystkich pojazdów.

Dziś ikarusy spotkać można m.in. na liniach 18, 150, 807, 808, 811 czy 825. Sukcesywnie wypierają je jednak niskopodłogowe solarisy, many czy mercedesy. Już niebawem na drogi wyjadą kolejne pojazdy.

- Na rok 2012, pod warunkiem dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, planowany jest zakup 14 nowych autobusów. W zeszłym roku kupiono 8 nowych autobusów marki Solaris Urbino 15. Zostało również zakupionych 40 autobusów używanych. Będziemy to kontynuować - dodaje Piotr Drabek.

Po Sosnowcu kursują także dwa autobusy hybrydowe - Solaris Urbino 18 Hybrid.

- Z uwagi na osiągane przez nie wyniki (oszczędność w zużyciu paliwa dochodzi do 25 proc.), na bieżąco analizujemy oferty i poddajemy takie autobusy testom, co może doprowadzić do kolejnego zakupu - informuje nas dyrektor Drabek.

Kiedy kierowca z Sosnowca, pan Arkadiusz, zaczynał pracę w 1988 r., jak sam mówi, nie było fajnych autobusów. - W każdym jest inna technika jazdy, trzeba uważać przy skrętach. Musimy być przygotowani do jazdy każdym wozem - mówi.

- Sytuacja taborowa w Zagłębiu w porównaniu do reszty KZK GOP wydaje się względnie dobra, trwają obecnie kolejne zakupy używanych autobusów niskopodłogowych w dość dobrym stanie, co pozwoli wymienić tabor obsługujący linie ponadlokalne - ocenia Jakub Jackiewicz z Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego.

PKM Sosnowiec ostatniego ikarusa planuje wycofać z eksploatacji na przełomie lat 2013 i 2014. Nie znikną one jednak z zajezdni w Zagórzu. Jeden egzemplarz zostanie pozostawiony jako zabytek, docelowo jako eksponat Muzeum Komunikacji Miejskiej.

» źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Kowalski napisał(a):

Niech Gliwice biorą przykład.

07.01 15:23:35

Arbeiterus napisał(a):

Moim zdaniem kupowanie nowych SU15 jest dobrym posunięciem, jako przeguby przydało by się kupić SU18(oprócz Ikarusów, mało jest innych przegubów w Sosnowcu), za to polecam kontynuować kupowanie używek 15stometrowych Mercków.

07.01 16:50:02

A. Słupski napisał(a):

Malowanie trawy. :)

07.01 19:25:12

M O napisał(a):

Obecnie sosnowiecki projekt dot. zakupu nowego taboru znajduje się na trzeciej pozycji na liście rezerwowej. Ciężko mi ocenić jakie są szanse na uzyskanie dofinansowania, wydają mi się one być jednak niewielkie. Czy prognozowana data wycofania ikarusów nie jest zbieżna z końcem obowiązywania obecnych umów między PKM a KZK GOP? Dość dużo czasu dano sobie na wycofanie Ikarusów. Poniekąd zrozumiałe, ze nie chcą kasować pojazdów, w które przed paroma laty władowano ogromne pieniądze w naprawy. Jednostkowy koszt ostatnich naprawa głównych wynosił, o ile mnie pamięć nie myli, ok. 250 000 zł. Teraz ładuje się (już nieco mniejsze) pieniądze w odbudowy Jelczy.
Wg. mnie kupowanie używanych autobusów 15 m. jest już zupełnym bezsensem. Jeśli używane, to niech będą to przynajmniej przegubowce. Najlepiej z Frankfurtu, bo te autobusy są niemalże idealne.
A czy w przypadku nieotrzymania dotacji planuje się jakiś zakup nowych autobusów w tym roku?
Ikarusów zdaje się jest już stosunkowo niewiele - ok. 30 szt. Nie ma więc już szans na chociażby to by liczba przegubowców była równa liczbie autobusów 15 m.
W PKM Sosnowiec poza tym jest jeszcze bodajże 47 Jelczy 120M, droga do uzyskania w pełni niskopodłogowego taboru jest więc jeszcze daleka.

07.01 21:45:48

M11 napisał(a):

Jeśli będą chcieli dalej obsługiwać pakiet 154/813/814 jednak będą musieli się w końcu "szarpnąć" na nowe 12 metrowce.

08.01 09:42:44

Kysó napisał(a):

@Arbeiterus: a wiesz ile ten 15-metrowy merc pali?? Około 50 litrów jak nie więcej (dokładne dane to Ci Zagórze przedstawi). Myślisz że czemu on w większości na biskach jeździ??

A niech szanowne grono nie zapomina o najnowszym nabytku PKM Sosnowiec, jakim jest Ikarus 260 ze Świerklańca.

Jeszcze jedno pytanie do Jakuba i całej Redakcji: Co autor miał na myśli pod pojęciem "linie ponadlokalne"??

08.01 10:07:56

Imię lub pseudonim napisał(a):

@M11 - jak PKM, jakikolwiek, będzie chciał wymienione przez Ciebie linie obsługiwać przegubami to dziwnym zbiegiem okoliczności w "pakiecie na obsługę linii" KZK GOP taka możliwość dopuści. Nie takie wałki już były...

08.01 10:34:56

marek napisał(a):

tacy mądrzy a gdzie są ikarusy 260 z bedzina ? na złomie. IK 280 idelane do wożenia kibiców na mecze. PKM gliwice takie ma.

08.01 12:28:57

maciek napisał(a):

wie może ktoś jaki nr boczny miał ten pierwszy ikarus z 1978 roku? mnie utknęło w pamięci jako dziecku ale dopiero w latach 80. nr 1775,3317,4059(czarne rurki)IIpoł lat 80.
były to ikarki 260 z będzina.?

08.01 23:03:17

M11 napisał(a):

@Imię lub pseudonim: a tak się składa, że właśnie nie. PKM S-ec chciał obsługiwać 154 SU15 z 2011 (spełniającymi wszystkie kryteria po za długością), a KZKGOP jakoś chętne nie było: http://bip.kzkgop.pl/siwz/2...

09.01 13:34:13

Kysó napisał(a):

@M11: A kto Ci powiedział, że pytanie pochodzi od PKM??

09.01 14:18:34

kaf napisał(a):

Widzę że strategia zajeżdzania ikarusów 280 na śmierć postępuje. Ciekawe za co chcą kupować nowe, skoro kasy nie mają. A pozbywanie się 280 w zamian za nowe Urbino 15 czy Citaro 15 metrowe to żenada - może na papierze mają pojemność taką samą co Ikarusy, ale w praktyce puszczony w szczycie taki SU15 na 808 czy 811 po prostu nie daje sobie rady. I to widać. Już nie wspomnę o braku otwieranych okien w 15 metrowych Citarach. Dwa przystanki w lato i cały autobus nadaje się na izbę przyjęć. Przeguby powinni zastępować przegubami, a nie jakimiś atrapami pojemnych autobusów, które powinny być w kategorii B+, a nie C.

09.01 20:16:29

Oj napisał(a):

Przecież PKM Świerklaniec stanął do pierwszego przetargu z nowymi autobusami tyle tylko, że KZK nie chciał płacić tyle ile przewoźnik oferował bo to dla nich za dużo. Choć to była najniższa cena.

09.01 21:02:57

maciek napisał(a):

szwedzkie mercedesy nie mają klimy a niemieckie mają. działa perfekcyjnie

09.01 22:29:25


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!