Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

20 lat KZK GOP

19.09.2011

Tagi: KZK GOP, historia – Dodał: Jakub Jackiewicz

KZK GOP obchodzi właśnie swoje 20 urodziny. Dokładnie 19 września 1991 r. odbyło się zebranie założycielskie związku. Przedstawiamy historię KZK GOP w pigułce.


Powstanie KZK GOP wiąże się ze zmianami organizacyjnymi w komunikacji miejskiej w ówczesnym województwie katowickim, które wynikały z przekształceń Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach. Gminy przejmowały mienie przedsiębiorstw powstałych w wyniku podziału WPK. W tym celu zawierały porozumienia komunalne lub wstępowały do związków międzygminnych. Pierwszym takim związkiem był Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju (zebranie założycielskie 4 kwietnia 1991 r.), drugim Związek Komunalny „Komunikacja Międzygminna” w Jaworznie (utworzony 3 lipca 1991 r.), a trzecim właśnie KZK GOP. Wg założeń miał skupiać gminy centralnej części GOP, gdzie wzajemne powiązania poszczególnych PKM-ów (a wcześniej Zakładów Komunikacyjnych WPK) są tak duże, że nie ma możliwości samodzielnego organizowania komunikacji przez każdą z gmin. Początkowo KZK GOP nie podjął jednak działalności związanej z organizacją komunikacji miejskiej. Mienie PKM-ów skomunalizowano na rzecz gmin (nie związku), a proces komunalizacji PKT utknął na etapie przed wydaniem decyzji komunalizacyjnej.

19 września 1991 r. odbyło się zebranie założycielskie KZK GOP (» zobacz protokół). Tego dnia do związku przystąpiły gminy Bobrowniki, Chorzów, Gierałtowice, Katowice, Knurów, Mysłowice, Pyskowice, Ruda Śląska, Siemianowice, Sosnowiec i Zabrze.

Siedzibą KZK GOP został biurowiec w Katowicach przy ul. Wita Stwosza 31, w którym wcześniej urzędowała dyrekcja WPK. W grudniu 2007 r. Biuro KZK GOP przeniosło się do budynku kupionego od miasta Katowice, przy ul. Barbary 21a.

Pierwszym Przewodniczącym Zgromadzenia został Henryk Ptasznik, wówczas Z-ca Prezydenta Miasta Siemianowice Śląskie. Na Przewodniczącego Zarządu powołano natomiast Jacka Stankowskiego, radnego z Mysłowic. 27 września 1994 r. nowym Przewodniczącym Zarządu KZK GOP został Jerzy Śmiałek, dotychczasowy Prezydent Miasta Katowice. Sprawował swoją funkcję do końca 2003 roku – od 1 stycznia 2004 r. zastąpił go Roman Urbańczyk, wcześniej Prezydent Miasta Zabrze, który zajmuje to stanowisko do dziś.

W kolejnych latach następowały zmiany wśród gmin-członków związku:
- 25 października 1991 r.: przystąpienie Czeladzi i Psar,
- 21 stycznia 1992 r.: przystąpienie Dąbrowy Górniczej i Świętochłowic,
- 10 kwietnia 1992 r.: przystąpienie Pilchowic,
- 1 stycznia 1993 r.: przystąpienie Będzina i Wojkowic,
- 1 stycznia 1994 r.: wystąpienie gmin Gierałtowice, Knurów, Pilchowice i Pyskowice (było to związane z faktem, że na terenie tych gmin kursowały głównie autobusy PKM Gliwice, a gmina Gliwice członkiem KZK GOP nie była)
- 1 kwietnia 1994 r.: przystąpienie Sławkowa,
- 8 grudnia 1994 r.: wystąpienie Świętochłowic (z powodu niekorzystnego dla tej gminy systemu rozliczeń dotacji – na terenie Świętochłowic kursowały głównie tramwaje, będące poza systemem KZK GOP),
- 1 stycznia 1995 r.: przystąpienie Bytomia,
- 1 lipca 1995 r.: przystąpienie Imielina i Chełma Śląskiego (po odłączeniu się tych gmin od Mysłowic),
- 1 lipca 1996 r.: powrót Świętochłowic,
- 1 stycznia 1997 r.: przystąpienie Gliwic,
- 1 lipca 1997 r.: przystąpienie Gierałtowic i Knurowa,
- 1 stycznia 1998 r.: przystąpienie Siewierza,
- 1 stycznia 1999 r.: przystąpienie Radzionkowa (po odłączeniu się tej gminy od Bytomia),
- 1 stycznia 2009 r.: przystąpienie Piekar Śląskich i Pyskowic.

KZK GOP rozpoczął faktyczną działalność związaną z organizacją komunikacji miejskiej od 1 lipca 1993 r. Wówczas rozpoczął emisję własnych biletów (początkowo wg identycznej taryfy jaka dotychczas stosowana była przez PKM-y) i zawarł pierwsze umowy przewozowe. Wśród ważnych wydarzeń w historii KZK GOP należy wskazać także dzień 4 lutego 2000 r., kiedy związek przejął organizację komunikacji tramwajowej. 30 maja 2007 r. KZK GOP stał się właścicielem wszystkich akcji spółki Tramwaje Śląskie S.A. – dopiero wówczas nastąpiła komunalizacja tramwajów, niezrealizowana na początku lat 90-tych. Akcje nieodpłatnie przekazano 12 gminom w dniu 30 grudnia 2008 r.

Dziś KZK GOP skupia 25 gmin, a z kolejnymi ośmioma ma podpisane umowy na wybrane linie. Autobusy KZK GOP wjeżdżają jeszcze do pięciu następnych gmin, a z Międzygminnym Związkiem Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach (9 gmin członkowskich) zawarta jest unia biletowa.


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

aso napisał(a):

Po przeczytaniu artykułu wychwyciłem pewną nieścisłość. W przedstawionej historii przestrzennego rozwoju KZK GOP brakuje dwóch gmin: Czeladzi i Psar. Jak wynika z analizy publikacji Marcina Rechłowicza z 2010 r. o komunikacji miejskiej w GOP w początkach transformacji gospodarczej, gminy te musiały być przyjęte do KZK GOP przed 1993 r. Na stronie 98 w informacji o rozpoczęciu przez KZK GOP dystrybucji biletów obydwie gminy są wymienione już jako gminy członkowskie, a na stronie 56 w informacji o utworzeniu KZK GOP w 1991 r. są wymienione wśród 13 gmin, które związek KZK GOP objął swoim zasięgiem. Jak wskazuje sam autor, główne źródło informacji stanowiła dla niego prasa lokalna i regionalna, co pozwala przypuszczać, że gminy te były zainteresowane członkostwem w KZK GOP, ale na przeszkodzie stanęły jakieś względy proceduralne. Zwłaszcza, że sam KZK GOP konsekwentnie wszędzie podaje, że gmin założycielskich było 11, a nie 13.

19.09 18:32:51

memphis napisał(a):

Czeladź i Psary musiały zostać przyjęte 25 października 1991 r. Wtedy też uchwalono jakiś projekt statutu w którym jednak w ogóle wykaz gmin nie zgadza się z niczym. Ale w uchwale o zmianie statutu związanej z przyjęciem Dąbrowy Górniczej i Świętochłowic jest wskazane, że dodaje się punkty 14 i 15 w statucie (czyli 12 i 13 to byłyby Czeladź i Psary, bo członków-założycieli było na pewno 11).

19.09 19:26:07

NG312 napisał(a):

Jakby na KZK GOP nie patrzeć, to w sumie dobra, warta zainteresowania organizacja, która może nie najwydajniej gospodaruje pieniędzmi, ale w końcu cała komunikacja w GOPie bazuje na nich, a gdyby rozdzielić PKMy: Gliwice, Katowice, Sosnowiec i Świerklaniec, na osobne taryfy, bo raczej na takie same by się nie zgodziły, to byłby jeszcze większy rozpiździel niż jest teraz. A obszar jaki pokrywa KZK GOP i MZKP to naprawdę oferta warta zainteresowania.

19.09 20:05:48

DFT napisał(a):

Racja NG312, szkoda że tego typu organizacje są bardzo mocno związane z polityką. Na pewno lepiej by wszystko wyglądało gdyby przewagą był zdrowy rozsądek oraz fachowe podejście do sprawy. Sam się zastanawiam czy gruntowna zmiana układu komunikacyjnego nie skończyłaby się tylko problemami bo na Śląsku jest dużo osób które lubą tylko pyszczyć.

19.09 20:40:30

NG312 napisał(a):

@DFT Święte słowa.

20.09 07:10:43


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!