Taken from transport.wroc.biz
MAN-y z Białegostoku na linii 144 obsługiwanej przez Pawelec Biechów.
Taken from transport.wroc.biz
Powrót linii 46 w związku z rozpoczęciem obowiązywania nowej umowy z PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Nowe wcielenie linii 930 jako połączenie centrum Katowic z Nikiszowcem.
Taken from transport.wroc.biz
Rozpoczął się remont torowiska na al. Korfantego w Katowicach.
Taken from transport.wroc.biz
Koleje Śląskie w ciągu roku straciły 9,2% pasażerów.

Kolejne solarisy w Sosnowcu

22.01.2011

Tagi: tabor, PKM Sosnowiec – Dodał: Jakub Jackiewicz

PKM Sosnowiec wzbogacił się o kolejne solarisy. Jest wśród nich eksploatowany już w tej firmie autobus hybrydowy, ex-demonstracyjny Solaris Urbino 18 Hybrid, pochodzący z 2007 roku. Ponadto dostarczono już większość zamówionych nowych Urbino 15.


Od września 2009 r. PKM eksploatuje już jeden autobus hybrydowy, również Solarisa Urbino 18. Pojazd z numerem 500 wyprodukowano w 2008 roku, wcześniej służył jako egzemplarz pokazowy.

fot. J. Sobotafot. J. Jackiewicz

Druga sosnowiecka "hybryda" przebywała w 2010 roku w zajezdni Zagórze jako autobus zastępczy. Po przemalowaniu w barwy zakładowe przewoźnika powróci już na stałe i otrzyma numer taborowy 504. Wcześniej autobus był eksploatowany przez trzy lata w przedsiębiorstwie Regionalbus Lenzburg w Szwajcarii, a na testach przebywał m.in. w Dreźnie i Krakowie. Jest to autobus tzw. pierwszej generacji (od 2008 roku oferowany jest model ze zmodernizowanym układem napędowym).

fot. J. Sobota
Autobus hybrydowy to jedna z prób ograniczenia zużycia paliwa przez pojazd, istotą napędu hybrydowego jest wspomaganie silnika diesla przez silnik elektryczny i zespół baterii. W bateriach magazynowana jest energia, które powstaje podczas hamowania, a następnie wspomaga ona przyspieszanie dzięki czemu silnik diesla może pracować w bardziej optymalnym zakresie obrotów. Wg założeń taki układ powinien zmniejszać zużycie paliwa o ok. 30%, w praktyce oszczędności sięgają maksymalnie 10-15% w zależności od lokalnych warunków. Autobus hybrydowy jest droższy w zakupie o ok. 30% od tradycyjnego. W Polsce jeszcze jeden hybrydowy Urbino 18 eksploatowany jest w MPK Poznań.

Trwają dostawy ośmiu nowych autobusów Urbino 15, zakupionych przez PKM. Autobusy są takie same jak te dostarczone w 2009 roku (nry 400-405). Zapewnie w niedługim czasie można spodziewać się ich premiery liniowej, otrzymają prawdopodobnie numery taborowe 408-415. Po ich skompletowaniu PKM Sosnowiec będzie posiadał na stanie 51 "sztywniaków", co stanowić będzie ok. 20% taboru. Należy nadmienić również, że do służby liniowej szykowany jest także trzeci MAN NG313 o numerze 503, wyprodukowany w 2001 roku, a pochodzący prawdopodobnie z Oslo.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Sobotafot. J. Sobota

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

   
   




Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Żabek napisał(a):

"Jest wśród nich już w tej firmie autobus hybrydowy, ex-demonstracyjny Solaris Urbino 18 Hybrid, pochodzący z 2007 roku." - trochę niezdarne to zdanie wyszło bo nie do końca wiadomo czy piszesz o nowodostarczonym pojeździe ("Jest wśród nich (...)"), czy o tym, który już mamy ("(...) już w tej firmie (...)").

23.01 11:40:39

greg napisał(a):

Ten zespół baterii znajdujący się na dachu pojazdu hybrydowego, jest sprawny czy stanowi jedynie nieczynną atrapę?

24.01 17:04:51

AdaM napisał(a):

@greg - jest sprawny. Widać wyraźnie to w pracy silnika. Osobiście nie lubię jeździć SU18H. Na mój gust przeceniane są korzyści ze zmniejszania hałasu - chwilowy mniejszy, ale problem w tym, że nigdy nie cichnie - na przystanku wyje prawie jak w czasie jazdy.

A przy okazji - na bramie w Zagórzy znów stoją 4 SU15, także chyba dostawa się już dokonała.

25.01 09:08:47

Speacetronic napisał(a):

Oszczędności w paliwie są duże jeśli chodzi o HYBRYDĘ
Z tego co wiem to 30-35 litrów a dla porównania MAN przegub to pali 50-55 l.
Charakterystyczny świst w tylnej części pojazdu podczas ruszania to nic innego jak startujące silniki elektryczne .
Tak napisałem silniki ponieważ są w skrzyni biegów dwa silniki o łącznej mocy 150 kW jeden jest mocniejszy drugi słabszy.
Baterie na dachu służą nie tylko do wspomagania napędu ale rozruch silnika spalinowego odbywa się za pomocą skrzyni biegów sinik elektryczny o napięciu 600V . Nie ma rozrusznika jaki9 znamy. Obrotami silnika spalinowego oraz dyspozycją mocy steruje komputer skrzyni Ogólnie do napędu są trzy jeden silnika drugi przekładni trzeci nadzorujący , który to zarządza mocą silników .
Obecnie SOLARIS pokazał nową Hybrydę która ma napęd tylko elektryczny a silnik spalinowy jak w lokomotywie pracuje jako generator . Można nawet przejechać na elektrycznym napędzie całe centrum miasta bez konieczności silnika spalinowego , ten uruchamia się po za centrum i ładuje baterie.Sosnowiecka Hybryda jest w układzie równoległym czyli silnik spalinowy pracuje razem z elektrycznymi i pomaga albo w napędzie albo w ładowaniu baterii.

25.01 13:15:45

maciek napisał(a):

a kiedy będą w sosnowcu 4 drzwiowe z otwieranymi oknami solarisy urbino 18? mam nadzieję że je kupią. ale nie takie jak ostatnio kupił pkm katowice

26.01 23:17:22

mirek napisał(a):

jeśli chodzi o autobusy osiemnasto metrowe to muszą się prędzej czy później pokazać bo sztywniakami daleko nie pociągną. kiedy to będzie tego nikt nie wie ale miejmy nadzieję i bądźmy dobrej myśli że to szybko nastąpi. a czy to będzie man czy solaris lub scania albo inne cudo to już od wygranych przetargów zależy i ofert jakie złożą

27.01 15:35:59

Max998 napisał(a):

Nie musi koniecznie kupować Solarisów 18 metrowych bo może nie zauważyliście ale taki Man czy Mercedes tez takie produkuje..

18.05 19:41:42


Dodaj komentarz






Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!