Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Między kursami: Nowalijka z Chorzowa

02.10.2010

Tagi: tabor, Tramwaje Śląskie, inwestycje, komentarz – Dodał: Jakub Drogoś

Ponoć jedna jaskółka wiosny nie czyni - ale stanowi za to widoczny znak, że coś się zmienia. Najnowsze "dziecko" chorzowskich warsztatów wydaje się być taką jaskółką, choć w zdecydowanie większym stopniu oznacza nadchodzące zmiany.


W sobotę, 18 września, odbył się Dzień Otwarty Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie Batorym. Pośród innych atrakcji na wystawie taboru znalazł się będący na etapie prac wykończeniowych wagon o numerze 625. Stojący burta w burtę ze składem "Zurków" 550+551 prezentował swoim wyglądem nadchodzące kolejne stadium ewolucji chorzowskich remontów kapitalnych.

Pojazd już zewnętrznie jest zupełnie inny - można rzec, że łudząco podobny do "Żelazek" zmodernizowanych przez MPK Łódź. Nie bez kozery - on również otrzymał ściany czołowe z tworzywa, również produkcji firmy Astromal, jednak o zmodyfikowanym, unowocześnionym stylistycznie wyglądzie. Astromal jest też dostawcą najbardziej widocznego wewnątrz elementu pojazdu - siedzeń pasażerskich obitych wiśniową tapicerką z logiem firmy Tramwaje Śląskie S.A. Wpłynęły one na zmianę tonacji kolorystycznej wnętrza - kolor niebieski zastąpiony został zdecydowanie żywszymi odcieniami czerwieni, zaś podłoga pokryta popielatą wykładziną antypoślizgową. Tradycyjne kasety na tablice z numerami linii i trasą podświetlane są diodowo. Boczna kaseta przeniosła się w górną część szyby - dzięki czemu stojący pasażer już nie będzie musiał się schylać, aby zerknąć na wykaz przystanków, zaś pasażer siedzący nie uderzy w nią głową i zyska lepszą widoczność przez okno.

Co zmieni się od strony prowadzącego? Wagon dalej ma tradycyjną aparaturę z rozrusznikiem, zatem i prowadzi się go przy użyciu pedałów - lecz obniżona została podłoga na stanowisku motorniczego, co sprawia, że widoczność jest taka sama, jak w "Żelazkach", a poruszanie się w kabinie zostało ułatwione. Zmieniło się też odsuwane okienko w lewej szybie - obejmuje znacznie większą powierzchnię, co na pewno zda egzamin w porze letniej. Sama zabudowa szafy sterowniczej i drzwi między kabiną a przedziałem pasażerskim pozostały typowe dla wagonów wyremontowanych w ciągu ostatnich dwóch lat.

Wagon 625 prezentuje się bardzo korzystnie i stanowi zapowiedź kolejnego standardu remontów wykonywanych w ZUR. Można śmiało przyznać, że po modernizacji układu rozruchowego i systemu informacji pasażerskiej "Żelazka" własnego wyrobu śmiało okazałyby się pojazdami lepszymi, niż ich łódzkie "rodzeństwo" - czego pozostaje pasażerom, motorniczym i chorzowskim warsztatom życzyć.

ts_625_rk01.JPGts_625_rk02.jpg
ts_625_rk03.jpgts_625_rk04.JPG

(Hld, fot. Dominik Wójcik)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

camo napisał(a):

Nareszcie jakiś przyzwoity możliwy wygląd, szpeci tylko moim zdaniem całość żółty kolor lusterek. Szkoda tylko że nie potrafią pomyśleć o zamontowaniu kamer monitoringu w remontowanych Karlikach i żelazkach, bo już wandale poniszczyli siedzenia #807...

03.10 15:11:15

P Śl napisał(a):

Bardzo dobra decyzja z ta kolorystyka, logo na siedzeniach itd. Ta szyba dla motorowego tez, bo dosc dziwnie to wygladalo z zamontowanym oknem z przedzialu pasazerskiego :). Martwi mnie montaz siedzen tzn. dlaczego nie zamontowano jakiegos slupka od dolu ? DZisiaj jest okej, ale z czasem to cos czuje, ze bedzie lamalo sie na potege, a z drugiej strony nie jest to wandalo odporne. Druga kwestia, jak z grzalkami ? Stare 105tki przyciagaly bardzo w zime, bo przecietny pasazer wiedzial, ze jest tam bardzo cieplo, a chociazby łódzkie zelazka sa bardzo zimne. Kolejne, czy w Karlikach tez montuja siedzenia w kolorystyce i z logo ?

03.10 17:18:07

Łukasz Gr. napisał(a):

Och jak miło... 18.09 był dawno, ale OK, ważne że w ogóle pamiętacie o istnieniu tej strony. Wymiana mordy, d...y, podłogi i mocowanie wyżej tablic nie pobije remontów w MPK Łódź, daje wyświetlacze które świecą (przecież ZUR chyba nie wie co to wyświetlacz diodowy). W dodatku stary rozruch... I reszta - reklama Astromala pełną mordą (i d...ą też) wyszła idealnie a cóż po za tym - ZUR'ek, który po prostu zmieni WYGLĄD NIE JAKOŚĆ. Jak już Camo wspomniał brak kamer i żółte lusterka - inteligencja 100%...

03.10 17:23:15

Cezar napisał(a):

Ładniutki, ale dlaczego nie ma wyświetlaczy R&G i nie widzę klimy - więc znów droższa bo droższa, od poprzedniej, ale jednak podróbka. Może następna wersja modernizacji będzie lepsza od Łódzkiego Wzoru - bo temu jeszcze trochę brakuje. ZUR DO ROBOTY !!!

03.10 17:50:38

PKM Gliwice` napisał(a):

Cóż za piękny plagiat pomysłu na tapicerkę siedzeń od PKM Gliwice. W każdym razie plus że coś się dzieje pozytywnego.

03.10 18:05:38

butthead napisał(a):

No richtig akurat oni pierwsi wymyślili indywidualny wzór tapicerki :)

03.10 18:40:01

Boguś napisał(a):

Skład zurków to 550+551 :)

03.10 19:24:36

Tomasz Flaga napisał(a):

Czy on kursuje liniowo (albo kiedy będzie kursował) i na jakiej linii/pociągu? Bardzo proszę o informację.

03.10 19:57:58

Dawid napisał(a):

Piękne są oby więcej takich

03.10 20:52:45

Boguś napisał(a):

Od 4 października wagony 550 i 551 powinny kursowac na 23

03.10 22:06:46

andrzejh69 napisał(a):

Żurki coraz bardzie estetyczne, ale te żółta lusterka i ten pas nadokienny z tyłu..czy zawsze coś trzeba spieprzyć ?
Co do siedzeń.. to Wa-wie była kolumna Zygmunta na nich jeszcze wcześniej niż PKM Gliwice

04.10 14:44:50

Gojira napisał(a):

Mi natomiast te żółte lusterka i żółty pasek nadokienny się podobają... Uważam, że żółty kolor ładnie kontrastuje z resztą, nadając przyjemny akcent i pozbawia wagon monotonii.

05.10 04:51:57

andrzejh69 napisał(a):

Gojira a Twoje auto też ma lusterka i tylny pas pomalowane w jakiś odskakujący od reszty kolor ;)? Można jeszcze tłumaczyć bezpieczeństwem żółte lustra - jak pieszy idzie obok tramwaju to żeby je zauważył nad głową i nimi nie oberwał. Ale ten tylni nadokienny pas ... to nie wiem po co.

05.10 09:04:51

Gojira napisał(a):

@andrzejh69: Nie, moje autko ma praktycznie tylko dwa kolory (czerń i czerwień). Tylko, że to takie porównanie nie do końca... Czym innym jest autobus czy tramwaj, a czym innym jest samochód. Pierwsze dwa pojazdy stanowią wizytówkę miast i mają wprowadzać w nie odpowiednie emocje - samochód jest sposobem wyrażania się prywatnego użytkownika.
Tak samo młodzież chodząca do szkoły w mundurkach (jako grupa) nie wyjdzie w tym stroju na ulicę (jako pojedyńcza jednostka)...

05.10 13:15:24

wpk1132 napisał(a):

Pas nadokienny nie jest żółty, tak po prostu światło padało przez świetlik dachowy. ;-)

05.10 13:19:44

insp. Kwaśniak napisał(a):

1) Miło, że dalej modernizują, ale robienie remontów kapitalnych wagonów bez instalowania wyświetlaczy to średniowiecze...
2) wyrazu "logo" się nie odmienia.

pdr

05.10 15:25:30

Iznogud napisał(a):

Ładny jest. Nawet bardzo ładny. Jednak aż żal pomyśleć, co będzie, gdy jakaś stadionowa, bezmózga hołota lub śmierdzące menelstwo (albo chociaż dzieciaki z mazakami w ręku) wpakują się do tego tramwaju.

Ostatnio widziałem takiego śpiącego, capiącego na kilometr menela w jakimś żelazku jadącym do Będzina - na linii 21. Z nosa wisiał mu wielki, żółty, kiwający się na boki gil. Tramwaj był dość zapchany, jednak wszyscy ludzie gnietli się z tyłu i z przodu wagonu, pozostawiając w okolicy żula dużo wolnego miejsca. Niektórym zbierało się na wymioty. Tylko współczuć temu, co potem nieświadomie usiądzie na takim siedzeniu... I jeszcze bardziej współczuć ekipie sprzątającej wagon.

05.10 21:33:48

mirek napisał(a):

Iznogud: fakt zgadzam się z tobą ale teraz będzie już coraz gorzej z tymi menelami bo się zimno robi niestety. Ale ludzie też są winni bo powinni poinformować pana/panią motorniczego/motorniczą o takim delikwencie i powinni wyprosić takom osobę niezależnie czy to tramwaj czy autobus gdyż w regulaminie który wisi obok cennika opłat za przejazd bez biletu pisze w jednym punkcie ze "kierowca ma prawo wyprosić pasażera na zadanie innych gdy ten przeszkadza im np " jest piany lub po prostu śmierdzi"

06.10 15:02:14

Gojira napisał(a):

mirek: a pokaż mi ilu motorniczych bądź kierowców podejmie się tego? Przy czym nie winię ich, bo kto chciałby wdawać się w dyskusje z takim osobnikiem? Myślę, że na tyle na ile to możliwe kierujący pojazdem nie powinien dopuścić do tego by taki osobnik w ogóle wsiadł... Często obserwuję dziwną sytuację na pl. Sikorskiego. Gdy już wszyscy pasażerowie wsiądą nie rzadko się zdarza, że z tamtejszych ławeczek dźwiga się osoba o której mowa i podąża w stronę tramwaju. Motorniczy natomiast CZEKA!

06.10 18:22:23

motorniczy napisał(a):

Sam kiedyś wyrzuciłem takiego śmierdzącego padalca z dwudziestoma jego reklamóweczkami z bany na placu Sikorskiego.I co z tego miałem? Po dwóch tygodniach zasuwałem do kierownika Działu Ruchu na dywanik, bo jakaś pojebana pasażerka poskarżyła się, że motorniczy wyrzucił pasażera z tramwaju w chamski i bezszczelny sposób.

06.10 19:49:19

Rekin napisał(a):

Najwyższa pora na powrót konduktorów do komunikacji miejskiej - ludzie chętniej by jeździli, gdyby wiedzieli że ktoś pilnuje porządku. Przy okazji rozwiązałby się problem jazdy bez biletów. Za drogo kosztuje ich zatrudnienie? Przewietrzyć biura, tam siedzi ukryte bezrobocie.

07.10 11:04:02

mirek napisał(a):

motorniczy: to ci współczuje a ta pojebana pasażerka to pewnie jakiś moher a takim nie dogodzisz bo jak wyrzucisz z tramwaju to źle a jak zostawisz to zaraz przyleci z awanturą do ciebie ze od tamtego menela śmierdzi i nie da się jechać w smrodzie takim babom to kulka w łeb i do Oświęcimia ...

25.10 16:30:44


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!