Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Ostatni kurs 12

30.12.2008

Tagi: likwidacja, KZK GOP, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Marek Borys

Grzegorz Żądło,
Telewizja Silesia, 30.12.2008 r.


Przetrwała dwie wojny światowe, okres PRL-u, rewolucję solidarnościową i pewnie trwała by nadal, gdyby nie KZK GOP. To właśnie organizator komunikacji w regionie okazał się zabójczy dla linii tramwajowej nr 12. Tramwaje, które kursują pomiędzy Chorzowem i Siemianowicami Śląskimi jutro wyjadą w ostatnią trasę. Chociaż pasażerowie protestują, urzędnicy są nieugięci.


Już niedługo mieszkańcy Chorzowa i Siemianowic Śląskich napotkają na znacznie większe utrudnienia, a wszystko przez likwidację jedynego tramwaju łączącego oba miasta. - Przecież to jest jedyny środek lokomocji, którym dojeżdża tyle ludzi do pracy, do szkoły, w ogóle na zakupy - denerwuje się Teresa Maintok.

Chociaż "dwunastka" znika z rozkładu dopiero w Nowy Rok, firma odpowiedzialna za obsługę przystanków już miniony poniedziałek postanowiła utrudnić życie pasażerom. - Ludzie nie wiedzą jak mają jeździć. Według przepisów powinniśmy nie obsługiwać tych przystanków - stwierdza Cecylia Jendrzej, motornicza.

Ale jeszcze w Sylwestra będą obsługiwać. Siłą rozpędu. To, co ma się zdarzyć za kilkadziesiąt godzin z pamiętającą dziewiętnasty wiek linią, już od dłuższego czasu budzi ogromne emocje. Pasażerowie denerwują się, że teraz zamiast tramwajem będą jeździć w zatłoczonych autobusach. Kolejnym problemem jest, że autobus dojeżdża tylko na Bytków, dlatego pasażerowie czują się odcięci.

Odpowiedzialny za to odcięcie jest KZK GOP. - Musimy też czasem dokonywać takich trudnych decyzji, jak likwidacja niektórych linii, które nie są tak dochodowe, które tworzą duże koszty. Tak jest w przypadku "dwunastki" - wyjaśnia Alodia Ostroch, rzecznik prasowy KZK GOP.

Takie argumenty nie przekonują nie tylko pasażerów, ale i specjalistów ekonomii transportu. - To nie jest tak, że jesteśmy w stanie pozbyć się jednej linii tramwajowej i cokolwiek na tym zaoszczędzić. Tak naprawdę oszczędności są minimalne - stwierdza Jakub Halor, ekonomista transportu.

Ale i tak warto zlikwidować "dwunastkę" - uznał prezydent Chorzowa, który wszystko sobie dokładnie policzył. - Ważne jest to, że po likwidacji "dwunastki" oszczędzamy milion złotych, to znaczy nie wydajemy tyle. Natomiast komunikacja będzie na bardzo zbliżonym poziomie - uważa Marek Kopel, prezydent Chorzowa.

W tym miejscu pewność prezydenta zupełnie rozmija się z odczuciem pasażerów, którzy w całej tej sprawie pozostają dla władz nieco w cieniu. Pasażerowie uważają, że przed likwidacją linii należało zrobić spotkanie z mieszkańcami. Nawet takie propozycje z ich strony były, ale prezydent nie znalazł niestety na nie czasu. A jak mówią niektórzy mieszkańcy, skoro nie ma dla nich czasu, to powinien zmienić pracę.

Prezydent pracy zmieniać nie zamierza. Miłośnicy tramwajów liczą jednak, że wyręczą go w tym mieszkańcy. Ich zdaniem likwidacja "dwunastki" to niepowetowana strata. - Mamy nadzieję, że to niezadowolenie społeczne zostanie okazane w najbliższych wyborach samorządowych - mówi Piotr Wiśniewski, Klub Miłośników Transportu Miejskiego.

Ale pasażerów zdecydowanie bardziej interesuje to, co dzieje się tu i teraz. - Musimy sobie nie pozwolić na to. Tramwaj zawsze pełny jedzie i człowiek jest pewny że jedzie, a autobus - to wiadomo - raz jedzie a raz nie - stwierdza Danuta Jeleń.

Na razie wiadomo tylko tyle, że pasażerów "dwunastki" ma przejąć przede wszystkim autobus nr 663. Problem w tym, że trasa tej linii nie pokrywa się z linią tramwajową. - To jest rzeczywiście taki najsłabszy punkt, nad którym KZK GOP musi się jeszcze pochylić - przyznaje prezydent Chorzowa.

Ale na zbyt wiele ze strony KZK GOP nie ma co liczyć. - Trzeba było jakoś tą sytuację przygotować. To, co dało się wymyślić w tej chwili, zostało zrobione - swierdza rzecznik prasowy KZK GOP.

Zrobione źle - uważa miłośnik tramwajów Johannes Mayer. Kiedy znalazł w internecie informację o likwidacji "dwunastki", przyjechał z Amsterdamu zrobić jej pożegnalne zdjęcia. - Obecnie w Europie, we wszystkich większych miastach tendencja jest taka, że buduje się nowe linie tramwajowe, a stare modernizuje - wyjaśnia Mayer.

Niby proste, ale dla naszych urzędników chyba jednak za trudne.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Gerhard napisał(a):

"Pasażerowie denerwują się, że teraz zamiast tramwajem będą jeździć w zatłoczonych autobusach." czyli co - w tramwajach nie było w ogóle żadnych pasażerów?
Na temat rzetelności p. Halora wypowiadałem się przy innym artykule.
"Tramwaj zawsze pełny jedzie i człowiek jest pewny że jedzie, a autobus - to wiadomo - raz jedzie a raz nie" - posiada ktoś szczegółowe dane na temat awaryjności T12 i 663? Bo wypowiedź p. Halora w artykule na temat autobusów: "które miały w zwyczaju psuć się dość regularnie na chorzowskim <Krajcoku>, gdzie blokowały przy tym przejazd tramwaju" nie jestem żadnym dowodem tylko subiektywną opinią.

Zgadzam się z jednym - trasa zatramwaju została błędnie poprowadzona, nie dając możliwości przesiadki na Alfredzie na T13/T14. I ten błąd należałoby poprawić.

30.12 21:45:32

Jan z Alfredu napisał(a):

No to prezydent Kopel zaoszczędzi sobie na ładną chałupę w parku, a tramwaje mu już nie będą szumieć w nocy i przeszkadzać we śnie. A chorzowscy sklepikarze i restauratorzy na Wolności padną do reszty, jak im jeszcze z Siemianowic przestaną przyjeżdżać klienci - dla mnie Chorzów z dnia na dzień przestaje być dostępny. Ale durnia na prezydenta wybrali!!!

30.12 21:59:53

Silesia NON Silentium napisał(a):

Boze kiedy ktos sie w koncu obudzi to polskie podejscie spowoduje ze za chwile bedziemy o komunikacji publicznej czytac tylko w ksiazkach historycznych! Najlatwiej zniszczyc to co latwo przyszlo, KZK GOP tej lini nie tworzylo, bo kiedy ona powstawala to o nim nikt w najgorszych koszmarach nie snil... Mysle sobie ze Slask jest nasz Slazakow i powinnismy o swoje walczyc kiedy jacys przyjezdni cyrkowi blazni zabieraja nam to co do nich nie powinno nalezec! Warto pokoazac im, ze tu siwe walczy fair i dac im to odczuc w wyborach!

30.12 22:04:44

Jakub Halor napisał(a):

"Gerhard" czy jak Cię tam zwą, skoro się boisz podać imienia i nazwiska - mam sporą kolekcję zdjęć zepsutych 663 na torach "12" na Krajcoku, daty, fakty, straty liczone ilością zablokowanych kursów. Udokumentowałem 3 takie przypadki w ciagu roku, a że przez Krajcok przejeżdżałem raz na 2 tygodnie, więc mogę założyć że nie psuły sie specjalnie akurat z powodu mojego pobytu w okolicy. Pchnij mi emaila, chętnie porozmawiam z Tobą osobiście na temat mojej rzetelności.

30.12 22:16:12

Gojira napisał(a):

"Ale na zbyt wiele ze strony KZK GOP nie ma co liczyć. - Trzeba było jakoś tą sytuację przygotować. To, co dało się wymyślić w tej chwili, zostało zrobione - stwierdza rzecznik prasowy KZK GOP"
Dziwne... bardzo dziwne... nie można stworzyć nowej linii autobusowej na wzór tramwaju?! Dziwne... co ja się nasłuchałem, że autobus jest lepszy bo jest bardziej "mobilny" (jak to rzekł szanowny pan BARAN z Będzina)... a przecież jak rzekł pan HAŁADUS (w swoich argumentach przeciwko tramwajom) cytuję: "Uruchomienie linii autobusowej może odbyć się z dnia na dzień i kosztuje tyle co budowa przystanków plus dodatkowe autobusy". WIĘC JA SIĘ PYTAM!!! CO TO ***** ZNACZY: "To, co dało się wymyślić w tej chwili, zostało zrobione"?!?!?!?!?!!!!!!! <uchodzi para z uszu>
@Gerhard: Czy Twoim zdaniem np. 30 pasażerów w tramwaju robi TŁOK?! Jeżeli Twoim zdaniem jeden pasażer w tramwaju czyni tłok (co można wy wnioskować z Twojej wypowiedzi) to oznacza, że jeszcze nigdy w życiu nie jeździłem nie zatłoczonym tramwajem czy autobusem... Nic dodać nic ująć po prostu pogratulować...

I jeszcze sprostuję jak byś miał zamiar się bronić, że nie to miałeś na myśli:
"w tramwajach nie było w ogóle żadnych pasażerów?" = 0
"...jeździć w zatłoczonych autobusach." > 0

Inaczej Twojej wypowiedzi zrozumieć niemożna... i pomyśleć, że ktoś taki jak TY śmie krytykować ekonomistę transportu p. Halora.

PS: jestem pełen podziwu dla Twojej obiektywnej oceny.

30.12 23:03:15

Gerhard napisał(a):

Podpisuję się tak już jakiś czas - i nikt nie miał do tego żadnych zastrzeżeń. Moje dane personalne to nie puszka Coca-Coli, żeby nią machać na wszystkie strony. Nie jestem w żaden sposób zobligowany do podpisywania się imieniem i nazwiskiem.
Trzy przypadki defektu w ciągu roku nie mogą świadczyć o całości sytuacji. Tak samo jeżeli się jeździ na danym odcinku raz na dwa tygodnie - nie można powiedzieć, że taka sytuacja występuje stale (ewentualnie cykliczne). A jeżeli posiada(sz) Pan/Ty (skoro przeszliśmy na "Ty" no to "Ty") "fakty i straty liczone ilością zablokowanych kursów" to chętnie bym się dowiedział jeszcze co było przyczyną defektu autobusu (jeżeli takowe były notowane). Z pewnością są to informacje przydatne.
Nie mam, żadnych zastrzeżeń do ogółu Twojej Osoby (bo niby z jakiego powodu), jednak wyłącznie do rzetelności poprzedniego artykułu. Z wymienionymi wcześniej fragmentami się po prostu nie zgadzam, gdyż wg mnie nie są one przedstawione w sposób czysto obiektywny.
Mejla pcham w podpisie.
Pozdrawiam.

30.12 23:22:35

Gerhard napisał(a):

@Gojira
Ad.1 - nie rozumiem, dlaczego pasażerowie twierdzą, że teraz będą jeździć w zatłoczonych autobusach. Po to są te dodatkowe kursy, żeby zastąpiły od nowego roku ofertę tramwajową. A uwierz mi - jeździłem zarówno zatłoczonym autobusem jak i tramwajem.
A do krytyki ma każdy prawo. Zresztą, ciężko to nazwać krytyką - bardziej wymianą poglądów.
Poza tym - ja przedstawiam swoją subiektywną ocenę (raczej pogląd), a jako zwykły pasażer (zarówno autobusów i tramwajów) chyba mam do tego prawo.

30.12 23:32:01

wnerwiony pasażer napisał(a):

Wiecie co? Mieszkańcom Chorzowa to ja się dziwię! Już dawno tego Kopla powinni wywieźć na taczkach! Tramwaj mu hałasuje pod domem, więc najprościej zlikwidować linię kosztem pasażerów!

30.12 23:46:31

Buscoholic napisał(a):

I nic się nie udało wywalczyć. Mieszkańcy Chorzowa i Siemianowic - pożegnajcie jutro kwiatami ostanie kursy linii 12, bo od 5 stycznia nastanie era linii 663 z zegarem częstotliwości 15 minut, jak dumnie na swej stronie informuje (dez)organizator komunikacji w regionie. Swoją drogą ciekawe czy KZK GOP pomyślał o taborze przegubowym na tej linii, skoro ma w sobie (co prawda po części) połączyć obciążenie dwóch linii komunikacyjnych?

Tylko tych sentymentalnych "stodwójek" na dwunastce będzie mi brakować. Ach rok 2002...

30.12 23:56:44

memphis napisał(a):

@Gerhard: nowy rozkład 663 to mniej kursów niż dzisiejsza oferta 12+663. A pasażerom z Siemianowic i Alfredu pozostają własne buty albo własny samochód.

31.12 00:12:48

citadis napisał(a):

Tak szczerze to w całym tym materiale, bo obejrzałem go na tvs.pl najbardziej mnie irytuje roześmiana "gęba" Pani Ostroch. Krew mnie zalewa jak Pani rzecznik z uśmiechem na twarzy mówi, że pasażerowie na 1/3 trasy likwidowanego tramwaju są zdani na siebie i po raz kolejny pokazuje, że KZK ma swoich pasażerów w... tam, gdzie ma. Jako miłośnik tej kretyńskiej pseudokomunikacji przy najbliższej okazji zrezygnuję z korzystania z jej usług, bo nie mam ochoty być zaskakiwany nowymi pomysłami na "usprawnienie" działania systemu i tym podobne absurdalnie gówniane pomysły ekipy z Barbary. Prezydenci miast niech wracają do koryt w swoich urzędach, a komunikacje oddadzą w ręce specjalistów, bo za niedługo już nie będą mieli czego rozpieprzać.

31.12 00:17:38

Gerhard napisał(a):

Wiem. Jednak nie łudźmy się - że obecna (tzn od jutra) oferta będzie w najbliższym czasie zubożona o skrajne kursy. Prędzej czy później to na pewno nastąpi. Szkoda tylko "pustych" kilometrów do Węzłowca - nie lepiej byłoby te kursy 663 (oczywiście pod inną nazwą) puścić do centrum Siemianowic? Pewnie, że lepiej, tylko czemu tego nie zrobiono?

31.12 00:54:39

andrzejh69 napisał(a):

GOP to coraz to większa komunikacyjna dziura, dlatego że komunikacją rządzą, jak zresztą wszytskim w tym regionie ,zabufani w sobie, mało fachowi politycy. Poprzez likwiddacji 12-tki dzielnica Chorzów Stary straci na atrakcyjności bo szybki dogodny dojazd m.in ją stwarza. To europejska żenada zastępowanie tramwajów autobusami, zresztą to nie jeden chory pomysł prezydenta Pana Kopla. Najgorsze jest to że nigdy żaden polityk nie poniesie jakiejkolwek odpowiedzialności za swoje destrukcujne decyzje. W roku 1999 w Słupsku również zlikwidowano trolejbusy wbrew wpli mieszkańców inikt za to żadnej odpowiedzialności nie poniósł.

31.12 08:34:38

Jac napisał(a):

Oferta przewozowa KZK z roku na rok ubożeje ponieważ przynajmniej raz na rok zmieniają sie trasy poszczególnych linii.Pasażerowie są zdezorientowani,linie wydłużane,zminiane trasy-efekt-ciągle wydłużające sie przejazdy z dzielnicy do dzielny lub brak mozliwości dojazdu wogóle.Autobusy jeżdża puste w godzinach szczytu bo ludzie wolą korki ale w swoim samochodzie bo nim zawsze dojadą.Pracowałem kiedyś w PKM Katowice i nie przypominam sobie takich sytuacji żeby między 5 a 8 rano linia 77 była pusta a teraz tak właśnie jest.Podobnie jest w szczycie popołudniowym.W przegubie na całej trasie zajęte miejsca siedzące-nikt nie stoi za to jest korek przy wyjeździe z KWK Wesoła.

31.12 08:52:27

Ardo napisał(a):

Właśnie, dlaczego nie uruchomiono linii do Placu Skargi. Czy to aż takie trudne. Zrobić linię 612 czy inną i wybrać kogoś do obsługi z wolnej ręki a potem przetarg. Przecież jest tam miejsce do zawracania, no ale przecież "niedasię"

31.12 09:46:35

Panew napisał(a):

no po prostu uznano, że skoro większość pasażerów dwunastki wysiada na Bytkowie, to postanowiono im "ułatwić" dojazd. Zapewne gdyby 12 dojeżdżała do centrum Siemianowic uruchomiono by tam zatramwaj. A tymczasem pasażerowie mogą skorzystać z superatrakcyjnej przesiadki na 222...

31.12 09:52:47

motorowy napisał(a):

Witam! Co Wy na to że; w rozpisce obsady motorniczych z zajezdni Zawodzie na dzień 1 stycznia 2009 są obsadzone pociągi 121 i 122 ?! :)

31.12 11:18:49

camo napisał(a):

Prosiłbym o zmiany w Bazie Taboru w PKM-ie Tychy: wozy #204,205- sprzedane do Transgóru Mysłowice,#236-do sprzedaży,#
198- w trakcie kasacji.

31.12 12:37:32

Gerhard napisał(a):

Po prostu Zawodzie chce mieć powiększoną rezerwę "jeżeli komuś coś wypadnie (%)" ;)

31.12 17:23:57

WILQ napisał(a):

"Na razie wiadomo tylko tyle, że pasażerów "dwunastki" ma przejąć przede wszystkim autobus nr 663. Problem w tym, że trasa tej linii nie pokrywa się z linią tramwajową. - To jest rzeczywiście taki najsłabszy punkt, nad którym KZK GOP musi się jeszcze pochylić - przyznaje prezydent Chorzowa."

Dobrze by było, żeby w momencie tego pochylania ktoś kopnął całe KZK w ich najsłabszy punkt. I Kopla też.

01.01 17:03:15

Łodziak z Expresu ilustrowanowego Łódź. napisał(a):

Jak by tutaj było MKT Łódź to byście mieli 0 kłopotów ! Ale nasze kochane MPK je zlikwidowało i taki sam los trafił się też TP,MPK zbliża się pomalutku do GOP-u :(.

13.06 20:33:54


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!