Debiuty taborowe ostatnich dni
05.07.2007
Zmiana przewoźników na kilku liniach, która weszła w życie 1 lipca związana jest mniej lub bardziej z wprowadzeniem do ruchu na liniach KZK GOP kilku niskopodłogowych autobusów.
Najwięcej "nówek" przygotowała firma Nowak Transport - 1 i 2 dnia lipca wyjechało 5 autobusów. Dwa z nich to DAB-y z serii 15-1200C mk.II - z numerami 050 (1995 r.) i 052. Ten pierwszy zadebiutował na linii 39, a pochodzi z duńskiego Skanderborga. Jeździł tam w barwach Connexu (ex Combus 21) z numerem 8410, a zanim tam trafił należał do firmy Bussen z norweskiego Kristiansandu.
Drugi DAB, który pojawił się w ostatnich dniach czerwca na linii 744, również ma norweskie korzenie, pochodzi z tej samej firmy, w której dawniej przebywał opisany wyżej egzemplarz. Eksploatowany był tam z numerem 37 po czym trafił do Danii gdzie oczekiwał na kupca, którym okazał się być pan Nowak.
Na linię 121 wyjechały 2 lipca wszystkie cztery autobusy MAN NG272 z Monachium. Jeden z nich, z numerem 053 (ex 5743) wyjechał już 19 czerwca i do tej pory obsługiwał linię 146. Pozostałe trzy otrzymały numery 054 - 056, ex MVG odpowiednio 5760, 5724, 5762.
Autobusy z numerami 054 i 055 już zostały przemalowane na biało, na tym drugim pozostał tylko niebieski pas u góry. Dwa pozostałe ciągle są niebieskie, a egzemplarz z numerem 056 nie doczekał się nawet naklejek z nowymi numerami taborowymi. Wydrukowane tymczasowe numerki zostały umieszczone za szybą.
Debiutujący na linii 201 Tadeusz Rzemyk wysłał pierwszego dnia na trasę przemalowanego na kanarkowy kolor DAB-a 15-1200C mk.I. Autobus z numerem 615 (krój czcionki identyczny jak na autobusach Nowaka) oprócz nowych barw otrzymał również nietypowe diodowe wyświetlacze o dosyć topornej konstrukcji.
Również na linii 201 zobaczyć można od 2 lipca innego DAB-a, o którym już pisaliśmy kilkanaście dni temu. To biało-niebieski wóz należący do Ampexu, a wypożyczony przez Rzemyka. Autobus został oklejony firmowymi naklejkami wypożyczającego, a także numerkami 623.
Drugi DAB z Ampexu, z tej samej serii co wspomniany wyżej, a skrywany dotychczas na zajezdni pojawił się 2 lipca na linii 39. Użyczony jest obecnie Nowakowi, który będzie go użytkował z numerem 047.
Żółty autobus wyprodukowany zostal w 1993 roku i na początku swojego żywota kręcił się po stolicy Danii. Bliższe szczegóły nie są znane, wprawne oko zauważy jednak w odpowiednim oświetleniu logo HT - organizatora komunikacji w kopenhaskiej aglomeracji. Później ten DAB trafił do Slangerup i tam w przedsiębiorstwie Fjord-bus dojeździł z numerem 7438 do 2006 roku. Po wycofaniu z eksploatacji, razem z trzema "kolegami" znalazł się w Polsce. Koledzy znaleźli swoje miejsce u Nowaka.
Swoje stałe miejsce znalazły wraz z początkiem lipca 4 autobusy MAN NL202 należące do firmy Irex. Biało-granatowe, dwudrzwiowe pojazdy zostały w maju sprowadzone z Niemiec i do tej pory pojawiały się jedynie sporadycznie na liniach KZK GOP obsługiwanych przez tę firmę, bądź na prywatnej linii K. Aktualnie autobusy te można zaobserwować na bytomskich liniach 169 i 176.
Pierwszego dnia jeździły wozy z numerami 09 i 11, a egzemplarz numer 12 pełnił rolę rezerwy. Drugiego dnia wyjechały na trasy wszystkie 3 wyżej wymienione autobusy, a zamiast czwartego niskopodłogowca (o numerze 10) pojawił się średniopodłogowy MAN SL202 numer 05.
Na koniec debiut pierwszego z trzech niedawno sprowadzonych przez PKS Gliwice Neoplanów N4021. Przemalowany i oznakowany numerami 522 przegubowiec wyjechał 2 lipca na linię 720.
Jarek5 napisał(a):
Szkoda. Miałem nadzieję, że pojawią się także nowości taborowe z ROW - Vbus i Kłosok kupili kolejne autobusy.
05.07 20:19:53
palex napisał(a):
Cóż... przynajmniej NISKOPODŁOGOWE... chociaż osoby niepełnosprawne docenią te zmiany! Cieszę się, że KM staje się przyjaźniejsza dla niepełnosprawnych! Jedna myśl przechodzi mi przez głowę - "żeby wszystkim żyło się lepiej!"
05.07 20:33:06
adam86 napisał(a):
Taa palex, nieksacze:D A Polak na 2 dzień na 139 posłał hungara:P Nie mysl, że sie cos w KZK pozmieniało;)
05.07 21:01:04
jacekso napisał(a):
Jarek5: cierpliwości, w najbliższych dniach będą informacje z ROW-u. W pierwszej kolejności o nówkach u Kłosoka.
05.07 21:35:55
palex napisał(a):
Mój komentarz powstał wyłącznie w oparciu o powyższy artykuł. Fakt posłania Ikarusa przez Polaka, powinien skończyć się tylko w jeden sposób: GIGANTYCZNĄ KARĄ ZE STRONY KZK GOP, tak aby Polak zapamiętał, że takich numerów się nie robi, tak aby popamiętał na całe życie datę wystawienia tej kary. Wtedy szanowni przewoźnicy nauczyliby się szacunku dla niepełnosprawnych. I to powinno dotyczyć każdego przewoźnika, zarówno Polaka jak i PKMy.
05.07 21:37:37
memphis napisał(a):
@palex: Polak nie dostanie żadnej kary za nieposyłanie niskopodłogowca, bo tak jak już pisaliśmy wielokrotnie w różnych artykułach KZK GOP nadal uparcie nie potrafi wpisać do umów przewozowych odpowiedniego zapisu.
05.07 21:40:42
kysó napisał(a):
same stare graty te na zdjęciach
05.07 21:58:23
palex napisał(a):
I właśnie to jest przykre. W takim przypadku nigdy nic się nie zmieni. Musiałby się znaleźć jakiś szaleniec, który regularnie wysadzałby w powietrze wysokopodłogowce :P [za dużo TV :P]
05.07 21:59:21
adam86 napisał(a):
@palex:A tak w ogóle to można sie było spodziewać tego ikaruska na 139. Polak ma tak marna stawkę, że na ten szczytowy w wakacje wóz posyła ikarusa. Z resztą wydaje mi się, że to w sumie z korzyścią dla pasażera poniekąd, bo i wiecej tam miejsca, no i okna otwierane.
05.07 22:30:59
........ napisał(a):
zpewnością man tam będzie jedzic wtedy kiedy wyjedzie neoplan
05.07 22:51:03
meteor napisał(a):
@palex : odnośnie pierwszego komentarza to ta jedna myśl powinna brzmieć "Co by tu jeszcze spieprzyć, panowie" :P.
@kysó : niech przynajmniej będą kilka lat młodsze od 260-tek...
05.07 22:51:42
adam86 napisał(a):
Tak, tak jasnie panie wielokropek, ciekawe tylko czemu na 51 był niskacz, a na 139 ikarus, doprawdy niesamowite, co nie?
05.07 23:25:41
kysó napisał(a):
@meteor: może i będą ale wyprodukowane na początku lat 90. ubiegłego wieku są już przeżytkiem - firmy na ZAchodzie wycofują je z eksploatacji z jakiegoś powodu - a jeśli znajduje się chętny pokroju Nowaka czy Polaka to autobus nie trafia do huty tylko firma na nim jeszcze zarabia. Podobnie było ze sprowadzonymi z wielką pompą gazowymi Volvo do PKM Tychy - autobusy się psują na trasie, wymagają dużo konserwacji - je również ktośwycofał nie od parady.
06.07 06:39:25
Mody_82 napisał(a):
A propos Polaka i "139" to ostatnio przejeżdżając przez rynek w Chorzowie ok. 14:20 widziałem MAN-a #21 na 139 właśnie na tym "wakacyjnym zadaniu biskowym", rano jeździł on na "bisce" 96, która w wakacje popołudniu już nie wyjeżdża, a więc przynajmniej na drugiej części tego zadania "139" pojawia się niskacz ;)
06.07 07:23:18
pks gliwice napisał(a):
same stare graty będą jedzić po drogach
06.07 10:42:07
........ napisał(a):
adam chyba że tak bo wglądu na 51 niemam :)
06.07 14:11:09
meteor napisał(a):
@kysó : aczkolwiek zależy jak się trafi. Niektóre posprowadzane wozy naprawde fajnie się zachowują i jeszcze pojeżdżą, no a jeśli ktoś sprowadza co idzie no to takie skutki...
06.07 14:28:42
piotrek napisał(a):
#56 od Nowaka miał bardzo udany debiut :P We wtorek albo w środę pewnie awaryjnie zjeżdżał do zajezdni, bo "siadła" prawdopodobnie pneumatyka zawieszenia. Cały bok po stronie kierowcy podszedł w dół i koła haratały po nadkolach. Około 5.25 przewlókł się przez Miechowice (koło pętli) następnie kierowca za tylną szybę wstawił trójkąt i pojechał przez las w kierunku Stolarzowic.
Chyba nawet nie mieli czasu go porządnie sprawdzić tylko zarejestrowali, zamontowali niezbędne rzeczy, okleili i puścili na linię.
p.s. kod z obrazka "ITD723" - czyżby jakieś proroctwo? ;)
06.07 14:47:43
lkmg-sol napisał(a):
Czy ktoś się orientuje skąd sprowadzono te Neoplany N4021?
06.07 15:21:40
andrzej69 napisał(a):
Lepszy man z 1992 roku od nowki gniota.
Sam kupilem uzywanego passata a za te pienidze kupilbym nowego fiata albea czy palio. Wczesniej miałem nowke polska ktora w wieku 7 lat nadawala sie tylko na zlom, a teraz 7 letni pasek jest jak nowy. Polskie wyroby nowki sa takim samym stanie jak niemieckie 7 latki :)
taka jest prawda ze to szmelc i tyle.
W niemczech sa plaskie drogi porzadny serwis i dobre paliwo. Czy to jest puszaka, czy autobus czy tir w kazdym z tych przypadków tak jest.
06.07 15:29:56
martinez napisał(a):
No nareszcie cos ruszylo na 39(linii ktora kompletnie zapomniana byla przez kzk) jak narazie same niskie daby jezdza i to jest wielki plus dla nowaka zeby tylko bylo tak dalej
06.07 18:21:41
Jarek5 napisał(a):
@andrzej69 czyli Solaris to też jest szmelc?? No chyba, że twoim zdaniem to nie jest Polskie...
A takie pytanie po za konkursem - ciekawe ile to twój cudowny Passat dzwonów miał.
A z takim myśleniem, że stary Man jest lepszy od nowego wozu... ehh ręce opadają. Widze, że dla GOPu nadziei nie ma.
Cóż niepozostaje mi nic innego niż pogratulować wam kolejnego złomu na drogach.
06.07 21:21:40
meteor napisał(a):
@Jarek : zależy jakie wozy weźmiesz pod uwagę, bo dla mnie MAN NL2x2 lub 2x3 jest dużo lepszy niż Vecto czy Tantus...
06.07 22:37:39
Megadeath napisał(a):
Oczywiście że Solarisy to szmelce,tylko patrzeć,kiedy się zaczną palić.Po wydarzeniu w Bratysławie,gdzie spaliły się 2 Solarisy dyrektor tamtejszego MZK stwierdził że cały zakup 22 wozów wróci z powrotem do polski.Być może wszystkie autobusy się palą ale żaden tak często jak solaris.
06.07 22:54:04
Jarek5 napisał(a):
@meteor 2x3 to są jeszcze młode wozy, wiec takie to prosze jak najbardziej
2x2 się już starzeją i to problem GOPu jest ze 25lat eksploatacji to jest normalka, wiec kupuje sie taki przechodzony szmelc z zachodu
PS jak dla mnie to i taki Tantus dobry - byle by sie pozbyc Ikarusow z jastrzebia.
@Megadeath Solarisy niepalą sie czescniej niz inne autobusy. No, ale załorze sie ze mam do czynienia z Jelczofobem. Ok przepraszam Ikaruso.
07.07 00:35:06
butthead napisał(a):
@lkmg-sol: Neoplany sprowadzono z Erfurtu. Pisaliśmy o tym w notce z 12 czerwca.
@andrzej69: "W niemczech sa plaskie drogi" - byłeś aby raz w niemieckim mieście (nie nie na autostradzie)?
@Megadeath: A ileż to jest w GOP solarisów napędzanych eksperymentalnie gazem ziemnym?
07.07 01:57:14
Megadeath napisał(a):
A próbowaliście jechać solarem w godzinach szczytu?-zdecydowanie odradzam.Wnętrze wąskie i fatalnie rozplanowane-naprzemiennie miejsca wolne i kupki ludzi,do tego siedzenia typu 1 i 1/2 .A Ikary i jelcze bardzo lubię.W ikarach ludzie byli przynajmniej po równo "porozkładani"po autobusie,a solar?-tragedia,widziałem jak wielu ludzi z niego wysiada,gdyż zwyczajnie nie da rady jechać dalej i się w nim dusić,zresztą jest o tym temat gdzieś na forum.
07.07 09:17:03
Jarek5 napisał(a):
aA niemówiłem,że gadam z Jelczo/Ikarofobem?? Tak się składa, że to od przewoźnika zależy jaką sobie konfiguracje wybierze i jeśli będzie chciał to kupi Solarisa z klimą, a jak go niestać to może zamówić duże otwierane okna. W ogóle proponuje zakończyć tą dyskusję, ponieważ dyskutowanie o wyższości starego Ikarusa nad Solarisem jest śmieszne.
07.07 11:04:21
Bodzio napisał(a):
Fakt jest faktem, że - ogólnie mówiąc - wyroby sprzed kilkudziesięciu lat są o niebo trwalsze, niż dzisiejsze nówki, Sam mam pralkę POLAR PS 663P Bio. Służy ona w moim domu już 22 lata. Jestem pewien, że gdy kupię nową ( niestety na pewno mnie to czeka ), to będzie to inwestycja na 5-7 lat najwyżej. Jestem ciekaw, jak będą służyły np. gliwickie solarisy w roku 2015. Na pewno znajdą miejsce na złomowisku już dużo wcześniej. Ale taki trend dzisiejszych czasów - zmuszać klienta do częstej wymiany sprzętów ( jest to tzw. napędzanie koniunktury )
07.07 12:00:50
car napisał(a):
@Jarek5: Jelczo/Ikarofobem... Wiesz wogóle co oznacza fobia? Megadeath pisze o czymś zgoła innym. Kolego zajrzyj do słownika wyrazów obcych.Pzdr.
07.07 12:25:48
piotrek napisał(a):
Jeżeli już czegoś się mamy czepiać w Solarisie to faktycznie zagospodarowanie przestrzeni w środku pojazdu w przypadku modeli U9 U10 i U12. Dużo siedzeń przeciwnych do kierunku jazdy, przestrzenie na kolana tragicznie małe. No i jeszcze przestrzeń otwarta czyli tzw. miejsca stojące - w szczycie to niektórzy pasażerowie mają szansę się chyba tylko powietrza złapać.
Co do okien to widać że po kosztach PKM-y jadą, bo parę lufcików wystarczy. Klapy dachowe otwiera kierowca i to tylko od niego zależy. Jeżeli by były w ofercie autobusy z siedzeniami drewnianymi to też pewnie by ktoś je kupił. Przecież w przetargu była mowa że ma być tyle a tyle siedzeń, a jakich? To już nie ważne...
07.07 17:20:17
andrzej69 napisał(a):
Solaris produkowany dla Niemiec wyglada niezle. Tam jezdzi mało ludzi w godzinach szczytu to wygoda miejsc stojacych ma małe znaczenie. Ile Solarisy wytrzymja czas pokaze jak beda mialy +-15 lat. Co do szanowaniu samochodwo przez niemcow - zobaczcie jak dlugo w NRD byly eksploatowane ikarusy 180/280/260!! Ik 180 doczekaly tam 1986 roku (np Jena)!!! a 280/260 z lat 70 jedzily tez +-15 lat gdy w Polsce 260 z lat 1974 -1977 wytrzymywaly 5-7 lat w porywach 8!!! Bodzio - masz racje to co produkuje sie dzisiaj nie jest tak wytrzymake niz to co 15 lat temu. To dotyczy wszystkiego- pralek, kser, aut, elektroniki, a zwlaszcza mebli!! Nawet buduje się już często byle jak.Moja tesciowa tez ma taka pralke jak Ty:). Podjrzewam ze Many 2x3 nie beda tak wytrzymale jak 2x2.Jak bedziesz kupował nowa pralke kup Whirlpool- przez 3 lata nie maiłęm żadnej awarii przy ok 3 praniach/dzień.
08.07 07:06:05
aurvandil napisał(a):
a na 608 malutki 0504
08.07 11:12:33
Adam1982 napisał(a):
W jakim stanie sa autobusy i przez ile lat beda sluzyly w duzej mierze zalezy od samych przewoznikow, a nie zawsze od producenta taboru. I tutaj jest caly problem. Przyklady podal ANDRZEJ69. W Niemczech po prostu inaczej sie do tego podchodzi.Tam dbaja o swoj tabor, a u nas z tym dbaniem to roznie bywa. Problemem przewaznie sa pieniadze (oszczedzanie na wszystkim), a takze mentalnosc... :-(
08.07 12:06:22
YoMaHa napisał(a):
@piotrek: wcale bym się nie zdziwił, gdyby ktoś rozsądny kupił pojazd z siedzeniami drewnianymi - są bezpieczeniejsze i bardziej ekologiczne. Zdaje się nowe tramwaje do któregoś z miast zachodnich mają siedziska z listewek...
08.07 13:45:13
Bodzio napisał(a):
@andrzej69 - dzięki za rady. ( przepraszam Szanowną Redakcję za odbieganie od tematu !!! ) Co do niemieckiej dbałości o samochody, to zgadzam się z niektórymi z przedmówców, że w miarę dobry stan techniczny używanych - także długo używanych - samochodów ( w tym autobusów ) zza Odry jest pochodną dobrego stanu niemieckich dróg. I tutaj również muszę zgodzić się z tymi, którzy twierdzą, że przyczyną braku zainteresowania przewoźników nowymi autobusami jest krótkotrwałość umów z KZK GOP. Inną przyczyną jest też szalona cena nowych busów wynikająca głównie z zachłanności naszego fiskusa. Gdyby nasi miłościwie nam panujący pomyśleli o jakichś ulgach inwestycyjnych, czy czymś podobnym, być może sytuacja trochę się na lepsze zmieniła.
08.07 13:45:56
piotrek napisał(a):
@YoMaHa: nie chodziło mi o ekologię, tylko o maksymalne "jechanie po kosztach"
09.07 23:15:40