Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Rybnik: Z Placu Wolności znikną autobusy?

11.01.2007

Tagi: – Dodał: Jacek Sobota

Karina Sieradzka
Dziennik Zachodni, 05.01.2007


Nie będzie już dworca autobusowego komunikacji miejskiej w centrum Rybnika. Ci, którzy łudzą się, że po zakończeniu remontu Placu Wolności wrócą w to samo miejsce przystanki, są w dużym błędzie.


Owszem, na Placu Wolności zostaną przystanki, ale tylko trzy i to tzw. przystanki przelotowe. Na razie nikt jednak nie potrafi powiedzieć, które linie będą się tu zatrzymywały. Część mieszkańców jest tym oburzona.
Dlaczego nikt nie mówił wcześniej o tym, że remont Placu Wolności oznacza zlikwidowanie dworca? Jak zwykle zostaliśmy postawieni przed faktem dokonanym - denerwuje się Krystian Adamczyk, który teraz korzysta z tymczasowych przystanków przeniesionych w różne miejsca w centrum miasta. Które z tymczasowych przystanków pozostaną, a które zostaną zlikwidowane czy też przeniesione, też na razie nie wiadomo. Wszystko zależy od tego, które autobusy będą miały przywilej zatrzymywania się na wyremontowanym Placu Wolności.

W chwili obecnej prowadzone są analizy, których wyniki zadecydują o doborze konkretnych linii - mówi tajemniczo Krzysztof Jaroch, rzecznik prasowy prezydenta Rybnika. W jaki sposób analizy są prowadzone, tego nikt wyjaśnić nie chce, czy też nie potrafi. Wiadomo jedynie, że szczątkowa komunikacja autobusowa w obrębie Placu Wolności uruchomiona zostanie po 15 stycznia.

- Wszystko w zależności od warunków pogodowych pozwalających na dokończenie robót - zastrzega jednak Krzysztof Jaroch. I dodaje, co do modernizowanego Placu Wolności wybrane zostanie najlepsze rozwiązanie. Choć wielu podróżnym nie podobają się te zmiany, nie brakuje też takich, którzy są za zlikwidowaniem dworca. Część rybniczan uważa, że nie powinno być ani jednego przystanku na Placu Wolności.

- Po co mają tam kopcić autobusy? Wystarczy, że przez centrum przejeżdża dużo samochodów, które zanieczyszczają powietrze - uważa Janina Burek. Jan Konsek mówi natomiast, że w zasadzie już się ludzie przyzwyczaili do tych nowych przystanków w mieście, więc nie ma potrzeby żeby je z powrotem przenosić na Plac Wolności.

Byle tylko były gdzieś blisko centrum, bo to ważne dla pasażerów. A i pomysł z tymi trzema przystankami przelotowymi uważam za dobry - mówi Jan Konsek. Podobne zdanie mają Krystyna Kmiecik i Leokadia Wróblewska, które są bardzo zadowolone z obecnego usytuowania przystanków.

- Mieszkamy w Wodzisławiu, ale do Rybnika przyjeżdżamy niemal codziennie. Jeździmy tu na zabiegi, z przystanku mamy blisko - wyjaśniają. Przyglądają się z uwagą, jak Rybnik ładnieje. Teraz Plac Wolności również ładnieje. - Dworzec jest tam niepotrzebny, bo na dworcu to ludzie dużo śmiecą i jak to potem wygląda? - mówi Wróblewska. Panie podkreślają, że nawet jeżeli trzeba przejść kawałek na piechotę, to przecież wyjdzie wszystkim tylko na zdrowie. - Ja na przykład lubię dużo chodzić, uprawiać gimnastykę - śmieje się Krystyna Kmiecik.

Miejsce spotkań
Dworzec autobusowy powstał na Placu Wolności w latach 30., czyli jeszcze w okresie międzywojennym. Wcześniej Plac Wolności nosił nazwę Nowy Rynek i służył właśnie bardziej jako miejsce spotkań i uroczystości. Na środku Placu Wolności stała wówczas tzw. studnia sedańska z fontanną. W tamtych czasach w miejscu obecnego rybnickiego rynku był targ.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

mieszko966 napisał(a):

Powinni wszystkie linie po równo rozdzielić między pl. Wolności i przystanek pod sądem. To takie dość równoważne lokalizacje (obie bardzo blisko Rynku). Jak 48 odjeżdżałby z pl. Wolności, to 47 odjeżdżałby spod sądu. Jak 16 z pl. Wolności, to 51 spod sądu. Jak 32 z pl. Wolności, to 31 spod sądu. Itd. itd. To chyba najlepsze rozwiązanie.

11.01 08:52:59

adamos199214 napisał(a):

To co nasze miasto Rybnik wyprawia to jest skandal! Linia E-3 już nie będzie obsługiwac przystanku Plac Wolności, tylko Bazylika, 3- go Maja, tak samo jest oburzające, że w ankiecie na stronie http://www.rybnik.com.pl nie było linii 52 do Żor. Ankiete wygrałą linia 48-> najbardziej obciążona linia Rybnika( obsł. osiedle Nowiny, Centrum, Gotartowice i Boguszowice), tylko na 48 brakuje jeszcze jednego-> autbusów wielkopojemnych(ost. widziałm rano o 8 długa Krosę #3306...

11.01 10:08:16

Mlaskanoo napisał(a):

Mapy w autobusach przedstawiają starą wersję, że wszystkie linie oprócz E-3 a tak to wszystkie... zobaczymy co czas pokaże ;)

11.01 10:18:51

Dave napisał(a):

"Teraz Plac Wolności również ładnieje. - Dworzec jest tam niepotrzebny, bo na dworcu to ludzie dużo śmiecą i jak to potem wygląda? - mówi Wróblewska." - Co za kretyński argument! A gdzie indziej ludzie nie śmiecą, co nie? I śmiecenie jest za argumentem, żeby nie było dworca? :D Albo nie miała co powiedzieć ta pani, albo prasa tak pomanipulowała jej wypowiedzią, że wyszło co wyszło :D

11.01 18:07:06

AP napisał(a):

Do Mieszka966: Wbrew pozorom to nie jest taka prosta sprawa z trzech powowdów: 1) dlatego, że pl. Wolności pełnił genialne miejsce dla przesiadek 2) przy Sądzie jest ograniczona ilość w zatokach - obecnie nie mieszczą się tam więcej niż 2 krótkie autobusy lub 1 przegub więc to w ogóle odpada 3) gdyby rozdzielić linie wg twojej propozycji to musianoby zwiększyć częstotliwości bo dzięki temu linie nie będą się uzupełniać i przez to z każdego przystanku będzie ich niestety mniej :( Dla miłośników miejskiej estetyki i fontann rybnicki pl. Wolności będzie pozytywnym wzorem dla innych miast. Jeśli jednak chodzi o względy praktyczne to z pewnością jest to kolejny przykład, że władze Rybnika i tamtejszego ZTZ-u mają komunikację miejską traktują jako niepotrzebną kulę u nogi...

11.01 23:04:26

foh napisał(a):

Przecież centrum przesiadkowym jest teraz dworzec na ul. Budowlanych. Co za problem przejechać się 4-5 więcej...

12.01 09:26:17

mieszko966 napisał(a):

Tak w ogóle to ja jestem zdania, że w Rybniku jest dziś straszny chaos w komunikacji miejskiej. Niektóre linie są tak poplątane, że nie sposób z nich czasem korzystać (patrz np. slalom po Śrómieściu w wykonaniu takich linii, jak 14 czy 43). Remont i ponowne oddanie do użytku pl. Wolności to moim zdanie świetny moment na to, żeby całą sieć komunikacyjną w mieście zbudować zupełnie od podstaw. Oczywiście przy wykorzystaniu mojego pomysłu z podziałem na autobusy jeżdżące przez pl. Wolności i przez Sąd. Tym bardziej, że przystanek pod sądem bardzo dzielnie znosił w ostatnim czasie zwiększone obciążenie. Myślę, że docelowo zatrzymywałoby się tam mniej kursów, niż w ostatnich kilku miesiącach, więc nie powinno być z tym żadnych problemów (niezależnie od długości zatoczki).

A co do "grzybków" na pl. Wolności, to ja na razie słyszałem o nich same negatywne opinie. Włącznie z taką, że to "najbrzydsza fontanna na świecie". Jak to mówią, chcieliśmy dobrze, a wyszło jak zawsze. E-karta to też miał być cud techniki, a teraz coraz więcej osób zaczyną ją przeklinać. Z tymi fontannami będzie chyba podobnie. ;)

12.01 15:57:35

adamos199214 napisał(a):

Np. nie rozumie i niezrozumie po co jest 17 i 19! Wystarczy by 18 w szczycie kursowała co 20-30 minut, obsługiwana przez autobusy 15-18 metrowe. Niestey ZTZ nie potrafi tego pojąć. Również dużo lepsza by była likwidacja linii okreżnym i przekształcic je. I mam jeszcze jedno zastrzeżenie: nie potrzebna jest 30, na ul. Stawiarza, Kożdoniów i Boguszowicką w Jankowicach mogła by jeździć 31, ale nie ma to jak inteligencja ZTZu...

12.01 17:00:41

mieszko966 napisał(a):

@adamos199214: A po co jedną linię sztucznie rozbijać na dwie: w jedną stronę nazywa się 32, a w drugą 13?? Takich absurdów jest w Rybniku dużo więcej, stąd właśnie moja koncpecja, żeby stworzyć w mieście nową, uproszczoną i bardziej praktyczną sieć komunikacyjną.

12.01 22:08:46

marcin napisał(a):

@adamos199214:
to ja juz wole miec 17 i 19 (i takich przykladow jest wiecej - wiadomo) niz zeby miec kazdy kurs prowadzony inna trasa i sie pogubic...
denerwuje mnie rozdzielenie ósemek. ale nie na Reden i Glozyny (chociaz powinni kursy przez Glozyny oznaczyc tak jak bylo kiedys w rozkladzie internetowym jako 8G - bo to sie myli) ale na to ze kursy przez Reden jada przez Chwalowice a kursy przez Glozyny normalnie przez Niedobczyce. nikt normlany nie zastanawialby sie jak akurat jedzie ten kurs, jak widzi sie na przystanku 8 to automatycznie sie wsiada... a tu wałek bo wywiozlo kogos do Chwalowic.
mi osobiscie wcale nie przeszkadza duza ilosc linii jesli sa sensownie ponumerowane, np.zeby latwo je zapamietac (17, 18, 19). hm... nie wiem czy ktos poradzilby sobie z rozszyfrowaniem kursow 311, gdyby nie podzielili na A, B, C - i chwala im za to.
PS: swoja droga to jakby ZTZ myslal, to probowaliby przedluzyc 17 do Czerwionki - zobaczyliby ile ludzi by tym jedzilo.

13.01 16:03:11

foh napisał(a):

marcin: PS: swoja droga to jakby ZTZ myslal, to probowaliby przedluzyc 17 do Czerwionki - zobaczyliby ile ludzi by tym jedzilo.
Wprowadzenie 17 do Czerwionki nie jest w interesie MZK Jastrzębie. Ze względu na cenę biletu ludzie masowo wy wybierali 17-tkę. No chyba, że ZTZ wprowadziłby tam II strefę. Jeśli chodzi o 18-tkę, to wg mnie jest ona dziwnie "zakręcona". Podam przykład z Leszczyn do Książenic jest multum autobusów, a z powrotem trzeba zdać się na 194 kursujący tyle co kot napłakał. I ostatnia sprawa to propozycja z mojej strony, aby zamiast PKSu do Knurowa wpuścić KM (ZTZ?), coś na wzór Rybnik - Żory. Teraz tam bilety są horendalnie drogie, a wprowadzenie KM zachęci podróżnych do częstych jazd na tej trasie (z racji ceny)

14.01 18:40:57

adamos199214 napisał(a):

Tak, tylko jak przekonać do tego ZTZ?! Oni wychodzą z założenia, a po co nowe linie, nowy rozkład?!

14.01 21:09:47

MO napisał(a):

Do Czerwionki ZTZ? Też Ci pomysł... Niech ZTZ najpierw zrobi porządek w Rybniku a potem niech się bierze za inne relacje. A swoją drogą w kierunku Czerwionki za państwowe pieniądze PKP remontuje kapitalnie linię kolejową i to PKP powinno przejąć pasażerów na trasie Rybnik-Czerwionka dodając kursów na tej trasie. Autobusy są niesamowicie przepełnione a po zakończeniu remontu linii kolejowej będą jechać conajmniej 2 razy dłużej od pociągu...

15.01 23:41:40


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!