Utrudnienia w związku z wyścigiem Tour de Pologne
28.07.2013
31 lipca 2013 r. (środa) w związku z organizacją wyścigu kolarskiego Tour de Pologne (etap 4 z Tarnowa do Katowic) występować będą znaczne utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Kolarze wjadą w granice województwa śląskiego od strony Olkusza i pojadą następnie przez Sławków, Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec i Siemianowice Śląskie, a następnie wjadą do Katowic i tradycyjnie pokonywać będą śródmiejską pętlę z metą pod Spodkiem.
Na terenie Sławkowa, Dąbrowy Górniczej, Sosnowca i Siemianowic Śląskich planowane jest wyłączenie z ruchu ulic na trasie przejazdu wyścigu i tylko w tym czasie zmiany tras linii autobusowych (najczęściej skrócenie trasy). Dotyczy to odcinków ulic:
- w Sławkowie: Katowicka, Fabryczna, Olkuska, Legionów Polskich, Rynek, Świętojańska, Wrocławska, Katowicka,
- w Dąbrowie Górniczej: Katowicka, Strzemieszycka, Majewskiego, Krucza, Myśliwska, Podlesie, Tysiąclecia, Piłsudskiego, Królowej Jadwigi, al. Róż,
- w Sosnowcu: Braci Mieroszewskich, 11 Listopada, Andersa, 1 Maja, Sienkiewicza, Piłsudskiego, 3 Maja (z nawrotem pod estakadą), Piłsudskiego i Baczyńskiego,
- w Siemianowicach Śląskich: Mysłowicka, Powstańców, Świerczewskiego, Staszica, Waryńskiego, Kapicy, Niepodległości i Wróblewskiego (tu należy jeszcze dodać odcinek w Dąbrówce Małej przebiegający ulicami Milowicką, Pod Młynem i Strzelców Bytomskich o którym KZK GOP zapomniał w komunikacie).
Tramwaje w Zagłębiu mają kursować bez zmian, a ruch ma być wstrzymany tylko na moment przejazdu kolumny wyścigu.
Najpoważniejsze zmiany czekają pasażerów w Katowicach. Tu wyłączone z ruchu zostanie praktycznie całe śródmieście, częściowo już od godzin porannych. Trasa wyścigu przebiegać będzie ulicami Bytkowską, Agnieszki, Bukową, Złotą i Chorzowską, a później pętla ulicami al. Korfantego (strona zachodnia), nawrót na Pętli Słonecznej, al. Korfantego (strona wschodnia), Rondo, al. Roździeńskiego, Dudy-Gracza, Graniczną, Pułaskiego, Lotnisko, Francuską, Ceglaną, Kościuszki, Poniatowskiego, Mikołowską, Sądową, Goeppert-Mayer i Chorzowską. Meta usytuowana jest pod Spodkiem.
Komunikacja tramwajowa:
- linie 6 i 19 od strony Bytomia będą skrócone do Stadionu Śląskiego (w godz. 4:30-20),
- linia 7 od strony Łagiewnik i linia 20 od strony centrum Chorzowa będą skrócone do zajezdni Chorzów Batory (w godz. 12:30-17),
- linie 13 i 33 nie będą kursować w ogóle (w godz. 4-20),
- linia 14 od strony Mysłowic oraz linie 15 i 36 od strony Sosnowca będą skrócone do pętli w Zawodziu (w godz. 12:30-17),
- linia 16 kursować będzie na trasie Brynów - Zawodzie (w godz. 4:30-12:30 i 17-20), a w godz. 12:30-17 w ogóle nie będzie kursować.
Uruchomione zostaną dwie linie tymczasowe na trasie z centrum do Zawodzia. Obsługiwane będą taborem dwukierunkowym, a wagony kursować będą w obu kierunkach każdy swoim torem. Linia oznaczona jako 40 kursować będzie w relacji Zawodzie Zajezdnia - Zawodzie Paderewskiego, a linia oznaczona jako 42 - w relacji Katowice Dworzec PKP - Katowice Damrota.
Oprócz tego w godz. 4:30-20 funkcjonować będzie autobusowa komunikacja zastępcza oznaczona jako T-19. Autobusy kursować będą na trasie Chorzów Stadion Śląski - Katowice Rynek. W czasie wyścigu (w godz. 12:30-18:15) trasa zostanie skrócona do przystanku Katowice Grundmanna (powrót w kierunku Stadionu - przez ul. Gliwicką i Bracką). Na pozostałych trasach (Wełnowiec, Brynów i Załęże) nie przewidziano komunikacji zastępczej.
W czasie trwania wyścigu linie autobusowe będą albo skrócone albo skierowane do tymczasowych przystanków końcowych. Najpierw w godz. 4:30-12:45 i 18:15-20:00 linie jadące przez Koszutkę pojadą objazdem (linie z Siemianowic - przez ul. Sokolską, linie z Bogucic - przez ul. Markiefki/Wróblewskiego - al. Roździeńskiego - Rondo).
W czasie trwania wyścigu (w godz. 12:45-18:15) zarządzono następujące zmiany tras (w skrócie):
- od strony Siemianowic: linie 0, 30 i 50 oraz 5, 27, 43, 133, 168, 170, 296 i 860 - do Dąb Silesia City Center, a linia 110 - do Katowice Grundmanna,
- od strony Os. Tysiąclecia: linie 6, 7, 23, 820, 830, 840 i 870 - do Katowice Grundmanna (powrót przez Gliwicką),
- od strony Ligoty i Ochojca: linie 9 i 10 - do Osiedle Witosa Kossutha, linia 297 - do Obroki MPGK, a linie 12, 37, 48 i 689 - do Brynów W. Pola
- od strony Mysłowic i Janowa: linie 30, 76, 77 i 149 - do Zawodzie Pętla,
- od strony Sosnowca: linie 40, 800, 801, 805, 807, 808, 811, 813, 814, 815, 817, 818, 831 i 835 - do Zawodzie Waleriana,
- od strony Czeladzi: linie 61 i 911: do Bogucice Kościół,
- od strony Kochłowic: linie 120, 130, 177, 632, 880 - do Brynów W. Pola,
- od strony Giszowca: linia 672 - do Zawodzie Pętla, a linia 920 - do Zawodzie Waleriana,
- linie przelotowe: relacji Dąbrówka Mała - Ligota (11 i 657) przez Wrocławską - Bohaterów Monte Cassino - Murckowską - al. Górnośląską, relacji Szopienice - Dąb (70 i 109) przez Markiefki - al. Roździeńskiego - tunelem pod Rondem, relacji Giszowiec - Os. Tysiąclecia (673 i 674) przez Murckowską - al. Roździeńskiego - tunelem pod Rondem,
- ponadto całkowicie zawieszone będzie kursowanie linii 108, 115, 193, 600, 812, 910 i 940.
Szczegóły przebiegu tras objazdowych znaleźć można w komunikacie KZK GOP:
- treść komunikatu
- schemat tras autobusowych w Katowicach (niepełny - brakuje części linii)
- schemat tras tramwajowych w Katowicach
Również inni organizatorzy przewidzieli zmiany tras swoich autobusów. MZK Tychy podał, że linie 1, 4 i 14 zostaną skrócone do przystanku Zawodzie Waleriana, a linie 29 i 45 do przystanku Brynów W. Pola. Aby zminimalizować postoje w Katowicach autobusy będą odjeżdżać z Tychów lub Mikołowa z 10/15-minutowym opóźnieniem, aby z Katowic odjechać później planowo. PKM Jaworzno skrócił trasy linii E i J do przystanku Zawodzie Pętla. Linia A popołudniu kursować nie będzie w ogóle.
Niezależnie od komunikatów warto pamiętać, że często rozmijają się one z rzeczywistością. Powody są różne - inna niż zaplanowana wcześniej organizacja ruchu, a także pomyłki lub celowa zmiana ustalonej trasy objazdowej. Należy się spodziewać również korków na części tras objazdowych, a nawet blokady niektórych odcinków. Najprawdopodobniej tak się stanie z ulicą Grundmanna - już podczas poprzednich edycji wyścigu skierowanie tam autobusów kończyło się totalnym paraliżem. Stąd należy zaapelować do pasażerów o planowanie podróży z dużym wyprzedzeniem i w miarę możliwości omijanie linii i odcinków narażonych na zakłócenia związane z wyścigiem.