Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Ludzie przesiadają się z aut do autobusów i pociągów

12.02.2012

Tagi: KZK GOP, prasa – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 11.02.2012 r.


Komunikacja publiczna przeżywa prawdziwe oblężenie. Przez wysokie ceny paliwa coraz więcej mieszkańców regionu rezygnuje z podróżowania samochodami. Efekt? KZK GOP sprzedał o 20 tys. biletów okresowych więcej niż do tej pory. Wzrosła też liczba pasażerów w pociągach, zarówno Kolei Śląskich, jak i Przewozów Regionalnych


Szalejące ceny benzyny i oleju napędowego sprawiły, że wielu osób po prostu nie stać na jeżdżenie samochodem do pracy czy na uczelnię. Nic dziwnego, że przesiadają się zarówno do autobusów KZK GOP, jak i pociągów jeżdżących na trasach regionalnych. W grudniu 2011 r. (to ostatnie dostępne dane) Komunikacyjny Związek Komunalny GOP sprzedał 165 tys. biletów okresowych, czyli m.in. kwartalnych i miesięcznych. To aż o 20 tys. więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe, większe zainteresowanie biletami autobusowymi dało się zauważyć w drugiej połowie roku, mniej więcej w tym samym czasie, gdy ceny paliwa zaczęły gwałtownie rosnąć i niebezpiecznie zbliżać się do 6 zł. Wcześniej KZK GOP obserwował raczej stagnację albo nawet niewielki spadek liczby pasażerów.

- Nie mamy jeszcze najświeższych danych, bo nasi ankieterzy liczą pasażerów raz w roku. Ale patrząc na sprzedaż biletów, faktycznie jest lepiej. Niewątpliwie część mieszkańców aglomeracji zrezygnowała z samochodów na rzecz autobusów - mówi Anna Koteras, rzeczniczka KZK GOP.

Niestety, w żaden sposób nie przełoży się to na przychody firmy, bo lawinowo rosną też ceny paliwa wykorzystywanego przez autobusy. Henryk Szary, prezes PKM-u Gliwice, szacuje, że choć kupuje olej napędowy w ilościach hurtowych, to płaci za niego od 15 do 20 proc. drożej niż dotychczas.

W nieco lepszej sytuacji są przewoźnicy kolejowi. Choć wykorzystują jeszcze lokomotywy spalinowe, to w większości korzystają z pociągów elektrycznych. Magdalena Tosza, rzeczniczka Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach, potwierdza, że ze wstępnych danych wynika, że w grudniu i styczniu pociągi PR przewiozły na Śląsku o kilka tysięcy więcej pasażerów niż we wcześniejszych miesiącach. Podobnie jest w Kolejach Śląskich, które też mogą poszczycić się dobrym wynikiem. W czwartym kwartale zeszłego roku spółka sprzedała 984 tys. biletów okresowych, a obsługuje póki co tylko jedną (choć najbardziej obleganą) linię w regionie. - Wiele osób postawiło na transport kombinowany, czyli dojeżdża samochodem w pobliże stacji kolejowych i przystanków tramwajowych, stamtąd podróżuje dalej - mówi Adam Warzecha, dyrektor marketingu KŚ.

W tej sytuacji aż prosi się, by w naszym regionie zaczęły powstawać parkingi w systemie park and drive, gdzie można by bezpiecznie zostawić samochód, a postój byłby wliczony w cenę biletu. Do tej pory na takie rozwiązanie zdecydowały się tylko Tychy, które właśnie budują dwa wielopoziomowe parkingi na ponad 140 miejsc.

» źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Piotrek napisał(a):

Dzięki podwyżkom cen biletów ten "niezdrowy trend" zostanie skutecznie zahamowany. Zamiast zlikwidować wreszcie idiotyczne osiemsetki i dogadać się co do biletu ATP, to słychać płacz, że frankobusy też są na ropę, jak auta (wiem, wiem, auta są na benzynę, ale cena i tak jest jednakowa) i trzeba podnieść ceny biletów. Człowiek, który wreszcie odważy się zlikwidować osiemsetki, niewątpliwie zapisze się w historii "płomiennymi głoskami". O ile się w ogóle już urodził.

12.02 15:46:28

timin napisał(a):

piotrek od osiemsetek to wara bo w niektórych miejscach nie ma pociągów tak jak np. w Zagórzu. osiemsetki sa dobrym rozwiązaniem tylko można by zmienic trochę rozkłady i trasy zeby były bardziej przyspieszone

12.02 17:34:48

wojtek1611 napisał(a):

Fakt, mogliby zmienićroskłądy 8xx. Wkurza mnie jak czekam na jakiś autobus na przystanku S-c Dw. PKP, a w miedzy czasie przejeżdżającztery 8xx.

12.02 17:59:19

Kysó napisał(a):

Piotruś, jakby osiemsetki były idiotyczne to jeździłyby puste raz na cztery godziny a nie pełne co pół godziny na przegubach.

Pytanie do Pana Redaktora z Wyborczej: jakie lokomotywy spalinowe posiadają Koleje Śląskie i Śląski Zakład Przewozów Regionalnych??

A na marginesie, Tychy budują parking w systemie P+R, czyli "park and ride" a nie "park and drive", chyba że się mylę.

12.02 19:10:34

Iznogud napisał(a):

@Piotrek: zanim dotarłbym z Pogoni na najbliższą stację kolejową - w tym czasie osiemsetką dawno dojadę do celu ;-). Już nie wspomnę o mieszkańcach np. Zagórza. A tego, "który wreszcie odważyłby się zlikwidować osiemsetki", większość pasażerów publicznie spaliłaby na stosie :-).

12.02 20:26:21

Rekin napisał(a):

Dzisiaj znowu Elfy i Stadlery dumnie pełzły przez Sosnowiec ze szlakową 20km/h. Sygnalizacja nawaliła bo pewno kable zaś złodziejska brać ukradła i sprzedała w złomowcu za rogiem.

12.02 22:37:07

speacetronic napisał(a):

Ja dojeżdżam 50 km w jedną strone do pracy , codziennie pokonuję tą trase Kolejami Śląskimi. Koszuje mnie to 225 PLN ,ale gdybym chciał jeździć samochodem to 800 lub więcej mogło by mnie to kosztować. Więc logiczne jest korzystać z Kolei . Oraz po co nędzać warszawiakom kasę w postaci różnych podatków które są w paliwie.

13.02 08:04:21

Kysó napisał(a):

@speacetronic: a nie masz przypadkiem biletu pracowniczego na KZK GOP??

13.02 11:21:52

Imię lub pseudonim napisał(a):

Ja dojeżdżam do pracy 46km w jedną stronę. Zajmuje mi to 40 minut a kosztuje mniej niż 150PLN. Cały myk polega na tym, żeby autem nie jeździć w pojedynkę tylko organizować się w większe grupy tak, jak to się dzieje za granicą. 4-5 osób spotyka się w jednym miejscu, przesiadają do jednego samochodu i razem jadą do pracy.

13.02 17:51:49

Piotrek napisał(a):

Iznogud napisał(a):
@Piotrek: zanim dotarłbym z Pogoni na najbliższą stację kolejową - w tym czasie osiemsetką dawno dojadę do celu ;-). Już nie wspomnę o mieszkańcach np. Zagórza. A tego, "który wreszcie odważyłby się zlikwidować osiemsetki", większość pasażerów publicznie spaliłaby na stosie :-).

I dlatego w GOP nigdy się nic nie zmieni - Urbańczyki i Frankiewczyki będa rządzili do końca świata, a nawet jeden dzień dłużej.

13.02 18:33:29

pipen napisał(a):

I to jest chyba w końcu pretekst dla choćby włodarzy Gliwic o przywrócenie ruchu tramwajowego do tego miasta - myśl globalnie działaj lokalnie - przecież mozna też się zastanowić nad połączeniem i odtworzeniem kolei wąskotorowej z Katowic do Gliwic.
Dziękuję wszystkim, którzy mają wpływ na rozwój komunikacji w regionie, ze skorzystali ze skarbnicy pomysłów zawartych na tych stronach :)!!!

13.02 20:00:37

Kysó napisał(a):

@pipen: o nie... póki w Gliwicach rządzi ta władza co obecnie to nie ma szans na tramwaje. Kolejka wąskotorowa miała na Rudy śmigać i co... i g***o.

14.02 06:58:14

Speacetronic napisał(a):

Mam bilet ale on uprawnia mnie do przejazdu autobusami a nie pociągami . Ponadto mieszkam za miejscowością Myszków a tam autobusy KZK GOP nie jeżdżą. Więc tylko kolej .

14.02 07:41:34

kierowca napisał(a):

Transport zbiorowy w GOP moim zdaniem nie ma przyszłości. Kto się choć raz przesiądzie do własnego samochodu zauważy, że podróż do pracy nie musi się już odbywać w brudzie, smrodzie (tym tytoniowym jak i tym z niemycia), zimnie w zimie, skwarze w lecie, duchocie i tłoku przez cały rok, przy akompaniamencie gruźliczego kaszlu czy durnych pogaduch. Spod własnego domu pod bramę swojej pracy, kiedy chcesz, o której chcesz i bez jakiejkolwiek łaski. A że wychodzi drożej? Co z tego! Ja widzę zalety warte każdej ceny. Szanujmy swój czas i przede wszystkim siebie. W swoim gronie nie zauważyłem nikogo, kto się przestał szanować i wrócił (podkreślam: wrócił) do KZK GOP.

28.03 11:16:00

adam86 napisał(a):

Tym? Stanisław Tym? MSPANC:P

29.03 11:10:34


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!