Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Katowicki Rynek - likwidacja skrętów tramwajowych to błąd

21.02.2011

Tagi: inwestycje, infrastruktura, Tramwaje Śląskie, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Jak napisaliśmy niedawno, władze Katowic zamierzają przy okazji przebudowy Rynku zlikwidować jeden ze skrętów tramwajowych uniemożliwiając prowadzenie w ruchu w relacji Rondo - Zawodzie. Zniknie też możliwość zawracania w rejonie Rynku oraz ustawienia tramwaju na czas imprez okolicznościowych. Naszym zdaniem to działanie na szkodę komunikacji tramwajowej w mieście.


» Przeczytaj artykuł na temat przebudowy Rynku

Czy podczas przebudowy węzła Murckowska ktokolwiek podważyłby zasadność budowy skomplikowanych wielopoziomowych estakad umożliwiających skręt z Alei Górnośląskiej w Aleję Murckowską? Gdyby tej łącznicy zabrakło, wszyscy kierowcy samochodów musieliby jechać do Giszowca lub do Mysłowic, aby zawrócić i skierować się we właściwą stronę. Pokpiwaniom i pukaniu się w głowę nie byłoby pewnie końca. Łącznik oczywiście wybudowano, oddając węzeł do użytku w atmosferze powszechnej fascynacji osiągnięciami inżynieryjnymi.

Podobną intensywnością uczuć cechuje najwyraźniej projektantów niechęć do transportu zbiorowego. Projektując newralgiczne dla całego systemu tramwajowego skrzyżowanie tramwajowe na katowickim Rynku nie dostrzegli oni najwyraźniej, że usunięcie istniejących dziś łuków umożliwiających skręt w relacji Zawodzie - Rondo radykalnie ogranicza elastyczność prowadzenia ruchu tramwajowego w całych Katowicach. Skoro więc ani projektanci, ani organizator przewozów, ani nawet operator sieci owego paradoksu nie dostrzegają - wołać do rozsądku muszą "tak zwani miłośnicy". Nawet jeśli dzisiaj oferta przewozowa w tej relacji jest relatywnie niewielka (choć jest to sześć kursów na godzinę) to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w przyszłości ofertę tą wzbogacić, rozwijając komunikację tramwajową w mieście.

Projekt przebudowy tzw. "strefy Rondo-Rynek" to niewątpliwie duże wyzwanie dla Katowic - wykreować nową atrakcyjną przestrzeń dla mieszkańców zachowując jednocześnie realia finansowe budżetu miasta. Miejmy jednak świadomość, że rozwiązanie przyjęte dziś najpewniej funkcjonować będzie przez kilkanaście, a może kilkadziesiąt lat. Nie do zaakceptowania jest więc ograniczanie i tak niedorozwiniętego układu torowego w tak ważnym punkcie sieci. W wyniku podobnie "wizjonerskiej" przebudowy centrum Zabrza sprzed dziesięciu lat, układ torowy w tym mieście zmusza dziś do prowadzenia ruchu w ściśle określonej konfiguracji (jazda z Bytomia do Gliwic możliwa jest tylko przez pętlę w Zaborzu). Podobną niefrasobliwością błyszczą projektanci przebudowy centrum Katowic - to przecież nie problem, że tramwaj z Zawodzia do Dębu pojedzie dodatkowo dookoła placu Wolności. To przecież tylko dziesięć minut dodatkowej jazdy. Absurd ten zapewne trudno dostrzec, jeśli na tramwaje w projekcie patrzy się przez pryzmat zła koniecznego. Przewidziany nowy łuk Zawodzie - Brynów niewątpliwie także jest potrzebny, nie jest jednak rozwiązaniem zamiennym.

Katowice, Rynek - układ planowany (materiały UM Katowice)
Sporo kłopotu dla personelu ruchu Tramwajów Śląskich oraz dla pasażerów przysporzy też brak możliwości zawracania. Dziś często wykorzystywana jest możliwość zawracania tramwajów od strony Brynowa (łukiem przy dawnym Domu Mody, obecnie Centrum Informacji Turystycznej), dzięki czemu zatrzymanie ruchu gdzieś w rejonie Ronda nie powoduje większych utrudnień przynajmniej dla części pasażerów (praktykowane jest to również często podczas różnych nocnych prac remontowych i konserwacyjnych). Tor przy Domu Mody umożliwia także ustawienie tam okolicznościowego tramwaju - mieszkańcy miasta przyzwyczaili się już do "Świątecznej Jazdy z Muzeum Śląskim" i innych imprez (np. Dzień Dziecka, Katarzynka, itp.). W centrum Katowic nie ma innego miejsca, gdzie można taki postój zorganizować. Projektanci przestrzeni Rynku powinni uwzględnić ten fakt, skoro miejsce to ma tętnić życiem i być atrakcyjnym miejscem dla mieszkańców - zapewne wielokrotnie miejsce mieć tu będą różne atrakcje, imprezy, czy festyny. W wielu miastach (np. we Wrocławiu) istnieją takie miejsca - wręcz całe odcinki torowisk nieużywane liniowo. Dobrym przykładem jest też pętla na warszawskim pl. Starynkiewicza - używana praktycznie tylko przez tabor zabytkowy.

W zaprezentowanych na przełomie roku 2009/2010 wizualizacjach przebudowy Rynku we wszystkich trzech wariantach układ torów tramwajowych obejmował obydwa istniejące obecnie skręty oraz dodatkowo łącznik relacji pl. Miarki - ul. Warszawska (brak czwartego skrętu - z pl. Miarki w stronę Dworca PKP można uzasadniać projektowanym budynkiem, którego powstanie jednak nie jest do dzisiaj przesądzone). Sporny skręt przy Teatrze Śląskim nie przeszkadzał wówczas projektantom w zagospodarowaniu przestrzeni przed wejściem do Teatru. Nagle, w obecnej wersji przebudowy, bez konsultacji społecznych skręt przy Teatrze zniknął.

Przypomnijmy, jak wyglądały trzy pierwotne warianty (» zobacz informację i rysunki na stronie UM Katowice):

materiały UM Katowice
Zrozumienia nie mogą znaleźć argumenty, na podstawie których ów łącznik z projektu wykreślono. Jak Europa długa i szeroka, nowoczesne torowiska eksploatuje się w bezpośrednim sąsiedztwie murów znacznie starszych, niż budynek katowickiego teatru. Skoro i tutaj projektanci nie odrobili zadania, podpowiadamy konkretne, nieodległe przykłady: plac Teatralny (sic!) we Wrocławiu, plac Wszystkich Świętych w Krakowie. W większości miast przy okazji modernizacji węzłów buduje się skręty we wszystkich kierunkach, aby sieć tramwajowa była elastyczna i żeby można było modyfikować siatkę połączeń bez zbędnych ograniczeń jakie niesie infrastruktura.

Apelujemy o uwzględnienie w projekcie przebudowy Rynku dwutorowego łuku umożliwiającego bezpośredni skręt z Zawodzia w kierunku Ronda i odwrotnie!

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

102N@ napisał(a):

Artykuł słuszny, patrząc na proponowane warianty z roku 2009 dziwi fakt że nie wybrano wariantu pierwszego, gdzie (przynajmniej na papierze) łuk Warszawska - Rondo jest najdalej odsunięty od Teatru.
Co do Wrocławia, to przy tamtejszej filharmonii nie tylko wyremontowano tory tramwajowe, ba... nawet dobudowano specjalnie żeberko postojowe dla linii turystycznej, którą miałem przyjemność jechać.

21.02 13:29:24

Adik napisał(a):

Likwidacja połączenia Rondo-Zawodzie bez nadziejna sprawa.Zamiast rozwijać ofertę komunikacji publicznej to się zawęża dotychczasową i rownocześnie zachęca do indywidualnych środków tranportu poprzez budowę parkingu podziemnego pod rynkiem.
Połączenie pl. Miarki-Zawodzie miałoby sens,gdyby linia tramwajowa prowadziła przez Ochojec do Piotrowic

21.02 13:39:30

andrzejh69 napisał(a):

W teatrze tym raz w roku odbywają się koncerty, festiwale rocka progresynego (najbliższy w kwietniu) od około 2003 roku organizowane przez katowicką firmę M.M.P. Wykorzystuje się wtedy ulicę Teatralną żeby dowieźć niezbędny sprzęt muzyczny, nagłaśniajacy, a także rejestrujący do wydania poźniej dvd. Dość sporo tego sprzętu jest. Tak więc tłumaczenie że skręt ten by utrudniał dostawy sprzętu czy dowóz artystów do Teatru jest delikatnie mówiąc nieprawdą.

21.02 13:54:05

eM napisał(a):

"Apelujemy o uwzględnienie w projekcie przebudowy Rynku dwutorowego łuku umożliwiającego bezpośredni skręt z Zawodzia w kierunku Ronda i odwrotnie!"
Jaką formę ma ten apel?

21.02 15:01:50

memphis napisał(a):

Odnośnie dojazdu do Teatru Śląskiego: "Transport dekoracji teatralnych będzie się odbywał jak do tej pory przez ul. Teatralną; w uzgodnieniu z Tramwajami Śląskimi S.A. pojazdy obsługujące teatr będą mogły z ul. Teatralnej wyjeżdżać przez Rynek do Al. W. Korfantego po torowisku tramwajowym; rozwiązanie będzie zawarte w dokumentacji projektowej" (z notatki ws. uzgodnień)

@em: apel będzie miał formę pisemną i medialną.

21.02 15:16:33

lgor napisał(a):

A na wszystkie możliwe kombinacje nie będzie miejsca ?
Warszawska - św. Jana
Warszawska - 3-go Maja
Warszawska - Rondo
3-go Maja - św. Jana
3-go Maja - Rondo
Rondo - św. Jana
Oczywiście mowa o dwóch kierunkach jazdy.

21.02 16:14:20

ANJDEE napisał(a):

"Skoro miejsce to ma tętnić życiem i być atrakcyjnym miejscem dla mieszkańców - zapewne wielokrotnie miejsce mieć tu będą różne atrakcje, imprezy, czy festyny" to tramwaje należy całkowicie usunąć z Rynku!

21.02 16:31:51

butthead napisał(a):

Tak jest, wtedy nic już nie będzie stało na drodze hulającemu po placu wiatrowi ;)

21.02 16:39:53

DW napisał(a):

@ANJDEE: Jeśli projektu na modernizację sieci tramwajowej na najbliższe lata nie uda się jednak zrealizować to rzeczywiście niebawem trzeba będzie zamykać kolejne odcinki, bo wagony i infrastruktura się rozsypią. Zostawić tylko zajezdnię na Zawodziu i tory na odcinku Zawodzie - Rynek (na Helmutach, aby zawracać przed Rynkiem ;) ), które jako niemal jedyne są w idealnym stanie. No i jeszcze w dość dobrym stanie jest trasa Brynów - Bytom, tylko wtedy i tak tramwaj musiałby przejechać przez Rynek :-P

21.02 20:11:04

Jolanta napisał(a):

Do licha, dlaczego rządzą nami idioci!? Najpierw Gliwice, Chorzów Stary, teraz wygląda na to, że spaprają Rynek, za chwilę okaże się, że linia do Siemianowic też niepotrzebna, ogryzek do Mysłowic to też porażka - gdzie my żyjemy? Kogo wybraliśmy w wyborach !?

21.02 20:24:09

Andrzej napisał(a):

Artkuł słuszny! Podpisuję sie pod nim obiema rękami, pytanie tylko, jak wyjść z tym apelem na zewnątrz!? A najlepiej byłoby przekonać włodarzy miast (np. prezydenta Uszoka), że zaniechanie likwidacji skrętu, to ich pomysł! Wtedy jest spora szansa, że skręt zostanie.
Pora na jakiś list otwarty chyba... A potem trzeba trzymać kciuki!

21.02 21:48:17

zonk napisał(a):

@Jolanta - losowych ludzi, ew. tych którzy dotychczas byli prezydentami. Ktoś kiedykolwiek słyszał o Godlewskim? Ja nigdy, ciąglę słyszę tylko kto jeszcze jest winny katastrofy w Smoleńsku, fali powodzi, zamieszkom w Egipcie, Libii, Sudanie, gdzieśtam, jakich dróg na EU2012 przy granicy z Ukrainą państwo nie wybuduje - a lokalni politycy nawet nie muszą ukrywać swoich beznadziejnych inwestycji bo nikogo to nie interesuje.

21.02 21:52:12

Lukas napisał(a):

@Jolanta
Przypomnijmy frekwencje ile osób głosowało

21.02 21:57:40

eM napisał(a):

Zwłaszcza w Gliwicach, gdzie frekwencja była najmniejsza.

21.02 22:15:35

DS napisał(a):

@Jolanta- i właśnie dlatego walczymy o autonomię dla Górnego Śląska. Aby takie "inwestycje" jak likwidacja skrętu Rondo-Zawodzie były nagłaśniane a nie przykrywane bombardowaniem w Libii. Później są tego skutki, że ludzie się budzą jak kielichów już nie ma...

21.02 23:43:32

andrzejh69 napisał(a):

@DS.. przecież autonomia, czyli samorządy już są od 1999 roku, a TŚ są samorządowe od paru lat. I jaki jest efekt? jest coraz gorzej. Zarówno P. Uszoka, Kopla, Kanie i wszystkich innych Warszawa ani Moskwa nie przysłała, to własnie są lokalni działacze o śląskim pochodzeniu wybrani wyłącznie przez lokalne społeczeństwo. Śląski samorząd już jest, a jak sobie daje rady każdy widzi. A Ślązacy jak zawsze siebie wybielają i na Goroli winę zwalają, a tak naprwadę do władzy się nie specjalnie nadają, dlatego po usamorządowieniu mamy gorszą KM niż Warszawa, Trójmiasto, Poznań, Wrocław.

22.02 08:03:48

kojot napisał(a):

Doprawdy Kadafi jest w koalicji przeciw TŚ?

22.02 08:34:18

v00 napisał(a):

Propozycje alternatywne:

http://skocz.pl/rynek1
http://skocz.pl/rynek2

Trzecia, najmniej alternatywna, to przyjęcie rozwiązania forsowanego przez UM, ale z łącznikiem na Grundmanna:
- T14: Warszawska-3 Maja-Gliwicka-Grundmanna-Chorzowska-Korfantego/Koszutka
- T23 (T11?): Warszawska-3 Maja-Gliwicka-Grundmanna-Chorzowska/Dąb

Przypomnę jeszcze to, czego decydenci ani nie chcieli słyszeć (testowanie wyspy w Gliwicach okazało się ponad wszystko):

http://skocz.pl/dworzec1
http://skocz.pl/dworzec2

Ten projekt również obejmował łącznik Grundmanna, tyle że od zachodu Gliwickiej.

Ogólnie potrzeba silnego głosu w sprawie.

22.02 08:43:58

MARTIN napisał(a):

Do Kojota: Wychodzi na to że płk Kadafi jest przecie tramwajom, gdyż Libia jest znaczącym producentem ropy.

22.02 09:12:28

Żabek napisał(a):

@v00 - Jak człowiek chce to potrafi!
http://skocz.pl/rynek1 - wariant trochę zakręcony ale spełnia nowy 'postulat' UM - nic koło teatru nie skręca ;) Robi się tam spory plac dla jakichś imprez, zawracać można, skręt zewsząd wszędzie...
A tak przy okazji - cały projekt prowadzony jest ze środków UM Katowice? Żadnych pieniążków z Unii na to nie biorą? Bo UE chyba jakieś zasady wyznacza na co fundusze można wydawać i nie wydaje mi się, żeby pozwalała na likwidację ekologicznego transportu zbiorowego za swoje pieniądze. Ja wiem, że to może porywanie się z motyką na słońce, ale w końcu pewnie spora część nas go wybierała - może napiszmy jakieś pismo do Pana Jerzego Buzka, on z Rodaków chyba najwięcej w Brukseli może...
PS. Fajnie Katowice wypadną jak to wyjdzie w obliczu kandydatury do miana Europejskiej Stolicy Kultury - kulturalne miasto nie ma potrzeb mieszkańców w d...!

22.02 11:43:56

arec napisał(a):

Może redakcja portalu przedstawiłaby koncepcje przedstawione przez użytkownika "v00" do UM Katowice lub do samego prezydenta Uszoka?

22.02 15:54:54

MARIANO napisał(a):

@ Żabek- Zapomnij o pisaniu do Pana Buzka, bo jeszcze nam zlikwiduje całą sieć tramwajową!!! Kilka lat temu jego rząd zamknął kilka zakładów pracy na Śląsku.:)

22.02 21:07:46

Żabek napisał(a):

@MARIANO - to przypomnij mi proszę, dlaczego zlikwidował?

23.02 17:28:21

MARIANO napisał(a):

@Żabek. Tu jest WPK a nie Instytut Pamięci Narodowej!!! Na pytanie dlaczego zlikwidował proszę zapytaj tych, którzy wtedy stracili pracę i zostali bez środków do życia...

23.02 20:28:53

Żabek napisał(a):

@MARIANO - polecam: http://fronda.pl/piotrzw/bl...
Trudno, żeby cały kraj miał dokładać do takiego interesu.
Ale nie o tym jest rozmowa, jak chcesz debatować o górnictwie - zapraszam na maila.
A tak na marginesie - jakiś mały odzew po całkiem dobrych pomysłach kolegi 'v00' - Redakcja się nie zainteresuje?

24.02 12:49:34

Drapcio992 napisał(a):

Dobra wszystko ładnie pięknie ale zauważcie że biorąc pod uwagę wariant 1 trzeba by było wyburzyć pare budynków ;x Moim zdaniem najlepsza mozliwosc to tak jak ma "niby" być + te rondo i sądzę że wtedy by można było większość ludzi pogodzic...

24.02 14:09:36

motley napisał(a):

Gdzie widzisz konieczność burzenia? Poza tym wariant 1 jest bez sensu i rozpieprzyłby linię 11.

24.02 14:20:03

memphis napisał(a):

Redakcja się interesuje i przygotowuje wystąpienie do Uszoka. Natomiast pomysły v00 nie są nowe, podobne rozwiązania jeszcze KMTM proponował rok temu w uwagach do tych pierwotnych wersji zagospodarowania Rynku.

24.02 14:55:51

Andrzej napisał(a):

W żadne rozwiązania alternatywne nie wierzę. Dlatego brońmy skrętu. Już widzę, jak miasto buduje tory na innych ulicach (np. Grundmanna). Na to, moim zdaniem, nie ma co liczyć. Będzie jak z dworcem - coś o zachowaniu kielichów wspominano. Ale tak naprawdę mydlono oczy. Zbyt wielu na całkowitej ich likwidacji zależało (czyli zbyt wielu na tym mogło zarobić). Jak znam władze Katowic, to skrętu nie obronimy (obym się mylił). Ale przynajmniej spróbujmy go uratować, by nie mieć sobie nic do zarzucenia.

24.02 19:29:52

eM napisał(a):

@memphis
Czy wystąpienie związane jest z jakimś zbieranie podpisów mieszkańców, czy to jest inna forma wystąpienia (w sensie jako klub).

24.02 20:34:58

memphis napisał(a):

Zbieranie podpisów uważam za bezcelowe, bo nie ma wpływu na decyzje urzędników. Wystąpimy póki co z pismem, a w kolejnych dniach spróbujemy coś więcej, ale nie widzę powodu żeby zdradzać strategię.

24.02 20:43:36

pipen napisał(a):

Jest opcja:- można poprzez wykupienie licencji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji na prowadzenie zawodowego lobbingu na rzecz np.:"Rozwoju Komunikacji w GOP" (nazwa dowolna) - koszt takiej licencji to 100 PLN - ważność jej 3 miesiące.Dzięki takiemu rozwiązaniu )licencji lobbysty) - otwarte stoją wszystkie bramy wszelakich instytucji państwowych - Urzędy - odpowiedzialne za utrzymanie tej komunikacji i z projektem (który należy w pierwszej kolejności stworzyć z dostępnych wariantów z uwzględnieniem aktualnych danych) - ruszyć do urzędów i zgodnie z litera prawa egzekwować zadania związane w komunikacją i jej rozwojem.
Dzięki konsultacji prawnej - można lokalnie stworzyć rozwiązania dla całej aglomeracji i wiele w tym ugrać dla korzyści wszystkich mieszkańców.

25.02 23:13:32

Piotrek napisał(a):

Taka ciekawostka, ciekawe co powiedzieliby nasi decydenci na widok tramwaju wjeżdżającego do wnętrza galerii handlowej. Ech, na świecie nie wiedzą co to nowoczesna motoryzacja i ciągle panuje zacofanie...

http://niezatapialni.blogsp...

26.02 10:17:19

APPLE_MAC_OSX napisał(a):

Powiedzmy prawde tramwaje dla wszystkich miast aglomeracji Katowickej w tym równiez Sosnowca Bedzina są solą w oku .
Sam w urzędzie w Będzinie widziałem plan likwidacji zajezdni Tramwajowej oraz całej komunuikacji tramwajowej. Chcą to zastapić autobusami jak w przypadku linii 25.
Tramwaje na śląsku i zagłębiu nadaja się tylko do muzeum , to skansen . Kilka nowszych Karlików sprawy nie załatwia. Kasy brak, miasta nie cha inwestować w torowiska i sprzęt . Więc nie chce byc złym prorokiem ale szybki upadek tramwajów widzę blizej niż dalej. Sytuacja taka sama jak na kolei przewozy regionalne bankrutuja od maja na relacji Częstochowa-Gliwice mają jeździć koleje sląskie.

28.02 06:19:06

Sławek napisał(a):

Czy rozwiązaniem nie byłaby obsługa linii 14 taborem dwukierunkowym i budowa łącznicy między torami przed przystankiem Dworzec PKP, tak aby tramwaj nie musiał jechać na Pl. Wolności?

28.02 11:22:41

Katowiczanin Wk...ny napisał(a):

U. i jego banda to D***. To co zrobili z komunikacją w tym mieście to przegięcie pały. Ludzie trza to ś*** na taczkach wywieść puki reszty do ruiny nie doprowadzą. Mówię z pełną świadomością jeszcze raz, banda d*** i koniec.

25.07 16:23:57

pycio napisał(a):

Sami wybraliście takiego prezydenta, więc teraz cierpcie.

10.08 00:34:40


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!