Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wieści komunikacyjne z ROW

18.11.2010

Tagi: tabor, PK Racibórz, Jaroszek, Transgór Rybnik, Kłosok, V-Bus, rozkład jazdy, przetarg, ZTZ Rybnik, MZK Jastrzębie-Zdrój – Dodał: Adam Ciepluch

Przedstawiamy przegląd informacji taborowych z obszaru Rybnickiego Okręgu Węglowego. Oprócz nowych i używanych autobusów w Rybniku uruchomiono nową linię minibusową, a w Wodzisławiu Śląskim rozstrzygnięto przetarg na obsługę linii.


W Raciborzu na trasę wyjechały kolejne trzy autobusy SOR. Są to ostatnie autobusy dostarczone w ramach zamówienia z 2009 roku w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską, 10 września do zajezdni PK Racibórz przybył ostatni 12-metrowy SOR BN12, który otrzymał numer boczny 1079. Autobus różni się od dwóch pozostałych SOR-ów tej wielkości zmienioną stylistyką przodu oraz tyłu, a także nowocześniejszym silnikiem Cummins, który spełnia normę EEV. Skrzynia biegów pozostała bez zmian, jest to 6-biegowy amerykański Allison. Tym razem zdecydowano sie na zamontowanie dużych tablic diodowych R&G z przodu. Zadebiutował 15 września na linii 2.

Trzy tygodnie później dostarczono dwa 8,5-metrowe SOR-y CN8,5, którym nadano numery 1080 i 1081. Autobusy, tak jak większy odpowiednik, również różnią się od pozostałych wyglądem zewnętrznym, normą emisji spalin oraz wyświetlaczami. Krótkie SOR-y zadebiutowały na liniach z początkiem października. Łącznie w eksploatacji jest obecnie 9 autobusów tej marki - trzy standardowe 12-metrowe oraz sześć klasy midi. W zamian wycofano Jelcze M11 i Kapenę City.


Przenosimy się teraz nieco na wschód, czyli do Rybnika. Tam w ramach wygranego przetargu na pakiet zadaniach na liniach 1, 4, 5, 9, 12, 16, 22, 23 (częściowo) oraz 7, 30, 44 (w całości) firma pana Jaroszka z Knurowa zamówiła 3 nowe Autosany H7-20MB Solina. Od 1 września na linie wyjechał pierwszy z nich oraz, zastępczo na okres ok. dwóch tygodni, Autosan Sancity, 19 września pojawił się kolejny, a ostatnii powinna dojechać do końca listopada. Pierwszy Autosan otrzymał silnik Mercedesa spełniający normę euro 4, natomiast dwa kolejne już euro 5. Autobusy wyposażono w system zapowiedzi przystanków, monitoring, bramki liczące pasażerów, ekrany LCD wewnątrz oraz zewnętrzne wyświetlacze R&G – z przodu nowe diodowe, a z boku i z tyłu używane matrycowe.


Największy rybnicki przewoźnik w komunikacji miejskiej, czyli Transgór, w październiku zakupił 4 używane 10 i 11-letnie Mercedesy O530 Citaro. Autobusy zostały sprowadzone z Finlandii za pośrednictwem kartuskiego Gryfu, gdzie spędziły ponad pół roku. Wyposażone są one w leżące, 231-konne silniki, co pozwoliło na zastosowanie równej podłogę na całej długości pojazdu (bez stopni poprzecznych). Posiadają trzy pary dwuskrzydłowych drzwi oraz niemieckie wyświetlacze firmy Brose. Na zajezdni Transgóru zostały przemalowane w barwy przewoźnika, otrzymując przy tym numery taborowe 3577-3580. Zainstalowano także czytniki i autokomputery do obsługi e-karty oraz monitoring. 8 listopada na liniach szkolnych oraz jednym kursie linii 41 zadebiutowały pierwsze dwa, a dzień później na linie wyjechały już wszystkie 4 Citara. Zakup kolejnych mercedesów, wiąże się ze stopniowym wycofaniem autobusów marki Karosa.


16 listopada rybnicki ZTZ uruchomił nową minibusowa linię szkolną o numerze 25, która ma za zadanie dowieźć pasażerów z gminy Lyski do Jejkowic, gdzie mogą przesiąść się do linii 26-29 w kierunku Rybnika. Linia ma charakter okrężny, wykonywane są 3 kursy na trasie Jejkowice - Sumina - Lyski - Nowa Wieś - Dzimierz - Pstrążna - Raszczyce - Adamowice - Bogunice - Lyski - Jejkowice. Linię obsługuje Jerzy Jaroszek z Knurowa, który do jej obsługi skierował Mercedesa Sprintera.


Czas na Wodzisław Śląski, gdzie od 1 października obowiązuje nowa umowa z przewoźnikami. Latem MZK Jastrzębie-Zdrój ogłosił jeden przetarg na cały pakiet linii wodzisławskich (numery od 201 do 216). Złożono tylko jedną ofertę – konsorcjum, które zawiązało czterech przewoźników: V-Bus Żory, PKM Jastrzębie-Zdrój, Kłosok Żory i PKS Rybnik.

Wg specyfikacji wymagano co najmniej 41 autobusów, w tym 26 o pojemności powyżej 80 miejsc oraz 15 o pojemności powyżej 35 miejsc, które do końca listopada muszą posiadać narzuconą kolorystykę biało-czerwoną (w wersji którą do tej pory można było obserwować na autobusach jastrzębskiego PKM-u). Pojazdy muszą spełniać normę emisji spalin co najmniej normę euro 2, powinny być wyprodukowane po 1997 roku (w tym połowa nie wcześniej niż w 2000 roku), a ponadto 12 autobusów powinno posiadać niską podłogę (autobusy niskopodłogowe mają kursować na liniach 202, 203, 206, 207, 208 i 216).

Aby spełnić te wymagania Kłosok i V-Bus zakupili sporą ilość używanych MAN-ów i Mercedesów. Pozostali przewoźnicy nie musieli sprowadzać nowych pojazdów, jedynie PKS Rybnik musiał przemalować swój tabor.


V-Bus został zmuszony do wycofania wszystkich swych pojazdów, które do tej porty obsługiwały komunikację miejską w Wodzisławiu. W zamian zakupiono Mercedesy O405N2 i O407, 12-metrowego MAN-a 3 generacji. Z zajezdni w Żorach sprowadzono Mercedesy O405 (1 szt.), O405NK (1 szt.) i O407 (2 szt.), a także na kilkanaście dni dwa Renault Agora. Z Chorzowa przyjechały wszystkie 4 Solarisy Urbino 12 z 2000 roku (eksploatowane przez firmę Aska, w V-Busie otrzymały numery 44-47).


Kłosok również zmienił miejsce postoju wybranych autobusów między swymi zajezdniami oraz zakupił kilka nowych. Z firmy Irex Sosnowiec odkupiono 8 MAN-ów (5 NL223 – ex 632-636, 1 NL202 – ex 638, 1 NL222 – ex 616 i 1 NL262 – ex 614). Pojawił się także Jelcz 120M sprowadzony miesiąc temu z Tarnowa Podgórnego przez Jaroszka. Z oddziałów w Chorzowie i Rybniku przeniesiono 4 Solarisy Urbino 12 (ex Veolia Warszawa) oraz 4 podmiejskie MAN-y NÜ313.


W ramach konsorcjum zmieniła się także obsługa na poszczególnych liniach, a mianowicie:
203 – V-Bus Żory -> Kłosok Żory,
204 – PKM Jastrzębie-Zdrój/Kłosok Żory -> V-Bus Żory,
208 – V-Bus Żory -> Kłosok Żory,
210 – V-Bus Żory -> Kłosok Żory,
212 – PKS Rybnik -> V-Bus Żory,
215 – Kłosok Żory -> PKS Rybnik,
216 – PKS Rybnik -> Kłosok Żory.
Na liniach 201, 202, 205, 206, 207, 209, 211, 213 i 214 nie nastąpiła zmiana przewoźników.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

lgor napisał(a):

Kombinatorstwo! Po przeczytaniu artykułu wnioskuje że ktoś tu powinien wylecieć z linii 23 (KZK GOP):/ Będzie jeszcze jakiś Solaris na tej linii ?

18.11 14:31:37

Łukasz Gr. napisał(a):

Jakie kombinatorstwo?
Mi się to podoba, nareszcie na "dwa trzy" będą jeździć MAN'y, a nie te złomiaste (nazywajmy to profesjonalnie) SOLARIS'y. Szkoda mi tylko że ex. 638 poszedł, ja go lubiłem ;].

18.11 19:21:59

pasazer23 napisał(a):

pkm gliwice to odpowiedni przewoznik na lini 23

18.11 21:42:33

PKM Gliwice` napisał(a):

@pasażer - kilkanaście lat temu na 23 można było zobaczyć Gliwickiego przeguba. Powiedzmy sobie szczerze. PKM Gliwice nie weźmie żadnej nowej linii, do puki KZK GOP nie zaoferuje rozsądnej stawki za wozokilometr... Jak to jest że PKMM Świerklaniec ma stawkę wyższą od PKM Gliwice o ~50gr na wozokilometrze?

25.11 09:37:58


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!