Pierwsze zmiany tras w związku z przebudową dworca w Katowicach
18.08.2010
Od 15 sierpnia 2010 r. KZK GOP wprowadził pierwsze zmian tras linii autobusowych, związane z przebudową dworca PKP w Katowicach. Zmieniono trasę linii 600 oraz uruchomiono kursowanie linii 900. Już wcześniej zaczęły funkcjonować niektóre nowe przystanki.
Już 24 lipca 2010 r. uruchomiony został przystanek autobusowy Katowice Plac Wolności. Dwa stanowiska zlokalizowano bezpośrednio na placu, z jednej i drugiej strony wylotu na ul. Sokolską. Obsługiwane są jednak tylko przez linie 11, 43, 133, 170, 177 i 657, czyli te, które zwykle nie wjeżdżają (poza kilkoma kursami) pod dworzec kolejowy. Pozostałe linie, mimo tego, że przejeżdżają obok nowych przystanków nie zatrzymują się na nich. Ciekawostką jest również fakt, że kilka tygodni przez uruchomieniem tych przystanków Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach dokonywał naprawy nawierzchni oraz wyznaczył nowe oznakowanie poziomie - nie uwzględniono w nim jednak istnienia przystanków. Usytuowanie stanowiska w kierunku Koszutki wymagało wycięcia kilku drzew, które rosły przy chodniku.
15 sierpnia 2010 r. zmieniono trasę linii 600. Dotychczas autobusy tej linii od przystanku początkowego przy Klinice Okulistycznej jechały ul. Wita Stwosza, pl. Miarki i Andrzeja, po czym zajeżdżały na pl. Szewczyka. Obecnie drogą zbiorczą al. Górnośląskiej wracają do ul. Francuskiej i jadą tą ulicą aż do Warszawskiej, a następnie Szkolną, Moniuszki i Mickiewicza do Sokolskiej. Pomija w ten sposób sporą część śródmieścia, jednak strata jest niewielka, gdyż i tak nie było tam żadnego przystanku.
Od tego dnia zaczęła funkcjonować również anonsowana już nowa linia 900. Kursuje na zaplanowanej wcześniej trasie łączącej pl. Wolności z Muchowcem. Linia kursuje mimo tego, że nie zmieniono tras linii 0 i 50, które miała zastępować, jest to więc dodatkowa oferta. Nie ma jej zbyt dużo - w obecnym rozkładzie jazdy zaplanowano kursy co pół godziny od 7 do 16. Na linii kursują dwa Irisbusy Crossway 12LE, które w swojej ofercie przetargowej zgłosił Transgór Mysłowice. Linia 900 obsługuje dwa nowe stanowiska przystankowe - jedno nazwane Katowice Andrzeja Dworzec zlokalizowane przy ul. Andrzeja nieopodal sądu, a drugie nazwane Katowice Plac Miarki zlokalizowane przy północnej krawędzi tego placu. Podobnie jak w przypadku pl. Wolności inne linie nie obsługują tych przystanków, mimo tego, że obok nich przejeżdżają (przez ul. Andrzeja - linie 43, 133 i 170, a przez pl. Miarki - linia 110).
» Czytaj więcej o linii 900
Uruchomione zostały również nowe przystanki w rejonie pętli tramwajowej w Brynowie. Linie 9, 11, 296, 297, 689 i 804 zatrzymują się na przystanku przy ul. Rzepakowej, nazwanym Brynów Pętla. Uruchomione zostało stanowisko w kierunku Ochojca i Piotrowic.
Reszta zmian planowanych w związku z przebudową dworca nie została wprowadzona, gdyż inwestor powiadomił, że nie będzie na razie zamykał przestrzeni pl. Szewczyka. Zamknięto tylko fragment ul. Młyńskiej. Co ciekawe, rozwieszone w całych Katowicach plakaty informacyjne (stoją również na stanowiskach przystankowych na pl. Szewczyka) obwieszczają o tym, że wszystkie zmiany jednak zostały wprowadzone. Chaos w głowach pasażerów powiększają nieprecyzyjne informacje prasowe. Przedstawiciele KZK GOP zapewniają np., że "dodatkowe linie zostaną uruchomione wkrótce" (» zobacz więcej w materiale TVS), a w chorzowskim dodatku lokalnym do Dziennika Zachodniego można było 13 sierpnia przeczytać, żeby pasażerowie linii 632 przesiadali się na pl. Miarki do tramwajów.
Według ostatnich informacji zamknięcie placu Szewczyka oraz hali głównej dworca nastąpi najprawdopodobniej od połowy września.
» Czytaj więcej o planowanej organizacji ruchu
» Rozwiązania taryfowe na czas przebudowy dworca
P Śl napisał(a):
Na placu wolności domalowali w ostatnich dniach zygzaki.
18.08 09:55:32