Zmiany w olkuskiej komunikacji miejskiej
12.07.2010
Kilka nowych wieści z ziemi olkuskiej. Tamtejszy związek komunikacyjny rozstrzygnął bowiem kolejne przetargi na obsługę linii autobusowych.
Ostatnio w lokalnej prasie co raz częściej możemy przeczytać o rosnących kosztach utrzymania komunikacji miejskiej w Olkuszu. Jest to spowodowane zmniejszonymi wpływami z biletów, spowodowanymi wg ZKG KM przez minibusy, których trasy pokrywają się całkowicie z prawie wszystkimi liniami komunikacji miejskiej. Ze względu na oszczędności na okres wakacji letnich została zawieszona linia 466, a pretekstem był remont drogi na Mazańcu. Zawieszonych lub skróconych zostało też wiele kursów innych linii, m.in. likwidacji uległa linia 467bis w Bukownie (prawdopodobnie od 1 maja).
W Olkuszu widać poprawę jakości taboru. Jelcze M11 oraz Ikarusy 260 nie kursują już prawie wcale. Lecz wciąż nie jest dobrze. Wśród zarzutów podnoszonych przez pasażerów znajduje się kiepska dostępność biletów jednorazowych oraz zły stan rozkładów jazdy na niektórych przystankach, które albo nie są aktualne albo w ogóle ich nie ma. Na wszystkich liniach ZKG KM wprowadzono wsiadanie pierwszymi drzwiami i sprawdzanie biletów przez kierowców.
Niedawno odbyły się przetargi na obsługę linii 457, 470, 476 i 477. Jest to uzupełnienie serii postępowań, które opisaliśmy w styczniu (» czytaj więcej). Wszystkie te linie dotychczas obsługiwał PKM Olkusz, a nowi przewoźnicy rozpoczęli ich obsługę od 1 lipca 2010 r. Przyjrzyjmy się bliżej tym przetargom.
Linia 457
Na tej linii przewoźnik się nie zmienił - jest nim dalej PKM Olkusz, lecz zmieniły się wymagania taborowe. Wcześniej mogliśmy zobaczyć na tej linii ikarusy i jelcze, a obecnie wymagany jest 1 autobus niskopodłogowy spełniający normę euro 2 oraz wyposażony w tablice elektroniczne. Umowa została zawarta do 31 grudnia 2011 r. PKM zaoferował cenę 2,47 zł i autobus MAN NM222 nr tab. 325. Pozostałe oferty złożyli Paulina Szczepanik z Krakowa, konsorcjum Irex Sosnowiec i Meteor Jaworzno, Transgór Mysłowice oraz firma Natan z Płazy.
Linia 470
Wymagane były 2 autobusy niskopodłogowe o pojemności co najmniej 90 osób, spełniające normę euro 2 i wyposażone w wyświetlacze. Najtańszą ofertę złożyła Małgorzata Kurkowska z Kwaśniowa Górnego, jednak została ona odrzucona. Umowę podpisano z konsorcjum Irex Sosnowiec i Meteor Jaworzno, które zaoferowało cenę 2,67 zł. Będzie obsługiwać linię dwoma MAN-ami NL202 z 1994 roku. Obecnie, w wakacje, na linii kursuje tylko jeden autobus i jest nim MAN NL202 nr tab. 620, który zwykle obsługiwał linię 466 (obecnie zawieszoną). Pozostali oferenci to Transgór Mysłowice, Paulina Szczepanik i najdroższy PKM Olkusz.
Linia 476 i 477
Do obsługi pakietu tych dwóch linii wymagane były 3 autobusy o pojemności co najmniej 90 osób, spełniające normę euro 2 i wyposażone wyświetlacze. Najtańszą ofertę złożyła Małgorzata Kurkowska, ze stawką 2,73 zł. Wśród zgłoszonego taboru znajdują się dwa MAN-y EL202 i Mercedes O405N. Pozostałe oferty wpłynęły od konsorcjum Irex Sosnowiec i Meteor Jaworzno oraz od PKM Olkusz.
Po przetargach PKM Olkusz znów stracił kilka linii. Tymczasem rozwija on segment przewozów szkolnych oraz linii lokalnych, na których dawniej kursował PKS Olkusz, a ostatnio również PKS Zawiercie (m.in. w Łazach). W celu obsługi dodatkowych przewozów zakupiono od PKS Zawiercie cztery Autosany H9-21 oraz trzy Jelcze PR110D.
Beaker napisał(a):
Szkoda tych Ikarusów, ale zmiany są wszędzie potrzebne ;)
13.07 19:01:49
paweł napisał(a):
tylko szkoda że na lini 457 jeszcze nie widać tej zmiany
13.07 19:24:59
Łukasz G. napisał(a):
Ładny artykuł. Widzę że rozwój dotknął nawet tę część świata ;P.
13.07 22:50:43