Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Gliwice: Wyrywają szyny, tramwajów już nie będzie

12.06.2010

Tagi: prasa, Tramwaje Śląskie, likwidacja, infrastruktura – Dodał: Jakub Jackiewicz

Tomasz Głogowski
Gazeta Wyborcza, 10.06.2010


Tramwaje w Gliwicach ostatecznie przechodzą do historii. W najbliższy poniedziałek rozpocznie się likwidacja torów - najpierw na ulicy Wieczorka, potem Dolnych Wałów i wiadukcie przy ul. Zabrskiej. Operacja, połączona z remontem jezdni, ma kosztować milion złotych.


Kto jeszcze łudził się, że zlikwidowane w zeszłym roku tramwaje mogą wrócić do Gliwic, teraz musi porzucić wszelką nadzieję. Tramwaje Śląskie zgodziły się na likwidację torów tramwajowych. Sprawę przypieczętowało niedawne pismo z KZK GOP. - Stwierdzili, że przez najbliższe 14 lat nie będą zlecać nam przewozów tramwajowych na terenie Gliwic. W tej sytuacji nie mieliśmy innego wyjścia - mówi Bolesław Knapik, zastępca prezesa Tramwajów Śląskich. - Czy nam żal? Oczywiście, bo w całej Europie transport tramwajowy przeżywa prawdziwy renesans, kolejne miasta w niego inwestują. Szkoda, że w tym przypadku jest inaczej - mówi Knapik.

Na pierwszy ogień pójdzie ulica Wieczorka, gdzie demontaż torów i remont nawierzchni rozpocznie się już w najbliższy poniedziałek (14 czerwca) i potrwa do końca sierpnia. W następnej kolejności szyny zostaną wyrwane z ulicy Dolnych Wałów oraz na wiadukcie przy ul. Zabrskiej. Remontowane ulice zostaną czasowo zamknięte dla ruchu, a gmina zapewnia, że mieszkańcom zostanie zapewniony dojazd do posesji, zaś właścicielom sklepów możliwość dowożenia towarów. W sumie z Gliwic zniknie około 1,8 km torów tramwajowych.

Władze Gliwic przekonują, że z remontami zdewastowanych ulic nie można było już dłużej czekać. Dziury, wystające szyny i popękany beton zagrażały bezpieczeństwu kierowców. Tymczasem Tramwaje od lat powtarzały, że nie mają pieniędzy na doprowadzenie jezdni do porządku. - Trudno już nawet mówić o dziurach w jezdni, to raczej poligon wojskowy. Przy ulicy Wieczorka można trenować przejazd quadami - mówi Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.

Koszty zlikwidowania samych szyn wezmą na siebie Tramwaje Śląskie. Po sprzedaży ich na złom spółka ma wyjść na tej operacji na zero. Remontem ulic zajmie się Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Gliwicach. Wstępnie obliczono, że będzie to kosztowało milion złotych.

Likwidacja torów na trzech ulicach to dopiero początek. W przyszłości tory tramwajowe mają zniknąć z całych Gliwic, z tym, że wyrwanie ich z takich ulic, jak Zwycięstwa, Bohaterów Getta Warszawskiego czy Jagiellońskiej, będzie o wiele trudniejsze. Biegną bowiem ich środkiem. - Dlatego remonty zajmą więcej czasu - przyznają urzędnicy.

Władze Gliwic twierdzą, że nie będą płakać po szynach i tramwajach, bo są one dużo droższe w eksploatacji niż autobusy (ostatnio obliczono nawet, że tzw. wozokilometr jest pięciokrotnie droższy). Mieszkańcy mają chyba inne zdanie, bo w niedawnej ankiecie prawie połowa gliwiczan uznała, że zamiana tramwajów na autobusy nie była korzystna. Mieszkańcom nie podoba się też ostateczna likwidacja szyn. - Koszty demontażu będą większe niż utrzymanie infrastruktury - twierdzą członkowie Obywatelskiego Komitetu Obrony Tramwajów i Promocji Komunikacji Miejskiej w Gliwicach i apelują do prezesa Tramwajów Śląskich, by spółka wycofała się z decyzji.

Teoretycznie tramwaje mogłyby jeszcze kiedyś wrócić na gliwickie ulice, ale byłoby to kosztowne przedsięwzięcie. Tory trzeba by odtworzyć w nowej "cichej" technologii. Koszt jednego kilometra waha się od 4 do 5 mln zł.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

PKM Gliwice` napisał(a):

Szczerze powiedziawszy miałem nadzieje że Zygmunt Frankiewicz i Henryk Szary dogadają się co do remontu torowiska i kupna paru nawet używanych niskopodłogowych wagonów. Teraz porzuciłem wszelką nadzieje ponieważ żeby na tej samej trasie (czyli Wójtowa Wieś -> Zajezdnia) koszt założenia nowych torów byłby nie niższy niż (uwaga!) 36 milionów złotych. No i wagony za darmo nie przyjdą... Mój przyjaciel zadrwił żeby na ul. Zwycięstwa zrobić zbiórkę pieniędzy pod tytułem ,,zakupmy nowe tramwaje". Największą alternatywą teraz dla obu stron sporu (czyli tym za i przeciw tramwajom) będą Trolejbusy. To przecież pół tramwaj a pół autobus ;) PS. Szary doskonale dogaduje się z Solaris Bus & Coach Polska więc dlaczego nie mógł by kupić 8 czy 10 Solarisów Trojlino 12?

13.06 07:10:10

102n@ napisał(a):

A co ma wspólnego zakup/przeróbka 10 autobusów na trolejbusy do tego że jest to ZUPEŁNIE INNA TRAKCJA niż tramwajowa? Wprawdzie tu nie ma szyn ale muszą być słupy trakcyjne po obu stronach drogi i do tego aż 4 druty jezdne (po 2 dla każdego kierunku). To by się samo zrobiło?! W Gliwicach z premedytacją niszczy się te odcinki, które wymagały remontu. Reszta trasy jest w doskonałym stanie, bo np. na ulicy Daszyńskiego tory wymieniano gdy 111-ki jeździły wahadłowo. W okolicach placu Piastów i między kościołem Krzyża a Kościuszki wymieniano tory i płyty około 2000 - 2001 roku chyba.
Straszy się opinię publiczną "tragicznym stanem infrastruktury", podczas gdy Gliwice były rejonem gdzie tramwaje posuwały się najbardziej gładko na całej sieci.
Przerywa się trakcję TYLKO w tych miejscach, gdzie torowiska wymagały faktycznego remontu. Reszty frankol nie ruszy bo nawierzchnia jest dobra.

13.06 11:06:30

podlesianin napisał(a):

A ja zadam jedno małe pytanko czy prezydent Gliwic chce wozić ludzi jak paliwo będzie powyżej 6 zł?

13.06 11:40:04

lgor napisał(a):

KZK GOP wyraża wolę władz gmin, ale dziwnie nie bierze pod uwagę że po tegorocznych wyborach ta może się zmienić. Porzucić to trzeba nadzieję iż tramwaj będzie kursował do Wójtowej Wsi. Ja mam nadzieje ze nie zdążą z remontem Zabrskiej przed wyborami.

13.06 12:01:36

martinez1948 napisał(a):

w Rudzie Sląskiej tez pewnie tramwaje zlikwiduja zaraz.Podzielili linie 9 na 2 linie 9 i 10 i ludzie nie beda jezdzic tramwajem bo trzeba sie na chebziu przesiadac ba nawet tak rozklad jest zrobiony ze 10 odjezdza zanim 9 przyjedzie.

13.06 13:03:17

Gojira napisał(a):

Udeżyła mnie ta informacja: "Sprawę przypieczętowało niedawne pismo z KZK GOP. - Stwierdzili, że przez najbliższe 14 lat nie będą zlecać nam przewozów tramwajowych na terenie Gliwic."
Skąd KZKGOP wie że inna władza nie zleci przewozów tramwajowych w Gliwicach wcześniej? Skąd taka DZIWNA data jak 14 lat? (ani to jakieś zaokrąglone np. 10, 15, 20)

No i jeszcze jedno:
"ostatnio obliczono nawet, że tzw. wozokilometr jest pięciokrotnie droższy"
Jest ktoś w posiadaniu tych wyliczeń?! Skąd tak ABSURDALNE dane? To nawet nie jest śmieszne....
A do tego czy autobus w ekslopatacji (mam namyśli FAKTYCZNE zużycie energii!) jest faktycznie tańszy niż tramwaj wolę się nie odnosić. Bo umiejętności matematyczno-fizyczne większości osób mogą doprowadzić człowieka do szału...

13.06 16:55:52

butthead napisał(a):

Owe 14 lat wynika zapewne ze skonstruowanej na te potrzeby interpretacji długoletniej umowy przewozowej z Tramwajami (na 15 lat, jeden rok już za nami).

13.06 17:22:41

SP45-116 napisał(a):

Na mojej uczelni doktorzy mówią, że wyliczając na sucho najbardziej deficytowe jest metro, bo infra jest bardzo droga. I zaraz dodają, że metro przewiezie więcej osób, niż autobus, który jedzie bez specjalnej infry. uzasadniają w ten sposób, iż kosztów ifrstruktury w koszty się nie wlicza!!!!! Władzom Gliwic i KZK polecam studia, nie politologię i inne bzdety, tylko tak jak ja logistykę. to zmienia punkt widzenia na koszty transportu. infrastrukturę logistyczną, zarządzanie trasportem, itp.

13.06 17:59:56

marek napisał(a):

@gojira : za 14 lat Frankiewicz pójdzie na emeryturę ;)

13.06 19:21:27

ja napisał(a):

Plakac za tramwajem nie bede, zlom w postaci szyn i przewodow trakcyjnych mial zostac zlikwidowany juz 1 wrzesnia rok temu!! Mam nadzieje, ze w niedalekiej przyszlosci zliwkidowane zostana wszystkie slady po gliwickich tramwajach. Tramwaje Gliwicom sa nie potrzebne, bo nie pelnily w miescie zadnej funkcji komunikacyjnej. Szczekacze w takiej sytuacji zawsze sie znajda, ale nie warto sie nimi przejmowac, czego dowodem moze byc zeszloroczne ekstra referendum w sprawie najlepszych tramwajow na swiecie, grupa inicjatywan rzeczywiscie sie wtedy postarala aby poinformowac Gliwiczan o tej sprawie - jakie tramwaje, tacy ich obroncy. Jezdzilem T1 i T4 przez wiele lat, akurat w zeszlym roku zmienil sie moj punkt docelowy do miasta do ktorego dojechac mozna tylko autobusem, jezdza tam rownie nowoczesne autobusy co na A4. W porownaniu do tramwajowego zlomu do ktorego bylem zmuszony, te autobusy to w porownaniu Lexusy!! Tak wiec dobrze sie stalo, ze tramwaje zostaly zlikwidowane:)

13.06 20:17:40

butthead napisał(a):

A gdy ropa dojdzie do 6-7 zł za litr, zapytamy wtedy pasażerów czy cieszą się z cięć na liniach PKM Gliwice ;)

13.06 21:38:42

do @ja napisał(a):

Słuchaj, jakby sobie gliwiochy wyremontowały tory i kupiły nowe tramwaje, to by miały. A jeśli nic się tam nie robiło w tej kwestii przez kilkadziesiąt lat, licząc, że krasnoludki wymienią szyny, to co się dziwić, że teraz to złom... W Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Warszawie, Brnie, Częstochowie (i można by tak wymieniać) podróż tramwajem to czysta przyjemność, zwłaszcza, jak się ogląda stojące obok auta w korku. Zachodnie miasta też kiedyś likwidowały swoje sieci tramwajowe, a teraz wydają miliony euro na odbudowę... Widać, w GOP, władze nie potrafią się uczyć na cudzych błędach.

Poczekaj, paliwo non-stop idzie w górę, za parę lat, gdy rozkłady tych twoich "lexusów" zostaną pocięte, albo zaczniesz powoli gnić w korkach, to jeszcze zatęsknisz za tramwajami.

13.06 22:35:45

ja napisał(a):

Gdyby pozal sie Boze Tramwajom Slaskim SA zalezalo na Gliiwcach to:
a) juz dawno wyremontowalyby newralgiczne punkty w miescie - czyli te, które przeznaczone zostały na likwidacje (Katowicom bez niczego wyremontowaly),
b) gdy juz podjeto decyzje o likwidacji T1/T4 w Gliwicach to kupilyby te 8 autobusow BN z norma EEV (nie koniecznie Solarisy)
c) w przypadku gdyby kupno az takich wygurowanych autobusow byloby za drogie dla spolki to stworzyliby jakies ekstra super konsorcja z innymi firmami (PKS Gliwice lubi sie bawic w konsorcja) albo jakimis Pawelcami z Pacanowa.
Ale im sie po prostu nie chcialo, ludzili sie ze lysy tramwajarz i gliwickie oszolomstwo krzyczac i mialczac zalatwia za nich sprawe, ze tramwaje wroca. Niestety Tramwaje Slaskie to firma nieudacznikow. Jak sie chce to sie da, im sie nie chcialo i taki mamy koniec tej marnej tramwajowej batalii.

14.06 14:24:52

Piotrek napisał(a):

@ja, ty sam też jesteś jak leksus.

14.06 16:20:50

Mark II napisał(a):

To wygląda na zabezpieczanie interesów firm autobusowych. Wskazuje na to pośpiech w likwidacji. mogłoby się bowiem okazać, po naprawie torów i wprowadzeniu w przyszłości, może nawet niedalekiej nowocześniejszego taboru, że tramwaje zaczną cieszyć się większą popularnością. Mogłyby się pojawić naciski na rozbudowę infrastruktury. A tak tramwaje znikną ze świadomości mieszkańców, bez możliwości powrotu. Problem został wycięty (dosłownie). Dwa - ja tu widzę ambicjonalne podejście do tematu ludzi na najwyższych szczeblach władz miast, przeświadczenie o własnej nieomylności.
Trzecia sprawa - jak najszybciej zlikwidować KZK GOP, w tej chwili jest to źródło synekur dla kolesiostwa, organizacyjnie i mentalnie beton.

14.06 16:53:05

podlesianin napisał(a):

@butthead Jeśli chodzi o cięcia to ja stawiam że to i tak nastąpi w przyszłym roku, i to będzie ostre cięcie szczególnie w takich miastach co ledwo zipią, a niestety takie mamy w regionie.Tylko nasuwa się jeszcze jedno małe pytanko co się stanie jak nasza śląska komunikacja będzie musiała przewieść tak 20% więcej pasażerów? Niektórzy mogą nieć przysłowiowe nie do wiary.

14.06 17:39:21

do @ja napisał(a):

Słuchaj @ja. Ciekawi mnie to, z jakiego pochodzisz rejonu Polski??? Proszę zastanów się zanim znów napiszesz takie głupoty!!! Nie masz zielonego pojęcia o komunikacji!

14.06 20:44:45

MARIANO napisał(a):

Czytałem w prasie, że ulice po likwidacji torowisk będą gładkie jak stół. Trochę dziwne to, bo miasto które oszczędza kosztem mieszkańców każdą złotówkę zabiera się za tak kosztowne inwestycje. Jeśli te drogi faktycznie mają być gładkie to koszty powinny wynosić kilka milionów więcej! Jedno jest pewne szykuje się gigantyczna fuszera, ktora za rok może dwa będzie wymagała naprawy a wtedy za ten stan rzeczy będzie można obwinić...solarisy! Więc likwidacja???

14.06 21:17:43

do powyżej napisał(a):

A ty jakiekolwiek pojęcie masz? Rusz 4litery sprzed monitora i wystaw choć raz nos poza swoje gliwice, zobacz, jak wygląda komunikacja w innych miastach Polski i Europy. Powiedz też, gdzie jeszcze (poza GOP) w XXI wieku zlikwidowano jakiś tramwaj...

14.06 22:30:30

SP45-116 napisał(a):

Zlikwidowano prawdopodobnie w Stachanowie na Ukrainie i z 99% pewności na całym Zakaukaziu nie wyjedzie już żaden tramwaj. no, ale tam wolą komunikacje marszrtusztkową.

15.06 08:33:44

Rafał napisał(a):

Ja już to dawno wiedziałem, że Gliwice powoli staczają się do pozycji wioski. Wyciąganie szyn (czynione w gruncie rzeczy na siłę), tylko i wyłącznie utwierdziło mnie w tym przekonaniu:) Frankiewicz tym dokonaniem skompromitował się w oczach nie tylko gliwiczan, ale i całego Śląska. W Polsce podobno specjaliści od komunikacji miejskiej, nieźle sobie z jego chorej retoryki boki ze śmiechu zrywają.

16.06 11:02:41

butthead napisał(a):

Dalece nie tylko w Polsce.

16.06 11:43:32

Tomasz Flaga napisał(a):

@ Rafał: chciałeś chyba napisać: "ale i całej Polski"

16.06 15:07:08

ja napisał(a):

Tramwaj mialby sens w Gliwicach, gdyby:
- istniejaca trase wydluzyc do Wilczego Gardla
- tramwaj z Trynku do Pyskowic
- z Kopernika do Knurowa
- z Obroncow Pokoju na Ligote przez Politechnike
- z Sosnicy do Labed
- z okolic wezla na Sosnicy na Strefe Ekonomiczna
- z Lotniska na Trynku do Centrum przez GWSP, Politechnike
- z Warynskiego do Bytomia
- z Sikornika do Zabrza

w ten sposob moznaby wyciac mnostwo lin autobusowych, wogole poscilbym 3 linie trolejbusowe:
1) od Parku Technologicznego przez Port do Centrum
2) na trasie 32
3) ze Szczyglowic do Centrum przez Bojkow

takie jest moje zdanie - i tak wam sie nie bedzie podobac pewnie...

16.06 21:31:55

Rafał napisał(a):

26.11.1894 r. - uruchomiono tramwaj na trasie z Gliwic przez Zabrze, Rudę Śląską, Chorzów, Bytom do Piekar Śląskich. Z czasem sieć ta była rozbudowywana stosownie do potrzeb. Jak więc widać, zaczęło się to wszystko dziać, za czasów kajsera Wilusia, i tzw. "złych Niemców". Tramwaje przetrwały "złych Niemców", Hitlera, komunistów, ale w tej rzekomo ludzkiej demokracji muszą upaść. Dlaczego muszą upaść? Bo tak sobie życzy prezydent Gliwic, który swoim charakterem chyba wzoruje się, na zmarłym w 1982 r. towarzyszu Gomułce. Tamtemu też, jeśli ktoś próbował nawet doradzić cokolwiek, wówczas Władzio tylko z powodu rady życzliwych mu osób, potrafił wybuchnąć niewyobrażalnym gniewem.
Tramwaje mają duszę. Tyczy się to także tych określanych przez niedouczonego i kompletnie nieobeznanego w komunikacji miejskiej Nr "ja" "złomowatych stopiątek". Duże, nowoczesne miasto musi mieć tramwaje. Pewna moja koleżanka, niedawno wracała ze szkolenia w Katowicach, i mi mówi takie słowa; "Jechałam tramwajem z tego szkolenia do domu. Na odcinku drogi pod byłym HIT - em w Bytomiu widziałam korek w obu kierunkach, tj. Bytomia i Chorzowa. Ja natomiast sunęłam sobie starym tramwajem, swobodnie po szynach, i dzięki temu szybciej dotarłam do domu. Gdybym jechała autobusem, który stał w tym korku, to zamiast o 16:00, byłabym w domu pewnie najwcześniej o 18:00, 19:00, bo taki potężny był ten korek". Niech słowa tej dziewczyny posłużą za argument na rzecz tramwajów.
Na koniec powiem przykład z mojego zabrzańskiego podwórka. Martwię się o losy tramwajów w moim mieście, bo jeśli wygra wybory prezydent, za którym stoi PO, wówczas i w moim mieście dojdzie do demontażu sieci i torowiska tramwajowego. Oby do tego nie doszło.
Ciekawi mnie jedno. Gdyby tą sytuację w Gliwicach opisać np. Komisji Europejskiej, wówczas jaka byłaby ich reakcja na to postępowanie?

17.06 09:48:35

Kamil napisał(a):

Szyny mogłyby zniknąć np. z ulic Dolnych Wałów, Zwycięstwa i Jagielońskiej. Zwycięstwa to w ogóle powinna być zamknięta dla ruchu za wyjątkiem dostawców towarów i rzecz jasna pojazdów uprzywilejowanych jakby sie coś działo. Tramwaj na Daszyńskiego by wjeżdżał pod ziemie tam jakieś 3 - 4 przystanki i na Zabrskiej znowu na powierzchnie. Takie rozwiązania sie wprowadza w całej Europie zachodniej i to już od początku lat 90-tych. No ale to trzeba miec rzecz jasna odpowiednie składy wagonów do tego no i chęci władz miasta, a tego niestety tu nie ma. Najprościej jest puścić autobus i po sprawie. Wine tu ponosi i władza miasta i same Tramwaje Śląskie. Władz miasta, że podjęła decyzje o całkowitej likwidacji i wpisaniu komunikacji tramwajowej do historii. A tramwaje śląskie, że maja takie wagony jakie mają. Dawno już powinny być bardziej nowocześniejsze wagony. Ja nie mówie, całe mają być niskopodłogowe, ale przynajmniej ten środek. Przynajmniej te środkowe drzwi niech będą bez stopni. To jest wszystko do zrobienia, no ale to trzeba chcieć. Ale jak tu sie tylko wszystko "kasuje", bo nieopłacalne, no to niestety, ale dobrej przyszłości to nie wróży.

18.06 09:35:45

adam86 napisał(a):

@kamil: a skąd te lepsze wagony TŚ miało mieć niby? Ukraść je czy co? Skąd mają mieć na to niby pieniądze?

18.06 19:12:00

butthead napisał(a):

Z tą "całą Europą Zachodnią" to lekka przesada. W ostatnich latach buduje się głównie na ziemi (choć oczywiście tunele też), łącząc gruntowną przebudowę ulic z budową / wydzieleniem torowisk, często realizowanych w "zielonym" standardzie. I to jest chyba najlepsze rozwiązanie dla większości europejskich miast - także Gliwic - bo tunele raz, że są drogie, to ograniczają mimo wszystko dostępność do tramwaju (schody, windy, mnóstwo niepotrzebnej infrastruktury do utrzymania).

18.06 21:21:16

Wojtek napisał(a):

Wczoraj ok. 14 zauważyłem, że wycięto już około 5 metrów szyn z obu torów na końcu ulicy Wieczorka :(
Tak więc niestety likwidacja ruszyła. Opisywanego w prasie "tramwaju technologicznego" póki co jeszcze nie było.

20.06 11:24:44

Łodziak z Expresu ilustrowanowego Łódź. napisał(a):

Bierzcie przykład z Łodzi,u nas to się nie likwiduje ale jeśli już to oszczędza ale z rozumem.

07.07 22:32:44


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!