Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Za pięć lat będzie szybka kolej do Pyrzowic

30.09.2009

Tagi: kolej – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 01.10.2009 r.


W Warszawie podpisano we wtorek umowę na stworzenie projektu technicznego szybkiej kolei z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach. To pierwszy, ale za to milowy krok do uruchomienia tego połączenia.


Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że o szybkiej kolei na lotnisko nie mamy nawet co marzyć. Projekt został wykreślony z listy najważniejszych inwestycji związanych z Euro 2012 i groziło nam, że wyleci też z rządowej listy projektów kluczowych. Wtedy stracilibyśmy 52 mln zł przeznaczone na wykonanie dokumentacji technicznej całego przedsięwzięcia i wszelkie szanse na powodzenie projektu.

Na szczęście tym razem śląscy posłowie i samorządowcy potrafili zjednoczyć siły i wspólnie walczyć o ważną dla naszego regionu sprawę. Lobbing okazał się skuteczny i we wtorek PKP Polskie Linie Kolejowe - po prawie roku zwłoki - podpisały z konsorcjum firm Poeyry Infra oraz DB International i polską spółką Poeyry Infra umowę na stworzenie całej dokumentacji techniczno-projektowej szybkiej kolei z Katowic do Pyrzowic. To pierwszy, ale za to milowy krok oznaczający faktyczne rozpoczęcie budowy tego połączenia. Jest wreszcie realna szansa, że za pięć lat będziemy mogli w ciągu 35 minut dojechać pociągiem ze stolicy województwa na lotnisko w Pyrzowicach. - Udało się nam obronić projekt, który przez niektórych był już skazany na niepowodzenie. To wielki dzień dla województwa i mieszkańców. Po roku ciężkich negocjacji i wielogodzinnych rozmów osiągnęliśmy to, na czym tak nam zależało - przekonuje Bogusław Śmigielski, marszałek województwa.

Umowa zakłada, że Poeyry będzie miała 600 dni na stworzenie projektu technicznego nowego połączenia, zdobycie pozwolenia na budowę, wszystkich niezbędnych decyzji środowiskowych oraz wniosku o dofinansowanie projektu z funduszy UE. Wszystko po to, by w 2011 roku ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawcę. - Połączenie powinno być gotowe w 2015 roku - zapowiada marszałek Śmigielski.

Plany zakładają, że linia łącząca miasta aglomeracji z lotniskiem będzie miała 38 kilometrów długości. W pierwszym etapie wybudowany zostanie od podstaw 24-kilometrowy odcinek z Bytomia Rozbarku, przez Piekary Śląskie, do Pyrzowic. W drugiej fazie remontowane byłyby istniejące tory z Katowic, przez Chorzów Batory, do Bytomia Rozbarku. - Nowa linia wybudowana w pierwszym etapie będzie pierwszą od ponad 35 lat w naszym regionie. To oznacza, że będziemy musieli zmierzyć się z kilkoma bardzo poważnymi problemami, chociażby wykupem gruntów pod budowę torów - przekonuje Zbigniew Młokosiewicz z katowickiego oddziału PKP PLK.

Cała linia z Katowic do Pyrzowic ma kosztować około 1,2 mld zł, z czego 85 proc. ma pochodzić z dotacji unijnych. Od we wtorek jesteśmy bliżej tych pieniędzy z przynajmniej dwóch powodów. - Jeżeli PKP PLK wydadzą już 52 mln zł na projekt techniczny, to nie po to, by leżał on na półce - powtarzają eksperci.

Po drugie, rząd, decydując o skierowaniu konkretnych projektów do realizacji, będzie wybierał te, które są już przygotowane. I tu możemy mieć ogromną przewagę nad konkurentami. Potwierdza to Jerzy Polaczek, były minister infrastruktury i pomysłodawca szybkiej kolej do Pyrzowic. - Ostateczną decyzję o budowie tego połączenia i tak podejmie resort infrastruktury. Projekt mający już całą dokumentację techniczną i pozwolenie na budowę będzie miał ogromne szanse - przekonuje Polaczek i zwraca uwagę na jeszcze jedną kwestię. - Połączenie aglomeracji z lotniskiem doskonale wpisuje się w politykę transportową Unii - dodaje.

Okazuje się, że jest jedno, ale za to poważne zagrożenie. Po oddaniu do użytku autostrady A1 i węzła Sośnica Pyrzowice będą jednym z najlepiej skomunikowanych lotnisk w Polsce. - Okęcie zostanie daleko w tyle i oby nie okazało się nagle, że kolej do Pyrzowic zacznie komuś bardzo przeszkadzać - mówi jeden ze śląskich parlamentarzystów.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Kysu napisał(a):

Nie taniej by wyszło jakby po prostu poprowadzić kolej po istniejących nieczynnych torach?Do tego też zmodernizować linię 182(Tarnowskie Góry - Zawiercie)

01.10 11:59:03

P Śl napisał(a):

Do 2015 na pewno nie bedzie, bo w Bobrownikach juz sie zrobilo halo w zwiazku z A1 i koleja. A1 i kolej rzekomo maja podzielic gmine chyba na 7 czesci, inwestycja ma pogorszyc warunki srodowiskowe, a gmina traci wiarygodnosc w oczach swych mieszkanców - tutaj zapewne chodzi o ulice Sienkiewicza w Wymyslowie, gdzie powstalo juz dosc duzo willi, a autostrada bedzie przebiegac w ich sasiedztwie. Mialo byc pieknie - cisza i spokoj blisko cywilizacji, a tutaj im ktos A1 machnal pod nosem :).(to tak po krotce bo nie pamietam dokladnych szczegolow artykulu).

01.10 17:29:13

duch_z_poduch napisał(a):

W tych Bobrownikach mogli by powalczyć o stację tej kolei. Wtedy wystarczyłoby podjechac z tych willi na stacje, wsiąść w pociag i do pracy do gliwic czy katowic ;) Taki P&R ;)

01.10 21:03:17

SP45-116 napisał(a):

A cena biletu na to lotniskowe ICE/TGV będzie zaporowa. Prestiżowy przewoźnik ruchem lokalnym (dom-praca) zainteresowany i tak nie będzie. O wspólnym bilecie z km też nie ma co marzyć. Pozdrawiam z Warszawy!

02.10 11:56:28

Rekin napisał(a):

W mojej opinii wybrano gorszy mozliwych wariantów przebiegu tej trasy, prowadzący przez stale obniżający się teren zapadlisk górniczych, bardzo komplikujacy przyszłą organizację ruchu pociągów na stacji Katowice i nieciekawy handlowo. Zdecydowanie lepsza była koncepcja odbicia do Pyrzowic w Ksawerze za Będzinem z linii Katowice - Zawiercie, co dawało szansę uruchomienia szybkich połączeń Gliwice-Katowice-Sosnowiec-lotnisko. Równolegle należało dążyć do reaktywacji połaczenia TG-Zawiercie i stworzenia na jej bazie lokalnych pociągów Bytom - TG - lotnisko - Zawiercie skomunikowanych w Zawierciu z pociagami z Częstochowy. Wówczas za te same pieniądze byłyby dwie nowe linie, dużo bardziej użyteczne.

09.10 10:16:59

Kartograf napisał(a):

Drodzy forumowicze!

Poddaję pod rozwagę, jednen acz wydaje mi się istotny szczegół projektu linii Katowice Pyrzowice. Pociągi przyjeżdzające do Katowic z Pyrzowic, aby jechać dalej na południe w kierunku Bielska będą musiały zmieniać kierunek jazdy! Gdyby linia z Pyrzowic skierowana została przez Będzin i Sosnowiec tego probelmu by nie było. Wtedy, po dobudowaniu odcinka Góra Włodowska - Pyrzowice, odcinek Pyrzowice - Katowice mógłby przenosić ruch IC-EC znacznie polepszając atrakcyjność naszego lotniska i umożliwiając otwarcie szybkich połączeń Częstochowa - Pyrzowice - Sosnowiec - Katowice - Tychy - Bielsko spajających komunikacyjnie nasze województwo. Pomysł chyba wart rozwagi?

11.10 21:43:52

Kartograf napisał(a):

@Rekin

Obecny wariant daje Gliwicom znacznie szybszą możliwość połączenia z lotniskiem po śladzie Gliwice -> Bytom ->Bytom Rozbark -> Pyrzowice wiec jest lepszy niż "objad" przez Katowice i Sosnowiec. Istona jest jednak inna rzecz. Dobudowanie łącznika Piekary Śląskie - Bytom Rozbark do proponowanej przeze mnie w poprzednim post-cie linii rozwiązało by sprawę sprawnego połączenia Gliwic z lotniskiem i po kłopocie.

11.10 21:48:56

Rekin napisał(a):

@Kartograf - Na najbliższe 2-3 dziesięciolecia idealną obsługę lotniska w Pyrozwicach zapewnić może bez trudu autobus kursujący co pół godziny z Katowic przez Sosnowiec i z Gliwic przez Bytom - Pyrzowice będą miały doskonałe połączenie autostradowe. Potrzebujemy pieniędzy na inwestycje w istniejące główne linie aglomeracji, to połączenie mnie nie przekonuje. A idea uatrakcyjniania lotniska poprzez podczepienie go do CMK jest juz dla mnie kompletnie poronionym pomysłem, bo żaden z ośrodków nie wygeneruje potoku na ten pociąg! Jakiż to potok na lotnisko wygeneruje Częstochowa czy Kielce? Przecież na dzisiejszy dzień mikrobusy jeżdżą pustawe, paliwo drożeje, kończy się era latania za friko samolotami.

12.10 11:31:27

Platan napisał(a):

Nie ma się czym przejmować: Ta linia nigdy nie powstanie tak jak dach nad Śląskim do 2012r

12.10 21:01:48

Kartograf napisał(a):

@Rekin

Argument sprawnego połączenia autobusowego lotniska w Pyrzowicach za sprawą bliskości przebiegu autostrady A1 obok lotniska nie jest pozbawiony podstaw. Pamiętać należy jednak o jednym. Przejazd tą autostradą z Gliwic do Pyrzowic najprawdopodobniej będzie płatny więc czy bilety autobusowe będą tak konkurencyjne wobec kolejowych - trudno wyrokować. A1 obchodzić też będzie łukiem centrum Bytomia więc taki autobus musiałby wjeżdzać do centrum co wydatnie wydłużyło by czas jego podróży do Pyrzowic. Znamiennym jest też fakt, iż jak dotąd z Gliwic czy Częstochowy do Pyrzowic kursują jedynie minibusy. Czyżby zatem potoki były zbyt małe?
Propozycja włączenia linii Pyrzowice - Katowice w ciąg CMK, wiem, jest jak na Polskie warunki niezwykle futurystyczna. Pytasz jednak jakie ośrodki wygenerują takie potoki pasażerskie. Odpowiem, może zuchwale - Warszawa. Z Wa-wy Centralnej przejad do Pyrzowic mógłby trwać ok. 2 godziny wiec lotnisko to mogłoby stać się atrakcyjne dla podróżnego z Warszawy. Oczywiście problemem były by tu koszty dojazdu, bo PKP-IC stojąc na pozycji monopolisty nie miałyby interesu w oferowaniu taniego przewozu. Inną sprawą jest też czy rzeczywiście nasze lotnisko przebije się do rangi lotniska z potokami pasażerów ok. 5 mln/rok bo dopiero wtedy można liczyć na dojazdy pasażerów z dalszych odległości. Jak na razie opcja podpięcia pod CMK może jest i zbyteczna ale lepiej moim zdaniem projektować tę linię tak aby w przyszłości mogła bez przebudowy stać się elementem większego trans-regionalnego szlaku kolejowego takiego jak CMK.
Swoją drogą swego czasu było tyle szumu o sensie i celowości budowy Lotniska Centralnego Polski. Gdyby, przyjmując, iż w toku jakiejś analizy dojdziemy do wniosku iż takie lotnisko jest nam w ogóle potrzebne, usiąść i wpierw rozważyć opcję rozbudowy jednego z istniejących lotnisk do takiej rangi (miast od podstaw budować coś na siłę) to sądzę, że Pyrzowice okazały by się dobrym kandydatem na takie lotnisko. A wtedy przebieg CMK w pobliżu lotniska byłby już sprawą konieczności. Tu jednak, oprócz twardych argumentów analitycznych potrzebna byłaby wola polityczna, a z tą mogłby by już być znacznie trudniej.

12.10 23:51:52

Kysu napisał(a):

Właśnie się dowiedziałem że planowana linia ma przebiegać nieczynnymi piaskowymi liniami.

14.10 13:17:45

Kartograf napisał(a):

@Kysu

Nieczynne linie piaskowe? Nieczynne czy już nieistniejące? Fakt, do lat 70-tych istniały linie piaskowe nawet aż do Chechła (stąd tam też owo jezioro jako zalew powyrobiskowy) biegnące przez Żychcice, Rogoźnik, i Sączów ale po pierwsze po tak długim okresie użytkowania podtorze trzeba przygotować praktycznie od nowa a po drugie i tak linie te nie podchodziły pod Pyrzowice gdyż nie było tam pól piaskowych. I tak zatem pewien odcinek linii trzeba by było pociągnąc zupełnie nowym śladem. Plus to, że choć na części odcinków nie będzie problemem z własnością gruntów (hope so...). Inny plus zwrócenia się ku miejscom przebiegu linii piaskowych to to, że od Żychcic możliwe było by łatwe połączenie tej linii z Będzinem przez Wojkowice i Grodziec wykorzystując również linie piaskowe. Tyle, że line te są nadal czynne.

16.10 03:29:47

Kysu napisał(a):

A jakby kolej poprowadzić przez Czeladź?Test to możliwe,gdyż jedynie tory z nasypów sa zdjęte.Od Sonowca Pogoni jest tor do stalowni a dalej przez Piasaki,Czeladź MIasto,Rozkówkę,SIeminaowice,Dąbrówkę Wielką i Piekary Śląskie połączyć ją z nową koleja do Pyrzowic.

17.10 12:05:34

JOKER napisał(a):

SCIENCE FICTION !!! Pomysł w ogóle bez sensu. Inwestycja nigdy sie nie zwróci więc nie powinna mieć miejsca w gospodarce wolnorynkowej. Chyba nikt nawet w tej chwili nie ma problemów z połączeniem Katowice-Pyrzowice. Zdecydowana większość podróżnych dojeżdża i nadal będzie dojeżdżać (nawet jak będzie ta szybka kolej)własnymi samochodami. W tej chwili jest też połączenie szybkim autobusem, którym i tak prawie nikt nie jeździ. Ciekawe dlaczego właśnie koleją miałyby jeździć tłumy ludzi, bo chyba to przewidują pomysłodawcy skoro chcą wydać na budowe tej kolei tak duże pieniądze. I nie jest istotne, że w większości będą to pieniądze z UE. To że unia zapłaci nie jest wystarczającym powodem do bezsensownych wydatków. Niech żyje LOGIKA !!!

18.10 10:35:22

Kysu napisał(a):

To jest polska logika.Popatrzcie jak w innych krajach UE się investuje w kolej.

27.10 14:04:06

Wojtek-makietowiec napisał(a):

Moja propozycja jest następująca:na początek należy sięgnąć po mapy tych terenów np. z przed 20 lat,nazwę to rozwiązanie jako "wariant sosnowiecki".Linia ta rozpoczyna się w okolicach dworca osobowego "Sosnowiec-Główny"-jest to bocznica towarowa.,której przebieg jest następujący:po istniejących jeszcze torach z Sosnowca Głównego udajemy się przez Stary Sosnowiec ,Kalety w okolice Osiedla Dziekana w Czeladzi -Piaskach.Od tego miejsca wykorzystujemy nieczynne już i zlikwidowane linie tzw."koleje piaskowe".Kierujemy się na północ ,omijamy Piaski,Czeladź-oś.Nowotki i docieramy w okolice Parku Rozkówka k/ Grodźca.Dalej "piaskówką" w kierunku Wojkowic(gdzie niestety rozebrano niedawno wiadukt),mijamy tereny po byłej KWK "Jowisz" i przez Żychcice-Piaski docieramy do Rogoźnika.Tam pomiędzy zalewami przekraczamy rzekę Jaworznik ,na której należy wybudowac nowy most.I dalej "piaskowką" przez Lasy Wymysłowskie docieramy do Niezdary-tutaj na Brynicy istnieje jeszcze most kolejowy.Następnie przez Ostrożnicę docieramy do zalewu Chechło-Nakło.Pozostaje do wykonania około 2 km szlaku -by połączyć się ze starym torowiskiem lini Tarnowskie Góry-Siewierz i dalej do lotniska.Co daje ten wariant:1.bezpośrednie połączenie Sosnowca z lotniskiem 2.zmniejszenie kosztów inwestycji(gotowe mosty,wiadukty,nasypy,wykopy) 3.linia obsługiwana przez szynobus(80-100 osób) 4.umożliwienie dojazdu ludzi zamieszkałych wzdłuż linii.

13.12 19:01:25


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!