Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Zmiany rozkładów jazdy od maja do lipca 2009 r.

06.07.2009

Tagi: rozkład jazdy, KZK GOP, MZKP, MZK Tychy – Dodał: Jakub Jackiewicz

W ostatnich miesiącach organizatorzy komunikacji miejskiej w regionie zaserwowali pasażerom szereg zmian rozkładów jazdy. Oto ich krótki przegląd.


Na początek KZK GOP. Od 1 maja kolejna linia autobusowa z rejonu Mysłowic dojeżdża z powrotem do centrum Katowic. Jest nią 77. Kursuje do przystanku Katowice Aleja Korfantego przez aleję Roździeńskiego (podobnie jak 76 i 149).

fot. J. Jackiewicz
Przy tej okazji warto wspomnieć, że od 1 marca 2009 r. w Mysłowicach spotkać można minibus, który kursuje w związku z remontem ul. Pukowca w dzielnicy Morgi. Linia 976, bo o niej mowa, kursuje od przystanku Brzezinka Reja przez ul. Laryską do przystanku Larysz (linia 76 pomija ten odcinek trasy kursując ul. Leśną). Podobnie jak 977 (linia tymczasowa uruchomiona na czas objazdów w Kosztowach) obsługuje ją firma Murgór-Trans.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Zmiany tras objęły również linie autobusowe w Zabrzu. W związku z zamknięciem dla autobusów mostu nad rzeką Bytomką w ciągu ul. Trocera. Linie 270, 286, 720 i S-15 kursują obecnie al. Korfantego i ul. Grunwaldzką.

W gminie Psary powstał nowy przystanek. Nazwany został Góra Siewierska Droga do Twardowic, jest na żądanie i zlokalizowany został przy ul. Chopina w miejscowości Góra Siewierska. Obsługiwany jest przez linie 67 i 97.

fot. J. Sobota
W gminie Siewierz skorygowano trasę linii 969 - w dwóch popołudniowych kursach minibus jadący od Siewierza do Podwarpia przez Tuliszów, po objechaniu Wojkowic Kościelnych i Podskala jeszcze raz objeżdża Tuliszów i dopiero później wraca do Siewierza przez Sulików.

fot. J. Sobota
Od 1 czerwca, na wniosek gminy Sławków, KZK GOP wycofał całkowicie z tego miasta linię autobusową 634. Została ona skrócona do ostatniego przystanku w Dąbrowie Górniczej, który na tę okazję nazwano Strzemieszyce Granica. Władze Sławkowa swoją decyzję uzasadniają, że dopłaty do tej linii były zbyt dużym obciążeniem finansowym dla budżetu miasta. W zamian uruchomione zostały kursy minibusów - obsługują one pięć relacji (Bolesław - Będzin, Olkusz - Dąbrowa Górn., Bukowno - Sosnowiec - Katowice, Bukowno - Dąbrowa Górn. - Sosnowiec, Bukowno - Katowice). Wprowadzone zmiany spowodowały duże niezadowolenie mieszkańców, głównie tych, którzy w autobusach KZK GOP korzystali z ulg taryfowych. Pojawiły się też głosy o niezabieraniu wszystkich chętnych pasażerów w godzinach szczytu z powodu zbyt małej pojemności pojazdów. W odpowiedzi na postulaty mieszkańców władze Sławkowa zdecydowały się wnioskować do KZK GOP o przywrócenie części kursów, jednak do tej pory KZK GOP nie zdecydował się na kolejne zmiany rozkładu jazdy.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Sobota

1 lipca zmiany rozkładów jazdy objęty rejon Gliwic. Zdecydowano się na likwidację uzupełniających linii 8bis i 58bis. 8bis pojawiała się na przystankach tylko w soboty, wykonując trzy pary kursów na trasie Gliwice Lipowa - Knurów Szpitalna (przez Bojków). 58bis kursowała dla odmiany tylko w dni robocze wykonując dwa kursy okrężne - z placu Piastów przez Bojków i Trynek z powrotem do placu Piastów (poranny kurs był dodatkowo zawieszany na okres ferii i wakacji). W zamian uruchomione zostały kursy na liniach 8 i 58 (z Gliwic do Knurowa przez Bojków - w jedną stronę jako linia 8, powrót jako 58).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Po kilku latach uzgodnień gmina Rudziniec powróciła do grona gmin obsługiwanych przez komunikację miejską KZK GOP. Autobusy miejskie na linii 57 przestały tu dojeżdżać od 1 stycznia 1998 r. (wcześniej, 1 października 1997 r. wycofano kursy w dni wolne, a 1 marca 1997 r. wycofano linię 93). Linie te obsługiwały w ostatnim okresie tylko miejscowość Kleszczów - wcześniej dojeżdżały także wybranymi kursami do Taciszowa i Ligoty Łabędzkiej. Tym razem obsługa również dotyczyć będzie Kleszowa, a wydłużono tam linię 692. Wykonywanych będzie 6 par kursów w dni robocze i 4 pary w dni wolne.

Przejazd specjalny, fot. J. Jackiewiczfot. J. Sobotafot. J. Sobota

Na linii minibusowej 936 obsługującej głównie Gierałtowice i Ornontowice dokonano przetasowania rozkładu jazdy. Kosztem kursów w ciągu dnia wydłużono czas jej kursowania (do godz. 19). Jednocześnie zlikwidowano kursy realizowane do sołectwa Bujaków (dwie pary).

MZKP Tarnowskie Góry z dniem 4 maja dokonał zmiany na ciągu Tarnowskie Góry - Siewierz. Dotychczas relacja ta obsługiwana była przez autobusy PKS Zawiercie w których, na podstawie porozumienia, honorowane były bilety KZK GOP i MZKP. Do końca stycznia 2005 r. bilety te ważne były także na obszarze KZK GOP (w granicach Siewierza i w Podtąpkowicach), później już tylko na obszarze MZKP. Borykający się z nieustannymi kłopotami PKS Zawiercie dokonywał jednak sukcesywnych ograniczeń w funkcjonowaniu tej linii, stąd 22 września 2008 r. uruchomione zostały kursy (oznaczone jako 646) na tej trasie w godzinach popołudniowych i wieczornych, mające uzupełniać ofertę PKS.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Od 1 maja 2009 r. MZKP zdecydował się wycofać z umowy o honorowaniu biletów w autobusach PKS Zawiercie i od 4 maja uruchomił na trasie Świerklaniec Park - Siewierz Rynek (część kursów wydłużona do Tarnowskich Gór) linię 738, kursującą we wszystkie dni tygodnia. Na obsługę linii ogłoszono swego czasu przetarg. Wymagano w nich dwóch niskopodłogowych autobusów, nie starszych niż z 2004 roku, wyposażonych w silniki euro 3 i troje drzwi. Typ taboru określono wprawdzie jako "B", jednak zaniżono minimalną liczbę miejsc do 85. Zwycięzcą okazał się PKM Świerklaniec, który do obsługi linii wyznaczył dwa solarisy Urbino 10. Zaoferował stawkę 3,39 zł netto. Pozostali oferci to Apolinary i Marcin Lazar z Zendka (3,81 zł), Irex Sosnowiec (3,93 zł) i Tadeusz Rzemyk ze Zbrosławic (3,95 zł).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

24 kwietnia MZK Tychy wprowadził zmiany w rozkładach jazdy linii autobusowych obsługujących trasę Tychy - Katowice. Odbywało się to pod hasłem optymalizacji sieci komunikacyjnej w związku z uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Tychy Miasto - Katowice. Nie zlikwidowano żadnej z czterech linii kursujących na tej trasie, a szumnie zapowiadane zmiany objęły swym zasięgiem wyłącznie likwidację części kursów: na linii 1 - 6, na E-1 - 5, a na 400 - 1. Na liniach 4 i 14 zmieniono jedynie godziny odjazdów.

fot. J. Jackiewiczfot. A. Muth

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

YoMaHa napisał(a):

"Pojawiły się też głosy niezabierania wszystkich chętnych pasażerów" - a może głosy niezadowolenia? ;-)

06.07 22:42:49

memphis napisał(a):

Zatrudnimy Cię na etacie korektora :P

06.07 23:24:15

kysó napisał(a):

Warto dodać, że linię minibusową ze Sławkowa obsługuje firma syna Pani Burmistrz Sławkowa. Czyli wszystko zostaje w rodzinie. A co do optymalizacji ciągu komunikacyjnego Tychy - Katowice to w pierwszej kolejności zdjąłbym stamtąd Flirty i rzucił jakieś niezbyt duże szynobusy (np. SA103), bo w chwili obecnej 75-metrowe składy dla kilkunastu osób to lekka przesada. Flirty z powodzeniem nadają się na dłuższe trasy (Częstochowa - Gliwice, Kraków-Katowice) a nie na 21-kilometrowy odcinek. W żadnym kraju na świecie takich olbrzymów nie puszcza się na takie krótkie trasy.

07.07 07:20:12

jacekso napisał(a):

Zmiana na 969 polegała na wprowadzeniu ponownego wjazdu do Tuliszowa od strony Podwarpia przez Jeziorną, czyli w ten sam sposób jak jedzie od Siewierza. Poza tym nic się nie zmieniło, te dwa kursy nadal zaglądają do Sulikowa.

07.07 07:58:24

pelas91 napisał(a):

"w chwili obecnej 75-metrowe składy dla kilkunastu osób to lekka przesada" (dot. Flirtów w Tychach) - tak rzecziwiście masz racje, godz. 7:23 odjazd z Tychy Miasto w stronę Katowic - w pociągu jest ok 70-100 pasażerów, z pewnością zmieszczą się w tym małym gównie SA103 :)

07.07 09:44:20

memphis napisał(a):

@jacekso: dzięki za wyjaśnienie, zakręcone to (dosłownie) ;)

07.07 09:59:43

aso napisał(a):

Tytuł artykułu to: "Zmiany rozkładów jazdy od maja do lipca 2009 r.". Tymczasem w artykule jest mowa o zmianach wprowadzonych w dniu 24 kwietnia. Mamy jakąś nową kolejność miesięcy?

07.07 11:05:12

Kysó napisał(a):

@pelas91 - o ile wiem to w EN75 jest 212 miejsc siedzących, tak więc 70 pasażerów to jest raptem 30% napełnienia a więc nie za wiele.

07.07 11:22:20

Mieszkaniec Zabrza (Nikt), napisał(a):

Zrobiono minimalną korektę rozkładów jazdy linii S15. Chodzi mi tu o godziny odjazdów i podział w Mikulczycach na dni robocze i wolne, co wcześniej było oznaczone jako codziennie. Aktualnie w robocze dodano jedną minutę, w wolne odjęto na placu Kroczka.

07.07 14:32:21

memphis napisał(a):

@aso: skończ się czepiać nieistotnych szczegółów

07.07 15:01:32

KZKGaPowicz napisał(a):

Zmieniły się również między innymi (jeśli chodzi o linie tramwajowe)rozkłady jazdy linii tramwajowych nr 0 i 11, a na stronie Tramwajów Śląskich S.A. nie można w ogóle wyświetlić rozkładu jazdy linii nr 11. Rano zgłosiłem to administratorowi strony, ale efektów dalej nie widać. W dodatku nie zmieniono jeszcze rozkładu jazdy dla linii nr 0, co zauważyłem dopiero dzisiaj po południu.

07.07 15:24:53

Penny napisał(a):

Trzeba przeorganizować tyskie linie tak, aby szybko dowoziły ludzi na daną godzinę na pociąg. I oczywiście zlikwidować conajmniej połowę 1, 4, 14 i 400.

07.07 16:29:51

kallox napisał(a):

Tak naprawde to SKR jest calkowita porazka od kazdej mozliwej strony (bilety, pojazdy, czas podrozy, komfort, czestotliwosc, rozmieszczenie przystankow...). Uwazam ze nalezy czym predzej ta linie zlikwidowac a w zamian wydluzyc linie autobusowe do dworca w Katowicach. Skonczmy wreszcie z dogmatami rozsiewanymi przez tramwajowe i kolejowe lobby ze to co na szynach to szybsze (jak skoncza sie remonty autostrad to ten argument odpadnie) wygodniejsze (niby Solaris nie jest wygodniejszy od kibla?) i ekologiczniejsze (mamy autobusy na gaz a poza tym coraz wiecej hybrydowych autobusow powstaje).

07.07 16:32:50

Rafał napisał(a):

Linia 57 nie kursowała do Kleszczowa od 14 marca 1997 r., a nie dopiero od 1 stycznia 1998 r. Poprawka mała:)

07.07 16:49:41

memphis napisał(a):

Wg informacji posiadanych przeze mnie (z KZK GOP) było tak jak napisałem.

07.07 16:51:31

budda napisał(a):

@kallox-- trochę przesadziłeś. Gdzie tam Solaris wygodny.. to po pierwsze.
Po drugie w kiblach są .. kible:] Po trzecie po szynie zawsze szybciej niż po drodze.
Po czwarte zaś-- jeśli mówimy o A4 to tam nigdy remont się nie skończy.

Jeśli chodzi o 692.. niezła metamorfoza tej linii podczas całego jej żywota.

07.07 20:16:51

andrzejh69 napisał(a):

kallox, a może wg Ciebie puszka na gaz też jest ekologiczniejsza od roweru, bo przecież człowiek bąki puszcza a samochód nie :P

08.07 08:00:50

krom napisał(a):

andrzejh69:
A elektrownia produkująca energię elektryczną (która na drodze do tramwaju jest tracona w ok. 60-70%) to puszcza bąki?

08.07 09:32:59

andrzejh69 napisał(a):

no pewnie że puszcza :) jeżeli jest na węgiel/koks wg starej technologii, ale jak jest zlokalizowana pozamiastem i kominy są wysokie to niepowoduje smogu w centrum miast. Np taka elektrociepłownia w Chorzowie Starym jest całkiem nowoczesna i do sieci tramwajowej GOP prąd z niej ma krótką drogę.Przecież zależy czy się bąka puści w małym pokoju bez okien czy na otwarej, wietrznej przeszczeni.:P Adekwatnie jest ze spalinami.

08.07 10:47:38

podlesianin napisał(a):

@kallox, no fakt remont autostrady się skończy ale za to zacznie się remont mostów na Giszowcu. Więc podróż tymi nowymi Solarisami do Katowic i z będzie trwała pewno grubo ponad godzinę.

08.07 20:58:35

pelas91 napisał(a):

Kysó - widziałeś kiedykolwiek zadowolonego pasażera ktory jechał wypachanym paciągiem tak że wszedzie na dwóch siedzeniach naprzeciw siebie siedzą łącznie cztery osoby? Bo ja nie? Jak ludzie będą chcieli sie ugniatać to pojadą sobie auytobusem a nie SKR.

08.07 21:46:14

GD napisał(a):

Zabrze, taaaa... niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego 286 nie jeździ codziennie? Po to, żeby w dni robocze jeździło 86 i omijało największe blokowisko w mieście (bo tak na serio, to tylko zahaczeniem o Franciszkańską się te trasy różnią)?

Inna kwestia - 617 niechby jeździło od Goethego do Zajezdni po Grunwaldzkiej, zamiast Wolności (tam jest tramwaj) - i 156 możemy spokojnie ciachnąć.

Ale nie, przecież transport powietrza też jest ważny. A potem KZK narzeka, że pieniędzy im mało...

09.07 00:43:30

pasazer (ii) napisał(a):

Widać, że myślenie, że tylko zapełnione po brzegi autobusy, tramwaje i pociągi są efektywnym środkiem transportu miejskiego funkcjonuje i ma się dobrze.

09.07 08:44:46

Kysó napisał(a):

@pasazer (ii): Ja nie jestem zwolennikiem zapchanego po brzegi taboru tylko efektywnie wykorzystywanego taboru. Czasami mam okazję jeździć na odcinku Tychy Miasto - Katowice i frekwencja to max. kilkanaście osób. Przy takim podejściu PKP za kilka miesięcy stwierdzą, że linia "jest nierentowna" i ją zamkną.

09.07 10:31:10

andrzejh69 napisał(a):

Wraca 17 taka od soboty na trasę do Chebzia. Jak myślicie w R będzie częstotliwość co 15 czy co 30 minut?

09.07 15:33:48

Karlus napisał(a):

Re andrzej69: oczywiście, że co 15 minut to jest teraz główna linia w Świętochłowicach.

09.07 20:38:24

KZKGaPowicz napisał(a):

@andrzej69: Linia 17 w dni robocze będzie kursować co 15 minut oraz co 30 minut wieczorem i w dni wolne. Do obsługi tejże linii przewidziano wg rozkładu jazdy KZK GOP 9 pociągów w dni robocze i 5 pociągów w dni wolne.

09.07 20:55:48

andrzejh69 napisał(a):

To fajnie, bo ZTCP przed czasami skrócenia kursowała co 28 minut. A faktycznie 7 wraz z 17 to kręgosłup komunikacyjny Świętochłowic.

10.07 08:40:12


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!