Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Będą inwestycje w tramwaje. Gliwice obojętne

24.04.2009

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Jacek Madeja,
Gazeta Wyborcza, 24.04.2009 r.


W Gliwicach pojawiły się zmodernizowane wagony obklejone informacjami, że są ekologicznym środkiem transportu. W obronie tramwajów list do prezydenta Gliwic wysłali naukowcy z Politechniki Śląskiej, a sąsiednie Zabrze na remont torowiska wyda 32 mln zł


W całej aglomeracji jeździ na razie kilkanaście odnowionych tramwajów. Są ciche i dają namiastkę nowoczesności. Niektóre z nich jeżdżą też w Gliwicach, a zamiast reklam na burtach mają napisy "Eko = logicznie" lub "Ekologia na szynach". - To nasza odpowiedź na plany gliwickich urzędników. Chcemy przypomnieć wszystkim, że to najbardziej przyjazny środowisku środek transportu, i dać do myślenia wszystkim, którzy zamiast tramwajów chcą do centrum wprowadzić autobusy. Zastanawiamy się też nad umieszczeniem kolejnego hasła: "Podróż bez korków" - mówi Joanna Olszówka z działu marketingu Tramwajów Śląskich.

Tramwajarze chcą w ten sposób wpłynąć na gliwickich włodarzy, którzy zamiast tramwajów wolą autobusy. Bo - jak argumentują - tramwaje to worek bez dna: potrzeba wielu milionów złotych na naprawę torowisk i kupno nowych wagonów.

Zwolennicy tramwajów jednak się nie poddają. W czwartek przed urzędem miejskim zorganizowali pikietę. Przyszło prawie 200 osób. Po ich stronie stanęli też fachowcy od komunikacji. List otwarty do Zygmunta Frankiewicza, prezydenta Gliwic, napisali prof. Marek Sitarz, kierownik katedry transportu szynowego na Politechnice Śląskiej, i prof. Kazimierz Kłosek, kierownik katedry dróg i mostów. W liście przyznają, że infrastruktura tramwajowa jest w fatalnym stanie, ale winą za to obarczają miasto.

- To, co robią Gliwice, to droga pod prąd. Wszędzie tramwaje przeżywają renesans, tylko my idziemy w przeciwnym kierunku. Miasto nie jest z gumy, a transport samochodowy w takich warunkach pod każdym względem przegrywa z szynowym. Na dodatek takie zmiany są przeprowadzane na szybko, arbitralnie i bez konsultacji ze specjalistami, a miasto nie ma żadnego długofalowego planu rozwoju systemu transportu - podkreśla prof. Kłosek.

- To nieporozumienie. Przecież przez wiele lat Tramwaje Śląskie były osobną spółką i miasta nie miały nic do powiedzenia w kwestii remontów, a już na pewno nie przekazywały na ten cel pieniędzy - odpiera zarzuty Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic. - Oczywiście zapoznamy się ze wszystkim argumentami, a na dyskusję nigdy nie jest za późno - dodaje i obiecuje, że ostateczna decyzja w sprawie tramwajów zapadnie w ciągu dwóch-trzech miesięcy.

Tymczasem Zabrze i Chorzów właśnie zdecydowały, że sporo zainwestują w tramwaje na swoim terenie. Zabrze na remont ponad trzech kilometrów torów (na ul. Wolności, Bytomskiej i 3 Maja) przeznaczy 16 mln zł, drugie tyle będzie pochodziło z europejskiego funduszu spójności. Z kolei Chorzów na modernizację sześciokilometrowego odcinka torowiska i zakup nowych wagonów wyda 47 mln zł (połowa kwoty również pochodzi z funduszu spójności).

- Na razie podpisaliśmy umowy z dwoma miastami. Razem to ogromny kontrakt na około 600 mln zł, który w połowie finansuje Unia. Remonty torowiska obejmą też Katowice, Bytom, Rudę Śląską i Sosnowiec. Z tymi miastami już wkrótce podpiszemy umowy. Do 2012 roku zmodernizujemy je na długości 60 kilometrów, dodatkowo kupimy 20 nowoczesnych niskopodłogowych wagonów i zmodernizujemy 85 tramwajów - wylicza Jerzy Orenowicz z Tramwajów Śląskich.

Te wiadomości w Gliwicach nie robią wrażenia. Jarzębowski przypomina, że jego miasto też miało wziąć udział w programie. Planowało wydać 12 mln zł i razem z taką samą kwotą unijnego dofinansowania wyremontować ponad półtora kilometra torów. - Nie chcę komentować decyzji sąsiadów zza miedzy, ale dla nas to kolejny dowód, że tramwaje to wór bez dna. Widać, jak dużych kwot potrzeba, żeby zmodernizować tak mały odcinek, a to tylko kropla w morzu potrzeb - mówi Jarzębowski.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

pasażer km napisał(a):

Gliwice planują likwidację tramwajów.Po co w takim razie były one modernizowane? I co się stanie z tramwajami w Zabrzu,bo jakoś nie chce mi się wierzyć,że zajezdnia będzie utrzymywana tylko po to,żeby obsługiwać Zabrze(3,5,35) i Rudę Śląską(18).Czyżby powrót do Bytomia? Linii autobusowych na trasie Zabrze-Gliwice jest sporo:6,32,156,280,617,840,870,932.Na trasie Katowie-Gliwice to się jeździ pociągiem,a nie autobusem.Tramwaje worem bez dna? A PKM to może nie? Inna sprawa:w PKM-ie się żalą,że Solarisy stoją bezczynnie na zajezdni.Ale jak ma być inaczej skoro wciąż puszczają Ikarzęchrusy,które pamiętają jeszcze PRL?Dlaczego Zabrze,Ruda Śl.,Knurów mają być zależne od aktualnych kaprysów Frankiewicza?Mam szczerą nadzieję,że nasza pani prezydent powie swoje głośne i stanowcze NIE dla kolejnego autobusu w stadzie linii na trasie Zabrze-Gliwice i że nie będzie też nowej linii w najmniejszym stopniu finansować.Jeśli Franki chce kolejny autobus,to niech sam w całości go finansuje.

24.04 18:53:12

Buscoholic napisał(a):

Wierzyć się nie chce. W Gliwicach zamierzano wyremontować "ponad półtora kilometra torów" co oznacza, że w tym mieście cała reszta torowisk jest w doskonałym stanie. Zupełnie więc nie rozumiem skąd się bierze taki opór Frankiewicza, skoro właściwie te 1,5 kilometra to mikro-remont, a nie jakaś modernizacja jak w Zabrzu czy Sosnowcu.
A tak w ogóle - czy ktoś wyobraża sobie Solarisy na Zwycięstwa?

24.04 21:08:18

Gojira napisał(a):

@pasażer km, buscoholic: Zgadzam się z wami. A nawiązując do tego, żeby Zabrze nie zgodziło się na kolejną linię autobusową to moim zdaniem ciekawszym rozwiązaniem (chociaż chyba nie realnym) byłoby takie same podejście Pani Prezydent Zabrza do autobusów co Gliwic do tramwajów - niech powie, że nie ma zamiaru utrzymywać linii autobusowych które jadą do Gliwic...

24.04 22:48:17

Penny napisał(a):

Ludzie, zajezdnia jest własnością FIRMY TRAMWAJE ŚLĄSKIE, a nie MIASTA GLIWICE. To że miasto ma akcje spółki nie oznacza, ze może sobie zlikwidować zajezdnię... Miasto nie utrzymuje zajezdni. Zajezdnię utrzymuje spółka z własnego kapitału - żadne miasto do tego nigdy nie dołożyło!

24.04 23:10:43

podlesianin napisał(a):

A moim zdaniem prezydent robi szum medialny wokół swojej osoby, wszyscy o nim zapomnieli żadnej ekstra funkcji nie otrzymał jak i w KZK GOPie jak i w tramwajach pewno ma tylko coś w swoim PKMemie a to za mało więc moim zdaniem człowieka trzeba szybko w jakiś sposób docenić to pewno przestanie .No chyba że wychodzi z takiego założenia jak zdobyczne więc trzeba zniszczyć to miasto do końca i wprowadzić furmanki jak za lat młodości.

24.04 23:37:32

Vegeta napisał(a):

Krew mnie zalewa. Przecież oni w Gliwicach mają tylko jedną nitkę tramwajową! JEDNĄ! I to bardzo popularna linia, w szczycie ciężko czasem się zmieścić do wagonu! Likwidacja tego to po prostu barbarzyństwo! Współczuję mieszkańcom Gliwic (i Będzina również), że za ich pieniądze są utrzymywani tak beznadziejni rządzący.

25.04 00:00:15

SzK napisał(a):

Wór bez dna... Ech, albo jest to ograniczona zdolność postrzegania rzeczywistości, albo komuś na likwidacji tramwajów zależy.

Pójdźmy dalej. Łatanie dziur w jezdniach to jest prawdziwy worek bez dna. To dlaczego by nie przestać łatać dziur w jedzniach ?

25.04 08:28:05

pasażer km napisał(a):

Zabrze i Chorzów właśnie zdecydowały, że sporo zainwestują w tramwaje na swoim terenie. Zabrze na remont ponad trzech kilometrów torów (na ul. Wolności, Bytomskiej i 3 Maja) przeznaczy 16 mln zł, drugie tyle będzie pochodziło z europejskiego funduszu spójności.
Czyli z tego jasno wynika iż Zabrze nie jest zależne od Frankiegojak mu się chyba wydaje) i mówi NIE kolejnemu autobusowi.Frankiewicz myśli może,że sąsiednie miasta są zależne od niego i bez szemrania zrobią tak jak on im zaśpiewa?ZTCW,to aby utworzyć jakąś linię potrzebna jest zgoda miast/gmin,przez które ma ona przebiegać i wystarczy choćby jedno Veto i pomysł leży:vide "Piastowscy" chcieli autobus zamiast T18,ale prezydent Bytomia Piotr Koj dał jasno do zrozumienia,że nie będzie płacił za kolejny autobus.I sprawa się rypła.

25.04 10:52:23

work napisał(a):

A kto powiedział że te autobusy (zamiast tramwajów) jechały by do Zabrza:)? To nie do Zabrza ludzie jeżdżą do pracy czy na uczelnie, tylko do Gliwic. Popatrzcie na potoki pasażerskie a potem się odgrażajcie.

25.04 12:12:29

Gojira napisał(a):

@pasazer km: tak, tak, ale miałem na myśli by Zabrze przestało utrzymywać aktualne linie łączące je z Gliwicami...

25.04 14:40:14

Gojira napisał(a):

Polecam: http://video.google.pl/vide...

Warto zobaczyć ten filmik i mieć świadomość tego, że Frankiewicz wraz z małżonką mają udziały w PKM

25.04 20:24:27

pasażer km napisał(a):

@work-najpierw popatrz,co się dzieje z Oplem,a później pisz.Jak Opel upadnie,to pociągnie resztę zakładów na strefie za sobą.I gdzie będą jeździć do pracy?Co do uczelni,to Zabrze również ma polibudę.Jaki pan,taki kram

25.04 20:56:15

pasażer km napisał(a):

@Gojira-Co najmniej kilka linii z tej wyliczanki:6,32,156,280,617,840,870,932 powinni iść do piachu,szczególnie krajoznawcze 6,840,870-Na tej trasie to się pociągiem jeździ,617 też do wycięcia na trasie Goethego-Sikornik(bo jest 156),932,które towarzyszy 32 przez 60 procent trasy-kto to wymyślił?Po co linia z Zabrza na kąpielisko w Gliwicach?Mam taką cichą nadzieję,że owe cztery linie szybko wylecą.

25.04 21:26:05

Ostrop napisał(a):

@Work - w Gliwicach jest więcej miejsc pracy niż w Bytomiu i Zabrzu razem wziętych ale niestety zakłady w strefie już obecnie mocno zwalniają a będzie jeszcze gorzej jak się skończą ulgi podatkowe, Bumar może wkrótce ogłoscić upadłość, huta Łabędy też ledwie zipie. Chyba najpewniejsze miejsca pracy znajdują się w Katowicach. Co ciekawe nikt nawet nie wspomina o poprawie połączeń kolejowych Gliwice-Katowice... A Frankiewicz dopnie swego. On od początku swego urzędowania chciał zlikwidować czwórkę.

25.04 22:01:27

Buscoholic napisał(a):

@work: ale piszesz bzdury! bo wynika z twojej demagogi, że oni tylko jeżdżą do pracy czy na uczelnie do Gliwic. A JAK WRACAJĄ??? No i w ogóle skąd do tych Gliwic jeżdżą?

25.04 22:20:21

lol napisał(a):

Obawiam się, że slogan "Podróż bez korków" wypisany na tramwaju, który utknął na Zwycięstwa wywoływałby tylko ironiczny uśmiech.

25.04 22:27:02

waldi napisał(a):

Będzie jak z linią 25....Wprowadzą w zastępstwie dwa autobusy jadące trasą zgoła inną niż tramwajowa, ilość spalin wzrośnie, zanieczyszczenie środowiska także...A może włodarze Gliwic chcą świadomie zatruwać otoczenie ?

25.04 23:26:09

work napisał(a):

Z TŚ jest jak z Polską reprezentacją. Zaczynają grać jak przegrywają już 0-3. Należy wywalić cały zarząd TŚ. Co oni robili przez te wszystkie lata? Brali stawki za wozy dwa razy droższe (jak tu niektórzy uzasadniają na utrzymanie infrastruktury) i guzik inwestowali. Zarobki dezów są z kosmosu, a ludzi wożą złomami które nie powinny być dopuszczone do ruchu. Gdzie szły te pieniądze? Czemu tym się nikt nie zajmie? Motorniczy zarabiają od lat grosze, guzik inwestowali a stawki po byku. Pod tym względem zgadzam się że TŚ to studnia bez dna.
Tam gdzie się im dupsko pali to potrafią zadbać. Teraz jak Gliwice zagroziły likwidacją to pokazali że mają lepszy sprzęt. Całe lata jeździły stare złomy. W Świętochłowicach już się tak nie starają a ludzi którym pękają budynki i sypie się tynk na łeb podczas przejazdu tramwaju mają w głębokim poważaniu i to od ładnych kilku lat!
Jeśli chodzi o dojeżdżanie. Póki co to ludzie pracują i jeżdżą w większości do Gliwic. Polibudę to Zabrze ma-cały jeden wydział. Jak przyjdzie kryzys to wszyscy będziemy siedzieć na tyłkach. Poza tym i tak Gliwice są postrzegane przez inwestorów dużo wyżej niż okoliczne miasta, właśnie ze względu na strefę, więc jak co to i tak zawsze łatwiej będzie o pracę w Gliwicach.
Gojira-skąd to wiesz że Frank ma udziały w PKM?

26.04 00:09:10

AdaM napisał(a):

Ciekawe, że ci ludzie nie widzą, że autobusy to też worek bez dna. A przecież mają piękne przykłądy. Bytom w 95 r. miał najlepsze autobusy w regionie. Minęło 10 lat i został sam złom i to dosłownie.
Mówią, że autobusom da się dać priorytet, tylko nie mówią, że równie łatwo go później zabrać jednym podpisem.

Swoją drogą na całej sieci mogłyby wrócić tramwaje z hasłem: Podróż bez spalin. Była to bardzo estetyczna i przyjazna oku reklama.

26.04 08:23:51

pasażer km napisał(a):

@work-co nie oznacz,że wszyscy będziemy Gliwicom bić pokłony i się przed nimi płaszczyć.Dużo nie znaczy dobrze,a kryzys to może wam z tej całej strefy zrobić "puste pole za stodołą".Lepiej byście pomyśleli o poprawie połączenia Gliwice-Katowice i o modernizacji dworca.I przestań tak chwalić te Gliwice,bo nie jesteście na Śląsku ani jedyni,ani najważniejsi,a ludzie do Gliwic jeżdżą tylko dlatego,że jest tam bliżej niż do Katowic czy Chorzowa,ty pewnie myślałeś,że to sama nazwa ich przyciąga(trzeba tam koniecznie jechać,bo to Gliwice).EOT

26.04 10:28:34

podlesianin napisał(a):

Gliwice mogą się za chwili kończyć, a tak jak ktoś to napisał zacznie się od Łabęd potem pójdzie Opel bo Fiat go chce kupić a to będzie wrogie przejęcie jak znam życie czyli likwidacja. A co za tym idzie spadek dochodów do miasta i same problemy, więc likwidacja tramwaju to jest temat zastępczy taka prawda i symboliczne oszczędności w porównaniu z tym co władze Gliwic będą musiały może za rok lub nawet wcześniej wydawać na tak zwaną flapsówkę. Może brutalne ale to niestety w takim kierunku idzie.

26.04 12:06:45

pasażer km napisał(a):

@podlesianin-z tą likwidacją to Gliwice równają,ale do Gruzji,gdzie tylko autobusy kursują.

26.04 12:37:16

Gojira napisał(a):

@work: "Gojira-skąd to wiesz że Frank ma udziały w PKM? "

Było w TV mówione.

"Póki co to ludzie pracują i jeżdżą w większości do Gliwic."

Ale muszą tam czymś dojechać? Jak nie będzie czym to już nie będzie tak kolorowo w Gliwicach... to tak samo jakbyś miał sklep, ale pracowaliby w nim i kupowali tylko członkowie Twojej rodziny bo inni nie mieliby się tam jak dostać...

26.04 14:45:22

życzliwy napisał(a):

Zawsze jak czytam tą ich za...ną gazetkę propagandową, to mam ochotę póść do Frankensteina i rzucić mu ją w twarz.

26.04 16:30:47

lol napisał(a):

Frankiewicz ma udziały w PKMie? Dawno nie słyszałem większej bzdury! PKM jest spółką komunalną, w której udziały mają tylko i wyłącznie gminy, a nie osoby prywatne. Nie wiem, Gojira, jaką telewizję oglądasz, ale lepiej wyłącz ten chłam.

26.04 18:48:43

work napisał(a):

Gojira-linka proszę do tego felietonu? Jakieś namacalne dowody że Frankiewicz ma udziały w PKM. Nie tam jakieś jedna baba drugiej babie. Po co takie głupoty wypisujecie. Przez takie zagrywki (rodem Sierpnia80) strzelasz samobóje zwolennikom tramwai, bo ich po prostu ośmieszasz. lol ma 100% racji

26.04 21:51:04

work napisał(a):

pasażer-jestem z Zabrza, żeby było śmieszniej:). Tyle tylko że w odróżnieniu od Ciebie, widzę te różnice między naszym miastem a Gliwicami, gdzie od wielu lat rządzi ten zły i niegospodarny Frankiewicz. Skądś się chyba ten wzrost w Gliwicach wziął? Co osiągnęło Zabrze w tym samym czasie? Ciągłe afery, jakieś przyznawanie sobie nagród (nawet obecnej władzy to nie ominęło). Gliwice są miastem przemysłu podczas gdy Zabrze się kreuje na miasto turystyki przemysłowej:). Obiektywnie spójrz co my tu mamy? 3-4 większe firmy i same hipermarkety. I tu nie ma się o co obrażać. Pani prezydent teraz wielkie szumy robi, że dofinansuje tramwaje.Telewizje, całowanie rączek, głupie złośliwe wywiady. Po co? Jakiś kompleks? Dworzec autobusowy zimą to miały służby porządkowe w nosie. Dopiero po artykule w prasie i materiale w tv coś drgnęło. Nie lubię takiej fałszywej gry pod publiczkę. Jakoś do nowych autobusów które jeżdżą po Zabrzu się nie dorzucała (a są drugim największym udziałowcem, który też w drugiej kolejności najwięcej z tych nowych wozów korzysta).
I wiem że mi tu zaraz z konkurencyjnością wyskoczycie. Tyle że gdzie ta konkurencyjność na torach TŚ? Trzeba być konsekwentnym-jak autobusy to tramwaje też. TŚ to jest dopiero monopolista!Kasy w pierony na ten środek lokomocji a konkurencji żadnej. I nie mówcie mi że to inna specyfika transportu to wymusza. Tory ok-do gminy powinny należeć. Ale już co i kto po nich jeździ powinny rozstrzygać przetargi. Wtedy tramki powinny jeździć za stawki dużo niższe niż autobusy(tak wychodzi z teorii przedmówców).A jeśli tego przeprowadzić się nie da (bo nikogo nie stać na zakup tramwajów) to skończmy z tą obłudą wolnego rynku i jednoczesnym wspieraniem monopolisty (pod pretekstem że jest tańszy).W teorii może tak ale jak jest w praktyce to widzimy. To jest wielki moloch rodem z poprzedniej epoki, nad którym nikt nie ma kontroli i który zawsze będzie droższy od autobusów.
Dajcie spokój Gliwicom. Podajecie przykład rozpadającego się dworca. Zobaczcie jakie macie dworce u siebie w miastach.
Gliwice nie chcą mieć tramwaju to nie będą mieć. Naprawdę o tym czy miasto jest rozwinięte czy nie, nie decyduje tramwaj. Takie Bielsko najwyżej w rankingu miast ze Sląska nie ma ani jednej linii a się znakomicie rozwija.
Najlepiej to się pisze o tramwajach patrząc na nie dwa trzy razy dziennie. Zróbcie sondaż wśród ludzi mieszkających przy torowiskach i wyjdzie Wam że 90% będzie chciało likwidacji. TŚ miało dosyć czasu, żeby modernizować tabor i torowiska. Kasę ciągnęli a nic nie dawali w zamian.I to jest worek bez dna (zresztą jak ten cały KZKGOP). Dalibyście komuś grube miliony, kto kasę z ostatnich 10-15 lat przepierniczył nie wiadomo na co?
Co do utraty miejsc pracy, to spokojnie licząc 80% pracowników strefy jest spoza Gliwic, więc nie wiem komu bardziej się ten ewentualny kryzys odbije czkawką.To że mamy kryzys światowy to tez wina Frankiewicza? Po co takie gadki na zasadzie sam guzik mam ale jak temu zza miedzy się pogorszy to mi będzie lepiej na duszy.Strefa jest, zakłady na razie też. Jak padną to wszyscy dostaniemy po tyłkach-nie tylko Gliwice.

26.04 23:08:38

memphis napisał(a):

O jakiej zmarnowanej w ciągu 10-15 lat kasie piszesz? To, że TŚ jest niefektywne to jest fakt, ale pasażerów to mało interesuje - oni chcą mieć dobry transport publiczny, a tego bez komunikacji tramwajowej zrobić się nie da. Miasto bez tramwajów znakomicie się rozwija? Popatrz nieco szerzej niż w perspektywie kilku lat, czy za 20, 30 albo 50 lat kiedy wszyscy już ugrzęzną w korkach, bo transport publiczny będzie w ruinie, dalej będzie tak samo atrakcyjne?

Co do konkurencji - ciekawa postawa, że skoro tramwaje są monopolistą to i w komunikacji autobusowej tak ma być. Specyfika transportu szynowego jest taka, że wymaga dużych nakładów inwestycyjnych i długiego okresu amortyzacji - można robić przetargi na obsługę linii, ale najpierw trzeba być do tego przygotowanym pod względem organizacyjnym i infrastrukturalnym.

26.04 23:33:22

Gojira napisał(a):

@lol, work: To z takimi pretensjami do telewizji a nie do mnie... Nie pamiętam programu - najprawdopodobniej jakiś regionalny (Silesia albo TVP3 w sobotę koło południa przez przypadek na to trafiłem). Napisałem co usłyszałem a czy jest to prawda czy nie to już mi trudno ocenić (Gliwice znam z opowiadań a autobusami nie jeżdże bo nie toleruje tego środka transportu - więc też nie specjalnie mnie interesuje kto i co tam może).

27.04 01:41:09

Gojira napisał(a):

"Takie Bielsko najwyżej w rankingu miast ze Sląska nie ma ani jednej linii a się znakomicie rozwija."

To ciekawe dlaczego ubolewają nad tym, że kiedyś tramwaje zlikwidowali a teraz planują otwarcie linii tramwajowej która ma biec od dworca kolejowego...

Na tym forum poczytasz więcej: http://www.skyscrapercity.c...

27.04 01:47:26

AdaM napisał(a):

Nie widzę nic złego w konkurencji na sieci tramwajowej. I nikt mi nie wmówi, że to niemożliwe. Przed wojną wielkie masta europejskie miały wielu operatorów. Inne czasy, inne realia. Ale możliwości są.
Tylko trzebaby wyłączyć infrastrukturę - sieć i tory z TŚ.
No i jeszcze jedno. Mam nadzieję, że za obsługę nie weźmie się wtedy pewna firma z Rudy Śląskiej.

27.04 08:43:00

pasażer km napisał(a):

@AdaM-a ja mam cichą nadzieję,że jak już Gliwice wyrżną banki,to zacznie tam jeździć właśnie HenZago-wtedy zrobią wszystko,żeby tramwaje wróciły.

27.04 17:00:27

work napisał(a):

Gojira-stosujesz metody jakimi posługuje się Cenckiewicz czy Kaczory. Powtarzać niesprawdzone informacje, byle opluć. Puścić w obieg a część to kupi. Nie wiesz na 100% to nie wypisuj niesprawdzonych i na dodatek fałszywych informacji. Tak najlepiej, oczernić a jak co to nie wiem, nie pamiętam, to nie ja tylko gdzieś tak mówili. Po takich zagrywkach ten twój ogródek staje się wysoce podejrzany:). I najlepsze, że są tutaj wśród rozmówców osoby które doskonale wiedzą że tak nie jest, ale słowem się nie odezwą - a kreują się na osoby kierujące się wyłącznie zdrowym rozsądkiem które używają wyłącznie merytorycznych argumentów(cichaczem przyzwalając na takie chwyty poniżej pasa).
Co do Bielska, to jest to przykład na to że tramwaj nie jest warunkiem koniecznym żeby miasto się rozwijało. Taki Bytom ma gęsta sieć tramwajową a stanowi jedno z najgorszych miast na Śląsku. Więc proszę nie mydlić ludziom oczu że bez tramwaju miasto zginie. Generalnie jestem za transportem szynowym czy np. trolejbusami w miastach. Ale nie jest to warunek konieczny. Jak coś robić z torowiskiem to kompleksowo-całość i to tam gdzie mi to nie wywali całej organizacji ruchu. Wtedy można kupić nowe tramwaje bo one wówczas pojeżdżą a nie tak jak było z karlikami i remontem paru metrów torowiska z Chorzowa do Katowic.Tyle że to kosztuje multum pieniędzy.
Memphis-o jakiej kasie? Może tramwaje maja jeździć za jeszcze wyższą stawkę, uzasadnianą zresztą tutaj wyższymi nakładami na infrastrukturę? Gdzie ta infrastruktura?
Co do przetargów w TŚ to jest to i tak nie uniknione i konieczne żeby zlikwidować to marnotrastwo i olewanie pasażerów. Jeśli w autobusach się dało to tu też się da. To nie jest tłumaczenie że specyfika. Nowy autobus też nie mało kosztuje. Tak jak pisałem tory i sieć mają należeć do gminy a wozy do oferenta.
Skoro więc aby wprowadzić konkurencję na torach trzeba się do tego przygotować (bo to teoretycznie ma zwiększyć jakość i efektywność), to na jakiego grzyba gminy teraz pakują kasę do jednego monopolisty, który za chwilę będzie dyktował stawki za wozokm? Nie lepiej zrobić najpierw porządek z organizacją a potem wydawać pieniądze? Na PKP u nas też się nie da. A w północnej Polsce prywaciarz śmiga po torach PKP (nie mówiąc już o innych rejonach EU).
Zaś z drugiej strony, jak mają potem jeździć takie złomy jak HZ(bo takich jak on tez nie stać na nowe wozy więc robi się przetargi na 93') to lepiej niech to już będzie całkowicie komunalne ale podzielone na wzór PKM. Wtedy jest konkretna odpowiedzialność danego prezydenta czy góra trzech(4) a nie tak jak teraz przy KZK. To jest sztandarowy przykład rozmycia odpowiedzialności.

27.04 21:54:42

memphis napisał(a):

Nie twierdzę, że tramwaje mają jeździć za jeszcze wyższą stawkę i daleki jestem od stwierdzenia, że TŚ funkcjonuje dobrze i należy w spółkę pompować pieniądze. Natomiast łatwo Ci się pisze o tym co należy zrobić i wydaje Ci się, że robiąc przetarg na obsługę linii rozwiążesz wszystkie problemy. A tymczasem trzeba takiemu wykonawcy zapewnić choćby to, że przez x lat (na pewno co najmniej 15) będzie miał stabilne finansowanie - a tego nikt w GOPie nie zapewni, widac to dzisiaj jak z dnia na dzień można przewoźnikowi (autobusowemu) obciąć połowę zadań. Do tego infrastruktura musiałaby być odrębną własnością (gmin, czy odrębnego podmiotu komunalnego) - ale ten właściciel musi być w stanie się nią zająć i np. sterować ruchem (dzisiaj KZK GOP organizując komunikację nie zajmuje się regulacją ruchu). I najważniejsze - ta infrastruktura musi być w stanie umożliwiającym niezależnemu operatorowi wykonywanie przewozów odpowiedniej jakości taborem - a tego nie ma i przez długie lata jeszcze nie będzie.

27.04 23:04:04

butthead napisał(a):

@pasażer km: Nie będzie jeździć żadne HenZago, zaryzykowałbym nawet stwierdzenie że nie będzie żadnego przetargu. Wystarczy przywołać przykład daremnego zatramwaju za 12-tkę. "Nagle", "jak grom z jasnego nieba", "w sposób którego nie dało się przewidzieć" okaże się że tramwaj przestał jeździć, więc trzeba było dać zlecenie komunalnemu. Ktoś ma wątpliwości, że w przypadku likwidacji tramwaju tak właśnie będzie? Przecież tak naprawdę Frankiewiczowi tylko o to chodzi, żeby lukratywne połączenie przeszło do PKM-u, w którego od lat miasto pompuje pod stołem niemałe pieniądze.

27.04 23:46:37

Gojira napisał(a):

@work: "Powtarzać niesprawdzone informacje, byle opluć. Puścić w obieg a część to kupi. Nie wiesz na 100% to nie wypisuj niesprawdzonych i na dodatek fałszywych informacji."

Wiesz gdybym sprawdzał wszystko co słyszę to czasu by mi brakło - założyłem, że skoro mówi to telewizja publiczna to jest to prawda - moja wina, że nie sprawdziłem, poprawiono mnie i dobrze a teraz Twoje argumenty już do końca będą się opierać o tą bzdurę którą ślepo powtórzyłem po TV?

"Po takich zagrywkach ten twój ogródek staje się wysoce podejrzany:)"

W jakim sensie? Jak dojazd wygląda nie trudno sprawdzić - wymieniłem linie które kursują (zerknij na rozkłady).
Zapewne jednak pod znakiem zapytania stawiasz czy faktycznie kupiłem samochód bo zlikwidowano linię tramwajową... no cóż chodźbym stanął na uszach to i tak Ci tego nie udowodnię, ale w świetle takiego dogodnego dojazdu czy w to naprawdę tak trudno uwierzyć? A na ogródek zapraszam na grilla (kto zainteresowany proszę napisać maila- wystarczy kliknąć na mój nick).

"I najlepsze, że są tutaj wśród rozmówców osoby które doskonale wiedzą że tak nie jest, ale słowem się nie odezwą - a kreują się na osoby kierujące się wyłącznie zdrowym rozsądkiem które używają wyłącznie merytorycznych argumentów(cichaczem przyzwalając na takie chwyty poniżej pasa)."

Uczepiłeś się jednej bzdury którą napisałem, PRZERASZA RAZ JESZCZE <biję się w pierś> a czy reszta moich wypowiedzi nie są to faktyczne argumenty? Gdzie jeszcze bzdury wciskałem? Widzę, że śledziłeś tamtą dyskusję więc proszę wymieniaj... Trudno jestem człowiekiem i nie jestem nieomylny... trudno.

"Co do Bielska, to jest to przykład na to że tramwaj nie jest warunkiem koniecznym żeby miasto się rozwijało."

Oczywiście, że nie. Jednak czy widziałeś korki które są w Bielsku? Bo w tym jest problem, że w mieście które się rozwija zwiększa się ruch... a szerokie drogi niestety jak się okazuje są niewystarczające...

"Taki Bytom ma gęsta sieć tramwajową a stanowi jedno z najgorszych miast na Śląsku."

No niestety, ale tramwaj to nie jest transport cudów... Tramwaj to takie szerokie drzwi w sklepie, ale co z tego skoro w sklepie nie ma produktów?

"Więc proszę nie mydlić ludziom oczu że bez tramwaju miasto zginie."

Zginie, ale w korkach.

27.04 23:56:40

work napisał(a):

Gojira- nie zrozumieliśmy się. Mówiąc o ogródku miałem na myśli... "co na nim hodujesz" :). Tylko wkurza mnie że ta nieprawda pojawia się już któryś raz w komentarzach, a nikt temu nie zaprzecza, co gorsza jest to rozpowszechniane (naturalną koleją rzeczy). Może nawet tu to przeczytałeś.
Też jestem człowiekiem i nawet lubię tramwaje:). Spierajmy się, wymieniajmy argumenty-jak mawia Wałęsa:). Może któryś z nas się kiedyś dostanie na stanowisko decyzyjne-pomarzyć można:).
Co do utknięcia w korkach to się zgadzam że prędzej czy później to nastąpi. Ale od tego to przede wszystkim (tak mi się wydaje) uratują nas parkingi na obrzeżach i wyłączone z ruchu zewnętrznego centra miast (z dobrą KM). Tramwaj na zakorkowanej jezdni będzie stał tak samo jak samochód czy nawet autobus. Autobus tak samo jak tramwaj przejedzie pustą ulicą. Więc wydaje mi się że należy pod tym kątem patrzeć na linie tramwajowe (i autobusowe). Nie wiem czy koszt budowy od podstaw linii tramwajowej będzie o wiele większy od tych modernizacji na pływające szyny. Może lepiej pomyśleć nad nowymi trasami a nie powielaniu starych (może kiedyś uzasadnionych).
memphis-widzisz więc że tramwaje na dzień dzisiejszy (struktura, zarządzanie i w ogóle funkcjonowanie komunikacji tramwajowej)są studnią bez dna. I to jak prorokujesz nie zmieni się przez lata. To się musi zmienić bo na dzień dzisiejszy to ta teoria o tanim i skutecznym tramwaju niewiele się sprawdza. Wydaje mi się że zaczynamy nie od tej strony co trzeba.
butthead-skończcie z takim pisaniem "pod stołem pompują pieniądze". Jeszcze dopisz pod osłoną nocy-dla wzbudzenia większej podejrzliwości. Sugerujesz że miasto dofinansowując spółkę w której ma swoje udziały (więc jest współwłaścicielem) popełnia jakiś czyn zakazany prawem? Jak tak, to idź i donieś do prokuratury. Jak nie, to nie siej afer tam gdzie ich nie ma. Niektórzy się tu zapowiadają na niezłych spindoktorów (już nie wymienię jakiej partii):).

28.04 01:24:33

memphis napisał(a):

Całe funkcjonowanie komunikacji miejskiej w GOP to studnia bez dna i TŚ nie są tu żadnym wyjątkiem. Nieudolne zarządzanie transportem w KZK GOP i gminach jest o wiele gorsze w skutkach niż nieefektywna działalność jednego z przewoźników. Jednocześnie raczej trudno jest wprowadzać poprawę w funkcjonowaniu spółki jeśli pracuje ona na zdekapitalizowanym majątku, który uniemożliwia racjonalne gospodarowanie. Tak więc wszelkie działania muszą się odbywać równolegle, a już w szczególności nie można likwidować kolejnych linii tramwajowych, bo to naprawdę nie pomoże w postawieniu komunikacji (ani spółki) na nogi - co zresztą jest już udowodnione na przykładzie 8/25 i 12-tki.

28.04 08:41:46

Gojira napisał(a):

@work: "co na nim hodujesz"

A no hoduję wspomnienia - jak już pisałem - Zapraszam, moja działka otwarta jest dla wszystkich a wtedy zobaczysz, że nie może istnieć inny powód niż sentyment :P

"Tylko wkurza mnie że ta nieprawda pojawia się już któryś raz w komentarzach, a nikt temu nie zaprzecza, co gorsza jest to rozpowszechniane (naturalną koleją rzeczy)."

Zaprzeczyłeś (nie tylko Ty) więc z moich ust (z mojej klawiatury) więcej to nie padło i też nie padnie.

"Też jestem człowiekiem i nawet lubię tramwaje:). Spierajmy się, wymieniajmy argumenty-jak mawia Wałęsa:)."

No to mnie cieszy a filmik i tak proponuję zobaczyć (link)

"Może któryś z nas się kiedyś dostanie na stanowisko decyzyjne-pomarzyć można:)."

No BA! Codziennie o tym marzę - czytając to zapewne połowa tego forum (albo i więcej) chwyta się za głowę :P

"Ale od tego to przede wszystkim (tak mi się wydaje) uratują nas parkingi na obrzeżach i wyłączone z ruchu zewnętrznego centra miast (z dobrą KM). Tramwaj na zakorkowanej jezdni będzie stał tak samo jak samochód czy nawet autobus."

Całkowicie się z Tobą zgadzam, ale myślę że tramwaj jako szkielet (chociażby jako dowóz pod te parkingi) byłby niezbędny...

"Więc wydaje mi się że należy pod tym kątem patrzeć na linie tramwajowe (i autobusowe)."

Wiesz to, że nie toleruje autobusu nie oznacza, że chcę by zniknął z naszych dróg (co zresztą jest nie realne), ale uważam iż powinna mieć miejsce jakaś równowaga. Wszystko można, ale z głową.

"Nie wiem czy koszt budowy od podstaw linii tramwajowej będzie o wiele większy od tych modernizacji na pływające szyny. Może lepiej pomyśleć nad nowymi trasami a nie powielaniu starych (może kiedyś uzasadnionych)."

Zgadzam się... to niech budują alternatywę (tej niech nie remontują), gdy alternatywa powstanie to nią puszczą tramwaje a tą zlikwidują, bo jeśli już zostanie zlikwidowana to nie oszukujmy się... Tramwaj do Gliwic długo nie wróci.

"memphis-widzisz więc że tramwaje na dzień dzisiejszy (struktura, zarządzanie i w ogóle funkcjonowanie komunikacji tramwajowej)są studnią bez dna. I to jak prorokujesz nie zmieni się przez lata."

Jak memphis dobrze odpowiedział - taki problem jest w całej naszej komunikacji a nie tylko w TŚ... nie można pozbyć się transportu tylko dlatego, że jest źle zarządzany - powinniśmy zmienić zarząd. Dopuśćmy do rozbiorów bo mamy takich polityków jakich mamy ;P

28.04 09:13:19

krom napisał(a):

Taki wspólny wór KZK, bez odpowiednich uregulowań w zakresie przede wszystkim długofalowej polityki transportowej (w tym infrastrukturalnej) spowodował że KM na Śląsku jest studnią bez dna. Raz jeszcze się sprawdziła zasada że jak coś jest wspólne, duże a przede wszystkim centralnie zarządzane jest nie udolne i drogie. Podobnie jak NFZ w zestawieniu z Kasami Chorych (które znacznie lepiej funkcjonowały).
Pomimo tego, jednak przetargi w autobusach(przy wielu złych rzeczach które uczyniły w wykonaniu polityki KZK)obniżyły koszty kursowania autobusów. Z tramwajami było by podobnie. Zobaczcie że TŚ kasują za km dwa razy więcej (bo droższa w utrzymaniu wymieniana tu infrastruktura) a na koniec potrzebują dofinansowania na inwestycje bo nie mają kasy. Jednak te autobusy w przeliczeniu na koszt przewozu jednego pasażera wychodzą dużo taniej. Wiem że takie Gliwice dofinansowują PKM, ale nie jest to 200-300 mln (i na tym się nie skończy pewnie), a autobusy tego przewoźnika jeżdżą za stawkę średnio o połowę niższą niż TŚ, przewożąc podobną ilość pasażerów w przeliczeniu na wozokm (tzn. liczbę pasażerów przypadającą na wozo/km). W tym sensie komunalne TŚ wypada znacznie gorzej od komunalnego PKM i nikomu nie przychodzi nawet do głowy żeby zacząć od zmian w zarządzaniu i decyzyjności TŚ tylko pompuje się kasę która zostanie przejedzona. Bo czego się spodziewać po firmie która wyższe stawki tłumaczy większymi nakładami na inwestycje, po czym w nic nie inwestuje a na ewentualne jakieś remonty sięga po kasę do gminy.

28.04 09:39:31

memphis napisał(a):

Nie masz racji - koszt przewozu jednego pasażera w przeliczeniu na wozokilometr jest niższy na liniach tramwajowych niż autobusowych (tak, w KZK GOP).

Gdzie TŚ tłumaczy wyższe stawki nakładami na inwestycje? Bo póki co tłumaczy koniecznością podwyżek i rosnącymi kosztami utrzymania zdekapitalizowanej infrastruktury. A co do zmian w zarządzaniu - właścicielem TŚ są gminy, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spowodowały jakieś zmiany. Ale nie spodziewałbym się żadnych rewolucji skoro radę nadzorczą TŚ tworzą ci sami ludzie, którzy nieudolnie zarządzają KZK GOP od wielu lat.

28.04 10:28:27

pasażer km napisał(a):

@butthead-ciekawe czy Zabrze zgodzi się,żeby kursował autobus zamiast tramwajów.Jeśli tak,to będzie to oznaczać,że moje miasto upadło tak nisko,jak tylko się dało i do stada 6,32,156,280,617,840,870,932 dołączy kolejny.Mam cichą nadzieję że nasza pani prezydent odmówi jego(autobusu)finansowania i że się skończy jak w przypadku piastowskiej w R.Śl-chcieli autobus,ale Bytom odmówił finansowania i 18 została.

28.04 12:43:46

MO napisał(a):

Ta dyskusja poszła niepotrzebnie w innym kierunku. W każdym razie Work zauważ, że są na Śląsku miasta które nie mają strefy tak jak Gliwice (lub mają ale o znaczeniu marginalnym) a rozwijają się również świetne i nie mają problemu z bezrobociem np. Katowice, Bielsko, Rybnik czy Racibórz. Być może wynika to z tego, że w wymienionych powyżej miastach nie doszło do tak wielkiej redukcji zakładów pracy jak właśnie w Gliwicach w okresie zmian ustrojowych. Ja bym mimo wszystko pociągnął tramwaj do gliwickiej strefy, jak tak popatrzymy na sieć tramwajową Gliwic to ona zupełnie nie jest dostosowana do współczesnego miasta tej wielkości. Nie dziwię się, że Frankiewicz chce ją zamknąć, w obecnej formule ta linia naprawdę nie ma wielkiego znaczenia.

28.04 12:51:04

butthead napisał(a):

@work: Pisano wielokrotnie, napiszę jeszcze raz: gdyby do stawki za wozokm doliczyć faktycznie występujące koszty zewnętrzne transportu oraz proporcjonalnie kwotę dotacji, którą miasto przeznacza dla PKM-u, to okaże się, że stawki te są całkiem porównywalne do tego znienawidzonego tramwaju, a nie "połowę niższe". Miasto decydując się na przystąpienie do KZK GOP przekazało mu zadania organizacji lokalnego transportu zbiorowego. Czy dokładanie wielu milionów (tylko za bieżące cztery lata - 15 mln zł) do spółki, która następnie staje w przetargu o zadania na terenie gminy jest ok? W naszej opinii nie, bo to kpina nie przetarg. Jeżeli Gliwice wylogują się z KZK GOP, wówczas będą robić po swojemu i zapewniam że nie będziemy zgłaszać żadnych zastrzeżeń. Obok prokuratury przejeżdżam codziennie, jednak są przyjemniejsze zajęcia w życiu niż składanie tam doniesień ;)
@pasażer km: Póki co temat 18-tki przycichł, ale jeżeli Frankiewicz dopnie swego, to domino potoczy się dalej... Co do problemów Zabrza, to to jak już wspomniano najbardziej jaskrawy przykład zupełnej ignorancji i niezdolności sąsiadujących miast do współpracy. A może właśnie tak to powinno wyglądać - tramwaj do granicy, od granicy wzdłuż zlikwidowanych torów autobus. Byłby to kapitalny wręcz przykład do obśmiewania na ogólnopolskiej arenie.

28.04 13:16:54

mot napisał(a):

memphis napisał(a):
Nie masz racji - koszt przewozu jednego pasażera w przeliczeniu na wozokilometr jest niższy na liniach tramwajowych niż autobusowych (tak, w KZK GOP).
???????
Nieprawdopodobne

28.04 13:47:00

memphis napisał(a):

Ale prawdziwe, wystarczy policzyć.

28.04 15:28:10

mot napisał(a):

No faktycznie memphis
jak się nic nie robi z tym 30 letnim złomem, nie odnawia i nie kupuje nowych (a za modernizację i tak płaci wojewoda nie T Śl)

To rzeczywiście T ma niskie koszty

NAWET NA MYCIU OSZCZĘDZAJĄ
by nie mieć kosztów

29.04 07:07:36

krom napisał(a):

Jak może być niższy koszt przewozu jednego pasażera TŚ, skoro w tramwaju jedzie tyle ludzi że spokojnie zmieścisz ich w autobusie a koszt pokonania jednego kilometra przez TŚ jest wyższy?

29.04 07:37:53

memphis napisał(a):

Tramwaje przewożą średnio dwa razy więcej pasażerów na jeden wozokilometr niż autobusy.

29.04 07:59:45

krom napisał(a):

To jest pewnie wyznaczone w oparciu o takie badania jakie robi KZK przy okazji sprawdzania dochodowości poszczególnych linii:).
W większości przypadków w tramwaju jedzie podobna liczba osób co w autobusie (a nie kiedy i mniejsza-przykład jednej linii: Zabrze Lompy-Chebzie; Zabrze Kondratowicza-Gliwice Dąbrowskiego, itd.).
Nigdy(a na pewno w 99% wypadków) to nie jest na tyle dużo osób żebyś nie pomieścił ich w autobusie o połowę tańszym.

29.04 08:24:32

memphis napisał(a):

Na swoje spostrzeżenia masz jakieś dowody, czy tylko sobie patrzysz na przypadkowy tramwaj lub autobus i wydaje Ci się, że wszystko już wiesz? Bo dramatycznie upraszczasz sprawę - są dziesiątki linii autobusowych, które przewożą przez cały dzień tylu pasażerów co tramwaj w jednym kursie albo wiozą grupę pasażerów (nawet i cały pełny autobus) przez 30 km (np. 870) co nie przynosi przychodu pokrywającego choćby w ułamku koszty uruchomienia takiego kursu. Tymczasem tramwaje, z uwagi na gęstszą sieć przystanków, mają o wiele większą wymianę pasażerów co przekłada się na liczbę przewożonych pasażerów i przychodowość. Po prostu nawet jeśli w danym miejscu pasażerowie nie wypychają drzwi i okien, to niczego nie oznacza, bo wymieniają się oni częściej niż na większości linii autobusowych. I skończ powtarzać jaką mantrę "połowę tańszy autobus" bo to jest bzdura.

29.04 10:23:15

krom napisał(a):

A autobus w miejsce tramwaju (dokładnie te same przystanki) wiozący tyle samo pasażerów co tramwaj (bo spokojnie się pomieszczą), jest tańszy w przeliczeniu na jednego pasażera?

29.04 14:26:58

memphis napisał(a):

Ciekawe jak chcesz zmieścić pasażerów z dwóch wagonów 105N do jednego krótkiego autobusu (bo zdaje się o tym piszesz żeby Ci spasowało do teorii, że jest rzekomo dwukrotnie tańszy). Autobus nie jest tańszy niż tramwaj, już było o tym wielokrotnie mówione. Wozokilometr nie jest jedyną miarą kosztów transportu.

29.04 14:43:35

andrzejh69 napisał(a):

memphis - ogólnie masz rację ale dwa wagony kosztują nie ok9zł, a ok 17 zł czy jakoś podobnie, a nówka przegub LF ok 7zł. 2*105 to+- 230 osób,a SU18 +- 160. Na 1/4 czy będzie jeździł autobus czy tramwaj wymiana pasażerów będzie taka sama. No chyba że będą to autobusy 2 lub 3 drzwiowe w przypadku przegubów i wchodzenie 1-szymi drzwimai to się znacznie czas pzrekjazdu zwiększy co pociągnie większe koszty.

29.04 15:12:48

krom napisał(a):

E, dane z portalu jakie podawali w Będzinie. Tam to chyba w większości jeżdżą krótkie banki? Jak masz dostęp do innych (konkretnych) danych to je tu opublikuj i sprawa będzie jasna. Albo jakiś artykulik z linkiem do danych źródłowych?

29.04 15:13:36

memphis napisał(a):

Polecam prasę specjalistyczną, w szczególności "Transport Miejski i Regionalny" nr 5/2009 (niedługo się ukaże).

Co do porównywania hipotetycznego zastępstwa autobusowego - nie ma żadnej gwarancji że oferta będzie taka sama (a z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością można stwierdzić, że będzie mniejsza), poza tym wysokość stawki dla przewoźnika autobusowego zależy od warunków jakie wyznaczy zamawiający (nie tylko wielkości i rocznika taboru, ale także długości trwania umowy, efektywności rozkładu jazdy, itd.). I jeszcze taki szczegół - nie ma fizycznej możliwości, żeby autobus pojechał trasą linii 1 lub 4 w Gliwicach dokładnie tak jak tramwaj na całej długości trasy i żeby miał przystanki identycznie w tych samych miejscach. O Zabrzu nie wspominając.

29.04 15:18:43

krom napisał(a):

Ale mi chodzi o nasze konkretne dane na dzień dzisiejszy (a nie teorie). Swoją drogą, masz jakieś namiary na miejsca w których to można dostać?
Co do przystanków autobusu (zamiast tramwaju). W Gliwicach byłby problem na Dąbrowskiego, ale po poszerzeniu jezdni (w miejsce torowiska-trochę smutne) problem by znikł. W pozostałych miejscach nie ma większych utrudnień.
W Zabrzu na trasie 1 i 4 też nie ma większych problemów (może tylko Maciejów Knurowska-gdyby tory do Zabrza były czynne). Trasę takiego tramobusa zakończyłbym w Zabrzu na dworcu (a jak Zabrze by nie chciało to na Zajezdni). Docelowo jednak jak skończą się rozkopy z DTŚ tramwaj bym puścił nie na Wojtule ale na Kopernik. Na Wojtuli tramwajka wg mnie jest nie potrzebna. Na strefę niech uruchomią linię kolejową bo torowisko jest, tylko peronik postawić.
Ogólnie to też mi żal, że tramwaju nie będzie.

29.04 16:35:32

memphis napisał(a):

Tam będą podane dane dzisiejsze (2007 rok dokładnie), nie żadne teorie. Co do tras tramwajowych, żeby się nie rozpisywać - ul. Dolnych Wałów w Gliwicach i deptak na Wolności w Zabrzu.

29.04 18:11:40

YoMaHa napisał(a):

@memphis (ale do tego powyżej): ale jest jednostką rozliczeniową stosowaną w transporcie zbiorowym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego - niezależnie, czy to się komuś podoba czy nie, jest to fakt.

29.04 18:37:15

memphis napisał(a):

Owszem, jest, ale planowanie polityki transportowej wykracza zdecydowanie poza pozycję wozokilometra i podejmowanie strategicznych decyzji odnośnie przyszłości transportu publicznego w mieście (czy regionie) wymaga szerszego spojrzenia i uwzględnienia również innych elementów.

29.04 18:48:11

krom napisał(a):

Dzięki-a gdzie to kupię?
Co do Dolnych Wałów: Czego tam brakuje żeby się zatrzymał autobus przy krawężniku zamiast tramwaju? Wolności "deptak", też nie widzę przeszkody.

29.04 21:16:12

memphis napisał(a):

Co brakuje na Dolnych Wałów? Można powiedzieć, że skrajni - autobus w dwóch kierunkach tamtędy nie pojedzie. Autobus na deptaku? Raczysz żartować.

Nie wiem gdzie można kupić TMiR, na pewno przez internet u wydawcy (SITK Kraków).

29.04 21:35:45

butthead napisał(a):

http://www.phototrans.eu/14... - w tym miejscu nie miną się bezpiecznie dwa przegubowce. A kursowanie właśnie tędy warunkuje wysoką dostępność transportu zbiorowego w tej okolicy.
W Zabrzu deptak na Wolności jest tylko dla tramwajów - nie ma potrzeby dopuszczać tam ruchu autobusów.

29.04 21:47:08

YoMaHa napisał(a):

@butthead: bynajmniej daleki jestem od chęci uwalania tramwajów w GL - dziś byłem tam na przejażdżce i oczywiście same inwektywy leciały pod adresem zygi. Ale nie w tym rzecz - jeśli bronimy tramwajów, róbmy to z głową. Nie rzucajmy argumentów, które jest łatwo obalić, bo dzięki temu przeciwnika stawiamy niepotrzebnie w lepszej sytuacji. Nie mogą się minąć? - wielkie mi rzeczy, a to nie można zrobić "zakazu mijania" w komunikacji autobusowej? Poza mentalnym żaden problem. Przystanki nie mogą być w identycznych miejsach? Hola, zaraz ktoś z magistratu powie, że przecież nie muszą być w identycznych, bo obecne też są dalekie od ideału, a lokalizacja powinna wynikać z potrzeb dostępności, a nie ze "stanu zastałego". To taka uwaga na marginesie - nie po to, by gloryfikować debilne plany gliwickiego magistratu, lecz po to, by używać argumentów, które naprawdę postawią w niewygodnej sytuacji oponentów.

29.04 22:24:50

krom napisał(a):

Przecież dwa tramwaje też się tam nie mijają:). Można zrobić taką samą regulację dla autobusów. Jeśli chodzi o Zabrze to autobus może kończyć na DA. Zresztą ten deptak w Zabrzu to żaden deptak bo tam nikt po torowisku nie chodzi z góry na dół tylko po chodnikach, bo większość sobie zdaje sprawę że może go glajznąć banka (jadąca nie małą prędkością).
Widzę że podoba Wam się model indyjski-kiedyś był taki filmik z przejeżdżającym pociągiem przez targ:).

30.04 07:20:08

mot napisał(a):

memphis napisał(a):
Tramwaje przewożą średnio dwa razy więcej pasażerów na jeden wozokilometr niż autobusy.
NIEMOŻLIWE to dlaczego je likwidują i małymi A zastępują??
Autobus nie jest tańszy niż tramwaj, już było o tym wielokrotnie mówione.
CO NA TO PREZYDENCI???
Tymczasem tramwaje, z uwagi na gęstszą sieć przystanków, mają o wiele większą wymianę pasażerów co przekłada się na liczbę przewożonych pasażerów i przychodowość. I WOLNIEJ JADĄ :(

a co powiesz na dowód że T jest 2,5 x bardziej nieekologiczny i 2 x mniej wydajny niż A ????
co udowodnił profesor i nikt go nie podważył nawet ci analfabeci Sitarze

30.04 08:24:00

adam86 napisał(a):

@mot: jaki znowu to profesor udowodnił takie rzeczy? I może nam powiesz co niby ma znaczyć owa wydajność oraz ekologiczność? A co do analfabetów, jak chcesz kogoś od takich wyzywać to sam się naucz pisać, bo z tym masz z deczka problem.

30.04 11:19:40

Gojira napisał(a):

@krom: "Widzę że podoba Wam się model indyjski-kiedyś był taki filmik z przejeżdżającym pociągiem przez targ:)."

Tobie zaś podobałby się przejeżdżający autobus... skąd jest ten model bo o takowym nawet nie słyszałem ;)

@mot:"a co powiesz na dowód że T jest 2,5 x bardziej nieekologiczny i 2 x mniej wydajny niż A ????
co udowodnił profesor i nikt go nie podważył nawet ci analfabeci Sitarze"

Nikt nie podważył bo było to tak absurdalne, że chyba nikt nie chciał się ośmieszyć wdając się w taką dyskusje...

"NIEMOŻLIWE to dlaczego je likwidują i małymi A zastępują??"

Żyjesz w tym kraju a zwłaszcza na Śląsku chyba nie od dziś... więc takie absurdy nie powinny Cię dziwić.

30.04 11:48:59

butthead napisał(a):

@YoMaHa: Masz rację. Tyle że to niełatwa sprawa - przemyślanych i merytorycznych argumentów nikt nie traktuje poważnie, kierując się panoszącym się po GOP-ie "tramwaj jest dwa razy droższy od autobusu". Stąd też warto IMHO również wskazywać problemy jak najbardziej podstawowe. W całych Gliwicach nie ma chyba ani jednej sygnalizacji prawdziwie dającej priorytet autobusowi przy włączaniu się do ruchu (jeśli się mylę - poprawcie), gdzie tam więc myśleć o autobusowych jednotorach?
Przystanek przy samym rynku jest chyba dość atrakcyjny, niezależnie od tego ile lat się już tam znajduje ;)

30.04 11:58:25

GaiusOctavianus napisał(a):

Widze tutaj samych fachowcow od komunikacji miejskeiej. Autobus lepszy od tramwaju szczegolnie w centrum 200 tysiecznego miasta, to jest chyba jakis obłed? Piszecie o profesorze, ktory to udawania a zapominacie dodac ze dwoch jego kolegow odrazu podaje same przeciwnosci do tej nowoczesnej koncepcji destrukcji komunikacji miejskiej w miastach. Przez 3 lata korzystalem z 57, 280, 692, 699 oraz T4 i pozniej dolaczonej T1 dlatego prosze nie wciskajcie kitow ze autobusami jedzie sie wygodniej, szybciej i taniej. Dziekuje.

30.04 12:42:05

mot napisał(a):

@GaiusOctavianus
A jeździ szybciej - sprawdź rozkłady pokrywające się

ze dwoch jego kolegow odrazu podaje same przeciwnosci - Dużo błędów zero kontrargumentów
oprócz parodii że T jest 5 x trwalsze od A
co oczywiście widać po Karlikach i po fakcie że muszą mieć już remont
i co robią na drogach te 30-letnie A???

@Gojira znaczy się że teraz na 8, 25 i 12 Prezydenci płacą więcej?

Nikt nie podważył bo było to tak absurdalne, że chyba nikt nie chciał się ośmieszyć wdając się w taką dyskusje...

A mnie się wydaje że nie mają argumentów, a ośmieszyli się błędami w profesorskim piśmie
Poza tym stwierdzili że T nie jest ani bezpieczne, ani niezawodne, ani ekologiczne
Czyli poparli swego kolegę że T jest 2,5 x bardziej nieekologiczny i 2 x mniej wydajny niż A

@adam86
1. nikogo nie wyzywom ino stwierdzom fakty - wydrukuj se ich list i dej babie łod poloka
2. jo niy je profesor a to niy je łoficjalne pismo
3. a Ty mosz jakieś braki wiedzy jak niy wiysz ło co chodzi
uzupełnij wiedza na http://itv.gliwice.pl/artyk... to pogodomy
4. I niy zapominejcie że to Sitarz zawar linio 5 we Bytomiu!
5. A jak ją łotworzom za X lot to bydzie to yno 1 (jedyn) TOR

30.04 13:33:12

adam86 napisał(a):

@mot: to się przejedz do Niemiec i zobacz sobie 40 letnie helmuty jeżdżące obok nowych MB albo Manów. Albo chociaż do Krakowa nawet. I skończ wypisywać pierdoły po śląsku, bo nie czytają tego ludzie tylko z GOP.

30.04 16:30:20

Gojira napisał(a):

@mot: "oprócz parodii że T jest 5 x trwalsze od A co oczywiście widać po Karlikach i po fakcie że muszą mieć już remont
i co robią na drogach te 30-letnie A"

a co robi na torach "N" który ma już 60 lat? Co do Karlików, to jest on nie przystosowany do naszych torowisk... tak samo jak Solaris do naszych dróg (z tego co słyszałem - mogę się mylić - również się psują?).

"znaczy się że teraz na 8, 25 i 12 Prezydenci płacą więcej?"

Zapewne nie... bo pasażerowie którzy korzystali z tych (znaczy odniosę się do linii 8) linii zostali kompletnie olani... ten Twój podobno 2x tańszy autobus kursuje 2-3 x rzadziej niż tramwaj... a pasażerowie pewnie przesiedli się do własnego samochodu (tak jak ja - nie chcę znów tego wałkować - o tym więcej w innych komentarzach).

"A mnie się wydaje że nie mają argumentów..."

Wyliczenia na temat ekologii - zużycia energii - można było przeczytać już nie raz w różnych pismach, są temu poświęcone nawet odpowiednie książki.
"...a ośmieszyli się błędami w profesorskim piśmie"

Proszę Cię... wiesz jak to się nazywa? Brak rzeczowych argumentów i doszukiwanie się dziury w całym. A wiesz, że zazwyczaj ścisłowiec jest na bakier z humanizmem? Wolę przeczytać pismo z błędami językowymi niż matematycznymi jakimi operuje np. Pan Haładus (4 x 3 = 10), wolę wysłuchać sepleniącego profesora matematyki na temat jego wyliczeń niż polonistę na temat jego wyliczeń. Tyle! I skończ CZEPIAĆ SIĘ O TAKIE BZDURY bo mnie krew zalewa!

"...wydrukuj se ich list i dej babie łod poloka"

Tak, i zapytaj czy te wyliczenia są prawidłowe!

"I niy zapominejcie że to Sitarz zawar linio 5 we Bytomiu!"

5?! Piątka nie jeździ już do Bytomia?!

30.04 22:39:11

Gojira napisał(a):

@mot: a tu masz linka do jednego z tekstów na temat opłacalności linii tramwajowej http://www.wpk.katowice.pl/...

01.05 17:12:15

Gojira napisał(a):

Przepraszam, ale niech ktokolwiek napisze o co chodzi z tą piątką? :/ Specjalnie wczoraj poszedłem na pl. Sikorskiego żeby sprawdzić no i jest na rozkładzie... ??

02.05 20:25:46

mot napisał(a):

Coś się pozajączkowało miało być 7

4. I niy zapominejcie że to Sitarz zawar linio 7 we Bytomiu!

ale linia 5 też nie spełnia kryteriów Czarnego Romka
a i połączenia z Zabrzem wcale nie wymienił
poza tym co chwilę problemy, wywala się ludzi na polu (pętla) i stoją tak godzinę - całkowite lekceważenie pasażera, a potem to Pomóżcie nam bronić naszych beznadziejnych tramwajów

04.05 10:00:39

GaiusOctavianus napisał(a):

mot@ rozkład rozkładem a rzeczywistosć jest inna pomimo tego iż tramwaj ma więcej przystankow do pokonania. Karliki to tramwaje, które powinny sie pojawić na naszych torach dopiero po wyremontowaniu ich. Solaris również nie jest rewelacyjnym autobusem, znam o wiele lepsze marki, ktore mogą uzupelniać tramwaje w miescie ale nie zastapić.

04.05 11:36:43

Marek napisał(a):

Szanowny panie Prezydencie !
Z wielkim niedowierzaniem dowiedziałem się o decyzji likwidacji lini tramwajowej w Gliwicach !
Jako rodowity gliwiczanin nie mogę tego w żadnym wypadku zaakceptować i wyrażam swój sprzeciw !!!
Jestem z zawodu architektem i zagadnienia komunikacji są mi w swej wielowarstwowej problematyce
dobrze znane. Likwidacja tramwaju w Gliwicach niszczy miasto i to w dosłownym tego słowa znaczeniu.
Linie tramwajowe w swojej historii były czynnikami miastotwórczymi i przyczyniały się, i tak jest to
do dzisiaj, do rozwoju miasta i regionu. Szczególnie główna linia tramwajowa stanowi kręgosłup Gliwic i trzyma ten komunikacyjny chaos w ryzach. Nie będę wymianiał poszczególnych argumentów za zachowaniem
i rozwojem; jest ich naprawdę wiele.
Zabieranie miastu kawałka historii, symboli i charakteru jest wysoce szkodliwe i żadne argumenty
finansowe nie są w stanie tego wytłumaczyć.

Jestem takim podejściem do problemu, podejściem dewastującym a nie budującym zbulwersowany !!!

Z poważaniem
Marek Kowalski

Ps: W załączniku przesyłam pozytywny przykład odbudowywania lini tramwajowych
w Strasbourgu.... Gliwice powinny stać się takim właśnie przykładem !

29.05 22:54:18

Jakub Halor napisał(a):

Proszę o namiar na tego profesora, co to ponoć udowodnił, że tramwaj jest 2,5x bardziej nieekologiczny niż autobus. Bardzo chętnie wysle mu mail z osobistą opinią, co powinien zrobić ze swoim tytułem. Takim ludziom należałoby odbierać tytuły naukowe, bo osmieszają siebie i uczelnie, które reprezentują. Facet bierze sobie emisje elektrowni Bełchatów czy innego potwora na węgiel brunatny, dopina do tego statystyke zuzycia energii "stopiatki" i chodzi dumny i blady, że jest naukowcem. A to g... prawda. Wystarczy ten stary tramwaj zasilić z chorzowskiego Elcho (z którego pewnie faktycznie czerpie energię), by jednostkowa emisja na kWh była równo 2,5x mniejsza niż ze "starej" elektrowni. Wówczas w rachunku emisja CO2 wychodzi do bólu porównywalna z jakimkolwiek autobusem. W przyszlości możesz zasilić tramwaj z elektrowni gazowej, by zredukować te emisje dwukrotnie czy z naturalnych źródeł, by je całkowicie wyeliminować.

Łączenie emisji CO2 elektrowni weglowej z eksploatacją tramwaju jest nadużyciem chociazby z tego względu, że koszt emisji zawarty jest w koszcie energii elektrycznej, zaś za emisję szkodliwych spalin - z których akurat CO2 jest najmniejszym problemem - posiadacze pojazdów nie płacą. Powazmnym problemem jest sadza, związki siarki i azotu, które uszkadzają komórki organizamów zywych i staja sie przyczyną cięzkich chorób ludzi, którzy są zmuszeni do mieszkania w miejscach, gdzie występuja stała emisja spalin z silników diesla (dworce autobusowe, przystanki, okolice skrzyżowań i zakorkowanych ulic).

Kłamstwa i manipulacja danymi to to, co widzimy w tej sprawie na pierwszy rzut oka. Nikt nic nie wie, czeski film, rzucanie liczbami wyrwanymi z kontekstu. Nie ma czegos takiego jak ekologiczny autobus, nie ma czegos takiego jak toksyczny dla środowiska tramwaj.

30.05 10:44:38


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!