Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Nowe tablice, dodatkowe numery i identyfikatory, czyli wiosna w tramwajach

06.04.2009

Tagi: Tramwaje Śląskie – Dodał: Jakub Jackiewicz

Realizując zapisy umowy przewozowej KZK GOP i Tramwaje Śląskie wprowadziły z początkiem kwietnia kilka nowości wśród których znajdziemy nowe tablice informacyjne, dodatkowe numery boczne oraz identyfikatory motorniczych.


Umowę, wg której realizowane są przewozy tramwajowe od początku 2009 roku opisywaliśmy już w obszernym artykule: » Czytaj więcej w artykule "Tramwajowe zmiany po Nowym Roku - cz. 1: umowa".

Nowe tablice boczne są efektem wpisania w umowie obowiązku umieszczania tablic z wykazem przystanków wewnątrz wagonu. Co ciekawe tablice te przygotował i dostarczył KZK GOP - wykonano je w stylu mniej więcej zgodnym z tym zamieszczanym od kilku miesięcy (dość niekonsekwentnie) na przystankach. Nowe oznakowanie obejmuje wyłącznie boczne tablice informacyjne - tablice z numerem linii (przednia, zewnętrzna - tzw. "kwadrat" i tylna) oraz przednia tablica kierunkowa pozostają bez zmian. Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu wdrożono tablice kierunkowe podające jeden, docelowy kierunek jazdy.

Tablice wykonane są z tworzywa sztucznego i nadrukowane są na nich informacje o przebiegu trasy (na zewnątrz: przystanek początkowy i końcowy oraz wybrane miejscowości lub dzielnice na trasie) oraz wykaz przystanków (od wewnątrz). Numer linii uzupełniony jest logiem KZK GOP. Wykaz przystanków zawiera pełne nazwy przystanków (z nazwą obszaru), nie tylko drugi człon nazwy (tak jak na przystankach). Niestety zabrakło przy nim podania czasu przejazdu.


Zgodnie z umową tablice z wykazem przystanków powinny znaleźć się we wszystkich wagonach - tymczasem stosowane są w chwili obecnej wyłącznie w wagonach pozbawionych wyświetlaczy elektronicznych. Zauważmy, że ich istnienie w wagonie nie jest argumentem przeciwko stosowaniu tradycyjnej tablicy - tradycyjną "deskę" wkładaną do ramki na tyle wyświetlacza spotkać można m.in. w Szczecinie oraz we Wrocławiu (na zdjęciu poniżej).

Wrocław: tablica z przebiegiem trasy, fot. K. Bojda
Drugim problemem jest fakt, że na nowych tablicach z KZK GOP zastosowano nazwy przystanków zgodne z rozkładem jazdy, a tymczasem na pozostałych tablicach używanych przez Tramwaje Śląskie (oraz na wyświetlaczach) nie zawsze stosowane jest prawidłowe nazewnictwo, co może wprowadzać w błąd pasażerów.

Wprowadzając nowy system oznakowania (a właściwie jeden z jego elementów) nie zadbano o doprecyzowanie sposobu oznakowania tymczasowych zmian trasy. Efektem tego jest kursowanie na linii 7 wagonów z tablicami opisującymi aktualną, prawidłową trasę (do Łagiewnik) - jednak w żaden sposób nie oznaczoną, że jest to zmiana tymczasowa (na przystankach również brak takiej informacji), natomiast na linii 17 stosowane są tablice z trasą stałą (do Chebzia), choć linia jeszcze przez kilka miesięcy będzie kursować na trasie skróconej do Łagiewnik. Szczególnie ten drugi przypadek wprowadza w błąd, gdyż przednia tablica kierunkowa podaje prawidłowy przystanek końcowy.

Praktyka pokaże również jak wyglądać będzie aktualizacja treści tych tablic oraz ich uzupełnianie w razie zniszczenia. Czy wkładane będą stare tablice (dotychczas stosowane), czy też zadbano o odpowiednią ilość tablic rezerwowych i możliwość szybkiego ich uzupełnienia? Przy krótkotrwałych zmianach tras zapewne nadal tablice będą podawać nieprawidłowe informacje.

Kolejną nowością jest umieszczenie numerów bocznych wagonów na ich lewych burtach (patrząc w kierunku jazdy). Numery naklejone są obok logo Tramwajów Śląskich nad kratką wentylacyjną przetwornicy.

Ostatnim nowym elementem jest wprowadzanie identyfikatorów dla motorniczych. Są one postaci zadrukowanej prostym tekstem kartki, z informacją o numerze służbowym motorniczego i zajezdni, a całość umieszczona jest w plastikowej ramce obok autokomputera. W chwili obecnej jedynie część wagonów jest w to wyposażona, a w jeszcze mniejszej części umieszczone są identyfikatory.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

YoMaHa napisał(a):

Realizują_c_ ;-)

06.04 21:50:39

rzlfx napisał(a):

Nieprawda, że tylko boczne tablice są jedynie nowe :P

06.04 23:46:06

puschel napisał(a):

W Gliwickiej zajezdni czołowe też są nowe.

07.04 00:42:23

Mikey napisał(a):

Jeszcze jeden szczegół:to POWRÓT, nie wprowadzenie numeracji wagonów na lewej burcie, jednak nowe jest miejsce. W latach '90 stosowano, jak za WPK, numerację na lewej stronie, w 102N/102Na było to w przypadku naklejek przed przegubem, a w przypadku malowanych szablonowo numerów pod bodajże przedostatnim otwieranym oknem po lewej stronie wagonu, a w 105N/105Na naklejka pojawiała się pod lewym oknem kabinyh motorniczego, natomiast szablonowe numerki były podobnie, jak w stodwójkach - pod przedostatnim otwieranym lewym oknem.
Z okazji nadchodzących Świąt życzę wszystkim smacznego jajka i <ironia mode on>ryby, bo szynka za droga <wink><ironia mode off>

07.04 16:25:42

memphis napisał(a):

Racja, jakoś zapomniałem, że mogłem wrzucić przykłady starych wron na lewej burcie.

07.04 17:01:09

rust napisał(a):

W Będzinie też są nowe tablice przednie. Kilka dni temu pani motorowa na pętli Huta Katowice mówiła, że "teraz są takie ładniejsze tablice". Co do tablic to mnie się osobiście podobają. Pytanie tylko, czy nadruk nie będzie się ścierał.

A przy bramie na Zawodziu leżało kilka starych tablic. Wystarczy chwila strachu... ;)

07.04 18:57:28

ff napisał(a):

W 102Na w przypadku wagonu bez reklamy po lewej stronie była także naklejka z wroną - na środku pierwszego członu. Z prawej strony zresztą było podobnie.

07.04 19:02:42

daru napisał(a):

Na tych nowych, przez zakichany znaczek kzk, numer linii jest mniej widoczny (czytelny)

07.04 19:31:40

sebastian22 napisał(a):

Ciekawe czy konsekwentnie wymienią wszystkie tablice boczne...w niektórych starych czcionka numeru poraża - w Bedzinie chyba jechali z szablonu (widoczne kreski), w Bytomiu niektóre mają całkiem inny krój, bardziej obły, np. linii 7. (coś ala w starych tablicach ze 102Na)....

07.04 19:34:38

slowak99 napisał(a):

Prosimy o zaktualizowanie schematu sieci tramwajowej w związku z kwietniowymi zmianami. ;)

07.04 20:42:29

butthead napisał(a):

Ta linia pks nie jest warta czasu poświęconego na ciągnięcie kolejnych kresek :)

07.04 22:03:21

palacz10 napisał(a):

A będzie jakiś artykuł podsumowujący to co działo się w marcu? Bo już jest 8 kwiecień, a zawsze taki artykuły ukazywały się od razu na początku miesiąca.

08.04 22:44:53

Penny napisał(a):

popieram ;) Od maja pewnie będzie jeździło coś innego :P

08.04 22:56:00


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!